איציק גלעד סופר ותסריטאי שהתפרסם בעבר ככותב אחת מ”אופרות הסבון ” הראשונות בטלוויזיה הישראלית ” כסף קטלני ” על מעלליהן ואהבותיהן של שתי משפחות עשירות הטובעות בכסף ,עמל כיום על יצירת סדרה מקבילה ובו בזמן מנוגדת שתתאר את המשפחות שיצרו את הישוב הציוני בארץ ישראל בסוף המאה ה-19 ובראשית המאה העשרים ,את הרפתקאותיהם ואהבותיהם וניסיונן ליצור עולם טוב יותר.

וכך הוא מקווה להביא את תולדות הציונות לכל בית ובית ביחד עם דרמה מרתקת על יצירת חברה חדשה.

איציק גלעד סופר ותסריטאי שפירסם בעבר כמה רומני מתח מעניינים ,והתפרסם במיוחד הודות לסדרת “האופרת סבון ” שלו “כסף קטלני” עסוק כיום במיזם מסוג חדש ובלתי צפוי .דרמה היסטורית –משפחתית על תולדות הציונות וההתיישבות בארץ ישראל. הסדרה שהשם הטנטטיבי שלה הוא “מגילת הציונות ” ( על משקל “מגילת העצמאות “וסדרת הטלוויזיה האחרת “מגילת האש” גם היא על תולדות הציונות ) תתאר בצורה דרמטית את חייהם והרפתקאותיהם של ראשוני הציונות בארץ ישראל ובמרכזם אנשי תנועת ניל”י.

התסריט הענק הסדרה של עשרות פרקים הושלם .עכשיו נשאר רק להשיג עבורו תקציב להפקה.

אלי :מה הניסיון הקודם שלך בכתיבה טלוויזיונית?

גלעד: כתבתי את כל 52 הפרקים של “כסף קטלני” שהייתה אחת הסדרות ששינו את פני הטלוויזיה הישראלית..

קובץ:Kesef Katlani.gif

הפרויקט שאיתו מזוהה איציק גלעד יותר מכל הוא סידרת הטלוויזיה “כסף קטלני”, אותה יצר, כתב והפיק בשיתוף עם דני כפיר. 52 פרקי הסידרה ( כל אחד באורך 45 דקות ) בוימו בידי ארבעה במאים שונים   ערן רקליס,יוחנן וולר,אסנת מרדובסקי,ומנחם בנצקי  , שודרו במשך ארבע עונות, החל משנת 1996, תחילה בערוץ 2 ולאחר מכן בכבלים.פרקי הסדרה שודרו פעם בשבוע בשעות השיא של הצפייה בין שמונה לתשע בערב וקהל היעד שלה היה כל המשפחה.

כסף קטלני שודרה לראשונה ב 25.9.96 קשת ערוץ השני,כול יום חמישי ,כשממולה משודרים בערוץ הראשון משחקי הכדורסל של מכבי תל אביב. אך לאורך כל הדרך הרייטינג של “כסף קטלני” היה גבוה יותר מזה של “מכבי “.

הפקת “כסף קטלני ” ( ביחד עם “רמת אביב גימל” שנוצרה ושודרה במקביל) סימנה את תחילתה של תעשיית “אופרות הסבון ” ו”הטלנובלות ” שהפכו מאז לפופולאריות מאוד על המסך הישראלי.

כוכבי “כסף קטלני”.

“כסף קטלני” הייתה סידרת דרמה ואופרת סבון, שעלילתה התמקדה ביריבויות העסקיות והאישיות בין שתי משפחות עשירות מאוד בעלות עסקים בארץ ובעולם. אלו היו משפחת רוטנברג העומדים בראש האימפריה הכלכלית חובקת העולם של פיתוח וסחר בנשק. החברה שלהם “ארמור קורפריישן” הייתה חברה העוסקת בפיתוח נשק ומערכות לחימה”. אבי המשפחה צבי ( רפי תבור) שניהל את החברה ביד רמה הוא יועץ עולמי לטילים בליסטיים. יד ימינו של צבי היא ביתו תמר ( גליה גיאת ) העובדת צמוד לאביה בתפקיד ניהולי בכיר בחברה .גליה אוהבת כוח ושליטה ועושה הכל כדי להגן על האימפריה הכלכלית של המשפחה

המשפחה השנייה הייתה משפחת היהלומנים אייזנמן העומדת בראש חברת “דיאמונד קוראפריישין ” (השמות המזכירים שמות אמיתיים בתחום, לא היו מקריים).

רפאל אייזנמן ( יצחק מיכאל –שילה ) שעמד בראש החברה מייצג חזון כלכלי נוקשה.אישתו הלנה ( מירי פביאן ) מנסה לקדם את חזונה הכלכלי בניגוד לדעת בעלה.

הדמות הבולטת בסדרה הייתה של שאולי (נתי רביץ ,השחקן שזכה לתשומת לב תקשורתית הגדולה ביותר מבין שחקני הסדרה לצד סנדי בר ) בנם הבכור של האיזנמנים גבר נאה, משכיל ורב לשוני, איש העולם הגדול שופע ביטחון עצמי, חובב נשים יפות ומכוניות ספורט., שהוצג גם כשחצן אוהב לשלוט ,ואוהב שמצייתים לו. הוא חותר תחת אביו.

רפי תבור עם נטלי עטיה ב”כסף קטלני “.

במהלך הסדרה התברר שעסקי היהלומים של משפחתו לא מלהיבים אותו במיוחד, והוא שואף להשתלב בחברת הנשק של הרוטנברגים. הוא לוטש את עיניו לבתו הבכורה של צבי רוטנברג (רפי תבור), תמר רוטנברג (גלית גיאת) שהיא מנהלת בכירה.

דניאלה ,האחות האמצעית ( טל קרסלניק ) היא הבת האהובה המושא למאבק הכוחות שמנהלים עליה אביה ואמה.

אחיהם הצעיר עמוס ( ירון מוטולה ) אשר החליט להתרחק מעולם התככים והזוהר ועבר לירושלים כדי לעסוק שם באמנות.אולם הוא מוצא את עצמו נשאב בניגוד לרצונו לתוך התככים והמאבקים הכספיים של המשפחה.

שתי המשפחות קשורות זו לזו בכל מיני קשרים אפלים ומסתוריים, ונאבקות זו בזו על כסף, שליטה ויוקרה.העלילה הייתה מפותלת ביותר : משפחת רוטנברג מתקשה למכור נשק לאפריקה, בגלל שלאפריקנים אין במה לשלם עבור הסחורה. הם מקבלים הצעת עזרה מאלג’יראי בשם מרסל, איש מסתורין בינלאומי מושחת שמבקש בתמורה זיכיונות לכריית יהלומים בארצם .משפחת אייזנמן היהלומנית חוששת שבכך עלולה להיחסם הגישה שלה ליהלומי הגלם, ועל רקע זה פורץ סיכסוך עתיר השלכות אישיות ומשפחתיות.

.כל זה התנהל על רקע סיפור אהבה בלתי אפשרי בין שאולי אייזנברג ( נתי רביץ) לבין תמר רוטנברג( גליה גיאת )/ ,שאולי מנווט את האימפריה המשפחתית בניגוד להוראות אביו. הוא מתאהב בתמר רוטנברג (גלית גיאת) הפקחית והחטובה, בת המשפחה היריבה, שכבר בשני הפרקים הראשונים מספיקה לרגל אחרי אביה,לעבוד על הפנטגון ולפרוץ למחשב המשפחה. במקביל, שאולי נדלק גם על אחותה הצעירה, גילי (סנדי בר) ובו זמנית מנסה להשתלט על אימפריית הנשק.

הזוג גילה בפרקי הסיום של הסדרה שהם בכלל אח ואחות …

(אגב, דווקא במשפחת סוחרי היהלומים הגברים הם דומיננטיים, בעוד שבמשפחת סוחרי הנשק הנשים הן דומיננטיות. בעולם האמיתי, לשתי התעשיות יש סטריאוטיפים הפוכים בדיוק. האם יש כאן מסר פמיניסטי סמוי?)

ברקע העלילה יש מגוון דמויות נוספות, שאחת המעניינות בהן היא סאני (נירית אהרוני), החברה של אחיו של שאולי. היא מתגלה כסוכנת מוסד יעילה, שנשלחה לעקוב אחר ניסיונות השתלטות עוינים על העסקים של שתי המשפחות. התבלטו גם יוסי גרבר כעורך-דין חלקלק וערמומי , ויערית בן-יעקב כמזכירתו של אייזנמן האב,שמחליטה מסיבות כלכליות גרידא לגנוב את הזרע של בנו שאולי ולהרות לו. שחקנים נוספים בסידרה היו אהרן איפלה (שעשה קריירה בסרטים הוליוודיים), רפי תבור, צופית גרנט, יצחק שילה הוותיק, מיקי פביאן, תומר רוסו, נטלי עטיה מיכל אמדורסקי בתפקיד “ליליאן”, שירלי ברנר בתפקיד “שרון ” ,ג’ק אדליסט , ורבים אחרים).

באופן יוצא-דופן לסידרה הופק פיילוט באורך מלא, בבימויו של שמואל אימברמן, שבו הופיעו בתפקידים הראשיים שחקנים כמו הראל נוף ולימור שפירא. היו תוכניות לצלם גם גירסה באנגלית ולשווקה בחו”ל, אך הן עלו בתוהו.

“כסף קטלני” הייתה סידרת הטלוויזיה הישראלית המושקעת ביותר, הן מבחינה כספית (120 אלף דולר לפרק, לעומת 50 אלף דולר לפרק בסידרה המתחרה, “רמת אביב ג'”), הן מבחינה חזותית, עם אתרי צילום רבים ומגוונים בארץ ובחו”ל (טורקיה, הונגריה, קניה) והקפדה על כל פרט – הלבוש, הבתים, המשרדים,המסעדות, המכונית והניצבים. העושר של הדמויות אכן נראה היטב לעין.

למרות ההשקעה העצומה והעיסוק בנושאי ביטחון וריגול, “כסף קטלני” נהנתה מרייטינג גבוה פחות מהמתחרה, “רמת אביב ג” , עם זאת בעניין זה מבקש איציק גלעד להבהיר, כי “כסף קטלני” שודרה בערוץ 2 במקביל לשידור משחקי מכבי תל-אביב בכדורסל, והשיגה רייטינג ממוצע של 25%. בעונות בהן שודרה בכבלים, רשמה הסידרה את הרייטינג הגבוה ביותר לאותו יום שידורים.

מה שבטוח, הסידרה זכתה לחשיפה גבוהה הודות לדוגמנית היפה סנדי בר.

הדגות שהתבלטה ביותר מבין הדמויות במשפחת רוטנברג ( לפחות מבחינת התקשורת ) הייתה האחות הצעירה והמפונקת במשפחת רוטנברג גלי הושפעה לכאורה גם היא משיכרון הכוח של אביה ורוצה גם היא הכל ומהר.

מקבילה מדויקת לכך המראה שלחיים יש נטייה לחקות את הבדיון התרחשה כאשר השחקנית הראשונה של הדמות סנדי בר  דוגמנית יפה שהתפרסמה לראשונה הודות לתפקיד זה הוחלפה לאחר מספר לא רב של פרקים בעדי אהרון. זאת  כאשר דרישותיהם הכספיות של בר והסוכן שלה ,עדי ברקן לשיפור תנאי השכר ולהגדלת תפקידה, כך שיאפיל על כל השאר הדמויות   הפכו למוגזמות., כיאות לפרימדונה הלאומית באותם ימים.איומי פרישה חוזרים ונשנים מצידם של בר וברקן  , תוצאה של הפרסום התקשורתי הרב שזכתה לו גדלו יתר על המידה לדעתם של המפיקים. כתוצאה מכל אלה בר נבעטה החוצה מהסדרה.

פרשייה זאת הייתה שיא הפרסום התקשורתי של הסדרה.

למעשה, התפקיד שאותו גילמה  סנדי בר היה  שולי ולא מעניין. הדמות החזקה באמת בסידרה הייתה של נתי רביץ בתפקיד שאולי, המיליונר הצעיר הסטריאוטיפי חלאת המין האנושי, אם כי בפרקים המאוחרים ניסו לשפר לו את הדימוי על-ידי הצגתו כלוחם נועז בחיזבאללה בלבנון.

סנדי בר המודחת זכתה אז לשיא של פופולאריות תקשורתית כדוגמנית ,ובשנת 1997 לאחר סילוקה מ”כסף קטלני” אף הוציאה לוח שנה עם תמונותיה גילמה בהמשך שני תפקידים שנכון לעכשיו (וכפי שזה נראה כרגע, גם לעתיד) יישארו שיאי הקריירה שלה : תמר, היפה סגנית מפקד חבורת “חסמבה” במחזמר בשם זה על-פי ספרי יגאל מוסינזון,. ” ובדמות המוצלחת מכל שלה כמאיה הבלונדינית האולטימטיבית תיכוניסטית דוגמנית צמרת , משתתפת קבועה בתוכניות טוק-שואו בסדרת “זבנג” על פי סידרת הקומיקס של אורי פינק . המעניין היה שהדמות ב”זבנג ”  הייתה מעין פרודיה על התנהלותה האמיתית של סנדי בר בחיים ומול מפיקי “כסף קטלני”. .

את מקומה של בר תפסה עדי אהרן. היא נחשפה לאומה בתוכניתו של דודו טופז והפכה בין-יום לסלבריטאית שכל צעד שלה מתועד, אבל לא הצליחה לתפוס את מקומה של בר בליבות הצופים.

 הדמויות בסדרה היו רבגוניות, החל באנשי עסקים, יהלומנים ונשות חברה, ועד סוחרי נשק, אנשי מוסד וטרוריסטים.העלילה עסקה על מאבק הכלכלי בין שתי החברות על שטחים באפריקה ,מאבק הגורם לפריצה למחשבים של “דיאמונד” לחטיפת עורך הדין של “ארמור ” וכו’. על בני משפחת רוטנברג איים גילוי של סוד אפל מעברה של גאולה ( ריקי חיות ) אישתו של צבי.

” כסף קטלני” שמה דגש על אורח חייו של האלפיון העליון; הסצינות השונות צולמו בבתי פאר, מלונות חמישה כוכבים, מסעדות יוקרה ואף מגרש הגולף בקיסריה. לצד צוות השחקנים כיכבו בסדרה גם מכוניות יקרות, יאכטות וכלי טיס פרטיים. חלק מהעלילה מתרחשת מחוץ לגבולות ישראל, וההפקה צילמה סצינות רבות במדינות שונות, בהן: טורקיה וקניה.

הסדרה זכתה לרייטינג גבוה ושודרה בפריים טיים, תחילה בערוץ 2 אשר שידר את שתי העונות הראשונות עד שנת 1997 ( 26 פרקים ) משם עברה הסדרה לכבלים לערוץ 3 שם שודר עד סוף 1999 ו שתי עונות נוספות 26 פרקים נוספים שהיו בעלי הרייטינג הגבוה ביותר לאותו היום . כל 4 עונות הסדרה שודרו לאחר מכן בשידורים חוזרים הן בערוץ 2 והן בערוץ 3.

גלעד: את “כסף קטלני” כתבתי לאחר שחזרתי לישראל משהייה של שנים רבות באיטליה. התלבטתי אם להפיק את זה כסרט או כסידרת טלוויזיה, והחלטתי להעדיף סידרה. בסרט, אם עשית שגיאה אתה כבר לא יכול לתקן. בסידרה אפשר לתקן ולשפר תוך כדי עשייה. כתבתי בעצמי את כל 52 פרקי הסידרה.הייתי יותר מהתסריטאי בלבד , אני עשיתי את האודישנים ( קרוב ל 400 )והחלטתי על הקסטינג ביימתי את כול הסצנות של המצלמה השנייה (עשרות סצנות ). יד ימיני והמפיק הראשי של הסדרה היה שותפי דני כפיר.

רציתי להגיע עם הדראמה הזו לפלח אוכלוסייה שונה.אצלנו מדברים כל הזמן על מלחמות, עניים, שבויים, וארץ-ישראל היפה, אבל לא על אנשים עשירים והחיים מאחורי חומות הווילות המפוארות שלהם. אבל בארץ הזאת יש טייקונים בתחומי היהלומים וההיי-טק, שאף פעם לא נחשפו. רציתי לשנות את זה. אחרי הכל, זאת לא בושה להיות מולטי-מיליונר. אבל האמת ?: בסופו של דבר מכרתי אשליות. מה שרציתי באמת להוכיח, זה שכסף הוא קטלני, אשליה ואין לו ערך.הוא בכלל לא הדבר החשוב בחיים.

אלי : תיכננת להמשיך את “כסף קטלני ” לעוד עונה ?

גלעד : היו תוכניות לעשות עוד 66 פרקים תיכננתי להציג דור המשך של שתי המשפחות ואת מאבק הירושה בהן ובינן. למרבית הצער זה לא יצא לפועל בגלל הגבוהה ביותר של התוכניות באותו יום שידורים. . לצערי הסדרה ירדה מהמסך לאחר 52 פרקים בלבד בגלל סיבות כלכליות וסיבות פוליטיות (הסכמים של הכבלים עם ערוצים מסחריים אחרים ,) הכבלים לא כיבדו את ההסכם עם ספוט הפקות ל 66 פרקים נוספים..

“כסך קטלני ” ירדה אחרי ארבע עונות בלבד בניגוד לכל התוכניות . עדי אהרן, שהחליפה את סנדי בר, הייתה מוצלחת ופופולארית הרבה פחות וזה בהחלט פגע בסידרה. בנוסף, חברות הכבלים לא עמדו בהתחייבותן לממן את ההפקה. ניהלנו נגדם משפט על זה וזכינו. קיבלנו פיצוי, אבל לא קיבלנו כסף לחדש את הצילומים, וחבל.

אלי : למה אתם לא מוציאים את הפרקים מחדש ב-DVD?

גלעד : כרגע זה לא עומד על הפרק.אולי בעתיד … 

 בכל אופן פרקי הסדרה שמורים אצלי בכספת ומידי פעם הם משודרים שוב בטלוויזיה שם הם מוצאים קהל חדש ונאמן. הסדרה נמכרה לערוץ הישראלי ושודרה בהצלחה בארצות הברית ,פנמה וקנדה,עד היום אני מקבל פניות רבות מצופים המבקשים לדעת מתי הסדרה חוזרת ,

 עם

יצחק גלעד ב”כסף קטלני”.

עם כל העניין שיש היום בסדרות טלוויזיה ותיקות בשוק ה- DVD אני בכלל לא בטוח שגלעד צודק בכך שאינו מעלה את הפרקים על קלטות למכירה ולהשאלה. . עלי להודות שלמרות רמת המשחק הבינונית והתסריטים המופרכים בחלקם, יש לי פינה חמה בלב ל”כסף קטלני”, ולא בגלל האינטריגות העסקיות והמיניות של הדמויות השונות או סנדי בר, כמו בגלל סיפורי ההרפתקאות הביטחוניות שבהן מצאו את עצמן הדמויות מעורבות מידי פעם עם השירותים החשאיים של ישראל ומדינות אחרות, וגם בגלל גליה גיאת המוכשרת.

אלי :סדרה כזאת יכולה להצליח לדעתך גם היום על רקע המחאה החברתית הגוברת בארץ ובעולם ? להזכירך יש כיום סלידה ציבורית גוברת והולכת מכל טיפוסי העשירים השחצנים והמוחצנים האלו שהוצגו ב”כסף קטלני ” ובסדרות הדומות לה “דאלאס ” דיינסטי ” וכו’ . .

גלעד.: נכון שיש היום תיעוב הולך וגובר בחברה הישראלית כלפי משפחות עשירות מהסוג הזה. הן כבר לא נראות יותר כמודל ראוי לחיקוי. הבנים של כמה ממשפחות אלו בעיקר הצעירים נראים יותר ויותר כבליינים שמעדיפים להוציא את כספם בקזינו מאשר על פרויקט לאומי חברתי.

אבל להזכירך “כסף קטלני ” הקפידה תמיד להציג במרכז העלילה דווקא את הדמויות שיוצאות כנגד אתוס רדיפת הכסף בכל מחיר של משפחות מהסוג הזה.

הגיבורים האמיתיים של “כסף קטלני ” לא היו בני משפחות עשירות מהסוג שמוכר יותר מידי טוב לכולנו, הורים ואחים שנאבקים זה בזה בשיניים ובציפורניים ברשעות שלא תיאמן על ירושה משפחתית ומעוררים סלידה וזלזול. הגיבורים של “כסף קטלני ” רצו בראש ובראשונה אהבה וחינוך טוב לילדיהם ולא דווקא כסף. גיבורי הסדרה דיברו הרבה יותר על אהבה מאשר על כסף וכוח.

בעבר חיבר גלעד כמה מותחנים ובינם בלט “מגילת הצלב ” ( 1991) ספר שתיאר גילוי כתב יד קדום המגלה את סיפור חייו האמיתי של ישו מנצרת ,גילוי שמביא לזעזועים שונים בעולם המודרני. וכעת כתב לו גלעד מעין המשך.

גלעד : מאז הראיון הקודם שערכת איתי, הספקתי לסיים את כתיבת ספרי “דם הפרעונים”עלילת הספר עוסקת בחבורת נוכלים, סוחרי עתיקות מצרים, המאלצים וטרינר איטלקי ידוע המתמחה בשיבוט סוסי מירוץ גזעיים, לשבט עבורם את דמה של הפרעונית נפרטיטי. הדם נגנב ממבחנה שהוסתרה בתוך שרביט מלוכה הצמוד לגופתה החנוטה.

נפרטיטי הייתה אשתו של פרעה אמנחותפ הרביעי, שנודע מאוחר יותר כפרעה אחנתון (1362-1379 לפנה”ס) מי שניסה להשליט במצרים אמונה באל אחד אתון.בסיפור מתברר שסוחרי העתיקות משוכנעים שמשה רבנו ואחנתון הם אותו אדם (זו גם התיאוריה של זיגמונד פרויד ואחרים)

למרות מאמצי הוותיקן לסכל את המזימה, מצליח הווטרינר לשבט את דמה של המלכה היפהפייה, ולאוויר העולם יוצאים תאומים, בן ובת – הזדמנות נדירה לשחזר כיצד נראו משה או פרעה ונפרטיטי.העלילה מתרחשת ברובה באיטליה, בין כתלי הוותיקן ובמצריים.

כן כתבתי תסריט על ילדים יהודים במזרח אירופה במהלך השואה שסגרו אותם במנזר כדי שהנאצים לא יתפסו אותם . והוא מבוסס על אירועים אמיתיים.

התסריט נקרא “זכרונות ודמעות “וממש השבוע חתמתי חוזה עם מפיק לגיוס כספים לסרט.

אבל הפרוייקט העיקרי שבו אני עוסק בשנים האחרונות הוא “מגילת הציונות ” וזה לדעתי פרוייקט חסר תקדים בשאפתנות שלו.

מגילת הציונות

אלי :אז במה בדיוק תעסוק עלילת “מגילת הציונות “?

גלעד :זוהי סדרה שמחייה את הציונות. המדובר ב40 פרקים של כ50- דקות שנותנים את ההיסטוריה של הציונות. הסיפור מתחיל ב1890 באשר משפחת רוטמן שאותם אני מכיר אישית עלו לארץ הם מתחילים את הסדרה וסוגרים אותה .טובה רוטמן נוכחה כאשר קברו את עצמות אבשלום פיינברג בירושלים.

הסיפור יסתיים ב1918 עם סיום מלחמת העולם הראשונה ובמותו של אהרון אהרונסון עם כמה קטעים על ראשית המנדט הבריטי. .

הסיפורים המרכזיים בסדרה יהיו סיפור העלייה הראשונה והעלייה השנייה והחיכוכים בינהם. יהיו שם דמויות בולטות כמו לורנס איש ערב , גרטרוד בל ,האיש ההרפתקנית שהייתה המוח האמיתי מאחורי המרד הערבי , יוסף טרומפלדור וינסטון צ’רצ’יל הרב קוק ומעשיו למען הציונות. בסדרה נראה כיצד אבשלום פיינברג כותב את השיר ” אלף נשיקות” לאהובתו רבקה ,ואת הרצל נפגש עם האפיפיור.והיו עוד דוגמאות רבות מספור לאירועים אמיתיים שישולבו בעלילה . כל הפרטים האלו יהיו חלק אינטגראלי בעלילת הסדרה.אם תרצה אפשר לראות ב”מגילת הציונות ” את הניגוד האידיאולוגי של “כסף קטלני “. הגיבורים שלה הם כל מה שהעשירים של “כסף קטלני” הם לא. הם אידיאליסטים שפועלים לא למען עוד כסף ועוד כוח אלא למען חברה צודקת יותר ועתיד טוב יותר.

אבל גם ב”מגילת הציונות ” כמו “בכסף קטלני ” עומדות משפחות גדולות במרכז העלילה , וגם “במגילת הציונות ” יש מקום חשוב למאבקים אישיים ומשפחתיים.

בתחקירי בנושא הופתעתי לגלות שעד היום ישנם אנשים החוששים לגלות את האמת על אירועי אותה תקופה (1918-1881), למרות שרובם ככולם נולדו אחרי שנת 1919.

ותיקי המושבה זיכרון יעקב אינם מוכנים לספר את אשר התרחש באותם ימים בבית משפחת אהרונסון, בעיקר בכל הנוגע לקשרים הרומנטיים של רבקה אהרונסון הן בארצות-הברית והן בארץ-ישראל לאחר שחזרה.טובה גיילברג רוטמן,  הייתה האחרונה ששוחחה עם יוסף לישנסקי בכלא בדמשק , לקחה איתה לקבר את הסוד הגדול אודות מה שהתרחש בחולות סיני, במסעו עם אבשלום פיינברג שלא חזר. טובה הבטיחה ללישנסקי שלא תגלה את סודו – וקיימה את הבטחתה.

אבשלום ואסתר רוטמן ,מקורות ההשראה לסדרת “מגילת הציונות “.

אבשלום רוטמן, בנו של ניסן  רוטמן שנקרא על שמו של אבשלום פיינברג, היה בעלה של טובה גלברט הוא היה אב של ידיד שנפטר השנה (2011). כששכב על ערש דווי, הסכים לגלות לי סודות מאותה תקופה, אבל בתנאי שלא אתעד את דבריו בווידאו.

אלי : על מה דיברת איתו?

גלעד: שאלתי אותו האם נכונות השמועות שיוסף לישנסקי היה אחראי למות ידידו ועמיתו בניל”י אבשלום פיינברג. הוריו נסו לדלות מידע מהשבט המוסלמי שהרג את פיינברג.  טובה גיילברג רוטמן היא זו שגילתה כי לאבשלום פיינברג  הייתה מערכת יחסים עם אחת מבנות השבט. היא לקחה לקבר את מה שאמר לה לישנסקי לפני שהלך לגרדום.

הזמן שחולף מעמעם פרקים חשובים בהיסטוריה של עם ישראל, ובמקרים רבים אף מעוות אותם ושוזר בה שקרים – ואין יותר מי שימחה על כך.

לכן, חייבים לחשוף את האמת על אותה תקופה חשובה ודרמטית, ולו רק כדי שהדור שלא ידע את יוסף יכיר את הבילויים, את הבלקינדים, הפיינברגים, הבלינקובים; יידע מי היה הרב קוק, אדם משכמו ומעלה שידע לקרב את הדור הישן לדור החדש; יכיר את חיים וייצמן, חוכמתו ותרומתו לעם היהודי; את אותם שסיכנו חייהם כשנשקם היחיד הוא האידיאולוגיה, אלה שלחמו בחירוף נפש למען כינונה של מדינה יהודית לעם היהודי בארץ ישראל.

הקדשתי חמש שנים תמימות מחיי, לראיונות, תחקירים וכתיבת תסריט על אירועי אותן שנים. הקפדתי לתאר את המאורעות בארץ-ישראל ומחוצה לה, חודש אחר חודש, שנה אחר שנה.

 

אלי :יש סרטים או סדרות קודמות בנושא שמשמשים לך כמקור השראה “”עמוד האש ” למשל “.?

גלעד: “עמוד האש” של יגאל לוסין הייתה סדרה דוקומנטארית טובה מאוד מסוגה ולזמנה שהתבססה על קטעי סרטים קיימים. אני מדבר על סדרה דרמטית וזה עולם אחר לגמרי.עד היום לא ראיתי שום סרט ישראלי בנושא היסטורי שהיה לדעתי ברמה מספיקה כדי לעניין באמת את הקהל הרחב.

.המודל  האמיתי שלי לסדרה הזאת יהיה אמריקני ומסוג שונה מאוד מ”עמוד האש “.

זוהי הסדרה האמריקנית בהמשכים ” צפון ודרום” על פי הסופר  ג’ון ג’קס ,סאגה משפחתית היסטורית שתיארה את תולדות מלחמת האזרחים האמריקנית והשפעתה על שתי משפחות האחת מהצפון והשנייה מהדרום. זאת הייתה לזמנה סדרה יוצאת מהכלל היא באמת החייתה את העבר עבור הצופים והפכה את גיבוריה לדמויות חיות עבורם לא פחות מבני משפחתם שלהם.דבר מעין זה אני רוצה להציג ב”מגילת הציונות ” .להראות כיצד האירועים ההיסטוריים משפיעים ומושפעים בידי אנשים פרטיים ובני משפחותיהם ומקורביהם. אם נצליח להגשים את מטרותינו ונסריט 40 פרקים שיזכו להצלחה הנדרשת. נעשה סדרת המשך על המנדט הבריטי עד הקמת המדינה. במרכז יעמדו ז’בוטינסקי בן גוריון ויצמן דיזינגוף הרב קוק טרומפלדור , צ’יזיק. כל מי ששרד את השלטון התורכי והמשיך לפעול אחריו. אני מקווה שיהיו אותם השחקנים. ההפקה תהיה פשוטה יותר ,מאחר שיהיה הרבה יותר חומר צילומי שאפשר יהיה להתבסס עליו.

ילדי אולי ירצו להמשיך מעבר לזה ולתאר את דברי ימי המדינה בסדרה שלישית.

אלי : לכמה כסף תזדקק כדי לממש את הסדרה הזאת ?

גלעד : יהיה צורך בשחקנים רבים בשביל הסדרה הזאת ובתקציב לא קטן בכלל . אני אזדקק ל200 אלף יורו לכל פרק והמדובר ב40 פרקים.זאת כדי שנדע את הסיפור הדרמטי מאין כמוהו של מה הייתה הציונות איך היא נולדה ומי היו גיבוריה. זה פרויקט חינוכי ודרמטי ראשון במעלה והוא שווה כל שקל שיושקע בו.

יצחק גלעד

אלי: אתה מרוצה מהדרך שהציונות נלמדת כיום ?

גלעד : מר גדעון סהר שר החינוך רוצה לארגן אוטובוסים משוריינים לילדים שילכו למערת המכפלה אבל אלה בעיני תכניות   תנכיות ולא ציוניות. הנוער שלי לא יודע כלום על הציונות.אני רוצה שהילד שלי ידע מי זה אהרונסון ומי זה ויצמן הסדרה הזאת תסביר לו ,והיא תעשה זאת בצורה דרמטית ומהנה ולא בדרך דידאקטית ומשעממת. כעת לא נותר לי אלא למצוא את האיש שירים את הכפפה ויסייע לתרגם את התסריט לסידרת דראמה היסטורית שכמוה לא הייתה.

אשמח להיפגש עם כל מי שמאמין, כמוני, בחשיבות החינוכית-לאומית והדרמטית של הפרויקט.

האימייל של יצחק גלעד הוא

isaacgilad@yahoo.com

ראו עוד

תיקי בלס על “כסף קטלני”

חוזה החור באוזון

ht

3 תגובות

  1. תיקון טעות
    בספרה המחקרי החדש של איילת ברגור “אופרת הסבון הישראלית -מרמת אביב ג’ עד לאלופה “( הוצאת רסלינג 2011)
    http://www.resling.co.il/book.asp?book_id=595
    שמנתח סדרות אופרות סבון וטלנובלות ישראליות שונות .נפלו כמה שגיאות בולטות לגבי “כסף קטלני .
    נטען שם בעי’ 208 שהסדרה רצה בשנים 1997-1998.
    לא נכון היא רצה בשנים 1996-1999.
    ( ואפילו על הכריכה האחורית של הספר מצויין ש”כסף קטלני ” עלתה על המסך ב-1996 ,אבל המחברת והעורכים כנראה לא קראו היטב את הטקסט ) .
    נטען שם באותו העמוד ושוב בהערת שוליים מספר 48 בע’ 186 שגל פרידמן תסריטאי אופרות הסבון הידוע היה התסריטאי של “כסף קטלני” .
    איציק גלעד מכחיש זאת בכל תוקף וכותב לי .
    “אני התסריטאי היחידי של הסדרה ,בזיעת כף ידי כתבתי 52 פרקים”.
    נטען שם שוב באותו העמוד שיצחק שאולי היה אחד הבמאים .
    גלעד שצריך לדעת מכחיש גם את הפרט הזה.
    עכשיו עם כל כך הרבה שגיאות לא אלמנטריות נפלו בספר הזה לגבי סדרה אחת “כסף קטלני ” אני תמה כמה עוד שגיאות יש שם לגבי סדרות אחרות בונושאים אחרים.
    ספר מחקרי כזה אמור היה לתת מידע מפורט ומדוייק לגבי סדרות אופרת הסבון הישראליות ,מסתבר כעת שיש להיזהר מאוד בשימוש בו.

    • כסף קטלני סידרה מדהימה, האם משהו יודע איך ניתן לצפות בה שוב? אחת הסדרות שכל כך נהנתי לראותף היתי מחכה בקוצר רוח לפרק הבא.

  2. כסף קטלני היתה סדרה מהנה, לכל הדעות, אבל טלנובלה תקופתית נשמעת הרבה יותר מושכת ומעניינת, במיוחד אם יש בה קצת היסטוריה אמינה. אשמח לצפות בסדרה החדשה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע עשרה − ten =