יעקב פרנק לאחר שהתנצר וגילח את זקנו.צייר לא ידוע מתוך
Frank i frankiści polscy, 1726-1816: monografia historyczna osnuta na źródłach archiwalnych i …
1895  Aleksander Kraushar


ב”יקום תרבות” אנו יוצאים בפרויקט מיוחד של כמה מאמרים ופרק מספר חדש על אחת הדמויות השנויות ביותר במחלקות בהיסטוריה היהודית, “המשיח” יעקב פרנק.
יש הרואים בו את אחד הסוטים הגדולים בהיסטוריה האנושית, דוגמה לדרך שבה אדם מושחת יכול להשתלט בקלות מדהימה על אחרים.
ויש שרואים בו אדם שיכול היה להביא גאולה אם רק היו נותנים לו.
מי צודק?
ואולי כולם צודקים ?
ואולי אף אחד לא?
הספר “ספרי יעקב ” של אולגה טוקרצ’וק שפורסם על דמותו של יעקב פרנק בפולין זכה בפרס נובל לספרות (!). הרומן ההיסטורי היחיד מזה עשרות רבות של שנים שזכה לכבוד העצום הזה, ולמעשה הכניס את יעקב פרנק לראשונה לזרם המרכזי של התרבות, מהשוליים האפלים שבהם שכן עד כה.

לאחרונה יצא עליו ספר מקורי חדש בעברית של אוהד פלא אזרחי שבוחן את דמותו בצורה סימפטית.

חוקר המיסטיקה והשבתאות ד”ר אלי שי כתב את הסיכום הטוב והממצה ביותר על מה בעצם האמין יעקב פרנק, ובמה האמינו האנשים שהלכו בעקבותיו.
רוב החוקרים האחרים שעסקו ועוסקים ביעקב פרנק (עם כמה יוצאי דופן כמו רחל אליאור) העדיפו לעסוק בפרטי הקריירה הססגונית שלו, ולא שאלו במה בעצם האמין וכיצד שיכנע מאות ואלפי אנשים ללכת בעיקבותיו לאורגיות המוניות, לצאת כנגד קהילת האם שלהם, היהדות, וכנגד כל מה שהאמינו בני משפחותיהם.
להלן ארבעה וחצי עמודים ממאמרו הגדול “נאדה-נאדה על אמיתותו של משיח המוחזק כשקרי”, שהתפרסמו בתוך “מלחמת גוג ומגוג: משיחיות ואפקוליפסה ביהדות – בעבר ובימינו”, הוצאת ידיעות אחרונות, 2001.
מתפרסם כאן באדיבות ד”ר אלי שי.
הציטוטים מובאים מספר דברי האדון שאותו תוכלו לקרוא בקישור בתרגום פניה שלום, היא אישתו של גרשום שלום חוקר הקבלה.

המערכת

“תקחו למשל את יעקב פרנק – הרי לפניכם אולי הדוגמה היחידה של משיח יהודי שהוא אישיות בכל נימה ונימה במהותו. אנחנו רואים מה מראהו של משיח יהודי שהוא אישיות – מראהו דמוני שטני. אין עוד אישיות שטנית כמוהו בכל תולדות הדת היהודית – אישיות חשוכה ומושכת גם יחד. משיח זה השאיר לנו דברי תורה, ומי שקרא אותם פעם ויודע להבין את הדברים – לא ישכחם על נקלה…פרנק הוא רבי, רבי של חסידים. אלא שהחסידים הם ניהיליסטים והרבי הוא ניהיליסט. הוא נותן להם פירוש ניהליסטי במקום פירוש חסידי – פירוש איום שלא נשמע כמוהו בתולדות הדת”.
גרשום שלום “תולדות התנועה השבתאית: הרצאות באוניברסיטה העברית בירושלים 1939-1940”, הוצאת שוקן, תשע”ח 2018 ע’ 352

ראו גם

אלי אשד – יעקב פרנק ועדתו: הפרנקיסטים וצאצאיהם בספרות העברית והכללית

פרופסור יונתן מאיר:גאולה מעמקי התהום -דמותו של יעקב פרנק במחקר ובספרות

פרופסור רחל אליאור :המסע הגדול אל אמונה חדשה לאחר מאתיים שנה :סקירה על ספרה זוכה פרס הנובל לספרות של אולגה טוקרצ’וק”ספרי יעקב

אוהד פלא אזרחי :רבי ישראל בעל שם טוב ויעקב פרנק -פרק מהרומן “אפלה זוהרת “

צפו ביעקב פרנק בסדרה הקומית “היהודים באים “

יעקב פרנק בזיקנתו לבוש בגדי אציל. צייר לא ידוע. מתוך Frank i frankiści polscy, 1726-1816 : monografia historyczna osnuta na źródłach archiwalnych i rękopiśmiennych
by
1895 Kraushar, Alexander, 1843-1931

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

19 + אחד =