אתחיל ואומר שהבעיה ב״ה״ הידיעה היא הפוליטיקאים ובפרט ראש הממשלה נתניהו. ההתנהגות שלו היא השורש לקטסטרופה הבריאותית והכלכלית שאנחנו נמצאים בה. חוסר היכולת לאכוף את התקנות על החרדים, למשל.

אבל, גם למשרד הבריאות, הגורם המקצועי שהיה אמור להוביל את המאבק במגפת הקורונה, יש אחריות לא מועטה.

למי שכבר שכח התחלנו במרץ עם זה ש״לא צריך מסכות״, כשכל מי שיודע משהו על איך מחלות מתפשטות, וממש לא צריך להיות אפידמיולוג או ביולוג, ידע שזה לא נכון. המשכנו עם זה ש״לא צריך בדיקות״, כשכל אדם עם הבנה מינימלית, יודע שבודאי שבדיקות הן הדרך לעצור מגפה. כמובן שצריך גם תשובה מהירה, כמו בדרום-קוריאה, אדם נבדק ותוך 4 שעות יש תשובה, ואם הוא חיובי לא שולחים אותו לבידוד בבית אלא לוקחים אותו למלון-קורונה. דרך אגב, בדרום-קוריאה לא היה סגר ליום אחד (72 אלף מאומתים, 1250 מתים, נכון לסוף השבוע 16/1/21, במדינה של 51 מליון נפש). וגם לא צריך בידוד אם פשוט בודקים כל מי שהיה ליד מאומת. כמובן, אם התשובה מגיעה אחרי שבוע, כפי שהיה עד לפני חודשיים-שלושה בישראל, אז באמת עדיף שאנשים יכנסו לבידוד כי עד שמודיעים להם שהם היו ליד מאומת עוברים כמה ימים, ואז עד שבודקים אותם כמה ימים, וכשיש תשובה זה כבר ממילא שבועיים אז אין טעם בכלל לבדוק.

גם לאחרונה משרד הבריאות ממשיך עם מדיניות חסרת פשר. בתחילת ינואר 2021, כשעיריית תל-אביב הודיעה שתבדוק את כל המורים, גורמים במשרד הבריאות התנפלו על ראש העיריה חולדאי כאילו הוא אויב הציבור, והסבירו שאין עדיפות למורים. שוב, כל אדם עם שכל ישר מבין שמורה שנחשף כל יום ל-100 ילדים נמצא בסיכון עצום יחסית לרוב האוכלוסיה. אפילו זבנים בחנויות לא משרתים 100 אנשים כל יום ובודאי לא נמצאים עם הלקוחות בחלל סגור קטן במשך שעות ברצף. כמובן, אם יש סגר ומערכת החינוך סגורה, באמת אין טעם לבדוק מורים. זה ״הפתרון״ של משרד הבריאות, הסגר. אחרי שבוע במשרד הבריאות בכל זאת גילו לנו שהם מסוגלים לקצת חשיבה, ולא רק לתגובות אוטומטיות של דובון-לא-לא, והסכימו לחסן את המורים בכל הארץ. או אולי יש דברים שלא מגלים לנו, כמו שיש רושם כל הזמן במגפה הזאת, והם לא באמת הסכימו אלא ראשי ערים אחרים העמידו בפניהם אולטימטום שהם יעשו מה שהם רוצים עם החיסונים שיגיעו לערים ״שלהם״? תרומה נוספת של משרד הבריאות בהתנהגותו הביזארית לתיאוריות קונספירציה.

ממש בעת שהטיוטה הראשונית למאמר הזה נכתבה (17/1) שמעתי שחולדאי רוצה לפתוח אירועי תרבות למי שחוסנו פעמיים. נשמע לי הגיוני. זה הרעיון, לא? אפילו דיברו על דרכון ירוק, וכשמעל חצי המדינה תחוסן אמרו לנו שיפתחו הכל. או שלא? הנה שר הבריאות אדלשטיין הודיע שחולדאי הוא אויב הציבור מספר אחד ועושה תרגילים פוליטיים על חשבון בריאות העם.

כבוד השר אדלשטיין חושב ששכחנו כבר מה הממשלה עשתה ולא-עשתה בכמעט-שנה האחרונה. אני לא שכחתי. כשהמומחים, הנה אני מצטט מומחים, המליצו על סגרים דיפרנציאליים, ״הרמזור״ הזכור, הממשלה הטילה סגרים כלל ארציים. זה מה שהממשלה רוצה. שיהיה סגר. זה ה״פתרון״ של הממשלה.

כל שבוע יש תגלית חדשה מנפלאות משרד הבריאות. הנה בתאריך 23/1/21 קראתי שאדם אובחן בטעות כמאומת לקורונה. איך יודעים שזה בטעות? פשוט מאוד, הוא מעולם לא נבדק. אבל אין עם מי לדבר. הוא חייב להשאר בבית, כל מי שהיו לידו צריכים להיות בבידוד. כשהוא העז להגיע למרפאה עם ילדיו סגרו את כל המרפאה, אף שבמשרד הבריאות כבר הודו בטעות (איכשהו כן הצליחו להגיע למישהו שם), אבל הם לא טרחו לעדכן את הרישומים. נכנסת כמאומת למחשב, זהו, גורלך נגזר. אי אפשר לשנות וכל מי שסביבך גם יענש.

רבותי, התירוץ הזה עבד על אנשים כשרובנו לא הכרנו מחשבים, אי שם בראשית שנות ה-80. מי שכן הכירו ידעו גם אז שזה בולשיט. על מי אתם חושבים שאתם עובדים? אין דבר כזה ״אי אפשר לשנות״. ואם חברת התכנות שלכם מעסיקה דילטנטים מוחלטים שלא באמת יודעים לתכנת, ובנתה מערכת שאי אפשר לתקן בה הזנות מוטעות – אז תזמינו אותם שוב, שישבו עכשיו 24 שעות, על חשבונם, וישנו את המערכת. דרך אגב, עבודה של שעה. רק שתדעו.

התירוץ היחיד שיש לי להתנהגות במשרד הבריאות הוא שהפקידים פועלים לפי הנחיות הדרג שמעליהם. כבר נכתבו אינספור מאמרים על ההחלטות המנותקות מהמציאות – לפתוח חלונות באוטובוסים, זוכרים? זה היה במרץ 2020 – ולא קשורות למאבק אמיתי במגפה. לפעמים יש רושם שהממשלה לא באמת רוצה להאבק – כמו עם פתיחת נמל התעופה, הזמנה ממש של אנשים מחוץ לארץ, ודרבון ממש של אנשים לצאת לחוץ לארץ; המנעות מסגרים דיפרנציאליים גם כשברור לחלוטין, המספרים הם אוביקטיביים וזו לא אפליה, היכן הבעיות; ולעומת זאת הטלת הגבלות שרירותיות שאין להן שום קשר להמנעות מהדבקה, כמו איסור על טייק-א-וויי ממסעדות, שממש מכריח אנשים ״לעקוף״ את החוק בסגנון ישראבלוף, כמו הזמנה למרחק 2 מטר. בנוסף לכל אלו יש את החסיון התמוה על דיוני הקורונה. זהו כר פורה לתיאוריות קונספירציה, ממש הזמנה לתיאוריות כאלו. מה הממשלה וראשה לא רוצים שנדע על קבלת ההחלטות? אני חושב שכמו תמיד אין צורך בתיאוריות קונספירציה. העובדות ברורות והפרשנות לא קשה, ונכתבת ונאמרת במפורש בתקשורת, על קבלת ההחלטות מסיבות פוליטיות. כמובן שבהתאם גם קורס אמון הציבור בהחלטות הממשלה וב״הנחיות״ ראש הממשלה.

אבל בכל זאת גם למשרד הבריאות, כאמור, אחריות למצב. למשל צבעי ה״רמזור״. לפני חודש-חודשיים ראיתי את הנוסחה שלפיה מחשבים את הצבע. לא אטרח לחזור עליה. אי אפשר להבין את השיקולים מאחוריה, היא מסובכת (ln של איזה פרמטר), עם קבוע שרירותי לחלוטין, שבאמת גם שונה תוך כדי והעביר אזורים ״צהובים״ למצב ״אדום״, וכנראה שונה שוב לאחרונה.

כשאמרתי את דעתי על נוסחאת הרמזור שאלו אותי מה אני מציע. אז להלן הצעתי, כולל הנימוקים.

הדבר היחיד שחשוב כדי למנוע את קריסת מערכת הבריאות – כזכור מההתחלה הסבירו שזו המטרה – הוא מספר המאושפזים. לרוע המזל למספר המאושפזים היומי אין יכולת חיזוי, כלומר כשהוא מגיע לרמה הקריטית כבר מאוחר מדי. אפשר במקום זאת להשתמש במספר המאומתים החדש כל יום, בהנחה שאחוז מסוים מהם יגיע לאשפוז בשבוע-שבועיים הקרובים. מה מספר המאומתים היומי שבו מערכת הבריאות קורסת? לגבי הקורונה יש לנו עכשיו תשובה, והיא בערך 10 אלפים מאומתים ביום. היו 10 אלפים מאומתים ביום במשך שבוע – ובמערכת התחילו לזעוק שהם קורסים. ברמה הארצית 10,000 ליום הם בערך 1 ל-1000. לכן זה הסף שמעליו צריך לנקוט בפעולות חירום. כלומר, ישוב שמספר המאומתים החדשים היומי בו נעשה 1 ל-1000 או יותר, צריך מייד להטיל עליו סגר. לדוגמא בישוב של 50 אלף תושבים, אם יש 50 מאומתים ביום.

אמרו לי שמספר המאומתים ליום הוא מספר בעייתי, משתנה במידה ניכרת מיום ליום, תלוי במספר הבדיקות, ולא זמין לכל ישוב. אם כך, אפשר להשתמש במספר החולים הפעילים. זה מספר שלדעתי יכולת החיזוי שלו פחותה משום שהוא מייצג את כל מי שחלו בשבועיים האחרונים (ובחלק מהמקרים יותר משבועיים) ואנחנו רוצים לדעת מי יתאשפז בשבועיים הבאים. אבל אם זה מה שיש, אז אפשר להשתמש בזה. כמה חולים פעילים היו בשבוע שעבר (סוף ינואר 2021), שבו מערכת הבריאות הגיעה לסף קריסה? בערך 80 אלף. זה בערך 1 חולה ל-100 באוכלוסית המדינה. הכל בערך כמובן וזה ממש לא משנה אם זה 1.2 או 0.8, אנחנו מדברים על סף שכשמתקרבים אליו צריך לפעול בתקיפות. לגבי אותו ישוב לדוגמא של 50 אלף תושבים זה אומר 500 חולים פעילים.

בבני ברק, לשם דוגמא רלוונטית מאוד כידוע, יש כ-200 אלף תושבים, וכ-4400 חולים פעילים, כ-2.2 חולים למאה. כלומר הם במפורש מעל הסף בשיטה הזאת. לפי הנתונים בלוח הבקרה של משרד הבריאות יש בבני ברק גם כ-13 חולים חדשים לאלף כלומר פי 13 מהסף שהצעתי באומדן הזה, אבל הנתונים האלו נראים לי כמו מצטברים שבועיים, זה לא ברור, כלומר ליום יש להניח רק כשביעית מהמספר הזה. זה עדיין כמעט 2 לאלף כלומר הרבה מעל הסף גם בשיטה של מאומתים ליום. לשם דוגמא אחרת, גם רלוונטית מאוד, בתל-אביב יש 2200 חולים וכ-460 אלף תושבים, כלומר כ-0.5 למאה, הרבה פחות מהסף. לפי משרד הבריאות בתל-אביב יש כ-2.7 חולים חדשים לאלף, שגם זה פי כמעט 3 מהסף שהצעתי, אבל אם אלו נתונים של שבוע אז בת״א יש רק כ-0.4 חולים חדשים לאלף, כלומר הרבה פחות מהסף שהצעתי.

ומה על הקוטב השני, ה״ירוק״? לדעתי אסור לפתוח הכל ולחזור להתנהגות כרגיל כל זמן שהמגפה משתוללת, בשום מקום, גם בישוב שאין בו בכלל חולים. אבל אם רוצים מספר, כלל אצבע, אז כשהיו רק 1000 מאומתים חדשים ליום למערכת הבריאות לא היתה שום בעיה להתמודד. אפשר להבין זאת אם נניח שאפילו אם 6% מהמאומתים יגיעו לאשפוז, זה בסך הכל 60 חולים ביום, ובמשך שבועיים יהיו במצטבר בסך הכל פחות מ-1000 מאושפזים. לכן אפשר לקחת כצד ה״ירוק״ עשירית מהמספרים שהשתמשתי בהם למעלה. כלומר בישוב של 50 אלף 5 מאומתים חדשים ליום או 50 חולים פעילים.

כמובן, כל החישובים וההצעות האלו לא באמת חשובים כי לראש הממשלה נתניהו אין את היכולת או אולי את הרצון להנהיג סגרים דיפרנציאליים.

אני מקווה שבקרוב כל זה לא יהיה חשוב מסיבה אחרת, והיא ש 80% מהאוכלוסיה תהיה מחוסנת (או חולה לשעבר) והמגפה תדעך מעצמה. ובכל זאת, וכפי שנכתב ונאמר כבר בכל התקשורת, אין הצדקה לסגר באזורים שלמעשה אין בהם בעיה, בעוד באזורים שהם מקור התחלואה העיקרי, החרדים, אין אכיפה כלל ולמעשה אין סגר. להתנהגות הזאת של נתניהו יש השלכות ארוכות טווח וחמורות אפילו יותר מ״רק״ ההתמודדות עם הקורונה (4700 מתים כשאני כותב, כן?). אבדן האמון המוחלט בממשלה ובשיקוליה ישאר איתנו לזמן רב. וספציפית לגבי הקורונה ההתנהגות הזאת מביאה לכך שאנשים כבר לא פועלים גם בהתאם להנחיות שהן דווקא כן הגיוניות מבחינה אפידמיולוגית, ולעליה בתחלואה גם באזורים הלא-חרדיים.

בנימה אישית, התלבטתי אם יש טעם בכלל לפרסם את המאמר הזה, כי מאז שכתבתי את הטיוטה הראשונה כבר נכתבו מאמרים רבים ברוח זאת. הסיבה שלבסוף החלטתי לפרסם היא ההצעה שלי לאבחנה פשוטה ושקופה מתי יש להנהיג סגר, במקום הנוסחא המסובכת והשרירותית בעליל של משרד הבריאות.

דוגמא למבחר מהמאמרים שפורסמו בענין:

המאמר הקודם שכתבתי בענין משבר הקורונה

הנה דרור פויר בגלובס.

והנה נחמיה שטרסלר ב״הארץ״.

וכמובן, זהו-זה הנהדרת.

לוח הבקרה של הקורונה במשרד הבריאות.

5 תגובות

  1. היית צריך להזכיר את מירב ארלוזרוב ב’הארץ’ שניתחה לעומק במספר כתבות את כשלי משרד הבריאות ועוד מכוני מחקר

    הבעיה העיקרית בארץ, מלבד איכות הפוליטיקאים, היא ההתדרדרות באיכות השירות הציבורי (שירות המדינה) – הפקידים במשרדים ובחברות הממשלתיות, שאחראים על מדיניות בתחומים רבים.

    סתם כשל עדכני שלהם – תשלום מיליארד שקל ‘בטעות’ לאזרחים ששירות התעסוקה הגדיר כמובטלים, והביטוח הלאומי לא.

    אגב גם אנשי מקצוע כמו הד”ר סדצקי, נתפסו עם התבטאויות מצערות כמו ‘לא צריך בדיקות’. יש חשש שהשפעת ביבי היתה עמוקה וניכרת, ועיוותה כל שיקול רציונאלי.

    אבל כמו תמיד – הקיצוניות משפיעה רק כאשר אין מי שיתנגד לה, ואני חושש שכבר שנים אין

  2. כשסיימתי לקרוא את המאמר (בעיון רב) ולא ממש שוכנעתי בניתוח המאורעות של שנת הקורונה שעברה עלינו, הבחנתי שתחומי העניין
    של כותב המאמר הם מדע בדיוני ופנטזיה….

  3. אני מקבל ביקורת בברכה. לא רק שאני לא יודע הכל אלא משיחה עם אנשים הרבה פעמים הרווחתי זוויות ראיה חדשות, דברים שלא חשבתי עליהם. אבל זה כמובן נכון רק כאשר מביאים עובדות וטענות. יוס נותן דוגמא – מירב ארלוזורוב (אם כי היה עדיף לצרף קישור לפחות לאחד מהמאמרים שלה). הוא נותן עוד דוגמא ספציפית מאוד שהתפרסמה לאחרונה – תשלום מלירד שקל ״מיותרים״. אפשר להתדיין אם אכן הם מיותרים, אני חושב שבמצבי חירום המהירות עדיפה על היסודיות, וכשעושים משהו מהר כמובן יש טעויות.
    לעומת זאת אלכס כלל לא מגיב על הטענות במאמר. במקום זה הוא מגיב לגופו של אדם. מה בדיוק במאמר נראה לו כמו מדע בדיוני ופנטסיה? מה לא נכון בעובדות שהוצגו במאמר? תגובה כזאת לא זכאית כלל להתייחסות ואפילו הייתי מוחק אותה. היא פשוט לא מוסיפה שום דבר למי שקורא אותה, מלבד לדעת ש״אלכס״ לא אוהב מה שכתבתי. מדוע? כי כתבתי שנתניהו מנהל כושל? שהוא לא הצליח ואולי לא ניסה לאכוף את התקנות על החרדים? ״אלכס״ חושב שהוא כן הצליח לאכוף את התקנות על החרדים? מי כאן חי בעולם פנטסיה? דרך אגב, יש לי דוקטורט בפיסיקה. ומה הרקע של ״אלכס״? כמובן שלא נסיר את התגובה, משום שהיא מלמדת משהו חשוב אפילו יותר מההתמודדות עם הקורונה וראוי למאמר נפרד. לכן גם כתבתי תגובה ארוכה כזאת. אנחנו צריכים ללמוד להפריד בין עובדות לבין טענות, בין תחושות בטן לבין נימוקים מבוססים. ואז אולי מגפת הפייק-ניוז תדעך.

  4. מתנצל אם תגובתי הובנה כתגובה “לגופו של אדם”. זאת לא היתה הכוונה. צר לי. חוש ההומור שלי לא היה במיטבו.
    ולגופו של מאמר…. הוא ממש לגופו של אדם אחד, ראש הממשלה נתניהו. אני לא נמנה עם מעריציו ומעולם לא בחרתי בליכוד,
    והסיכוי שזה יקרה קלוש ביותר… האוריינטצייה שלך לעומת זאת ברורה ושקופה. סתם התאכזבתי לגלות עוד מאמר שינאה גנרי.
    גם הקישורים לכתבות נוספות בעניין הם מאותו זן. אגב, דוקטורט בפיזיקה לא מעלה ולא מוריד… לי יש חגורה שחורה בקרטה,
    וזה לא נותן לי שום יתרון בנושא הקורונה… קישור למאמר של פרופסור אברהם דיסקין:
    https://mida.org.il/2021/02/01/%d7%94%d7%9e%d7%90%d7%91%d7%a7-%d7%91%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%9e%d7%91%d7%98-%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%90%d7%aa%d7%99/

  5. אני מודה לאלכס על תגובתו המנומקת. נכנסתי לקישור ויש לי כמובן מה להגיב למה שנכתב. בקצרה – ההצלחה של ישראל היא אכן בטיפול ובחיסון, ולאף אחד מהם אין קשר לנתניהו. ועוד משפט – השוואת התמותה בלי ״תיקנון״ לאוכלוסיה המבוגרת יכולה להטעות (90% מהמתים הם מעל גיל 60, אולי עכשיו כבר לא, אבל לפני כחודש). אבל לא זה הענין אלא הטענה שזה מאמר לגופו של נתניהו. גם דיסקין כותב ״ההתנהגות שלוחת הרסן של פוליטיקאים, אנשי תקשורת וחלקים באוכלוסייה״. אז למעשה אנחנו מסכימים, מלבד שאני מבקר בנוסף לפוליטיקאים ו(חלק מ)האזרחים את משרד הבריאות, והוא בוחר להאשים את התקשורת. אם תקרא שוב מה שכתבתי תראה שאני מתייחס לנתניהו בשתי פסקאות, של שתי שורות בהתחלה, ושורה אחת לקראת הסוף. זה בפירוש לא מאמר שמוקדש לנתניהו. הביקורת על משרד הבריאות ארוכה ומפורטת בהרבה. אבל אם כבר, הבעיה שלי עם נתניהו לא נובעת מ״שנאה״. הביקורת שלי היא שהוא פשוט ראש ממשלה גרוע. לא יודע לנהל, עושה הכל מאינטרס פוליטי אישי, ומכאן (אי) קבלת ההחלטות, הזגזוג, ועוד. זה שנתניהו מנהל גרוע אמרו אנשים רבים שעבדו איתו מקרוב כבר מזמן. כולל, רק לאחרונה, נאמנים לשעבר כמו אלקין.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שמונה עשרה + שש =