כריכת ״אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו״ של יניב איצקוביץ׳
כריכת ״אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו״ של יניב איצקוביץ׳

“אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו” של יניב איצקוביץ’ (כתר-מודן, 2020, 405 עמוד) הוא רומן מתח פסיכולוגי. ספר רביעי מאת הסופר יניב איצקוביץ’ שעם ספר זה היה מועמד בשנית לפרס ספיר לאחר זכייתו בפרס עגנון בשנת 2016.

בפקולטה לרפואה בטכניון מתגלה גופה אחת מיותרת. עובדה שתפתח פרשיית רצח ותסעיר את חוקרת המשטרה איריס אברמוב, למרות שבאותה עת היא עסוקה בתהליכי הגירושים שלה. דרכה של איריס תצטלב בדרכו של הנער עידן לוריא, נער שנקלע לקומונה עם חוקים מעורפלים. שנים לאחר מכן יכנס לתמונה גם נח קיני, פקיד בנק שגורלו השתנה מהקצה אל הקצה בגלל רגש נקם. דרך האב נגיע אל בנו יותם שיוצא לטיול אחרי צבא, אך במקום להעפיל אל האוורסט הוא משוטט בעיר התחתית של חיפה, ושומע את קולה של אימו המתה.

עודף חשדנות מאפיין או אדם עם סכיזופרניה פרנואידית או חוקר משובח במשטרה. כאלה הם החוקרים בספר: סנדלר, שלום מרחב, ואיריס אברמוב. הם נאבקים על ידיעת העובדות בקשר לגופה שנמצאה עודפת ועוד שתי גופות נוספות המעוררות סימני שאלה. הם חושדים בכל דבר שזז. אותם שוטרים-חוקרים שאני כל כך מתלהבת מהם יהיו גם אלו שידעו לשתוק או להעלים עין כשאחד מהם יכה או ירדוף אחרי חשוד.

הדמויות הגבריות בספר תמיד נמצאות בשדה הקרב. כך השוטרים הגברים במשטרה, כך הסטודנטים הגברים לרפואה, ואפילו הבנק הממוזג לא שונה בהרבה משדה הקרב בסברא ושתילה שבמלחמת שלום הגליל, שם שירת גיבורנו נוח קיני. כלומר, מדובר בגברים שבוכים בלילה, כדברי השיר הידוע של אבנר גדסי. לעומת זאת לנשים החיים מחייכים הרבה יותר. כזאת היא המורה לספרות והעורכת הספרותית טליה אלקלעי, אשתו של איש העסקים קיני. דמותה של טליה ססגונית מאוד. היא יודעת להעריך את מה שיש ולשמוח בחלקה. כזאת היא גם השוטרת איריס אברמוב, שמצליחה להיות היא ברגעי האמת, ומכאן הדרך קצרה לאימוץ הילד העזוב עידן לוריא, בנוסף לשני הילדים שכבר יש לה. וכזאת היא גם סאני, שחולמת להיות שחקנית, וגם מצליחה לממש את הפנטסיה.

נוח קיני, פקיד בנק שפוטר עקב תלונה של לקוח, מחליט לנקום, מגלה תושייה, ופותח חברת ניקיון המתחרה עד חורמה בחברת הניקיון של הלקוח המתלונן. לא אספר כאן איך בדיוק קיני מתנקם ואיך הוא גובר על היריב – לשם כך תצטרכו לקרוא את הספר – רק אומר שמה שמניע את נוח בנוסף לנקמנות היא תקשורת, או הולכה כפי שזה נקרא בהנדסת חשמל. עוד בתחילת דרכו כפקיד בנק הפקידים מקטרים על השעמום, ואילו נוח שלנו לא. תשאלו איך? והתשובה שאינה בטקסט אלא בסבטקסט תהיה – היכן שיש בני אדם, וכמובן קשר בין בני אדם, לעולם לא ישעמם. כך במהלך עבודתו במשרה זו הכיר את אהבת חייו, אשתו טליה אלקלעי. וכך גם בהמשך, כשהוא כבר נשוי ואב לילדים, תמיד כשיפגוש אדם יפתח עמו בשיחה. כבעל חברת ניקיון ישוחח בשמחה עם כל בעלת בית או ועד בית על ניקיון ועל האפשרות לשדרגו בהקדם. במובנים רבים אפשר לומר שיחסי האנוש המצוינים שלו מהווים את הבסיס להצלחתו.

אבל, מה שהציבור רוצה לשמוע ממנו הוא איך הפך נוח קיני הפקיד הזוטר לבעל חברת ניקיון, ומשם במסלול מהיר לאיש עסקים מצליח. ברור לנו, הקוראים, שכשנוח פתח את חברת הניקיון והיה לו צורך במנקים כדי לתת מענה ללקוחותיו הראשונים, הוא מימן את שכרם מחסכונותיו המשותפים עם טליה אשתו. אבל הוא יעדיף לספר לציבור את הסיפור שהציבור רוצה לשמוע, על נוח קיני שהתחיל מאפס, נסע בלילות למשרדים, וניקה אותם בעצמו. כי הציבור האפס רוצה לשמוע על אפסים כמוהו. רק כך יצייר לעצמו ההמון דמות חזקה שיוכל לסגוד לה.

אסיים בציטוט שמוביל את הספר מאת ליאונרדו דה וינצ’י: “הו, סופר! אילו מילים יכולת למצוא על מנת לתאר את כל הסידור (של הלב) בצורה מושלמת כפי שאפשר לעשות בציור? בהיעדר ידע אמיתי אתה מתאר אותו בצורה מבולבלת, ואינך מעביר ידע רב על צורת הדברים כמות שהם… עצתי לך, אל תטריח את עצמך עם המילים, אלא אם אתה מדבר עם עיוור”. ואכן לפנינו ספר ויזואלי מאוד, שציפור קטנה לחשה לי שהולכים להפיק ממנו סרט. מדובר בספר מעניין ומותח שהופך אותך, הקורא, לבלש ולמנתח מידע.

קיראו גם :

יניב איצקוביץ’ בויקיפדיה

דף הפייסבוק של יניב איצקוביץ’

הפוסט הקודםהקרב על עמק הבכא – ראיון עם רנן שור
הפוסט הבאחלון לעולמה של לאה צבעוני
גליה אבן-חן היא סופרת, משוררת וקולנוענית. נולדה באשדוד וחיה בתל-אביב. שני ספריה "עובדות מהדמיון" (רומן, 2015) ו"אישה מטורפת" (שירה, 2009) זכו לשבחי הביקורת. פרסמה שירים וסיפורים במוספי סוף השבוע של "הארץ", "ידיעות אחרונות", "מעריב", ובכתבי העת נבחרים. הלחינו משיריה אריאל הורביץ, טובה גרטנר, א.ב. דן, דניה לנדסברג, רות דנון, דנאל קריאף, עודד שכטר, גלי אבינועם ועוד רבים וטובים אחרים. שיריה נכללים באנתולוגיות: "השירים הכי יפים בעברית" בעריכת מנחם בן ודורון קורן, ו"מלכה עירומה" בעריכת דורית ויסמן. סרט קצר שכתבה וביימה בשם "אין פטנט לאהבה" בכיכובו של השחקן א.ב. דן, הוקרן בשנת 2019, וסרטה "רואים לו לכדור הארץ" הוקרן ב- 2020.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

18 + שש =