Image result for the man who lost the sea

הקדמה מאת אלי אשד

על ארה”ב לצאת אל כוכב הלכת מאדים ולעשות זאת במהרה – כך הכריז נשיא ארה”ב ברק אובמה בנאום ובמאמר חשוב שפורסם באתר רשת הטלוויזיה סי-אן-אן:

America will take the giant leap to Mars

Image result for obama mars

יש לקוות שהנשיא או הנשיאה שיבוא או תבוא במקומו יחשבו כמוהו.

Image result for theodore sturgeon

לרגל קריאה חשובה זאת, לפניכם סיפור מדע בדיוני מפורסם וחשוב מאוד של תאודור סטרג׳ן, אחד מכותבי המדע הבדיוני הגדולים. הסיפור הופיע  בעברית ב”פנטסיה 2000″, גיליון 16 בשנת 1981.

בעברית הופיע ספר אחד קלאסי של סטרג’ן, “על -אדם”,( 1953 תירגם: מאנגלית אריה חשביה,בסדרת ספרי  המדע הבדיוני של הוצאת עם עובד ,1978 )  ועוד  כעשרה  סיפורים  נוספים פרי עטו. אך כיום נראה ש”האיש שאיבד את הים” הוא המעולה בסיפוריו.

סטרג’ן עבד עליו במשך שנה ולאחר שגילה שאיש אינו מסוגל להבין אותו, גם לא אשתו ואמו, התייאש ממנו והניח לו. אך בדיעבד התברר לו שלא היה צורך להתייאש. “האיש שאיבד את הים” שהופיע בגיליון אוקטובר 1959 של “המגזין לפנטסיה ומדע בדיוני” היה מועמד לפרס ההוגו לשנת 1960, אך משום מה לא זכה.הוא הפסיד לסיפור קלאסי במיוחד  אחר “פרחים  לאלג’רנון “של דניאל קייס שגם הוא הופיע באותו המגזין  באפריל באותה השנה.( את “פרחים לאלג’רנון ” ראו ב”יקום תרבות ” כאן .)

Image result for my favorite science fiction story1117696

זהו הסיפור הקצר המוערך ביותר של תאודור סטרג’ן,זה היה הסיפור הראשון שהופיע במגזין מדע בדיוני וראה אור באנתולוגיה של הסיפורים הקצרים הטובים ביותר (מכל סוג) של השנה שבה פורסם The Best American Short Stories 1960   שערכה מרטה  פולי ( סידרת הסיפורים  הטובים של השנה מכל סוג שקיימת משנת 1915 ועד היום )  וכלל את 19 הסיפורים הקצרים הטובים ביותר שפורסמו באנגלית בצפון אמריקה בשנת 1959. כבוד שלו זכו מעט מאוד סיפורי מדע בדיוני אחרים.

Image result for The Best American Short Stories 1959,   Martha Foley  man who lost the sea

. סיפור זה היה סיפור המדע הבדיוני האהוב ביותר על סופר המדע הבדיוני המפורסם ארתור סי קלארק. ולדעתנו זהו אחד הסיפורים הגדולים ביותר אי פעם על כוכב הלכת מאדים, ואחד הסיפורים הגדולים מכל סוג של הפרוזה הקצרה במאה ה-20.

ראו גם:

הסיפור המקורי באנגלית

הקראה של ה”האיש שאיבד את הים”

עוד הקראה של “האיש שאיבד את הים”

“האיש שאיבד את הים” בויקיפדיה

האיש שאיבד את הים: מחשבות על כוכב הלכת מאדים

Image result for theodore sturgeon

2 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × 4 =