חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על
תערוכת הרחוב ״גדרות מחייכות״
“גדרות מחייכות” זהו מוזיאון רחוב קהילתי לאומנות ביפו. במסגרת עבודות הרכבת הקלה הוצבו גדרות לאורך שדרות ירושלים. הגדרות מחייכות, כי כבר שנה, מאז ספטמבר 2020 נתלים עליהן ציורים וצילומים בשלבים. ביום שישי 24.9.2021 התקיימה השקה של השלב ה-16. בכל שלב מצטרפות 20-30 עבודות חדשות, וכולן תישארנה תלויות כל זמן הימצאן של הגדרות, עד לסיום הקמת נתיב הרכבת הקלה.
“גדרות מחייכות” – זהו מיזם אומנותי של חברי קהילת בית הבאר ביפו, ובכך הוא מצטרף לרשימת פרויקטים בעולם, הפועלים למען שינוי סביבה אורבנית באמצעות אמנות. כל אמן, המשתתף בפרויקט, מקבל בד בגודל 150/100 עליו הוא מבצע את עבודתו, ועליו להגיש אותה לפחות שבוע לפני מועד השקת השלב.
הגדרות המקושטות נמתחות לאורך כ-50 מספרי בתים: מתיאטרון גשר בשדרות ירושלים 9 עד להצטלבות עם רחוב יהודה הימית – שדרות ירושלים 59. ישנן לפחות 2 גדרות במקביל – בכל מסלול של השדרה, ולמקטעים יש עוד 2 גדרות התוחמות את אי התנועה המרכזי של שדרות ירושלים.
בין העבודות על הגדרות ישנן גם כאלה המשלבות שיר ודימוי – צילום או ציור – המתכתב אתו. צילמתי שתי עבודות כאלה, הנמצאות בשדרות ירושלים 24, בהן הצייר רפי פרץ מלווה שיר מאת ניקולא יוזגוף אורבך באחת מהן, ושיר מאת סמדר שרת בעבודה השנייה.
השקת השלב ה-16התקיימה בנוכחות האומנים המשתתפים, אשר שמחו להצטלם ליד עבודותיהם. לדוגמא, ניקולא יוזגוף אורבך ליד שירו.
ורות לב ארי ליד הצילום שלה לשירו של זוהר טשרטוק.
השקת השלב ה-17 מתוכננת ליום שישי 22 באוקטובר, כפי שנאמר בדף האירוע בפייסבוק.
יואב ויכסלפיש ממליץ על
הספר “מי באש – לאונרד כהן במלחמת יום הכיפורים” של מתי פרידמן
מלחמת יום הכיפורים הפכה כבר בראשיתה לטראומה לאומית, ורבים האמינו שהשמדת המדינה הצעירה מתקרבת. לאחר מספר ימים הצליח צה”ל להתגבר על ההלם הראשוני ולצאת למתקפת נגד, ואמנים רבים גויסו לשם העלאת המוראל של החיילים שאיבדו את יקיריהם, וחשו עצמם בסכנת מוות בסיני וברמת הגולן. פרט לישראלים הגיעו לישראל יהודים מפורסמים מחו”ל, כמו הזמר הצרפתי אנריקו מסיאס, הקומיקאי האמריקאי דני קיי, וכן הזמר הקנדי לאונרד כהן (מוכר בשם הזה, מבחינת הגייה עדיף “לנארד”).
הקנדי היה אז בן 39, על סף גיל 40, ונחשב לעוף מוזר. הוא הגיע בטיסה מאתונה לאחר שהות ארוכה באי היווני הידרה, בו רכש בית, בזמן שכבר היה אב. כהן נסע לבסיסי חיל האוויר ברמת דוד ובחצור, ובהמשך לסיני, שם הופיע לצד הכוכבים של אז, כמו אושיק לוי, אילנה רובינא, ומתי כספי, וניסה להרים את המוראל באמצעות שירים מלנכוליים ובלדות רומנטיות כמו “SUZANNE” ו-“Bird on the Wire”.
בעזבונו נמצאו קטעים שכתב בישראל ב-1973, אשר מתארים את האירועים מנקודת מבטו, ומתרחשים בתל אביב ובבסיסים השונים. כהן הופיע בפני חיילים מותשים והלומי קרב, ללא הודעה מראש, ולא מילא פונקציה של “צוות הווי ובידור”, אלא של יהודי שחש באותם רגעים צורך לסייע למגיני המדינה, שחלקם לא הכירו אותו. הוא כתב בהשראתם את השיר “Lover, Lover, Lover”, שמאוחר יותר הוקדש לחיילים משני צדי המתרס, ערבים ויהודים. הסיטואציה של המלחמה ביום הכיפורים הובילה לכתיבת השיר המפורסם “Who by Fire” בהשראת תפילת “ונתנה תוקף”.
המחבר הצליח להגיע לעזבונו של כהן, שהלך לעולמו ב-2016, ולשלוף ממנו תיאורים בגוף ראשון של הביקור בישראל, כולל אזכורים לבתי קפה בתל אביב ופגישות עם כוכבי בידור. את ההופעות כהן לא תיעד, ולכן המחבר מתבסס על ראיונות עם חיילים ואמנים שהיו שם, וכך משחזר את הימים ההם בסיני ובגולן, ואירועים שרק מי שנכח בהם עשוי לזכור.
הוצאת דביר, 236 עמודים.