כריכה קדמית של הספר ״הקומיקס הישראלי״ של אלי אשד
כריכה קדמית של הספר ״הקומיקס הישראלי״ של אלי אשד

לאחרונה פורסם ספרו המחקרי פורץ הדרך של ד”ר אלי אשד “הקומיקס הישראלי – מהצבר ועד גיבור העל” (הוצאת כתב, 2022), שבו הוא עוסק ביוצרי קומיקס ישראלי חשובים שונים כגון: אריה נבון; יעקב אשמן; פנחס שדה; דודו גבע; אורי פינק.

ב-18 במאי יתקיים בשעה 20.00 בדיזנגוף סנטר בקומה העליונה, בסלון הספרותי, אירוע על הספר. זהו אחד מכמה אירועי השקה, שכל אחד מהם עוסק ביוצר אחר שבו מתמקד הספר.

האירוע הנוכחי יתמקד בדמותו של המשורר המפורסם פנחס שדה, שהתפרסם כגורו רוחני ומחבר הספר “החיים כמשל”, ומהצד פרנסתו הייתה במשך כ-20 שנה ככותב הקומיקסים (ולעיתים גם הצייר) של השבועון “הארץ שלנו”. תמיד תחת שמות בדויים כגון “יריב אמציה”. הודות לכך, תרומתו של שדה לקומיקס העברי אינה נופלת בהרבה מתרומתו לספרות העברית “הגבוהה”.

יכבד את האירוע בהשתתפותו הארכיטקט גיורא רוטמן, אמן הקומיקס החשוב של “הארץ שלנו” בשנות השבעים, שיספר על עבודתו בשבועון.

באירוע ידון ד”ר אשד ביצירתו הקומיקסאית של שדה, ומיכל דורון, גרפולוגית וסופרת, תנתח את כתב ידו של שדה ומה הוא אומר לנו על אישיותו המסובכת.

הציבור מוזמן.

כריכה אחורית של הספר ״הקומיקס הישראלי״ מאת אלי אשד
כריכה אחורית של הספר ״הקומיקס הישראלי״ מאת אלי אשד

2 תגובות

  1. מיכל דורון כותבת בפייסבוק :בערב ההשקה לכבוד ספרו של אלי אשד, על תולדות הקומיקס הישראלי בהוצ’ כתב, בסלון הספרותי בהנהלת חגית בת אליעזר, Hagit Bat-Eliezer נערך דיון על פנחס שדה הסופר ומחבר העלילונים ל”הארץ שלנו”.לאחר הרצאתו המרתקת של אלי אשד Eli Eshed על עבודת הדוקטורט שלו הוא התמקד בפרק על פנחס שדה על התכנים המיסטיים ששתל בעלילונים בשנות השישים ב”הארץ שלנו”. הוא הראה את היצירות השונות של שדה כצייר קומיקס ומחבר יצירות עם תכנים שהיום לטענתו לא היו עוברים צנזורה צבאית. לאחר מכן סיפר גיורא רוטמן שאייר את הקומיקס לצד העלילונים של פנחס שדה את הצד התפתחותי של הגיבורים. הראה את התפתחות הדמויות והציורים את התכנים והדמויות שהוא צייר במשך השנים עליהם גדלנו. הראה את ישיבות המערכת של “הארץ שלנו בו נכחו יעקב אשמן ואסתר קל. זה היה ממש מאיר עיניים ומעורר חשיבה. אני ניתחתי את כתב ידו של פנחס שדה מתקופות שונות הראיתי את דייקנותו, הצמדותו לפרטים. תפיסת עולמו הדוגמטית עד כדי כפייתיות, אמות המידה הגבוהות מאוד שהציב לעצמו עד פרפקציוניזם, תכנון בכל מה שעשה, כך גם בנה את הדמויות בספרים ובעלילונים כמו גם בציוריו בסבלנות אין קץ. קיימות חומות ביטחון שהקים בינו לבין הסביבה. בספרי שכתבתי על ספת הגרפולוג בו ‘המלצתי’ לכל יוצר על מקצוע נוסף,בזמן אחר ביקום, 🙂 המלצתי לשדה להיות צייר קריקטורות שף או טועם יינות. זאת מבלי לדעת על שמותיו הבדויים כצייר עלילונים. עובדה המחזקת את טענת האותנטיות של כתב היד. בשאלה שנשאלה לגבי מערכת יחסיו עם חבצלת,קטונתי. מה בדיוק קרה,משאירה להיסטריונים. מה שכן יכולה להעיר על סמך כתב היד פנחס שדה היה אדם כפייתי שאינו מוותר בכל מה שחפץ בו.תוך קושי לראות את השני ולהתגמש עובדה זו כמובן תבוא לידי בכל מערכות חייו, הסוציאלית, המשפחתית והאינטימית.

    • ניקולא אורבך כותב בפייסבוק:קומיקס גרסת הסלון של חגית
      הערב בסלון דיזנגוף סנטר התקיים אירוע ספרותי-אקדמי שבמסגרתו התארח עורך ׳יקום תרבות׳, ד״ר אלי אשד אשר דיבר על פנחס שדה ועולם הקומיקס הישראלי (נושא שחקר במסגרת עבודת הדוקטורט שלו ושעובד לספר), אחריו הציג גיורא רוטמן את הקומיקסים הנפלאים שצייר לסיפורי פנחס שדה ולסופרים נוספים. הערב נחתם בניתוח גרפולוגי מאלף ומאיר עיניים של המשוררת והגרפולוגית, מיכל דורון שניתחה את כתב ידו של שדה בתקופות שונות בחייו ומהם לימדה על קפדנותו ועל אישיותו הנוקשה.
      האירוע הספרותי שאירחה עורכת אירועי הסלון, חגית בת אליעזר, פתח צוהר לעולם הקומיקס הישראלי בעשורים הראשונים לקום המדינה, לנושאי הקומיקס המרתקים, לגיבורים הצברים, לאויבים ( יאסר ערפאת כיכב) לסצנות דמיוניות ולעיתים הזויות המשלבות היסטוריה, פסבדו-היסטוריה, מדע בדיוני, פנטזיות תנ״כיות ועוד.
      עוד במהלך ובהשראת האירוע שעסק בסיפורי אקשן רבים, הצלמת, המשוררת (והמרגלת😅), ורדה שפין גרוס, המתינה לשעת כושר ותפסה בעדשת הנייד אותי ואת חגית בת אליעזר קשובים ומרותקים להרצאות הדוברים. בתגובה, בסוף האירוע חגית בת אליעזר ארבה לורדה וצדה אותנו כשלא היינו מוכנים.
      נותר רק להמתין לגרסת הקומיקס להשתלשלות האירועים 😉

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 × ארבע =