ב-15 ביוני, מבוקר עד לילה, התקיים פייסטיבל שבוע הספר 2016 בפייסבוק, שיזמה המשוררת נילי דגןבפורום היוצרים של האתר בפייסבוק. ניהל את האירוע צוות האתר של נילי דגן בשיתוף נציגי הוצאות הספרים. היו בפייסטיבל ערב-רב של שירה, ספרות ואמנות מגוונת, שיצרו חגיגה ספרותית שרק פייסבוק יכול להכיל. פתיחה מרהיבה זו לשבוע הספר נועדה לסייע להוצאות הספרים וליוצרים עצמאים לפרסם ולמכור ברשת, וכמו כן עודדה את הציבור להגיע לדוכני שבוע הספר ולרכוש ספרים.

הפייסטיבל נפתח בריאיון ברשת ב’ שערכה שירי לב-ארי עם נילי דגן, ואחריו התארחו בפורום יוצרים שורה של הוצאות ספרים. לפי תור שנקבע מראש ובמשך כחצי שעה פרסמה כל הוצאה והבליטה בגרפיקה, עיצוב וטקסט את ספריה וסופריה.

את תהלוכת הכותרים ליוו מיטב שירי משוררים מתוך “אנתולוגיה מקוונת לשירה עברית” שעורכת נילי דגן באתר. בין היתר פורסמו שירים חדשים של טוביה ריבנר וחמוטל בר יוסף שנשלחו במיוחד לפייסטיבל, שירים מתוך כתבי עת לספרות, לחנים מהאסופה “מלחיני משוררים ישראלים” בעריכת דודו אלהרר המתפרסמת באתר, הקלטות מהמיזם בניהולו האמנותי של אביחי קמחי, “משוררי ישראל קוראים משיריהם”, המשודר ברשת ב’, מאמרים של אלי הירש קורא שירה, תרגומי שירה עם רמי סערי, תוכניות טלוויזיה מערוץ 98 שעורכת המשוררת דורית וייסמן, ספרי שמע מסוניקבוקס, ועוד ועוד.

תרמו להפצת הפייסטיבל חברי הפורום שהשתתפו ב”תחרות שיתופים” בפייסבוק ותוגמלו בפרסים מהוצאות הקיבוץ המאוחד, אפיק, פרדס וחבר לעט.

המשורר יחזקאל רחמים, שהשתתף בחגיגה מברזיל, סיפר: “ספר השירים שלי ‘עכשיו הנסיעה’, שראה אור ביום הראשון של שבוע הספר, אזל מהדוכן כבר בערב הראשון, ככל הנראה הודות להשתתפותו בפייסטיבל. בהוצאת פרדס, שבה פורסם הספר, היו מרוצים מאוד, וכבר תגברו את הדוכן בעותקים נוספים”.

אביחי קמחי, המנהל האמנותי של המיזם “משוררי ישראל קוראים משיריהם”, העלה במהלך היום ללא לאות למעלה מ-50 הקלטות של שירי משוררים שהושמעו ברשת ב’. לדבריו, “לא פעם נתפסת השירה כדבר כבד ומרוחק, אך הפייסטיבל הפך אותה לחגיגה נגישה לכולם”.

יואב איתמר, מו”ל הוצאת חבר לעט, העלה בפורום יוצרים את קטלוג השירה של ההוצאה ואת ספרי הוצאת קשב לשירה. הוא מעיד כי בעקבות הפייסטיבל והשיתופים בפייסבוק נרשמה התעוררות מחודשת בירידים אלטרנטיביים לספרות, כמו המכירה בחנות “האחים גרין” והיריד האלטרנטיבי של נחלת בנימין.

הוצאת אפיק הובילה בפייסטיבל סיפורים קצרים במעבורת – פרויקט הסיפור הקצר. בלט הסופר הענק ג’יימס בולדווין שהתעקש “לעשות סיפור” מהחיים הבלתי-אפשריים שלו בתרגום זהר אלמקייס. בין הכותרים הנבחרים של אפיק ניתנה טעימה מספר סיפורים חדש ומיוחד מאת נורית זרחי, “בלוע”.

אינדיבוק – מדף הספרים העצמאי ברשת פרסם את הוצאות הספרים כתר, כנרת, הקיבוץ המאוחד, מודן, ידיעות ספרים, עמדה, אבן חושן, עם עובד, מוסד ביאליק ורבות אחרים. רון דהן, מבעלי אינדיבוק, אמר: “מספר הכניסות והחשיפות לספרים שהוצגו בפייסטיבל עלה במידה ניכרת. הפייסטיבל הוכיח שאפשר למכור לא מעט ספרי ביכורים בישראל, למשל ספרי הביכורים של עם עובד שנמכרו יפה במבצע”.

גם אחוזת בית הבליטה ספרי ביכורים והעלתה שידור מתוכנית בוקר בערוץ 10 על ספר הביכורים “חזקים ברוסיה” מאת רן דברת, התסריטאי הראשי של “קצרים” ו”לה פמיליה”, המתאר מסע הזוי ברחבי רוסיה.

נילי דגן, יוזמת הפייסטיבל, סבורה כי לשיווק מוצלח באינטרנט נדרשים יחסי שיתוף פעולה בין אתרים לדפי פייסבוק, כי בלחיצת מקלדת ועידוד שיתופים אפשר להפיץ את השירה והספרות לקהלים רחבים. את כל אלה היא מיישמת באתר של נילי דגן – לשירה ותרבות, הפועל ללא מטרות רווח בסיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות וברישיון אקו”ם. לאתר נרשמו מעל 250,000 כניסות יוניק ומתארחים בו כ-650 יוצרים הנהנים מבמה נוספת של “פורום יוצרים” בפייסבוק.

מנהלת “פורום יוצרים” נועה לקס, המייצגת גם כמה הוצאות דיגיטליות, מסכמת: “שמחתי להשתתף באירוע ראשון מסוגו בפייסבוק. הייתה התרגשות, חדוות יצירה ושיתוף פעולה פורה מצד ההוצאות, שהולכות ומבינות את החשיבות של המדיה הדיגיטלית. להתראות בפייסטיבל 2017”.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש + תשע עשרה =