Abstract

This is the third part of a series of 4 articles about the NUES 2010 confernce.

During the conference Nues 2010 I discovered, thanks to a special exhibition on the history of Sardinian comics, that Sardinia has a unique comics culture.

Among the most famous comic artists from Sardinia is  Aurelio Galleppin, the co-creator of the western comics Tex, which is also the longest running Italian comics series.

However, the true breakthrough of Sardinian comics came in the 1990’s when three Sardinian fans of comics and science fiction, who came to be known as “the Sardinian gang”, Michele Medda, Antonion Serra, and Bepi Vigna, created Nathan Never in 1991. This is a realistic and detailed science fiction comics on the adventures of a private eye in a cyber-punk future, the like of which Italian comics has never before seen. The series introduced S.F. as a successful genre to Italy. It garnered success in all of Europe and spawned spin-off series. If Nathan Never hadn’t breathed new life into Italian comics the comics industry in Italy might have been in a very bad financial condition at the beginning of the 21st century.

A close reading in the Natan Never comics which were translated to English shows that there is a persistent sub text in them of the need of what can be called SYNERGY, the need and the ability of the fiercly independent characters to accept the best of what other cultures including quite different once can offer them an d to develop it …in there own way while at the same time they are keeping their hard won independence of thought and action .

And perhaps there is a lesson there from the history of the island of Sardinia which at all times could accept what other cultures gave it but always in their own special version.

See a longer translation of the article

חלק 1 בסדרה :האי שמחוץ לזמן

חלק 2  :המסע לסרדיניה

חלק 4  :הקומיקס הראשון בשפה הסרדינאית

תקציר חלק שלישי

Image result for nues 2010 comics

במהלך הכנס  Nues 2010 בסרדיניה צפיתי בעניין בתערוכה במיוחדת שעסקה בקומיקס של האי סרדיניה עצמו שלאי סרדניה יש תרבות קומיקס  מפותחת מאוד

בין אמני הקומיקס הידועים ביותר מסרדיניה אפשר למנות את Aurelio Galleppin האמן של סדרת המערבונים  טקס סדרת הקומיקס האיטלקית מאריכת הימים מכולם

.התברר שיוצרי קומיקס סרדינאים הביאו משנות התשעים ואילך לשינוי פניו של הקומיקס האיטלקי כולו הודות ליצירת סדרות מתוחכמות של מדע בדיוני .

הפריצה האמיתית של הקומיקס הסרדינאי החלה  כאשר שלושה יוצרים סרדינאים חובבי קומיקס ומדע בדיוני שזכו לכינוי “הכנופיה הסרדינאית “

MICHELE MEDDA

ANTONIO SERRA

BEPI VIGNA

הם החלו לפרסם ב-1991 את סדרת NATHAN NEVER סדרת מדע בדיוני פרטנית וריאליסטית על הרפתקאות בלש פרטי בעתיד סייבר פאנקי שכמוה לא ידע הקומיקס האיטלקי מעולם. סדרה זאת הכניסה את ז’אנר המדע הבדיוני כז’אנר מצליח לאיטליה  . סדרה זאת זכתה להצלחה בכל אירופה וזכתה לכמה “סדרות אחיות (_SPINN OFFSׂ המתרחשות באותו העולם ).  אילולא הצלחת סדרה זאת ש הפיחה חיים בעורקיו של הקומיקס האיטלקי המסוייד יש מקום לחשוב שהקומיקס האיטלקי היה במצב כלכלי קשה ביותר בראשית המאה ה-21

עיון דקדקני בחוברות סדרה זאת שתורגמו לאנגלית וגם חוברות רבות בשפה האיטלקית הביאה אותי לכמה מסקנות והשערות  לגבי אופיו של הקומיקס של האי סרדיניה.

.

סרדינאים קדומים באנציקלופדיה המצויירת “תרבות”.

המסע לסרדיניה החלק השלישי :יקום הקומיקס הסרדינאי

ישראל והקומיקס האיטלקי

הכנס  Nues 2010 שאותו אירגן כותב הקומיקס המוכר היטב באיטליה בפי ויניה  BEPI VIGNA התמקד הן בקומיקס של הישראלים ושל הערבים, והן בקומיקס של האי סרדיניה עצמה.

במסגרת הכנס פגשתי את בפי ויניה  שהוא אמן קומיקס ידוע מאוד באיטליה הודות לסדרת “נתן נבר” שהוא וחבורת ידידים, כולם יוצרים מהאי סרדיניה, יצרו בשנות התשעים ומפרסמים מאז בהוצאת בונאלי .

בפי ואנשי סרדיניה בבירור טרחו והכינו מחקר מפורט על תרבויות הים התיכון שאותן הזמינו לכנס .

אך נשאלת השאלה מה אנו בישראל  יודעים על הקומיקס  האיטלקי הסרדינאי  ?

התשובה היא – לא הרבה.

יש רק מעט סדרות קומיקס איטלקיות שיצאו לאור בעברית  ליתר דיוק חמש . וארבעה מהן עוסקות במערב הפרוע האמריקני .

.הבולטות והידועות ביותר הן סדרות המערבונים האיטלקיות טקס גיבור המערב הפרוע ,

זאגור, על עלילות לוחם לבן וידידו המקסיקני במערב הפרוע

ותולדות המערב הפרוע

כולן בהוצאת מזרחי .

מלבדן  יצאו לאור עוד שתי סדרות קומיקס איטלקיות

, דיאבוליק עלילות הפושע בעל המסכה,

ו”תום מיקס” סדרת מערבונים איטלקית שבמקורה האיטלקי  ניקראת קפטן מיקי.

בכך מסתכמת ההכרות הישראלית עם הקומיקס האיטלקי.

מגוון דמויות של הקומיקס הסרדינאי

אחד הדברים שעניינו אותי ביותר בכנס הייתה  תערוכה על תולדות הקומיקס הסרדיני שנוצר בידי יוצרים מסרדיניה. התערוכה המיוחדת הועלתה ליד המלון שבו התבצעו רוב ההרצאות. הסתבר שהקומיקס הסרדיני  אינו  ידוע כמעט גם לאיטלקים שמחוץ לסרדיניה, ואם כבר גם לרוב הסרדינים עצמם. היה צורך בחבורה של משוגעים לנושא ובראשם בפי ויגנה כדי שיחשפו לעיני כל את הקומיקס הסרדיני במלוא הדרו.

ישנו גם עולם מיוחד  של תעשיית הקומיקס הסרדינית אם כי  זה אינו נפרד בדרך כלל ממסגרת הקומיקס האטלקי. בסרדיניה קמו מאז סוף המאה ה19 יוצרים רבים של קריקטורות וקומיקסים. אלא שהמחסור בתעשיה מקומית סרדינית של חברות קומיקס אילץ אותם לעבוד  רק במסגרת  תעשיית הקומיקס באיטליה מחוץ לאי וכתוצאה רבים מהם עזבו את סרדיניה בחיפוש אחרי מקומות ירוקים יותר ליצור בהם קומיקס.

בין הקומיקסאים הבולטים ביותר של איטליה בשנות השלושים היה JOSEPH PORCEDDU. שהירבה ליצור קומיקסים היסטוריים שהתבצעו עם מחקרים היסטוריים פרטניים ושמו הפך לסמל לדור שלם של קומיקאים באיטליה.  הוגו פראט, יוצר סדרת הקומיקס האיטלקית המפורסמת מכולם קורטו מאלטזה ( שלמרבית הצער מעולם לא תורגמה לעברית ), אמר שפורשדו הוא המודל שלו כיצד יש ליצור קומיקס היסטורי.

. דמות בולטת אחרת בקומיקס האיטלקי הייתה של אאורליו גלפיני   Aurelio Galleppini שהחל לצייר  בשנת 1948 את דמות הקומיקס המצליחה ביותר  באיטליה טקס גיבור המערב הפרוע . גלפיני היה מסרדיניה והוא היה ונשאר יוצר הקומיקס הידוע ביותר שאותו הוציא האי.

בין שנות החמישים עד שנות השמונים אמני קומיקס סרדינים רבים החלו ליצור סיפורי קומיקס בשחור לבן למבוגרים מלאי אלימות ואירוטיקה .

אולם בכל אלה לא היה שום דבר שונה מסיפורי הקומיקס  שפורסמו  באיטליה עצמה.

נקודת מפנה ליוצרי הקומיקס הסרדיני הייתה ב 1982 כאשר חבורה של שלושה  חובבי  קומיקס צעירים  החלה להיפגש בקאליארי. הם כינו את עצמם ” BAND DESSINEE” על שם המונח הצרפתי לקומיקס אך זכו גם לכינוי הלא בדיוק מחמיא הכנופיה הסרדינית.

אלו היו אנשים צעירים שגדלו על קומיקס  מילדותם  וגם על ספרות בלשים, מתח, ומדע בדיוני  , והעריצו את התחום. הם האמינו שאפשר לפתח אותו מעל ומעבר למה שהיה מקובל עד אז באיטליה גם בהתבסס על מה שהושג בקומיקס הצרפתי והבלגי שאותו הכירו היטב. שלושתם באו ממקומות שונים ומרקעים שונים מאוד בסרדיניה ונפגשו לראשונה באקראי במרכז תרבותי באי שהעביר  פעילויות בתחום הקומיקס . הפגישה האקראית הזאת שינתה את חייהם של השלושה.  חבורת החובבים הצעירים האלו הצליחו לפרסם קומיקס באופן מקצועי בתוך זמן קצר.

הם כללו את בפי ויניה את  אנטוניו סיירה ואת  מיכאל מדה.

מיכאל מדה   MICHELE MEDDA שנולד בקליארי ב 1962 בעל תואר במדעי הרוח והתזה שלו עסקה בסיפורי בלשים איטלקיים .

אנטוניו סרה  ANTONIO SERRA שנולד ב-1963 חובב מדע בדיוני פירסם פנזין  מגזין חובבים מדע בדיוני בשם ” – “Fate largo!”.

בפי ויניה  BEPI VIGNA הוא המבוגר בחברי הקבוצה ונולד בכפר הסרדיני    Baunei (Nuoro)ב 1957.  הוא רכש תואר במשפטים ועבד לפרנסתו כעורך דין. אך עניינו האמיתי היה בקומיקס , האיטלקי וגם הבלגי –צרפתי, ובכתיבה עיתונאית על המסורות הפופולאריות של האי סרדיניה. יחד עם שני ידידיו החל לפרסם סיפורי קומיקס  כתובים במשותף במגזינים שונים של חברת בונאלי. הוצאת בונאלי היא חברת הקומיקס הראשית באיטליה ובין הגדולות באירופה והיא התפרסמה הודות לסדרות קומיקס שמוכרות גם בישראל טקס ,זאגור , ותולדות המערב הפרוע . אולם כל הסדרות האלה היו משנות ה 50 והשישים והחברה לא יצרה שום סדרה חדשה ומצליחה עד שנוצר נתן נבר בידי ויניה וחבריו בשנות התשעים .

Image result for martin mystery at nuoro sardinia comics

הארכיאולוג מרטין מיסטרי בנוראג סרדינאי .

הסיפור הראשון של חברי הקבוצה שעורר כלפיהם תשומת לב מחברת בונאלי   היה  בסדרת ”מרטין מייסטרי ”   Martin Mystère העוסקת  בארכיאולוג בסגנון אינדיאנה ג’ונס החוקר תעלומות ארכיאולוגיות ומיסטיות שונות ברחבי העולם. הסיפור עסק בנוראג סרדיני מיסתורי הנוראג שאותו היכיר ויניה  מכפר ילדותו .

Martyn Misteére

(story: The Mistery of Nuraghe)

הסיפור הביא להזמנות נוספות וחברי הקבוצה החלו לכתוב עבור סדרות נוספות של חברת בונאלי ובהן סדרת זאגור המוכרת גם בישראל וסדרות אחרות שאינן מוכרות כמו  דילן דוג  DYLAN DOG על בלש של תעלומות הקשורות בעל טבעי.

במקביל  הם החלו ליצור סדרת מדע בדיוני  משלהם “:נתן נבר” NATHAN NEVER שהחלה לצאת לאור מידי חודש מ-1991 ורצה עד היום .סדרה  מתוחכמת, ריאליסטית, ופרטנית בתיאור המציאות העתידנית שאותה הציגה  שכמוה לא נודעה מעולם בקומיקס האיטלקי ולמעשה הפיחה בו רוח חיים חדשה.

סדרת NATHAN NEVER עוסקת בעלילותיו של בלש עתידני בשם זה החי בעולם של המאה ה-23 בעיר ענק עתידנית “העיר ” בחוף המזרחי של ארה”ב בעולם שלאחר אסון טבע עצום מימדים של התפרצויות הרי געש ,כתוצאה מניסוי מעשה ידי אדם שהביאו לחורבן עולמי.

העולם של נתן נבר מושפע עמוקות מיצירות מדע בדיוני שונות כמו ספריו של וויליאם גיבסון והסרט “בלייד ראנר” וסדרת הקומיקס הבריטית “השופט דרד” עלילות איש חוק קשוח  בעיר ענק עתידנית . כמוהם העולם של נתן נבר הוא עולם סייבר פאנקי סופר טכנולוגי שבו ישנן מושבות של כדור הארץ בחלל, שגם מורדות בו. על הירח יש בית כלא לאסירים מסוכנים במיוחד ומושבה עויינת על המאדים. בעולם זה סוכנויות בילוש פרטיות כמו זאת שבה עובד נתן נבר מסייעות למשטרה לשמור על החוק והסדר בערים הענקיות של כדור הארץ.

עטיפת חוברת שבה נתן נבר נאבק להשיג את העותק היחיד ששרד בתקופתו של הסרט “2001 אודיסאה בחלל ” שסביבו נוצרה כת שלמה המאמינה באמיתות מסריו.

נתן נבר עצמו הוא בלש מהסוג הישן חובב סרטים וספרים ישנים ( ובסיפור הראשון בסדרה שניכתב בידי בפי ויניה הוא עוסק באיתור עותק יחיד במינו של הסרט הקדמון 2001 אודיסאה בחלל שהפך למוקד הערצה של כת בעיר העתידנית) הוא סובל מטרגדיה אישית :אישתו נרצחה כמעשה נקמה בו בידי פושע ובתו שצפתה במעשה הפכה לאוטיסטית .הוא מוצא את עצמו מתמודד שוב ושוב עם ראשי אירגוני פשע אדירי כוח וגם נוטל חלק במאבקים החלליים הפוליטיים של כדור הארץ עם המושבות המורדות בחלל וכוכב המאדים.

זאת הייתה סדרת המדע הבדיוני האמיתי הראשונה בקומיקס האיטלקי  שסיפוריה מופיעים באופן קבוע מידי חודש  בחודשו

סדרה זאת כאמור זכתה להצלחה גדולה באיטליה. למעשה  הייתה זאת הסדרה החדשה המצליחה הראשונה  שאותה ידע הקומיקס האיטלקי לאחר שנים רבות של סטגנציה עם הסדרות הותיקות כמו טקס וזאגור, והיא הפיחה רוח חיים חדשה בשוק הקומיקס שנראה היה שהתנוון. במשך שנים החוברות בסדרה מכרו 450 אלף עותקים בממוצע  מידי חודש אם כי בשנים האחרונות המספר ירד ל50 אלף עותקים מידי חודש.

ההצלחה הייתה כה גדולה שאנשי החבורה הסרדינאית יצרו לנתן נבר  סדרות “ספין אוף” שונות המתארות את עלילותיהם של דמויות שונות בעולם העתידני של נתן נבר ,סדרות כמו Legs Weaver העוסקת בעלילותיה של השותפה הסקסית  ( וליתר דיוק בי סקסואלית ) והקשוחה של נתן נבר העוסקת כמוהו במאבק בלתי פוסק בעולם הפשע .

סדרה נוספת המתרחשת ב”יקום ” של נתן נבר היא “אסטרואיד ארגו  Asteroide Argo” העוסקת בעלילותיהם של חבורת כורים מעולמו של נתן נבר המוצאים את עצמם כתוצאה מתקלה  תקועים בגלקסיה אחרת ומסוכנת שם הם עוברים הרפתקאות בסגנון  סדרות קלאסיות של מדע בדיוני כמו “חלל 1999“ ו”מסע בין כוכבים –וויג’ר ” בהתמודדות עם תרבויות זרות ומיסתוריות שונות. בניסיונות בלתי פוסקים לחזור לעולם הבית.

“נתן נבר”תורגמה  והופצה בארצות שונות באירופה  בספרד ביון בפולין בקרואטיה ובסלובניה .

גם באנגלית יצאו לאור שש חוברות מסדרת נתן נבר בהוצאת דארק הורס ב-1999  והבמאי המפורסם סטיבן שפילברג אף רכש את הזכויות להסרטת הסדרה. החבורה  הסרדינאית יצרה  מהפכה בקומיקס האיטלקי על ידי הכנסת המדע הבדיוני לתוכו.

בכנס נתתי נאום סיכום על תרומתה של סרדיניה לתרבות העולמית.

את הרצאתי על תרומתה של סרדיניה לתרבות העולמית סיכמתי כך :הבא ונבחר בנושא החביב כל כך על בפי ויניה בסדרת “נתן נבר” ונשאל את השאלה :מה היה עולה בגורלו של הקומיקס האיטלקי והאירופי כיום אם לא היו יוצרים ויניה וחבריו את סדרת נתן נבר בשנות התשעים “?

התשובה היא שסצינת הקומיקס האיטלקית והאירופית בכלל הייתה אפורה יותר ומצליחה הרבה פחות. ויניה ועמיתיו הכניסו לקומיקס האיטלקי אלמנטים שלא היו בו קודם לכן של העניין בחדש וחקירה של השונה והאחר, נושאים שאפשר למצוא אותם בתרבות הסרדינאית עוד מהאלף השני לפני הספירה, כאשר ספנים סרדינאים נועזים יצאו לחקור את המזרח התיכון הרחוק.

וכמדומה שהאלמנטים האלו של חקירת העתיד ותעלומותיו ומסעות לעולמות הזרים והמוזרים שבו הוא תרומתה הייחודית של סרדיניה לעולם הקומיקס האיטלקי והעולמי.

קריאה פרטנית בחוברות “נתן נבר ” שתורגמו לאנגלית מראה שיש בהן סאב טקסט בולט מאוד של  מה שניתן לכנות אותו “הצורך בסינרגיה “. הגיבור  העקשן והעצמאי מאוד נתקל שוב ושוב בתרבויות ואורחות חיים השונים מאוד  מכל מה שמוכר לו ובכל פעם הוא  מתגלה  כמי  שמסוגל לקבל  ולשלב את המיטב ממה שהוא נתקל בו עם אורחות חייו שלו ,אבל תמיד עם שיפורים שונים בסוג של סינרגיה שנדיר למצוא כמוה בסדדרות קומיקס אחרות.

לא ניתן אלא לתמוה אם היוצרים הסרדינים  חושבים כאן על ההיסטוריה והמסורות  של האי סרדיניה  שהתמודד לאורך  אלפי שנים עם תרבויות שונות כמו ההפיניקים הקרתגנים הרומאים הספרדים ואחרים וידע לשלב בתרבותו את המיטב ממה שהיציעו אם כי תמיד עם שינויים שונים

השאיפה לזהות עצמית סרדינית  בולטת כיום  היטב בסרדיניה יותר מאשר בעבר, ומן הסתם משקפת את המציאות הפוליטית שם של הסתייגות מהמרכז ברומא. בין השאר פגשתי שם קומיקסאי סרדיני שיצר את חוברת הקומיקס הראשונה אי פעם בשפה הסרדינית המיוחדת לאי .  ועל כך ראו ביתר פירוט  במאמר הבא בסדרת מאמרים זאת .

ראו גם

נתן נבר בויקיפדיה

האתר של נתן נבר

פרטים על נתן נבר

העולם של נתן נבר

עוד על נתן נבר

וגם על נתן נבר

עטיפות נתן נבר

לגס ויור סדרה אחות לנתן נבר

נסיעה לארצו של סיסרא

/

השיבה מסרדיניה

האי שמחוץ לזמן על סרדיניה ותולדותיה

המסע לסרדיניה -החלק השני

יקום הקומיקס הסרדינאי -החלק השלישי

הקומיקס הסרדינאי הראשון -החלק הרביעי

Image result for steroide Argo"

אסטרואיד ארגו סדרת קומיקס הנכתבת בסרדיניה ומתארת מסעות בעולמות רחוקים ומוזרים.

2 תגובות

  1. לפני מספר חודשים ביקרתי באי סרדיניה ,מקום של תרבות קדומה ומסתורית ושל תעשיית קומיקס מודרנית מפותחת.בעת שביקרתי במקום היה מעט מאוד חומר קריאה בעברית על סרדיניה.אבל הנה מאז אותו ביקור יצא בעברית בשעה טובה אלבום הקומיקס הראשון העוסק באי סרדיניה ,”פיטי פיט ואוצרות הנוארגים”.רק מה? סארדיניה רחוקה מאוד מלהיות מוצגת שם בצורה סימפטית או מושכת עבור מי שרוצה לבקר שם.

    ראו
    פיטי פיט בסרדיניה
    https://www.yekum.org/2011/08/%D7%A4%D7%99%D7%98%D7%99-%D7%A4%D7%99%D7%98-%D7%91%D7%90%D7%99-%D7%A1%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%94/

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

12 + 13 =