נאור יצהרי

[צעיר ערבי מפחיד] / נאור יצהרי

צָעִיר עַרְבִי מַפְחִיד

חוֹצֶה עַל קָו הַמַּיִם

עוֹנֵד נָחָש קָצָר עַל צַוָּאר

מְאַזֵּן מַעֲרוֹם שְׂמִיכוֹת

בְּכָתֵף מְיֻמֶּנֶת

אַחֵר נוֹשֵׂא שְנֵי תִּיקִים אֲרֻכִּים

שֶהֶעֱבִירוּ אִתָּם אֶת הַלַּיְלָה

לוּ הָיִיתִי צָרִיךְ לַעֲצֹר אוֹתָם בַּצַּד

וּלְצַוּוֹת עֲלֵיהֶם: אִיפְתַּח אֶל בָּגָאז’

וַדַּאי הָיִיתִי מוֹצֵא

קֻפְסָה מַרְלְבּוֹרוֹ אָדֹם

וּמַפְתֵּחַ לְבַיִת מָלוּחַ

שֶׁצּוֹפֶה אֶל הַיָּם

בשולי החדשות השבוע, לכאורה, ארע פיגוע בעיר העתיקה בירושלים, ליד שער שכם. בכותרות הפיגוע למחבל הפלסטיני שביצע אותו ונהרג אין שם. כשיורדים לפרטי המקרה מגלים שהוא נער בן 16 ושמו עומר איברהים אבו עסב משכונת עיסאוויה במזרח ירושלים. בסרטון המתעד את ניסיון הפיגוע שלו הוא נראה מהלך ברחוב צר ואז כשחולפים על פניו שני לוחמי מג”ב, לוחם ולוחמת, הוא מסתער עליהם בדקירות סכין, ולאחר מכן נורה, גם בידי מאבטח אזרחי שמגיע לזירה במהירות. מה גורם לנער צעיר לעשות כדבר הזה? התקשורת הישראלית לא עוסקת מספיק בדבר הזה. היא מדווחת על המקרה מבלי להעמיק בו.

השיר שלפנינו, הלקוח מתוך ספר שיריו הראשון של המשורר נאור יצהרי, “עקוּד” (2021, הוצאת קתרזיס, עריכה: נמרוד שיין, עמ’ 20), יכול להיות כלי של העמקה אפשרית כזאת. במקור השיר מסומן בשתי כוכביות. הוא נסוב על שני צעירים ערבים, שמפחידים את המשורר ומעוררים אותו לדמיין סיטואציה שבה הוא עוצר אותם משל היה לוחם מג”ב, ומורה להם לפתוח את התיקים שהם נושאים ולגלות מה יש בתוכם. המפתח לבית המלוח הוא סמל לאירועי הנכבה מ-1948. לא מיותר לציין תוך קריאת השיר, שנאור יצהרי מתגורר עם משפחתו במושב תנובות שעל קו התפר שבין נתניה לטול כרם. ברקע השיר עומד כמדומני גם שירו המפורסם של המשורר הפלסטיני מחמוד דרויש, “תעודת זהות”, שבו לערבי אין שם אלא רק מאפיינים גנריים, שמגויסים לטובת הלאום: “רְשֹם לפניךָ: / אני ערבי, / מספר תעודת הזהות שלי הוא חמישים אלף”, כך מתחיל השיר הזה, ובהמשכו: “רְשֹם לפניךָ: / אני ערבי, / שֵם ללא תואר” (הציטוט מתוך הספר “מחמוד דרויש, חמישים שנות שירה”, תרגום: ראובן שׂניר, 2015, הוצאת קשב לשירה, עמ’ 165).

קיראו גם

מיס פלסטין מאת נאור יצהרי

כריכת ספרו של נאור יצהרי ״עקוד״

2 תגובות

  1. השיר הזה כמו גם מיס פלסטין- חזקים, אחרים וטובים. ההתייחסות שלך אילן, לשירים הללו- מרחיבה את הדעת.

  2. תודה לנאור על השיר. חזק ואומר הרבה על חיינו כאן, למרות שהוא קצר יחסית. תודה, אילן, על העלאת השיר הזה, ראוי מאד לתשומת לב, ועל הפרשנות המלווה.
    תודה גם ליקום תרבות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

10 − 1 =