המשוררת הירושלמית דורית ויסמן היא אחת הדמויות הבולטות והמשפיעות בסצינת השירה שלנו . לאחרונה היא ביקרה בחיפה להשקת ספרה החדש. בהשקה נכח המסאי וחוקר חיפה עמיקם יסעור, אחד האנשים הבולטים בסצינת הספרות החיפאית.

להלן התרשמויותיו מהספר וההשקה:

על המחברת

דורית ויסמן, ילידת 1950, כפר סבא. מתגוררת בירושלים. בוגרת כיתת השירה של הליקון. שמונת

ספרי שיריה הקודמים הופיעו החל מ 1993 בהוצאות ספרית פועלים, אבן חושן, תמוז, כרמל, ואלה

הם :

נמר שואג נגדי,

לא יודעת דרך,ילדה בשמלה,

הימים שביקרתי בבית המשוגעים,

ומה מסמנים עצי הבאובב

כתובת” [ספר משותף עם משוררי כתובת]

לרקוד איתך צארדש,

איפה פגשת את הסרטן,

בשביל בין עשבי הים.

כן פרסמה ספר פרוזה בשם “תוצאה חיובית”.

דורית ויסמן היא כלת פרס ראש ממשלה, פרס עמיחי ופרס אקו”ם בעילום שם. ביימה כמה סרטים תיעודיים קצרים.  תרגמה גם ספר שיריו של צ’רלס בוקובסקי.

משיקים את דורית ויסמן

מאת עמיקם יסעור

השקת “נורמל” הוצאת פרדס ספרים , 2013

ספר שיריה התשיעי של דורית ויסמן

גלריה “גל”, חיפה, 28.12.2013

נורמל” ספר שיריה התשיעי של המשוררת דורית ויסמן הוא אחד מקובצי השירה היפים שקראתי בשנים האחרונות.הספר ריגש אותי בעוצמת הרגשות הפמיניסטיים שלו ובחשיפתה של  המשוררת   בעיות שונות שמהן סובלים אנשים בחברה העכשווית בעוצמה פואטית בלתי שכיחה המעניקה לשירים עוצמה על אישית ועל זמנית.

נורמל

אתמול נכחתי בערב ההשקה היפה שערכה והנחתה חגית בת-אליעזר בגלריה “גל“, ברחוב מאיר במושבה הגרמנית.

כרמית רוזן משוררת חיפאית קוראת משירתה של דורית ויסמן.

כרמית רוזן, קובי אייל וחגית קראו שירים של המשוררת ודיברו עליהם. המשוררת לאה פילובסקי שלחה דברים מרגשים על אחד השירים.

קובי אייל קורא משירתה של דורית ויסמן.

אורן אלבוים, בוגר בתי הספר “רעות”  ו”ויצו” במגמת מוסיקה הפליא לנגן.

אורן עם הגיטרה

כמו כן בלטה אישיותה החמה והמיוחדת של דורית ויסמן. בערב המקסים בגלריה גל נכחו בין היתר היוצרים הבאים : הבמאי והמחזאי מאיר גן אור, המשוררות :נורית כהנא, רחל פורמן אלבז, סברינה דה ריטה, רותי ספרוני.  ערב שהוא עליית מדרגה לאירועים שמנחה ומפיקה חגית.

על  הספר

המאפיינים הבולטים בספר : 1. מרקם יפהפה של הלירי והסיפורי 2. היעדר אגוצנטריות

נרקיסיסטית 3. היעדר חושניות מוגזמת, הניכרת בשירת נשים רבות  4. אותנטיות מיוחדת, שיש בה הכוח

לרתק 5. יכולת להפנות את המבט החוצה ופנימה גם יחד 6. אוטוביוגרפיה מעוררת אמפתיה

7.ישירות שיוצרת יופי  ומתח והיעדר עמימות.

8.שירתה מחזקת את האמונה גם ביכולתה של שירה לא אסקפיסטית ולא הרמטית להיות משמעותית.


9. קומוניקטיביות הנובעת מהיעדר פוזות

10.לקורא אין תחושה של סתמיות או מילים הנזרקות באוויר. תחושה הקיימת גם בקריאת חלק משיריהם של משוררים  טובים 11. כוחו של הזיכרון .12 כוחה של סלקציה של פרטים

13השורות הארוכות במיוחד בפואמה הונגרית

14. היכולת למצוא את היסוד השירי במציאות הפרוזאית שלימינו.

אלה דברים כלליים. לאחר שקראתי בנשימה עצורה את כל הקובץ אציין באופן מיוחד את השיר הפותח, הנכלל גם באנתולוגיה הפמיניסטית  “מלכה עירומה”, שגם אליה קשורה דורית ויסמן, את המחזורים המרטיטים המתארים את גשר הזהב בסן פרנסיסקו ואת השער “תיקון”.

במיוחד תפסה אותי השמעת הפואמה ההונגרית שיש בה יסודות אוטוביוגרפיים מתרבות האם של בני משפחתה של ויסמן. אני אישית מעריץ גדול של תרבות זו שהוציאה יוצרים כמו: מאדאץ’, פטפי, אדי, יוז’ף, רדנוטי, בביץ’, מולנר, לוקאץ’, וקרינתי, וכן כמה הומוריסטנים בולטים בישראל. החל בקישון וכלה ביוסף וביאיר לפיד. שלא לדבר גם על נבחרת הפלא ההונגרית בכדורגל.

התרשמתי מאוד מהדרך שבה שילבה ויסמן מוטיבים מהתרבות ההונגרית שכבר אינה מוכרת במקומותינו בשירתה.

מעבר לכך עוצמת הפמיניזם הישראלי  שלמיטב שיפוטי הולך ומתחזק מיוצגת כאן היטב, ואין ספק שויסמן היא כיום אחת המשוררות הפמיניסטיות הבולטות שלנו.

וראו גם

סרטון מההשקה

תגובה אחת

  1. על פי הכתוב (היטב) נראה שהיה זה אירוע יוצא דופן באיכותו,
    ברכות לחגית ולעמיקם שידעו לארגן ולארגן..
    חבל שלא יכולתי להגיע, אך כתבה זו מפצה אותי במשהו טוב!
    ברכות,
    נפתלי בלבן-אוברהנד, חיפה

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 + ארבע עשרה =