סקירה על סדרת “כפיר האיש התנ”כי :הצדק הארור הזה ” גליונות 1-3 שהם גם גליונות 15-17 בסדרת אבירי התכלת  ,2010-2011.

כתב עופר זנזורי עזר בציור ובכתיבה והעטיפות מיכאל נצר.

ofer_zanzuri

עופר זנזורי

הקומיקסאי עופר זנזורי הוא ביחד עם אורי פינק אבי של סברא מאן ונימרוד רשף יוצרו של “עוזי” ודורית מאיה גור האמנית של “פלאפל מאן ” מה שניתן לכנות אחד מ”שומרי הגחלת של “הזרם המרכזי ב” קומיקס הישראלי” .דהיינו אנשי החבורה הזאת ביצירותיהם או לפחות בכמה מהן עוסקים במה שמהווה את סיפורי הזרם המרכזי של הקומיקס בארה”ב בגיבורי על.

אדירי התכלת

זנזורי פירסם עד היום 17 חוברות של סידרת “אדירי התכלת” על עלילות חבורת גיבורי על שמתגוררת במקום מגוריו הקודם של זנזורי אשדוד.עיר נידחת שביקום המקביל של זנזורי הופכת למרכז גיבורי העל של ישראל.וראו עליהם רשימה כאן .

ולאחרונה זנזורי השלים את פרסומה של טרילוגיה שלמה במסגרת סדרה זאת ” כפיר איש התנ”ך”.

העלילה :

הקסם התנ”כי מתעורר לחיים והאותות והמופתים פוקדים אותנו ואיתם מגיע כפיר האיש התנ”כי המחזיק במטה של משה. מאבקי הכוח מהתנ”ך פוקדים את ישראל ואיתם חוקי האמת והצדק העתיקים. סיפור של גיבור על בעל כוחות על תנכיים לאחר שגילה במקרה את מטה אהרון שנותן לו  כוחות על  “תנכיים”.

כפיר האיש התנ”כי הוא גיבור על בעל כוחות בלתי ברורים שכוללים כנראה את היכולת לעוף שבמסווה רגיל הוא קיבוצניק צעיר בשם יובל חרמון שחי בקיבוץ מעוז חיים .בן צעיר צאצא לשבט יהודה והוא מחזיק במטה של משה רבנו שאותו גילה במקרה בהר נבו בירדן. ביחד עם המקל הוא מקבל את התשוקה להשיג צדק ויהי מה ולהגן על בני ישראל ויהי מה. דבר שאינו הופך אותו לדמות סימפטית במיוחד. במראה החיצוני הוא מזכיר את האל תור מסדרת הקומיקס של חברת מארוול ” ונראה שדמותו אכן מבוססת על דמות זאת .

חוברת 16 נפתחת במפגש פסגה של שני שרידים תנ”כיים ואחרי שיחה קצרה והצהרת כוונות ( שעדיין לא מבהירות כלום )  השניים מתחילים במאבק כשפים והיאבקות מהסוג המקובל בקומיקס .הנבל הוא אדם נמוך שזהותו אינו ברורה (ערבי ?) שמשיג צמיד שהופך אותו לישות בעלת כוחות עליונים ואוייב ראוי לאיש התנ”כי.  מה היא בדיוק מטרתו זה לא ברור ונשאר לא ברור. מיד עם הופעתו הוא תוקף מתרחצים תמימים.ואחר כך הוא תוקף מיד את כפיר האיש התנ”כי בלי לנסות להבין מיהו ומהו .

לפי זנזורי הדמות מבוססת על מלאך שמוזכר בחיזיון בספר דניאל שלדברי זנזורי הרשעים ( מי אלה ? זה לא מוסבר כלל ) הצליחו לגנוב חלק או יותר מכוחותיו .

זנזורי קובע :האם הטובים ינצחו זו שאלה ששואלים רבות ובסדרה הזו אי אפשר לענות באמת על השאלה הזו מכיוון שאף פעם לא ברור מי הם הטובים ומי הם הרעים.הנבל מבבל בן ארם נהריים והגיבור ממצריים בן יעקוב הם שניהם צאצאים של אברהם אבינו ושניהם יוצאים למאבק צודק הסותר אחד את השני. תושבי ישראל הקלועים בלב המאבק הזה כל עניינו הוא להמשיך את החיים כפי שהיו עד כה. האם אנו באמת רוצים את הצדק אף אחד הרי לא מבטיח לנו שאנחנו הם הצודקים.

MichaelNetzer.jpg

מיכאל נצר

בכתיבת העלילה והציור השתתף מיכאל נצר אמן קומיקס ידוע בעבר שותפו של אמן הקומיקס המפורסם ניל אדמס יוצר סדרת הקומיקס על גיבור על ישראלי משמות השמונים אורי און . הוא  נודע בדיעותיו  המשיחיות. דמותו של נצר במציאות אכן מזכירה מאוד את הדמות של “כפיר האיש התנ”כי ” שנראה כמבוסס עליו במידה זאת או אחרת לדברי זנזורי רק לאחר השיחות עים נצר  הוא הבין כיצד יש ליצור קומיקס על גיבור על בסגנון תנ”כי אותנטי.

אני לא בטוח בזה בכלל.

אם באמת היה זנזורי רוצה לתאר מאבק בין גיבורי על בסגנון תנכי מן הראוי היה שהיה הולך כדגם וכמודל לסיפור היחיד של מאבק בין דמויות בעלות כוחות על מסוג זה שאכן נמצא בתנ”ך הלא הוא סיפור מאבקו של יעקב אבינו בזר מסתורי שהוא כנראה בעל כוחות אלוהיים על נחל היבוק.הבא וניזכר בו :

וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא, וַיִּקַּח אֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת-שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו, וְאֶת-אַחַד עָשָׂר, יְלָדָיו; וַיַּעֲבֹר, אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. כד וַיִּקָּחֵם–וַיַּעֲבִרֵם, אֶת-הַנָּחַל; וַיַּעֲבֵר, אֶת-אֲשֶׁר-לוֹ. כה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. כו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. כז וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי. כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ–כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל. ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם. לא וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל: כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי. לב וַיִּזְרַח-לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ, כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת-פְּנוּאֵל; וְהוּא צֹלֵעַ, עַל-יְרֵכוֹ. לג עַל-כֵּן לֹא-יֹאכְלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-גִּיד הַנָּשֶׁה, אֲשֶׁר עַל-כַּף הַיָּרֵךְ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה: כִּי נָגַע בְּכַף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּגִיד הַנָּשֶׁה.בראשית לב

הסיפור מסתיים בצורה לא אלימה אלא כשהזר שלכאורה הפסיד במאבק נותן ליעקב את שמו “ישראל ” והשניים נפרדים לשלום.. זוהי אם כך דרכו של התנ”ך לתאר מאבק בין דמויות על.

ניתוח

האם אהבתי את הסיפור של זנזורי ?

קודם כל הוא מאוייר לא רע אם כי אני מעדיף את נמרוד רשף כאמן פעולה.אבל אלימות מסוגננת בין מבוגרים זה כבר לא מה שאני מחפש בסיפורי פעולה.

לזנזורי את נצר יש כשל בסיסי בכתיבת הסיפורים שהם אצלם בעיקר החלפת מכות בין שני בריונים ענקיים. עלילה כזאת אינה יכולה לעניין אף אדם אינטליגנטי שהוא מעל לגיל 5.למי יש עניין וכוח לדמויות כאלו?

עם זאת זנזורי פעל בסיפור גם בכיוון הנכון כאשר הוא מעדיף להתמקד בעלילת המשנה באנשים שמתפקידם לעצור ולטפל בסתומים האלו לפני שיגרמו יותר מידי נזק לעצמם ולסביבתם.בראשם עומדת הדמות של ה”מגשר” גיבור על מסדרה קודמת של זנזורי.אך למרבית הצער אין הרבה שהם יכולים לעשות עם שני הטיפוסים שמתעופפים מעליהם באוויר ונלחמים זה בזה. כתוצאה הדמויות שלהן הן די מיותרות.

.זה נכון שרוב הקומיקס האמריקני כיום הוא בדיוק כזה,אבל זה לא אומר שמשום כך יש לחקות אותו.

כאשר קראתי את הסיפורים האלו שעוסקים בהחלפת מכות ניזכרתי בסיפורי סופרמן משנות החמישים והשישים שבהם כתוצאה מהקוד נגד אלימות בסיפורים שהופעל בידי המו”לים של חברות הקומיקס  לא היו כלל החלפות מהלומות ( כן כן קשה להאמין היום כשרואים את סיפורי הקומיקס בחנויות אבל זאת עובדה ) אלא ניסיונות מתוחכמים של סופרמן ושות’ לפתור בעיות מדהימות שונות שלא באמצעי אלימות כלל.

פעם הסיפורים האלו נראו לכמה חובבים שוטים כילדותיים היום הם נראים כמופת של אינטליגנציה ותחכום לעומת הסיפורים העכשויים ( מאז אמצע שנות השמונים ) שחלקם הגדול עוסק בעיקרו בתיאור מפורט של החלפת מכות ומהלומות בין מבוגרים אינטליגנטיים כביכול.

החלפת מהלומות ב”כפיר האיש התנ”כי”.

אז רבותי אמני הקומיקס אני מציע שמכאן ואילך תפעילו על עצמכם קוד קומיקס התנדבותי תפסיקו לתאר מבוגרים שעוסקים רק בהחלפת מכות ובמקום זה נסו לתאר מבוגרים שעוסקים בפיתרון בעיות לא דווקא באמצעי אלימות.מי יודע אולי בסופו של דבר גם המבוגרים בעולם האמיתי עוד ילמדו ממכם משהו.

עם זאת היה קטע אחד בחוברת 16 שאהבתי מאוד : הקטע שבו כמה דמויות שומעות את האיש התנ”כי ואת אויבו המסתורי מחליפים בינם איומים וחושבים שהמדובר בשפה הערבית עד שמתברר להם שהמדובר בעברית קדומה ….

חבל שלא היו יותר קטעים כאלו.

פסק הדין :

הרעיון הבסיסי של עיסוק ברעיונות ובגיבורים תנכיים בסביבה מודרנית הוא ראוי.

הביצוע כושל.

כרגיל שום דבר לא מוסבר ולא מובהר לגבי שתי הדמויות ומהות המאבק שהן מנהלות בינהם על מה ולמה. וזהו כשל חמור של היוצרים.

הקורא יאלץ לחכות לחוברות הבאות.

דרושים שוטרי על:על אדירי התכלת של זנזורי

אדירי התכלת ב ויקיפדיה

האתר של עופר זנזורי

זנזוריה הבלוג

אדירי התכלת בפייסבוק

עוד סדרת גיבורי על ישראלית עם רקע כמו תנ”כי

עוזי של נמרוד רשף

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש × שתיים =