קובץ:TerracesBenGurion2.jpg

לפני כמה ימים הוזמנתי להצטלם לתוכנית של העיתונאי בן כספית שאמורה להיות משודרת בטלוויזיה הלימודית .זוהי סדרת תוכניות שעוסקת בקונספירציות.בתוכנית הספציפית הזאת הוזמנתי לדבר על האמונה הבהאית הדת המונתאיסטית הרביעית בגודלה בעולם שמרכזה העולמי נמצא בעיר חיפה במקדש ( למעשה קבר המייסד ) המפורסם שהפך זה מכבר לסמל הידוע ביותר של העיר חיפה ולעסוק בשאלה האם יש קונספירציה כלשהיא מאחורי האמונה הבהאית ? האם היא ( כמו כמה אמונות אחרות ) מהווה איום על שלום העולם ועל שלומו של עם ישראל ? ועל שלומה של מדינת ישראל ?

והנה תקציר הרעיון שקיימו עימי בן כספית ותחקירן של התוכנית לגבי הבהאים.

אני ובן כספית והתחקירנים של התוכנית עמדנו בגג בניין שמשקיף על הכיפה היפיפייה של המקדש הבהאי ועל הגנים התלויים המדהימים שבנו הבהאים שהם אחד משבעים פלאי העולם המודרני במזרח התיכון לפחות ודנו בשאלות חמורות אלו .

בן כספית : הבהאים מציגים את עצמם כדת פציפיסטית שוחרת שלום ובינלאומית הם באמת כאלו ?

אלי : נכון לרגע זה הם אכן דת פציפיסטית ובין לאומית ומהווה איום על שלום העולם שהוא קטן בהרבה מזה של הדתות המונותיאיסטיות האחרות כמו הנצרות והאיסלאם שכל אחת מהן אחראית לרצח של מיליונים וגם מזה של ההינדואיסטים.

  בהאא אוללה מייסד הדת הבהאית

הבהאים מצידם קוראים למדינה עולמית ומתנגדים בכל תוקף לרדיפות דתיות. לכאורה הם הדת המונתאיסטית הסימפטית ביותר בכך שהם לא הביאו עד כמה שידוע למותו של אף אחד במשך כ-150 שנות קיומם. 

עם זאת זה לא אומר שהבהאים הם צדיקים ,לאורך השנים היו שם סכסוכים פנימיים קשים בהנהגה שהביאו ל”גירושם ” והחרמתם של מתנגדי אלו שניצחו לבסוף ואלו כללו את צאצאיו של מייסד האמונה והנביא שלה. הם כמובן משתדלים לטאטא זאת מתחת לשטיח ומכחישים את קיומם של סכסוכים כאלו. אבל הם היו גם היו ועדיין נמשכים.

עבאס אפנדי ,בנו של מייסד האמונה הבאהית והמנצח באחד המאבקים הפנימיים שהתחוללו בה.

דוגמה אחת לסכסוכים האלו הם “שוברי הברית ” שהם תוצר של סכסוך משפחתי בין בניו של מייסד האמונה הבהאית . את בהא-אולה  ירש בנו הבכור עבאס אפנדי. הבן השני מוחמד, טען שהירושה מגיעה לו  והיו בין המאמינים הבהאים שתמכו בו ובהם כמעט כל בני המשפחה!

 מירזה מוחמד הבן השני של מייסד האמונה הבהאית , הביא לפילוג בקרב מאמיני הבהאיות.

אחוזת אל-באהג’ה בעכו ,שימשה כמרכזו של זרם תומכי מירזה מוחמד “המכונים “שוברי הברית “.

  כתוצאה חל פילוג בין  מאמיני הדת הבהאית.  אך  הרוב של המאמינים ( שמחוץ למשפחה הקרובה …)  תמך בבן הבכור והמוסד הבהאי הראשי בחיפה , חסידי מוחמד אינם בהאים אמיתיים ועל כן מכונים בפי הבהאים ה”קונבנציונליים ” ( אך כמובן לא בידי עצמם ) כ”שוברי הברית”. יש להם עד היום מקדש משלהם בעכו .

בית הצדק העולמי של הבהאים בחיפה. 

בן כספית : אז לדעתך הם לא יהיו כל כך נחמדים אם הם יהפכו פתאום לשולטים ?

אלי כמובן זאת שאלה גדולה אם הם ימשיכו להיות כל כך “נחמדים” כפי שהם היום אם הם יקבלו פתאום כוח אמיתי לידיים. הם הרי רוצים שבית הדין העולמי שלהם שנמצא בחיפה יהפך להיות דין עולמי כאשר העולם יתאחד. והם בהחלט חושבים שמן הראוי שהבהאים יהפכו לכוח מרכזי בעולם מאחר שהם הצודקים. נזכיר שהנוצרים שהיו נחמדים מאוד כל זמן שנרדפו בידי הרומאים ברגע שהכוח באימפריה עבר לידיהם הפכו להיות רוצחי המונים ביריביהם ובעמים מסכנים שונים ביבשות אפריקה ואמריקה,יצרו תורה חולנית שעם שלם אחראי לרצח אלוהים ולכן צריך לסבול לנצח תורה שהביאה לגנוסייד במיליוני יהודים , ומצאו לכך כל מיני צידוקים בדת הפציפיסטית לכאורה שלהם.

נשאלת השאלה אם הבהאים יעמדו במבחן הזה יתנהגו בצורה טובה יותר את זה נשאר לראות.אפשר לקוות רק שהם למדו משהו מההיסטוריה.

גרפיטי.צילום מיכל רינות

בן כספית : זה נכון שהם בנו מנהרות תת קרקעיות ענקיות מתחת למקדש שלהם בחיפה?

אלי כן זה נכון. יש האומרים שהמדובר בעיר תת קרקעית שלמה. היו אפילו שמועות שהמדובר במתקן תת קרקעי לשיגור טילים….

זהו מבוך של מנהרות תת קרקעיות שיכולות לאכלס מינימום של מאות וכנראה אלפי אנשים. ישנן טענות שמתגוררים שם מתחת לאדמה מאות בהאים.

נראה שהן משמשות להגנה למקרה של התקפה גרעינית על ישראל או איזה אסון טבע ענק מימדים. נראה שהבהאים חושבים לטווח ארוך מאוד.חבל שהממשלה שלנו לא חושבת לטווח ארוך כזה ולא פועלת כמוהם.אני ממליץ כאן בתוכנית זאת לעיריית חיפה להשתמש במנהרות האלו לצרכי אזרחי חיפה והסביבה כולם במקרה של אסון גדול כזה.בבניית העיר התת קרקעית הזאת על חשבונם הבהאים עושים לנו שירות גדול .

בן כספית : איך זה שלמרות שישראל משמשת כמרכז העולמי של הבהאים האזרח הישראלי הממוצע כמעט לא שומע עליהם לעולם ? איך זה שכאשר המורמונים כנסייה נוצרית מארה”ב ביקשו להקים כאן אוניברסיטה הושמעו צעקות שהם סכנה מיסיונרית על יהודים אבל לא נשמע שום צפצוף כשהבהאים קנו את כל השטחים העצומים האלו בחיפה הקימו עליהם מקדש שהוא המרכז העולמי שלהם? איך זה שאף אחד לא אמר כלום כשהם הקימו עיר תת קרקעית מתחת לחיפה ?

אלי : אכן העובדה שהם כה בלתי ידועים בישראל היא מדהימה שכן הם רואים בחיפה ובעכו שבה חי ומת מייסדם מקומות קדושים. ,והם אינם סתם עוד כת ,הם דת עולמית מקבילה ליהדות לנצרות ולאיסלאם שהתפשטה בכל העולם למרות רדיפות עזות במקום ייסודם באיראן .

אני חושב שהסיבה לכך היא משום שהבהאים פועלים בצורה מתוחכמת ונכונה מבחינה תקשורתית.המטרה שלהם היא להפוך את עצמם לבלתי נראים מבחינת האזרח הישראלי.למעשה איש אינו יודע דבר עליהם ועל מעשיהם.הם שמו דגש על כך שהם לא דת מסיונרית בישראל ואינם מעוניינים ששום יהודי בישראל יעבור לדתם ובכך פתרו את הבעיה שהם יחשבו לאיום מסיונרי . מכאן ואילך הם שומרים על פרופיל נמוך או יותר נכון כל כך משעממים שכל מי שקורא ידיעה עליהם הופך מיד דף. ועובר לידיעה הבאה.וזה מה שהם רוצים.

שים לב שעל הדת המונותיאיסטית הרביעית בגודלה בעולם שמרכזה הוא בישראל פורסמו עד כה בעברית שני ספרים בלבד. יש את ספרו של חוקר האמונה הבהאית משה שרון “הדת הבהאית וכתב הקודש שלה -הספר הקדוש ביותר שהוא היסטוריה שלהם ותרגום של כתבי הקודש שלהם ופורסם למעשה בברכתם |( אלי מציג את הספר של משה שרון למצלמה ) . .פרט לכך בראשית שנות השלושים של המאה הקודמת תורגם לעברית ספר על הכת ומאז הדיון בנושא כמו נדם ,עד לאחרונה ,במשך עשרות רבות של שנים פורסמו עליהם רק מאמרים בודדים בכמה כתבי עת וזהו. למרות שבנתיים הדת הבהאית רק מתפשטת ברחבי העולם . על הסיינטולוגיה בתור השוואה פורסם יותר אולי פי 50 בכלי התקשורת והם פעילים הרבה פחות בישראל והרבה פחות זמן מהבהאים. כאמור מבחינת הציבור העברי הם בגדר בלתי נראים משום שהם לכאורה כל כך משעממים.

( ראו רשימה מלאה של כל המעט שפורסם על הבאהים בשפה העברית במאה השנים האחרונות ,בנספח למטה .)

עד כאן השיחה עם בן כספית.

השיחה נמשכה עם תחקירן ולא הוכנסה לצילומים ואני מביא אותה כאן .

תחקירן : לדעתך הבהאים אינם מהווים איום על ישראל ? הם לא בגדר קונספירציה מסוכנת ?

אלי לדעתי הם אינם בגדר איום ואם ישראל תפעל בצורה מתוחכמת מספיק לגביהם הם יכולים לסייע לנו מאוד .

תחקירן-כיצד?

אלי :לישראל לצערנו יש היום תדמית גרועה מאוד בעולם. וחלק מהתדמית הזאת נובע לדעתי לא דווקא בגלל הסכסוך עם הפלסטינאים.

ה”פלסטינאים” הם רק מילת קוד ,כיסוי לחשש האמיתי.

אנשים לא תופסים שיש חשש גובר והולך בחוגי שמאל שונים וחוגים חילוניים במערב באופן כללי שהוא לא חסר צדק שהמדיניות של ישראל בירושלים ובהר הבית עלולה להביא ובמכוון לאפוקליפסה בהתאם לפנטזיות של חוגים קיצוניים שונים ביהדות בנצרות ובאסלאם שכולם שואפים לאפוקליפסה כזאת שהם מאמינים שתביא לאחרית הימים ולתור זהב לאחריו אבל שעלולה להביא למותם של מליונים ואולי מליארדים.

כאמור יש להודות שהחששות הללו הן לא חסרי בסיס. והן מבוססות על מה שנראה כאנוכיות גוברת והולכת של חוגים שונים בכל אחת מהדתות הגדולות שכבר הוכיחו את עצמן כמסוגלות לבצע רציחות המוניות בעברן שמאמינות כל אחת שהן ורק הן יביאו תור זהב שמשמעותו הבלתי נמנעת הוא חיסולם והשמדתם של כל מי שלא חושב בדיוק כמוהן . טענות כאלו הן בגדר איום על האנושות כולה .הן מתרכזות סביב הר הבית שחוגים קיצוניים שונים ביהדות מאמינים שהשליטה בו תביא לעידן זהב חדש ,כמובן שהחרבת מסגד אל אקצא רק תביא לאפוקליפסה שלה שואפים חוגים נוצרים שונים .

אני טוען שאפשר אולי לעקוף את האיום הזה בצורה יצירתית עם חוגים של היהדות ישתפו פעולה עם הבהאים ביצירת מקדש וירטואלי או אמיתי לצד המקדש הבהאי שיראה על הקשר בין שתי הדתות המונותיאיסטיות ויש לקוות יביא להעברת העניין המסוכן האפוקליפטי בהר הבית לעניין עולמי גובר והולך בהר הכרמל שיוכל להראות כשלב חדש בהתפתחות האמונה המונותאיסטית שתי דתות שאינן מנסות לתפוס זו את מקומה של זו אלא משתפות פעולה זו עם זו .

תחקירן :אבל בשביל מה צריך מקום ספציפי בשביל דבר כזה ?

אלי :משום שאנשים זקוקים למקום ספציפי כדי לבטא דרכו את רגשותיהם הדתיים.

תחקירן ולמה זה חשוב כל כך לבנות הדמיה כזאת דווקא עם הבהאים ?

אלי בגלל המשמעות הסימבולית של הפעולה הזאת. המקדש של הבהאים בהר הכרמל הוא המקום המרכזי של דתם.

אחת הבעיות שיוצרות היום הדתות המונותיאיסטיות וגם היהדות היא מה שנראה כאנוכיות שלהם. אנוכיות שמאווה איום על שלום העולם כולו.ואיזה אנוכיות היא גדולה יותר מאשר הרצון לבנות בית מקדש במקום כמו הר הבית שעלול להביא לחורבן העולם על מנת שכמה יהודים שחושבים שהם צאצאי הכוהנים ירגישו טוב יותר ?

אבל מצד שני יש מליונים שמאמינים באמונה שלמה שבניית מבנה כזה יכול להביא לעולם טוב יותר. ובין המליונים הללו עלולים לקום אנשים שיפעלו לעשות זאת ויקרבו בכך את האפוקליפסה.עם אנחנו רוצים להימלט מזה אנחנו חייבים להציע אלטרנטיבה דתית שתעורר עניין בין לאומי שלא תהיה אנוכית.דהיינו בניית מקדש בשיתוף פעולה מלא ושוויוני עם אמונה אחרת.

בשלב הראשון לפחות אלה לא יכולים להיות הנוצרים שעימהם יש לנו יש לנו חשבון דמים שבעברם ניסו לבצע בנו גנוסייד ובהחלט לא המוסלמים. אלה כן יכולים להיות הבהאים.

יש לזכור שהבהאים לא פגעו מעולם בהיסטוריה שלהם ביהודים. הם מעולם לא הראו תשוקה לשלוט בעולם ולחסל את כל השאר כפי שהראו שאר הדתות המונותאיסטיות. הם באים עם “ידיים נקיות ” וללא עבר אפל. לאמיתו של דבר הם בעצמם חוו וחווים מעשי טבח המוניים כנגדם באיראן. כמו היהודים בזמן השואה. לדעתי אם כך אפשר יהיה לשתף עימם פעולה ביתר קלות מאשר עם בני הדתות האחרות .

לדעתי דווקא שני מקדשים מרכזיים כאלו שנמצאים זה לצד זה יכולים להראות בצורה הטובה ביותר האפשרית על האחווה של שתי הדתות מונותיאיסטיות והחלקים של הסופר הציביליזציה המונותאיסטית..

apocalypse hologram dome of rock jews islam Yitzhaq Hayutman

לבית מקדש יהודי שנמצא לצד בית מקדש בהאי יהיה רושם בינלאומי גדול . וכמובן אין לשכוח את החשיבות של הר הכרמל במקורות היהודיים..

התמורה לכך עבור הבהאים תהיה פרסום גדול לעין ארוך לאותו אתר שלהם ולדת שלהם וזרם משולש של תיירים ועולים לרגל שיבוא לההנות מקדושת שני האתרים ,וכך יוצר סוג של סינרגיה בין דתית ששום מקדש אחר בשום מקום לא יוכל לטעון לו.. הציבור הצעיר שגודל עם בית המקדש הוירטואלי הטכנולוגי יגלה בו עניין רב לעין ערוך מאשר אותו מקדש עתיק בהר הבית. הר הבית עם אל אל אקצא עליו יאבד בהדרגה אבל בביטחה את העיניין שהוא מעורר בני דתות אחרות ויחזור להיות עוד מסגד קדום שאיש חוץ מכמה מוסלמים האדוקים אינו מתענין בו יותר. זה יחזור להיות מקום שמעורר פיהוק ולא מקום שעלול להביא לחורבן העולם.

בכך אפשר יהיה לבנות אמון הדדי ולהראות להראות שהמקומות הקדושים של שתי דתות מהסופר ציביליזציה המונותיאיסטית בהחלט יכולים להתקיים ביחד ולסייע זה לזה . . ובכך יהיה מסר חשוב גם לאיסלאמים הקיצונים בהר הבית אם אלו אי פעם ישנו את דעתם ויסכימו להקים מקדש וירטואלי לצד המסגד שלהם

ואם זה יקרה ייתכן ששני הצדדים יגיעו למסקנה שכל הנבואות שלהם הוגשמו מבחינתם ולא תהיה מרירות כלפי הצד השני ובכך יתגשמו נבואות הנביאים. ויבוא שלום עלי אדמות לפחות לכמה שנים.וירושלים תוכל לשמש כמרכז עולמי של הסופר ציביליזציה המונותאיסטית כפי ששני הצדדים שואפים.

תחקירן :תודה מר אשד על ההצעות המעניינות ,כל זה לא יהיה בתוכנית.

אלי :אז לפחות זה יהיה באינטרנט.

נספח :ביבליוגרפיה בעברית על הבהאים 

על הבהאים פורסם מעט מאוד בעברית הנה פחות או יותר כל מה שפורסם עליהם בספרים ובכתבי עת .

ספרים

 בהא אללה מהי האמונה הבהאית?    (ירושלים :   דפוס עזריאל),   [תרצ”-?].חוברת של כ14 עמודים.

ג’ון א בן-עזר ‬אסלמונט באהוללה והתקופה החדשה ( באנגלית 1923) (חיפה : דפוס אמנות, 1931.)

הבהאים / תרגום עפרה כהן ירושלים : בית הספר לתיירות, תשכ”ה לקט מתוך “בהאוללה והעידן החדש” מבוא לדת הבהאית, 1923, ד”ר ג’י.אי. אסלמונט חוברת של 35 עמוד

יאיר רון חנוכת הגנים הבהאים על הר הכרמל : גליון מזכרת ומדריך למבקרים / חיפה : המרכז הבהאי העולמי, המשרד לקשרי ציבור, 2001 חוברת של 24 עמודים.

מקדש הבהאים והגנים על הר הכרמל, חיפה, ישראל : סיור חזותי / על המעטפת וגב הספר: מקדש הבהאים והגנים חיפה : משרד הבטחון, ההוצאה לאור, [2001

אלי שילר וגבריאל ברקאי ( עורכים) הבהאאים בישראל / ירושלים : אריאל, מספר 170 2005.

, משה שרון  .   הבהאאים בישראל..   In: אריאל, 170 (תשסה) 2005  6-41
— הגנים הבהאאים בחיפה

מקדש הבהאים והגנים :   הר הכרמל, חיפה /

מרכז המערכת – משה צור צוריך ; צילום – רוהי וורגה ; איסוף הטקסט – אליסה רזיוואלה

  [חיפה] :   עמותה לתיירות ונופש,

   [תשס”ה] 2005.

אלי שי “הגנים הבהאיים בחיפה  ” מסע אחר מספר 72

ספר דו לשוני בעברית ואנגלית.

מחקרים  דתיים והיסטוריים בעברית על הבהאים

ג’ראח, סהל    נשואין וגרושין אצל הבהאיים /   עבודת גמר (תאר שני?)  הוגשה לזילברג בתור מרצה לדיני אישים, משפחה וירושה      — האוניברסיטה העברית בירושלים  ירושלים,   תשי”ט 1958  . 

משה שרון, הדת הבהאאית וכתב הקודש שלה – הספר הקדוש ביותר, הוצאת כרמל, 2005; מהדורה שנייה, מתוקנת ומורחבת, תשס”ח 2008.

תקציר : בספר זה מתפרסם לראשונה בעברית מחקר על הדת הבהאית יחד עם התרגום הראשון מערבית לעברית של “כתב הקודש הבהאי”, שהוא ספר החוקים של הדת הבהאית וסיכום תורת האלוהות, חוקת החיים ותורת המוסר של בהא אללה. ממנו מסתעפים כל הפרטים המייחדים את הדת הבהאית שעיקריה הם אחדות האלוהות, אחדות האדם ואחדות העולם. הדת הבהאית אוסרת לשאת נשק ולהילחם והיא דוגלת בשוויון בין בני האדם ללא הבדל מין, וגזע.

Ruhe, David S.    Door of hope :   a century of the Baha’i faith in the Holy Land /    Oxford :   G. Ronald,   1986.

מהדורה שנייה ומורחבת כולל עמודי הסבר בעברית .מהדורה ראשונה יצאה לאור ב-1983.

סיון  לרר    שבעת הגיאיות וארבעת הגיאיות :   המסע המיסטי בשניים מכתביו המוקדמים של   בהאא-אללה /  עבודת תזה מוגשת לשם קבלת תואר מוסמך במסגרת תכנית לימודים אישית במסגרת הקתדרה   ללימודים בהאאיים   ירושלים :   [חמו”ל],   2008  . 

 עמי  שרגר    הפרשנות החדשה של בהאא אללה למונח לקאא אללה /  עבודת תזה מוגשת לשם קבלת תואר מוסמך במסגרת תוכנית לימודים אישית במסגרת הקתדרה ללימודים בהאאים במדעי הרוח   ירושלים :   [חמו”ל],   2010. 

שי רוזן בין מזרח למערב – יחסי בהאים וטמפלרים בחיפה ובעכו 1921-1868 בטאון העמותה לתולדות חיפה מספר 8 נובמבר 2010  

 שי רוזן     “מעמק עכור לפתח תקווה” :   המרחב הבהאי בארץ ישראל, 1921-1868 /    [עבודתעבודת גמר–אוניברסיטת חיפה, החוג ללימודי ארץ ישראל–2011. 

שפרה לוינסון     הסגה מרחבית :   מקרה הבוחן של המקדש והגנים הבהאיים בחיפה /    [חיפה

עבודת גמר–אוניברסיטת חיפה, החוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה, 201

ספרות יפה בהאית   

 בהיה  נקיהוני    תרמיל האוכף :   [אגדה מדברית על כוחן של תשוקות] /    אור-יהודה :   כנרת,   תשס”ג, 2003.

מאמרים על הבהאים  

לורנס אוליפנט “הבאבים ונביאם ” בתוך “חיפה כתבות מארץ ישראל, 1882-1885 / ההדיר רחבעם זאבי ; תרגם מאנגלית: יאיר בורלא (ירושלים : יד יצחק בן-צבי, (תשל”ו כולל כתבה על מייסד הדת הבאהית בעת שהותו בעכו

ש.מילנר “באב ותורתו ” התקופה ב’ תרע”ח ( 1918 )

מ.קפליוק ” הבהאים תורתם ותנועתם ” כרמלית תשי”ד ( 1954)

מאיר פלסנר “בהאים ” ערך באנציקלופדיה העברית כרך ז’ 1954 ע’ 646-650.

עזריה אלון “הבהאים :מוצאם ומרכזם בחיפה ” ידיעות אחרונות -7 ימים 14.9.1979 ע’ 53

 מלי נתיב “טבח עם בשם אללה : על מסע הרצח ההמוני במתבצע בבהאים באיראן “מוסף הארץ 19.3.1982 ע’ 36-37

טל בשן “כיפת הזהב :כבר מאה שנה הם חיים ביננו על הדת הבהאית מעריב מוסף סוף שבוע 6.11.1987 ע’ 37-39, 51

המאמינים הבהאים בחיפה -המרכז העולמי של הדת ” מסע אחר מספר 50

גבי זהר הפלא השמיני גנים תלויים בחיפה : פרויקט של כת הבהאים לשחזור הגנים התלויים של בבל בחיפה. הארץ 13.02.1995 ע’ ב4.

הבהאים הבטחה לשלום עולמי : טבע הדברים פברואר-מרץ 1997 , גליון 20

דפנה לוי כיפת הזהב של ההומניזם : היא נולדה מתוך האיסלאם השיעי באירן אבל. הארץ 22.12 .2001 ע’ ב10

, טולי פיקרש “מותר לבקר בגן הבהאים – דין עבודה זרה לא חל על דת זו : פסק הלכה של רבה של חיפה הרב שאר ישוב כהן. הצופה 23.12.2001 ע’ 16

דוד רטנר אחרי 150 שנה, חזון הבאהים מתגשם בחיפה /הארץ 22.5.2001 ע’ 1

 מורן כץ דת השלום – יומן מלחמה : במקדש הבהאים שומרים על השגרה. מעריב 26.07 2006 ע’ 12-13

אריק וייס האור בקצה המנהרה : מה באמת מסתתר מתחת לגנים הבהאיים.מגזין מעריב 09.10.2007 ע’ 8-9
 

נגה קולינס-קרינר . הגנים הבהאים בחיפה : מרחב משותף לתיירים חילוניים ולעולי רגל דתיים אופקים בגאוגרפיה, 73-74 (תשע) 2009 177-193

שי רוזן בין מזרח למערב – יחסי בהאים וטמפלרים בחיפה ובעכו 1921-1868 בטאון העמותה לתולדות חיפה מספר 8 נובמבר 2010

כמה ספרים באנגלית :

, David S. Ruhe   Door of hope :   a century of the Baha’i faith in the Holy Land /    Oxford :   G. Ronald,   1986.

מהדורה שנייה ומורחבת כולל עמודי הסבר בעברית .מהדורה ראשונה יצאה לאור ב-1983.

Omslagsbild

MargitWarburg, Citizens of the world :   a history and sociology of the Bahaʹis from a globalisation perspective /    Leiden :   Brill,   c2006.

The book discusses Baha’i religious texts, rituals, economy, everyday life, demographic development, mission strategies, leadership, and international activism in analyses based on primary material, such as interview studies among the Baha’is, fieldwork data from the Baha’i World Centre in Israel, and field trips around the world”–BOOK JACKET

סרט תיעודי ישראלי 

צאצאית של מייסד דת הבהאים. מופיעה בסרט “בהאים בחצר האחורית “. :

  • בהאים בחצר האחורית ( 2005)
  • בימוי: נעמה פיריץ ואסף שפיר
    הפקה: נעמה פיריץ, נעמי שחורי ולירן עצמור, “בלפילמס”

מסע חקירות על המתרחש מתחת לגנים הבהאים

תקציר: איך הייתם מגיבים אם הייתם מגלים שהשכנים שלכם בנו עיר בעומק של 9 קומות מתחת לאדמה? ואם השכנים שלכם היו בכירי הממסד הדתי הבהאי? נעמה פיריץ ואסף שפיר יצאו למסע בעקבות השאלות המסקרנות הללו. מסע חובק עולם שמתחיל בחיפה ועובר דרך שלל דמויות ססגוניות, בניהן סוכני ביון בריטים ואמריקאים – עד לתשובה הבלתי צפויה. במשך שנים נחשבו הגנים הבהאים בחיפה כסמל תיירותי ופסטורלי המייצג יופי, שלום עולמי וניטרליות. הסרט “בהאים בחצר האחורית” בוחן את עמדת הבהאים המוצהרת בנוגע לאי-מעורבותם בצבא ופוליטיקה, מול סימני השאלה העולים מהחיפוש אחר דמויות מפתח בהאיות מסתוריות כמו סוכני CIA , הקשורים בפרשיות ביטחוניות בינלאומיות, דמויות מפתח בעולם הבהאי וקרובי משפחה של הנביא המייסד בהאהולה שהודחו מהדת עקב חילוקי דעות על השליטה.

מסע של שלוש שנים לחקירת האמת, מותיר אותנו עם לא מעט מסימני השאלה לא פתורים.

ביקורת על “בהאים בחצר האחורית “

ביקורות באנגלית על הסרט של יריבי הההנהגה הבהאית הנוכחית

תקציר מפורט

ביקורת מפורטת

יריבי הההנהגה הנוכחית משתמשים בסרט לצרכיהם

תגובת הבהאים על הסרט :

האור בקצה המנהרה “סיור בעיר התת קרקעית הבהאית מתחת לחיפה

ראו גם

האתר הרשמי של הבהאים

אתר הספריה הבהאית

פרוייקט האנציקלופדיה הבהאית

אתר הגנים הבהאים

הבהאים בויקיפדיה

סקירה מפורטת על הבהאים

האנשים הנחמדים בגנים היפים :הדר אבירם על הבהאים

חיי מייסד האמונה הבהאית

פרטים על תולדות המקדש הבהאי בחיפה

דיון באתר פרש :מי מכיר את סודות הבהאים ?

קרוב לשבע מאות אלף מבקרים בגנים הבהאיים בשנת 2002

מליוני בהאים מתנגדים לבניית הפולינום

משאיות זבל ואתר קודש בהאי

המקדש הבהאי המחודש

הרב שאר ישוב הכהן קובע הבהאים הם לא עובדי עבודה זרה

שוברי הברית בויקיפדיה

נוצרי נגד הבהאים

אלי אשד על הבהאים

 

הבהאא – סמל דתי בהאי

14 תגובות

  1. מאמר מעניין על מה בעצם מסתתר מתחת לגנים הבהאיים יש כאן :
    מאמרו של יונתן בבלי שבו הוא מתאר סיור שנערך לו בידי נציגי הבהאים בבונקר התת קרקעי שלהם .
    כאן:
    http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/349/407.html

    סיור דומה לזה כבר בוצע בעבר לפני חמש שנים בידי כתב אחר של מעריב אריק וייס במנהרות והוא כבר פירסם אז את רשמיו.
    ראו כאן
    האור שמתחת למנהרה
    http://www.nrg.co.il/online/55/ART1/644/067.html

    עכשיו נשאלת השאלה :מדוע הכתבה הזאת צצה לה פתאום דווקא עכשיו ? למה היה חשוב לנציגי הבהאים דווקא עכשיו לעשות ( שוב ) סיור לכתב ושוב של “מעריב ” בעולם התת קרקעי שלהם?
    התשובה:מאחר שהשבוע הזה ביום שבת יוקרן בסדרת ה”קשר הישראלי ” של בן כספית תוכנית על מה מסתתר מתחת לגנים הבאהיים התוכנית שבה אני מתראיין.
    הכתבה הזאת היא מן הסתם תגובה מוקדמת.
    אז כדאי להוסיף:
    ככל הנראה גם כן השבוע או בשבוע הבא יופיע ב”דיוקן ” מוסף יום שישי ” של העיתון “מקור ראשון ” מאמר שלי שבגירסה שלי לפחות נקרא :”האפוקליפסה השיעית”. ובו אני מעלה תיאוריה חדשה לגבי הפונקציה האמיתית של הישוב התת קרקעי שנבנה מתחת לגנים.
    כולם מוזמנים לקרוא ולצפות בתוכנית של בן כספית בסוף השבוע הזה .

  2. כרגיל התגובות לכתבה על הסיור בעולם התת קרקעי הבהאי הן לא מעניינות או פשוט אידיוטיות פשוטו כמשמעו כמו התגובה שבכותרת שלה נכתב בידי “רושדי 2” “דת שתוכננה ע”י אנגלים באיראן כדי ליצור סכסוך דתי ולשדוד אוצרות”
    שזאת כמובן התעמולה ההשיעית הרשמית כנגד הבהאים ואלו הם כמובן הבלים.
    אבל יש תגובה אחת מעניינת מאוד שנראית אמינה :
    מישהו שחותם כ”הייתי שם ” כותב :”
    מכיר את הסודות ”
    עבדתי באתרים הבהאיים עוד בשלבי בניית הטרסות – והייתי מתחת לאדמה כמה וכמה פעמים – יש שם שש קומות ולא ארבע קומה מינוס חמש עוד הרשו לי להיכנס אליה ואכן יש שם חדר ענקי שיכול להכיל אלפי אנשים – אך הסוד האפל ביותר נמצא בקומה מינוס שש שאף אחד אינו מורשה להיכנס לשם בכניסה לאותה קומה יש דלת פלדה אלקטרונית רחבת ממדים ומאובטחת בקפדנות – כן בכירי הממשל הישראלי היו נכנסים לאותה קומה והייתי מלווה אותם עד לדלת המדוברת – קומה מינוס שש זה הסוד הגדול– כמו כן יש מנהרות מתחת לאדמה שמובילות לכמה רחובות מרכזיים בתוך העיר “

  3. מיהי ומהי כת החוג’טיה האוייבת הראשית של הבהאים בעולם המוסלמי ?
    האם ייתכן שכת זאת היגיעה לעמדת שליטה באיראן ומאיימת כעת על העולם בחורבן גרעיני שמטרתו להביא לאחרית הימים על פי השיעה?
    ומה מקומו של המקדש הבהאי בחיפה בכל התוכניות האלו:
    על כך ראו בסדרת מאמרי
    האפוקליפסה השיעית
    החלק הראשון -האימאם שנעלם
    http://www.yekum.org/2012/04/%D7%94%D7%90%D7%A4%D7%95%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%A4%D7%A1%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90%D7%9D/

    החלק השני -כת אחרית הימים
    http://www.yekum.org/2012/04/%d7%94%d7%90%d7%a4%d7%95%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%a4%d7%a1%d7%94-%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%a2%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%94%d7%a9%d7%a0%d7%99-%d7%9b%d7%aa-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%94/
    החלק השלישי
    נשק יום הדין
    http://www.yekum.org/2012/04/%d7%94%d7%90%d7%a4%d7%95%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%a4%d7%a1%d7%94-%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%a2%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%94%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%a9%d7%99-%d7%a0%d7%a9%d7%a7-%d7%99%d7%95%d7%9d/

  4. […] הבהאים כידוע, חופרים מזה שנים מנהרות תת-קרקעיות מתחת למקדש שלהם בכרמל. הסיבות לכך עלומות, אך אי אפשר שלא לתהות האם הם מתכוננים לאפשרות של התקפה גרעינית מצד איראן. וגם אם הם לא עושים זאת, ייתכן שיתר האנושות צריכה לדאוג מהאפשרות שנשק גרעיני יוחזק בידי מי שמאמינים בצורך להשמיד 80 אחוז ממנה על מנת שהמהדי יחזור לכדור הארץ, ויכפה את השיעה על עשרים האחוזים שישרדו.          […]

  5. הפרק ” מתחת לגנים הבהאיים ” בסדרה “הקשר הישראלי ” שבו אני מתראיין שודר לבסוף וניתן למצוא אותו ברשת כאן :
    http://www.23tv.co.il/79-he/Tachi.aspx?id=12112&programId=2431
    מצפיה בפרק שבו לא ניתן הסבר ברור לגבי משמעות המנהרות והבונקר הגרעיני אפשר להבין בכל מקרה שהמדובר בבונקר הגרעיני הגדול ביותר במזרח התיכון ,אולי אחד הגדולים בעולם ( ואולי הגדול ביותר בעולם ?).
    פוליטיקאית שמתמצאת בנושא אמרה לי לגבי המנהרות הבהאיות שאפילו האמריקנים מתרשמים מהגודל והעומק של מה שהבהאים חפרו שם.
    מהפרק כאמור נחתכו רוב דברי ואת התיאוריה האמיתית שלי לגבי הסיבה להקמת הבונקר ומנהרות אין שם .אז הנה היא : הבהאים מאוימים מאפשרות של מתקפה גרעינית ישירה מאיראן ששם דומיננטית כת החוג’תיה שהוקמה כדי להיאבק ולהשמיד את הבהאים .ובין חבריה ניתן למצוא את לא אחר מאשר נשיא איראן אחמדינג’אד כמו גם איראנים בולטים מאוד אחרים. אם יבוא יום שבו אצבעו של אחמדינג’אד או איראני רם דרג אחר תהיה על כפתור הפצצה על מנת לשלוח אותה לישראל ,כי אז הסבירות היא שהוא יטיל אותה באופן ספציפי על חיפה ובאופן ספציפי על מקדש הבהאים בחיפה ובכך הוא מביא לאחרית הימים על פי אמונתו.
    הבהאים שכמובן מכירים היטב את החוג’תיה מודעים לכך היטב ומשום כך תוכנית החפירה האדירה שלהם שכל כולה הכנות לקראת אפשרות זאת של מתקפה גרעינית ישירה עליהם מצד איראן.
    לאחרונה פורסמו דיווחים על כך שבאופן פתאומי ומסיבות לא באמת ברורות הועמדה סוללת טילי פטריוט כנראה באופן קבוע להגן על חיפה מפני התקפת טילים. השערתי היא שלבהאים יש לפחות יד במימון פעילות זאת שמטרתה בראש ובראשונה להגן על המקדש שלהם. ואם נגלה שסוללת טילים כזאת הוקמה במקביל להגנה על העיר עכו שהיא המקום הקדוש באמת לבהאים בארץ אז יש כאן חיזוק השערתי.

  6. הרעיון של בית מקדש יהודי בצפון, כפיתרון שיקדם שלום עולמי, תוך התעלמות מהקשר בן אלפי השנים של העם היהודי להר הבית וירושלים, הוא הזוי ומגוחך. כאילו לטעון שצודק העולם הטוען, שהבעיה היא ביהודים, והפתרון יהיה כשהיהודי, שוב, יוותר על עצמו ועל שלו. ואם חשבתם שמספיק לוותר על שטחים שמהווים חיץ בין חיות אדם המשחרות לטרף בשביל השלום, או להעלים עין מטרור ורוצחים, ולקרוא להם מתנגדים, אז מסתבר שאפשר עוד להרחיק לכת, ולנסות לנתק את הקשר הדתי היהודי העתיק לירושלים, ולהקריב אותו על מזבח השלום. שוב היהודי אשם ונרדף.
    הכתבה מקדמת רעיון שקרי ומסוכן, שמתחיל בתמימות כמו שהתחיל השקר הפלסטיני בתמימות ובאיטיות.
    אני מתלבטת כרגע בין תמימות לטמטום, ומחליטה לא להחליט.

    אבל מצד שני, מה יכול להיות רציני בכתבה עם שגיאות כתיב כל כך בסיסיות….

    “אני טוען שאפשר אולי לעקוף את האיום הזה בצורה יצירתית—– עם (–> אם) ——חוגים של היהדות ישתפו פעולה עם הבהאים”

    “עם—- (–>אם) אנחנו רוצים להימלט מזה אנחנו חייבים להציע אלטרנטיבה דתית שתעורר עניין בין לאומי שלא תהיה אנוכית”

    ואלה רק שגיאות שהמוח שם לב, כי הם משנות את המשפט למשהו לא הגיוני.

  7. אם עיצבנתי רק אישה אחת עם הטענות שלי וגרמתי לה לחשוב מחדש על המוסכמות דייני.
    איני מטיל ספק בקשר של העם היהודי עם הר הבית ,אני מציע להוסיף קשר נוסף למקום אחר עד שאפשר יהיה לחזור להר הבית באמצעי שלום מבלי לגרום בכך למלחמה עולמית בעוד כך וכך שנים .כי כרגע כל בנייה שם של משהו שאינו מוסלמי זה מה שהיא תגרום.מליארד וחצי מוסלמים ישתוללו כמטורפים וירצחו מאות אלפים ומליונים אם נבנה שם בית מקדש חדש.
    את רוצה בית מקדש חדש? אז רק במקום אחר.
    לא בסדר זה נכון אבל אלו העובדות.

  8. הרבה זמן לא ראיתי אוסף כזה גדול של שטויות. אני גם הייתי במנהרות, גם ירדתי בקומות מתחת לאדמה, ואין שם שום דבר סודי. למה מנהרות? כדי לאפשר מעבר מהיר וקל בין הבניינים. למה מקלט גדול? כדי להכיל את כל כמות העובדים שנמצאים במשרדים. למה הכל תת קרקעי? כדי לא לכער את הנוף! אלו בניינים של בין 6 ל-9 קומות אך למעשה רואים רק כשתי קומות מעל הקרקע. נכון שזה הרבה יותר יפה ככה? אז זו הסיבה. ואני לא יודע מי הפך אותך אלי למומחה בהאים. יש הרבה מאד אי דיוקים במידע שנתת בריאיון וממש חבל. לא ברור לי מדוע אתה היית הכתובת לתחקירנים של התוכנית.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ten + 6 =