מנחם תלמי, עיתונאי וסופר (19 בספטמבר 1926 – 28 במרץ 2018)מכון גנזים.

מאת אלי אשד

אנחנו מתחילים בצעידה הגדולה בדרך בורמה, הדרך שהביאה לפריצת המצור הגדול על ירושלים ולשינוי כל פני מלחמת העצמאות. לקראת תאריך גילוי הדרך (ליל ה-28 במאי 1948) נביא שירים, סיפורים  ומאמרים שונים על הדרך ועל גילויה.

לציון  פטירתו של הסופר והעיתונאי מנחם תלמי ז”ל וגם לרגל מלאת שבעים שנה לגילוי דרך בורמה בחודש מאי 1948 בידי כמה אנשים ובהם משה אשד)  הנה לפניכם הסיפור הראשון (אבל בהחלט לא האחרון), “פורצי הדרך”, שכתב תלמי על גילוי הדרך.

כמה חודשים לאחר מכן תלמי הרחיב את הסיפור לחוברת של 32 עמודים  שיצאה לאור בידי הצבא עם איורים של נחום גוטמן (ב”ספרית כיס לחייל העברי מספר 8 ‬ בשם “הנתיב החדש” (“דרך בורמה”) בהוצאת שירות התרבות של צבא ההגנה לישראל, 1948.

החוברת זכתה להצלחה כה גדולה עד שתורגמה גם לאנגלית ב-1950 בשם:

The new Road: the story of the Burma Road / Jerusalem : Lion the Printer, for Keren Hayesod, Youth Dept., 1950.

החוברת  אף שימשה כבסיס לסרט “הטל צל ענק” בכיכובו של קירק דוגלאס, ולאחר מכן לספר ילדים בשם “הבחורים לא הכזיבו” (1953 עם איורים של יוסי שטרן).

בשנת 2014 הצבא הוציא אותה לאור בעותק חדש בדיוק כפי שיצאה לאור בשנת 1948, שישים ושש שנים קודם לכן, במארז חוברות בשם “פנקס כיס לחייל העברי: מדברי ימי מלחמת השחרור “.

תלמי גם פירסם מאז ספר לבני נוער בשם “הבחורים לא הכזיבו ” (  עם איורים של יוסי שטרן תל-אביב : נ. טברסקי, תשי”ג 1952) ‬שבו תיאר בצורה בדיונית את גילוי הדרך בידי גיבורי הספר. היה זה ספר המשך לספרו “יחי האומץ ” ששולב עימו ביחד במהדורות מאוחרות ( הוצאת מסדה ,1970 עם איורים של איה שמואלי ).

הוא כתב על כך גם בצורה תיעודית ובספרים תיעודיים כמו “כך לחם ישראל :פרשיות מלחמת העצמאות.  (תל-אביב : יזרעאל, תשי”ג 1953)ו”שיירות באש” ( אייר גרשון גרא תל-אביב : עמיחי, 1957)..

       

עטיפה קדמית ואחורית  של הספר “יחי האומץ ” מהדורת 1970 של מנחם תלמי שבו תואר בצורה בדיונית הגילוי של “דרך בורמה”. 

בריאיון שקיימתי עם תלמי שאלתי אותו:

עסקת רבות בספריך בפרשיית הדרך שנסללה על מנת לפרוץ את המצור על ירושלים במלחמת העצמאות. האם אתה המצאת את הכינוי “דרך בורמה”  לדרך זאת?
על כך ענה תלמי: “אני לא בטוח לחלוטין שדווקא אני המצאתי את השם ‘דרך בורמה’. יכול מאוד להיות שזה הייתי אני, אבל אולי זה היה מישהו אחר. בכנות אני כבר לא זוכר ומעדיף לא לקבוע את העניין במסמרות. בהחלט יכול להיות, וגם סביר, שכתבתי הראשון על דרך בורמה. אבל זה מעבר לכל ספק שאני פרסמתי את דרך בורמה יותר מכל אחד אחר”.

הנה אפוא לפניכם הסיפור הראשון שפרסם מנחם תלמי על דרך בורמה, סיפור שהפך למפורסם והופיע בגיליון כתב העת “מולד” בנובמבר 1948.

איורים    של נחום גוטמן לספרו הראשון של תלמי “דרך בורמה”.

שיירה בדרך בורמה .איור של נחום גוטמן לספרו הראשון של תלמי “דרך בורמה”.
 

2 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

14 − 9 =