חמישים שנה מלאו להקרנת הסרט “2001 – אודיסאה בחלל” של סטנלי קובריק וארתור סי קלארק, שבמרכזו עומדים מונוליטים חייזריים המתגלים על הירח ובירחי צדק ( בסרט) ושבתאי (בספר).

ארתור קלארק תיאר לראשונה גילוי של עצמים מלאכותיים כאלה בסיפור הקצר שלו “הזקיף”, שתורגם גם לעברית.

אבל הנה מתברר שבאמת יש עצמים דמויי מונוליטים על ירח של צדק.

האם הם עצמים חייזריים?

לפניכם רשימתו של חיים מזר בעניין.

התמונה המרכזית בסרטו של סטנלי קובריק, “אודיסאה בחלל” היא המונוליט. האסטרונאוטים שבסיפור  העלילה מצאו באחד מסיוריהם על פני השטח של הירח מונוליט, שבעליל הוא תוצאה של פעילות תבונית. מישהו או מישהם יצרו אותו.

Image result for space odyssey monolith

עלילת הסרט נשענת על סיפור של ארתור סי. קלרק הנושא שם זה. האם ייתכן שמשהו דומה אכן יימצא על אחד מכוכבי הלכת המקיפים את השמש או על אחד מהירחים שלהם ימצא משהו דומה? אולי. כאשר  חללית הגלילאו נכנסה למסלול סביב כוכב הלכת  “צדק” היא צילמה אותו ואת ירחיו. עשרות אלפי צילומים שודרו לכדור  הארץ.  צילומים אלה של הירחים הגדולים שלו, ירחי גליליי, נוסף על צילומיהן של חלליות הוויג”ר, נותנים  תשתית רחבה למחקר גיאולוגי של גופים אלה. ואכן, בספרות המקצועית פורסמו עד היום מאות מחקרים בנושא.

חיים על הירח של צדק קליסטו, ציורים  מאת פרנק פול מגליונות אמאזינג סטוריס אוגוסט 1940  ודצמבר 1941

במחקרי סקרתי רבים מצילומים אלה. אחד הצילומים משך את תשומת לבי. מדובר בירח של צדק  קליסטו. זהו  תצלום מספר PIA00561, שקיבל את השם Valhalla. הרזולוציה של התצלום היא 46 מטר לפיקסל.  רזולוציה די גבוהה המאפשרת להבחין בפרטים בסדר גודל של סלעים. אורך האזור המצולם הוא 33 ק”מ. בחלק העליון של התצלום רואים מכתש שקוטרו כמה קילומטרים, שבמרכזו נראה גוש כהה.

במרכזם של רבים מצוי תבליט, שהוא תוצר של הגוף הפוגע שיצר אותם. מתברר שמעוצמת פגיעתם של גופים אלה בקרקע נוצר חום רב המתיך את פני הקרקע, החומר המותך נע ממקום הפגיעה והלאה עד להתקררותו. התוצאה הסופית היא המכתש. לא פעם מעוצמת הפגיעה נוצרים גלי הלם החודרים לתוך  פנים הירח או כוכב הלכת. הם מגיעים לעומקים שונים וחוזרים בחזרה אל פני השטח, תוך הרמתם של  אלה במרכז המכתש, ויוצרים את התבליט המצוי במכתשי פגיעה רבים. ישנם מקרים שבהם קרקעית  המכתש היא מצולקת,  או שהקרקעית היא מישורית לחלוטין בשל התפרצות לבה המיישרת את פני  השטח.

הגדלתי מכתש זה ולא מצאתי שום תבליט הדומה למה שמצוי במכתשים אחרים. הקרקעית עצמה היא מישורית ובחלקה  בהירה. כיוון ההארה של השמש הוא מצד שמאל, ואכן אפשר לראות כי חלק מהמורד  הפנימי השמאלי של המכתש הוא מוצל. ממרכז התצלום וימינה נמצא אזור כהה בצורת חצי  עיגול. מעיון  בתצלום הרושם המתקבל הוא שזהו אזור מוצל הבא מאיזשהו קיר הנמצא במקום. האם מדובר במונוליט?  תשובה פסקנית אי אפשר לתת. זאת אפשר יהיה לדעת כאשר תשוגר לקליסטו חללית אשר תוכנס  למסלול סביבו ותצלם אזור זה.

Image result for ‫הזקיף ארתור קלארק‬‎

ראו גם:

חיים מזר על קליסטו – ירח של צדק

גדול זה צודק ? -כוכב הלכת “צדק ” בשפה העברית ובספרות הבדיונית

“הזקיף” מאת ארתור קלארק בתרגומו הראשון לעברית

צפו בגילוי המונוליט על הירח ב-2001 – אודיסאה בחלל”

חיים מזר – “כתב חידה קולנועי אולטימטיבי”: על הסרט “2001 אודיסאה בחלל”

https://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA00561.jpg

2 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש + 20 =