ב-21 באוגוסט 2004 נפטר הסופר הידוע משה שמיר.

לציון התאריך אנו מביאים במסגרת “פרויקט הסיפור התנ”כי” של יקום תרבות את אחד מסיפוריו המוקדמים ביותר של שמיר , ועדיין הידועים ביותר, “הרדיפה”, המתאר אפיזודה דרמטית מאוד בסיפור התנ”כי בספר שמואל.

סיפור המאבק בין צבא דוד בן ישי שליט יהודה, ובין “איש בושת” הוא אשבעל בן שאול מלך ישראל, לאחר מות המלך שאול. הסיפור עוסק בתיאור המאבק בין מצביאו הנאמן של שאול אבנר בן נר, ומצביאו של דוד, ואחיינו, יואב בן צרויה.

אבנר בן נר ועשהאל בן צרויה Woodcut of the story from 2 Samuel 2 1695 ויקיפדיה

זהו סיפור שאליו חזר שמיר בצורה מורחבת יותר בספרו הידוע “כבשת הרש” מ-1957.

כריכת ספרו של משה שמיר ״כבשת הרש״

דוד עצמו אינו מופיע כלל בסיפור, אבל רוחו בהחלט שורה עליו.

“הרדיפה” נכתב ב-1940 והוא הופיע כמה פעמים בדפוס:

“על החומה” אייר תש”ב מאי 1942 עמ’ 7,9

“דבר” דבר השבוע חוב’ 5 בשלושה המשכים: 31/01/1952 עמ’ 5, 07/02/1952 עמ’ 4, 14/02/1952 עמ’ 6

“אנתולוגיה תנכית: מבחר היצירה העברית בשיר בסיפור ובאגדה על נושאים תנ”כיים”, כרך ב’ כיבוש הארץ – מלכות שלמה. ליקטו מ. רבינוביץ, צ. ירדני. ערך ב. י. מיכלי, “מסדה” תשי”ד 1954.

“החוט המשולש: סיפורים” ספריית ילקוט מספר 23, מועצת פועלי חיפה תשט״ז, הופיע גם בהוצאת ספרי גדיש תשי״ט 1958, ובהוצאת ספרית הפועלים 1960. “הרדיפה” מופיע שם במסגרת מדור “סיפורי האבן”.

כריכת ״החוט המשולש״ של משה שמיר

“סיפורים תל-אביב” בספריית תרמיל, ההוצאה לאור של משרד הבטחון תשל”ד 1974.

  • “ואפילו לראות כוכבים: סיפורים” עם עובד ידיעות אחרונות ספרי חמד תשנ״ד 1993
ואפילו לראות כוכבים סיפורים של משה שמיר
  • לפניכם הגירסה הסופית של הסיפור כפי שהופיעה ב”אפילו לראות כוכבים”
  • . אנחנו מביאים גם את הגירסה המקורית המאויירת והמנוקדת של הסיפור כפי שהופיעה ב”דבר השבוע” .
  • המערכת
Abner and Asahel (2 Samuel 2:22) drawing by James Tissot at the John Rylands Library

ב וַיֵּצֵא אַבְנֵר בֶּן-נֵר, וְעַבְדֵי אִישׁ-בֹּשֶׁת בֶּן-שָׁאוּל, מִמַּחֲנַיִם, גִּבְעוֹנָה.  יג וְיוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה וְעַבְדֵי דָוִד, יָצְאוּ, וַיִּפְגְּשׁוּם עַל-בְּרֵכַת גִּבְעוֹן, יַחְדָּו; וַיֵּשְׁבוּ אֵלֶּה עַל-הַבְּרֵכָה, מִזֶּה, וְאֵלֶּה עַל-הַבְּרֵכָה, מִזֶּה.  יד וַיֹּאמֶר אַבְנֵר, אֶל-יוֹאָב, יָקוּמוּ נָא הַנְּעָרִים, וִישַׂחֲקוּ לְפָנֵינוּ; וַיֹּאמֶר יוֹאָב, יָקֻמוּ.  טו וַיָּקֻמוּ, וַיַּעַבְרוּ בְמִסְפָּר–שְׁנֵים עָשָׂר לְבִנְיָמִן, וּלְאִישׁ בֹּשֶׁת בֶּן-שָׁאוּל, וּשְׁנֵים עָשָׂר, מֵעַבְדֵי דָוִד.  טז וַיַּחֲזִקוּ אִישׁ בְּרֹאשׁ רֵעֵהוּ, וְחַרְבּוֹ בְּצַד רֵעֵהוּ, וַיִּפְּלוּ, יַחְדָּו; וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא, חֶלְקַת הַצֻּרִים אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן.  יז וַתְּהִי הַמִּלְחָמָה קָשָׁה עַד-מְאֹד, בַּיּוֹם הַהוּא; וַיִּנָּגֶף אַבְנֵר וְאַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי עַבְדֵי דָוִד.  יח וַיִּהְיוּ-שָׁם, שְׁלֹשָׁה בְּנֵי צְרוּיָה–יוֹאָב וַאֲבִישַׁי, וַעֲשָׂהאֵל; וַעֲשָׂהאֵל קַל בְּרַגְלָיו, כְּאַחַד הַצְּבָיִם אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה.  יט וַיִּרְדֹּף עֲשָׂהאֵל, אַחֲרֵי אַבְנֵר; וְלֹא-נָטָה לָלֶכֶת, עַל-הַיָּמִין וְעַל-הַשְּׂמֹאול, מֵאַחֲרֵי, אַבְנֵר.  כ וַיִּפֶן אַבְנֵר, אַחֲרָיו, וַיֹּאמֶר, הַאַתָּה זֶה עֲשָׂהאֵל; וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי.  כא וַיֹּאמֶר לוֹ אַבְנֵר, נְטֵה לְךָ עַל-יְמִינְךָ אוֹ עַל-שְׂמֹאלֶךָ, וֶאֱחֹז לְךָ אֶחָד
מֵהַנְּעָרִים, וְקַח-לְךָ אֶת-חֲלִצָתוֹ; וְלֹא-אָבָה עֲשָׂהאֵל, לָסוּר מֵאַחֲרָיו.:

שמואל ב’ פרק ב’

עשהאל רודף אחרי אבנר בן נר. צייר לא ידוע . ויקיפדיה

בונוס:

הנה הגרסה המנוקדת והמאויירת של הסיפור כפי שהופיעה במוסף סוף השבוע של העיתון “דבר “דבר השבוע” בשלושה המשכים בינואר- פברואר 1952 : 31/01/1952 עמ’ 5, 07/02/1952 עמ’ 4, 14/02/1952 עמ’ 6

241
241
241

עוד סיפורים קלאסיים של משה שמיר:

אברהם ובנו בבוקר :סיפור על עקידת יצחק 

:הרדיפה”: סיפור על המאבק בין יואב בן צרויה ואבנר בן נר 

פך אחד של שמן : עוד סיפור היסטורי קלאסי של משה שמיר

על סוסו בשבת :סיפור קלאסי על הרב הכופר “אחר ” הוא אלישע בן אבויה 

סופר בשר ודם : סקירה על משה שמיר 

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

3 × 3 =