המהיר בשולפי האקדח – סדרת ‘ביל קרטר’ מאת ‘ארט בלמר’

\Image result for ‫ביל קרטר‬‎

בלדה לאקדוחן

מאת

shulibang

( נכתב בהשראת שירו של המשורר שאול טשרניחובסקי ” בעין דור “

בחשכת הליל חגור באקדח
על סוס שחור, בא ביל קרטר לטקסס
ובאחד הבתים אור בחלון הפציע
כאן משרד השריף, כך השלט מודיע.
אתה השריף, כן אדוני הנני
את תמונות כל הפושעים אבקשך לאראותני.
משך השריף מגירה, ברתחה וזעם
שלף תמונות כל הפושעים, והניחם ברעד.
נאנח ביל קרטר וזעה במצחו
תמונות פושעי טקסס נכרתו במוחו
וכבמעגל קסמים החל את כליו למשוך
כי סוף סוף יפגוש בפושע קשוח.
יצא ביל קרטר ממשרד השריף
עלה על סוסו דהר אל העיר
וייזכר ביל קרטר בזיו עלומיו
עת נדד ופגש בפושע הלז
ותמונות מרהיבות עיניו תחזנה
כר נרחב וירוק, ופרות תרענה
ויזכור ביל קרטר כי הוא בטכסס
ירד מסוסו ויכנס אל בית המרזח
ובעומדו בפתח ולעיניו יופיע
הגברבר האלים שהפך לפושע
וקולו מתגלגל, לביל קרטר קורא
אנוכי המבוקש, זרוק האקדוח
וישלוף ביל קרטר את אקדח הזהב
וירה ללבו וישכיבנו חלל.
ובאשמורת הלילה עם חגור ואקדח
על גב סוס שחור יצא ביל קרטר מטקסס
ותמונות מרהיבות עיניו תחזנה
כר נרחב וירוק בו פרות תרענה.
Related image

“ראש הכנופיה קרא את תיאורו של הריינג’ר. גם תיאורו של פושע, הנשלח אל כל תחנות המשטרה בארה”ב, לא יכול היה להיות מדויק ומפורט יותר: גובה – מטר ושמונים; משקל – 90 ק”ג; שער בלונדי, עינים אפורות תכולות; רוכב כרגיל על סוס שחור המכונה “בלקי”; קולע בשתי ידיו בעזרת שני קולטים שקתותיהם מקושטים מסמרי כסף; מדבר במבטא טכססי קל, המקובל אצל רועי-הבקר. גופו מכוסה בצלקות אין-סוף, אך אופיינית במיוחד היא צלקת בצורת חכה בין הכתפיים, שנגרמה על ידי דקירת סכין.

(הטכסס ריינג’ר, 1969).

סדרת המערבונים מאריכת הימים ביותר שידעה ישראל אי-פעם היא סדרת ‘ביל קרטר’, שראתה אור בין השנים 1981-1959. בתקופת השיא של הגיבור סקרו את עלילותיו כמה סדרות שונות בו-זמנית, בנוסף לסדרת ספרי כיס.

Related image

ביל קרטר הוא ‘המהיר בשולפי האקדח’, איש היחידה המפורסמת של ה’טכסס ריינג’רס’, שנלחם בכל רחבי המערב הפרוע בפשע ובפורעי חוק, ובשלב מאוחר יותר בחייו נהיה למרשל פדראלי. הסופר אתגר קרת תיאר אותו פעם כ’סתם נקניק שהצטרף למשטר האזרחי’ וכמי ש’מעולם לא חפן בכף ידו המגוידת שדי אישה בשלים שכן היה עסוק מדי בחיסול אויבי המשטר בעיירות קטנות ומבולגנות במערב הפרוע.

..Related image

ביל קרטר דומה מאוד לגיבורי המערבונים האמריקניים בשנות השלושים והארבעים. הוא איש חוק מושלם שכל עניינו במלחמה הבלתי-פוסקת בפשע. הוא אדיש לחלוטין לתענוגות ולקסמיהן של נשים, אף שרבות מהן מחזרות אחריו במרץ, כמעט בכל אחד מאלף הסיפורים שבהם הוא מככב (מה שכיום היה מעורר סימן שאלה ברור ביחס לנטיותיו המיניות של לוחם הצדק הבלתי-מנוצח). אך דומה שאת ביל קרטר מעניינת יותר חֶברתו של סוסו המפורסם כמעט כמוהו, ‘בלקי’, או חֶברתו של ידידו הטוב אדום השיער וחם המזג, רֶד בושארד.

Related image

מייד אחרי שהוא מחסל כנופיית שודדים, עיקר מעייניו במשימה הבאה, ולא במורה היפה בעיירה הנועצת בו עיניים עורגות. בכך הדמות מייצגת נאמנה את ה’קוד’ של סרטי המערבונים האמריקניים: הגיבור בכובע הלבן הוא מעין צדיק מושלם ונטול חולשות-אנוש, ושונה מאוד, איפוא, מדמות גיבור המערבונים האחר של הוצאת רמדור, ‘רינגו’

הוא שלף במהירות כזאת שאי אפשר היה להבחין בתנועותיו. האקדח שלו רעם רק פעם אחת. כאשר ראה את אחיו שרוע על הארץ הבין רמון קורדרו מה קרה, אבל לפני שהספיק להתאושש צנח כבר על הארץ, אחרי שנפגע משני כדורים אותם ירה ביל קרטר […] ביל קרטר הסתובב וירה בבעל הצלקת. הוא לא החטיא. רעד חלף בגופו של הפושע והוא צנח מת.

(הרנג’ר הבוגדני [שנות השישים]).

חוברות ‘ביל קרטר’ הופיעו לראשונה בשנת 1959, ועד כמה שהדבר נשמע מוזר, מספרהּ של החוברת הראשונה בסדרה שהפכה לבסוף להיות ‘סדרת ביל קרטר’ לא היה 1, אלא 12.

אורי שלגי, המוציא לאור של הוצאת רמדור ובעליה, החל את הקריירה הארוכה שלו (הנמשכת עד עצם היום הזה) בהוצאת סדרת חוברות בנות 32 עמודים בשם ‘עלילות בלש מרתק’, סדרה הסוקרת את הרפתקאותיו של הבלש הישראלי יורם קלט. חוברות אלה לא זכו להצלחה מספקת ושלגי ניסה את כוחו בכתיבת מערבונים.

ביל קרטר האשמות שווא

שלגי צפה במערבון קולנועי בשם השולף המהיר ביותר במערב בכיכובו של גלן פורד (ואולי היה זה אלן לאד – דומה שיש לכך גרסאות שונות). המערבון הרשים אותו מאוד, והוא החליט שסוד ההצלחה טמון במערבונים. ייתכן שמערבון זה שימש בסיס עלילתי לסיפורו של ביל קרטר, המהיר בשולפי האקדח, על עלומיו של הגיבור ודרכו לתהילה. המערבון הראשון שכתב שלגי נקרא חוק הקולט והופיע, כאמור, כחוברת מספר 12 בסדרת ‘המערבון’, אף שלמעשה היה הראשון בה. מִספּוּר זה המשיך את המספור הקיים בסדרת ‘יורם קלט הבלש המרתק’. הסיפור עסק בעלילותיו של ביל קרטר, דמות ידועה משכבר במערב הפרוע. חוץ מהיותו המערבון הראשון על ביל קרטר, זהו מערבון שיגרתי וסתמי לחלוטין. את המחבר כינה שלגי ‘א’ בלמר’, ראשי התיבות של ‘אחרי בלש מרתק’, והציגו בפרסומים כסופר מערבונים אמריקני מפורסם.

בחוברת מספר 36 מופיע לראשונה ידידו אדום השיער וחם המזג של ביל קרטר, רד בושארד, שזכה גם לסדרה לעצמו, כפי שנראה בהמשך. רד בושארד הוא אחת הדמויות הקבועות הבודדות בסדרה, לצד סוסו הנאמן של ביל, ‘בלקי’, ולצד מפקדם מטעם ה’טכסס ריינג’רס’, מייג’ור מקדואל.

מרשל ביל קרטר  עופרת לוהטת

לדברי שלגי, חלק גדול מהסיפורים תורגמו ועובדו משפות זרות, אלא ששם הגיבור מהסיפורים המקוריים שונה ל’ביל קרטר’, דמות הקיימת רק בשפה העברית. חלק מהסיפורים המקוריים מצא שלגי בקפריסין, שם גילה במחסנים חוברות של סדרה אמריקנית בשם ‘הטכסס ריינג’ר’. הוא רכש את זכויות היוצרים שלה ושינה את שם גיבורה ל’ביל קרטר’. מאוחר יותר החל לתרגם ולעבד ספרי מערבונים גרמניים. מערבונים אלו היו, לדעתו, טובים יותר מן המערבונים האמריקניים המקוריים.

ביל קרטר מיהו ג'וס סלייד

עם זאת, רבים מהסיפורים נכתבו גם על-ידי סופרים ישראליים: אביגדור הרשברג, קצין משטרה, וחיים גיבורי, סופר ומתרגם פורה (שאף כתב עבור שלגי סדרה על עלילותיו של פלאש גורדון, פנחס דנצינגר ואחיו יעקב, נחמן גולדברג ורבים אחרים. בדרך-כלל, סופרים אלו ביססו את עלילות ספריהם על סרטי הקולנוע שראו. ‘בלמר’, המחבר כביכול של ביל קרטר, הוצג גם כמחברם של מערבונים בודדים שלא היו שייכים לסדרה, מהם מערבונים היסטוריים על דמויות כגון השריף ווייט ארפ, האקדוחן בילי הנער והחוואי המפורסם צ’סהולם, ובכך חוזקה האשליה שאכן מדובר בסופר מערבונים ידוע מחו”ל.

Related image

גיבורי מספר שבשלב מסוים הוא אף הוזמן לארוחה חגיגית שערכה השגרירות האמריקנית בישראל בתור מחברה של סדרת ‘ביל קרטר’, בזכות תרומתו להפצת התרבות והערכים האמריקניים בישראל! לאמיתו של דבר, גיבורי תיעב את המערב הפרוע הממשי. הוא הגדירו כ’ארץ של פושעים וזונות’. את כל סיפוריו הקפיד לבסס באופן מוחלט רק על הסרטים, ולא על המציאות ההיסטורית האמיתית והבלתי-נעימה עד מאוד של המערב, וכך עשו גם מרבית סופרי המערבונים בישראל.

וחוץ מזה היו לו שני אחים.

לבכור קראו ביל. פעם בחודש מגיעה לגלנטריה של ליפשיץ במרכז המסחרי חוברת חדשה עם כל ההרפתקאות שלו. מומיק עומד שם בצד וקורא בעמידה, וליפשיץ לא אומר כלום, כי הוא מהעיירה של אמא. ואלה סיפורים מותחים ומלמדים. אחיו ביל הוא קשוח באמת. הוא כל-כך חזק עד שאסור לו להתערב לטובת מומיק אם מישהו בכיתה מרביץ לו, וזה בגלל שמכה אחת של ביל יכולה להרוג, ולכן מומיק הכריח אותו להבטיח לו שלא יתערב לטובתו בשום דבר […]

ביל קורא לו ג’והני, ושניהם מדברים ביניהם דיבורים מאוד קצרים עם הרבה סימני קריאה כמו הלום בו בסנטרו, ביל! מלאכה יפה ג’והני!! ועוד כאלה. לביל יש כוכב כסף על החזה, וזה סימן שהוא שריף. למומיק עוד אין שום כוכב. לשניהם יחד יש סוס שקוראים לו בְּלֶקִי. בְּלֶקִי מבין כל מלה, והוא אוהב לדהור פראי בשדות, אבל תמיד בסוף הוא חוזר ומגרד את הראש בחזה של מומיק, וזה ממש תענוג, ואז בדיוק המורה נטע שואלת מה עכשיו החיוך הזה, שלמה נוימן, ומומיק מחביא מהר את בְּלֶקי. הוא סוחב סוכר מהמטבח ועושה המון ניסויים בשביל להפוך אותו לקוביות כמו שבְּלֶקי אוהב, אבל זה לא כל-כך הולך לו […]

ובזמן שעושים אמבוש מומיק צריך כל הזמן לשים לב שהכוכב של ביל לא ינצנץ אור, בשביל שהפושעים לא ירגישו בהם, והנה בכל זאת קורה שביל נהרג לפחות עשרים פעמים ביום מהכדורים והסכינים של הבלייעלים, אבל בסוף הוא תמיד חוזר לחיים, וזה הכל בזכות מומיק, שמפחד באמת כשביל מת, ואולי הפחד הזה, ואפשר להגיד גם הייאוש הזה, מחזירים את ביל, והוא קם ומחייך ואומר: “תודה, גו’הני, הצלת את חיי.”

(דוד גרוסמן, עיין ערך אהבה, 1986).

ביל קרטר מוות עם שחר

אף שאיכות הסיפורים היתה נמוכה ביותר, הסדרה היתה כה פופולרית ששלגי ראה מקום להוציא בו-זמנית סדרות נוספות על ביל קרטר, מהלך שנעשה עד כה בעברית רק עם דמותו של איש היער טרזן, ועם בוק ג’ונס, הקאובוי של הוצאת נרקיס (לפרטים נוספים ראו הפרק ‘הגדולים בלוחמי המערב’).

חוץ מהחוברות המקוריות ‘ביל קרטר: המהיר בשולפי האקדח’, שהיו בנות 32 עמודים כל אחת, שלגי החל להוציא ב1961- ספרי כיס (בני 160 עמודים) על עלילותיו של ביל.

המעניין שבהם היה המהיר בשולפי האקדח – דרכו של ביל קרטר אל התהילה. ספר זה תיאר את חייו של ביל קרטר עוד לפני שהפך ל’טכסס ריינג’ר’ מפורסם: חייו כנער שמשפחתו (משפחת חוואים) נרצחה בידי אינדיאנים ובוגדים לבנים, ושמשימתו לנקום ברוצחי הוריו. אחרי שהוא משיג את מטרתו, הוא הופך ל’טכסס ריינג’ר’ של מייג’ור מקדואל. בקוויה הכלליים, העלילה דומה מאוד לזו של מתחרהו הגדול, בוק ג’ונס, עלילה שהופיעה בשנה זו בחוברת בשם קלף הגורל בהוצאה המתחרה, נרקיס, וגם בה נרצחים הוריו החוואים של הנער (בוק) בידי זדים, ולאחר שהוא נוקם את נקמתם הוא מצטרף למרשל שיפינג.

מרשל ביל קרטר התכנית הגאונית של הלן סביג

חוברת מסדרת “מרשל ביל קרטר” ” הכוכב הוא סמל לדרגתו החדשה של ביל.

ב1961- הוציא שלגי סדרה נוספת בשם ‘מרשל ביל קרטר’. עלילת הסדרה מתרחשת שנים אחרי זמנן של עלילות הסדרה הרגילה (שהמשיכה לצאת באופן קבוע). לאחר שביל קרטר עוזב את ה’טכסס ריינג’רס’ ואת מפקדה, מייג’ור מקדואל, הוא נעשה למרשל בעל שכר גבוה, אך נאלץ להסתובב באזורים מרוחקים יותר ולבצע מגוון רב יותר של משימות. למעשה, בין סיפורי שתי הסדרות לא היה הבדל רב, פרט לדרגתו של ביל קרטר… פה ושם שולבו בעלילה דמויות היסטוריות ידועות מהמערב הפרוע, כמו בסיפור שבו עזר ביל קרטר לאקדוחן הידוע ווייט ארפ ולאחיו בקרב מפורסם שבו נלחמו נגד כנופיית פושעים באו. קיי. קוראל אשר בטומבסטון.

מרשל ביל קרטר הרוצח הצוחק

בשתי סדרות נוספות ממשיך ביל קרטר להיות ‘טכסס ריינג’ר’, ורק הפורמט משתנה. אחת מן הסדרות היתה סדרה בפורמט גדול שיצאה לאור ב1963- וחיקתה בצורתה את הסדרה המקורית, ‘בוק ג’ונס’. היא נקראה ‘ביל קרטר: הסדרה המיוחדת’, ולא האריכה ימים.

הסדרה האחרת נקראה ‘טכסס ריינג’ר ביל קרטר’, ונראה שגם היא לא הצליחה. שתי הסדרות האחרונות והסדרה המקורית, ‘ביל קרטר – המהיר בשולפי האקדח’, נבדלו זו מזו רק בפורמט, לא בעלילות.

סדרה נוספת עסקה בידידו אדום השיער של ביל, רד בושארד. ביל קרטר עצמו איננו מופיע שם ואף אינו נזכר בה, אך מפקדו, מייג’ור מקדואל, מופיע שם דרך קבע. משום-מה, המחבר אינו ‘א’ בלמר’, אלא ‘רוי איסטרן’. בהתחלה הסיפורים שיגרתיים למדי, אך החל מן החוברת השביעית

הם מסופרים בגוף ראשון מפיו של רד בושארד, בסגנון עסיסי והומוריסטי. גם לשמות החוברות גוון הומוריסטי, למשל לא הנחתי להם לנשום, השכבתי אותם לפי התור, אצלי לא ליקקו דבש והרבצתי להם ישר בפנים! אך למרות ההומור הנחמד לא זכתה הסדרה להצלחה. במאמר יוצא-דופן הסביר שלגי לקוראים את הסיבות להפסקת הוצאת הסדרה, שכפי שציין היתה אחת מאלו שחיבב באופן אישי, ושאל אותם במרירות מדוע לא אהבו את רד בושארד. ואכן ניתן לתמוה מה היה בסיפורים השיגרתיים לחלוטין של ‘ביל קרטר’ שהעדיפו הקוראים על פני סיפוריו העסיסיים יותר של רד בושארד.

ביל קרטר בדרך אל התליה ארט בלמר חוברת מספר 618

בחוברת 352 “ציידי המוסטנגים”  בסדרה החדשה  מת בלקי סוסו של ביל קרטר מפגיעת כדור ומוחלף בסוס אחר שלו קורא ביל קרטר בשם זה.

ובחוברת 361 “המתנקשים בלילה” אנחנו מגלים שביל קרטה  הוא חובב גפילטא פיש בגלל ביקוריו אצל משפחה יהודית בשיקאגו שם היה נוהג לאכול מאכל זה.

שלוש הסדרות ה’קבועות’, ‘ביל קרטר: המהיר בשולפי האקדח’, ‘מרשל ביל קרטר’ וסדרת ספרי כיס בשם ‘ביל קרטר’, המשיכו לצאת לאור עד 1973. אז חדלו להופיע שאר החוברות מסוג זה, ככל הנראה כתוצאה מן המשבר הכלכלי שנוצר אחרי מלחמת יום הכיפורים.

ספרי כיס חדשים והדפסות חוזרות של ספרים ישנים המשיכו לצאת לאור בהמוניהם עד שחדלו מכך ב1981-; האינפלציה מנעה מבני הנוער להמשיך ולקנותם בהמוניהם, וגם התפתחות של שוק חליפין ער בחוברות אלה הקטין במידה ניכרת את המכירות.

במשך עשרים ושתיים שנה הופיעו קרוב ל1000- ספרים בעברית על ביל קרטר (רק ספרי טרזן הגיעו למספר גדול יותר). ב1994- ניסה שלגי לעורר את הדמות מתרדמתה; הוא הוציא לאור מחדש את המעולה שבספרי הסדרה, המהיר בשולפי האקדח, בכריכה קשה.

אך הזמנים השתנו והקוראים שוב לא התעניינו במערבונים, ובוודאי לא בגיבורים מושלמים נטולי עניין בסקס (לפחות עם בנות המין הנשי). ספרי ביל קרטר לא שבו להופיע.

ביל קרטר זהב האבדון ארט בלמר חוברת מספר 536

נספח : רשימת סיפורי ביל קרטר וסיפורים נוספים של “א. בלמר”.

ביל קרטר חיסול כנופיית השבעה חוברת מספר 624 ארט בלמר

להלן רשימה של החוברות בכמה מהסדרות הנדירות יותר של ביל קרטר ורשימה מלאה של  ספרי ביל קרטר הגדולים .  לא נתתי כאן רשימה מלאה ככל האפשר של שמות החברות בסדרות של החוברות הקטנות . אפילו אני לא הייתי מעיז לבצע משימה כזאת של רשימה של שמות מאות חוברות אם כי עשיתי זאת במיקרה של טרזן ( שגם עליו יצאו לאור קרוב ל-1000 חוברות בעברית ), אבל שם הסיפורים היו הרבה יותר מגוונים ורבגוניים מסיפורי ביל קרטר שהם, מה לעשות, חדגוניים… לעומת זאת יש כאן רשימות של כמה מהסדרות הנדירות יותר והקצרות יותר של ביל קרטר והסידרה על ידידו של ביל קרטר , רד בושרד,  וכן רשימה של סיפורי המערבונים “הבודדים ” (דהיינו שלא עסקו בהרפתקאותיו של ביל קרטר) שהופיעו תחת שם המחבר של ביל קרטר “א. (או ארט) בלמר”, .

ברצוני להודות על העזרה בהכנת רשימות אלה למר חיים נקר שהוא גדול האספנים של סיפרי כיס וחוברות ישנות בישראל על המידע החשוב שמסר לי רובו לקוח מספריתו העשירה.אשמח לקבל מהקוראים תוספות , הערות ועידכונים למידע שמופיע כאן.

ביל קרטר סופו של פושע

א.  ביל קרטר המהיר בשולפי האקדח.1959-1973.

הופיעו  632  חוברות אבל למעשה המספר האמיתי של סיפורי ביל קרטר בסדרה זאת הוא 608.

הספורים החלו כסדרת מערבון שהחלה במספר 12.

12. חוק הקולט. (סיפור ביל קרטר הראשון).

14. האקדוחן מטקסס (למעשה בפנים היה שוב  הסיפור “חוק הקולט”).

18. הקלפן הצוחק.

23. (למעשה היה כבר מספר 23, המספר האמיתי של החוברת  הוא 28 ששגוי גם הוא..) דו קרב בהרים.

29. באקדחים שלופים. ( רק כאן  מתחיל מספור קבוע ויציב  של ספורי ביל קרטר בחוברת שהיא למעשה סיפור ביל קרטר מספר 5…).

30. ארץ ללא חוק.

36.. בנתיב הנקמה. רד בושרד מופיע לראשונה בסיפור זה .

ב. מרשל ביל קרטר.1961-1976 . 258 חוברות

שם חוברת 258 הבן המדומה .

ג. הסדרה המיוחדת. סידרה בפורמט גדול במיוחד שהושפע מהפורמט של חוברות “בוק ג’ונס” המצליחות  . 64 עמודים.1963.

  1. רצח לאור היום.
  2. שליח החוק והנקם.
  3. . ערבה בלהבות.
  4. . שלוף או שא רגליך.
  5. דו קרב עד הסוף.
  6. החוק מהיר יותר כאן. פה נפסק הפורמט הגדול.
  7. האוצר השדוד . פורמט חדש.

ד. סדרת טקסס רנג’ר ביל קרטר.68 ע’.

Related image

  1. אחרון הכנופיה.
  2. השריף של ווס קורנר.
  3. שודדי הרכבות.
  4. בחצות יתלו אותך.
  5. שליט העיר.
  6. מבצר הרשע.
  7. שוט הנקמה.
  8. מזימות בדיר לודג’
  9. צוואתו של טים קלאון.

ד. סדרת ביל קרטר במהדורת “רמנץ”. 32 עמודים

הייתה זאת סדרה של חוברות שכנראה יצאו בשנות ה-70 והיום הן נדירות במיוחד. היו אלה קיצורים ב-32 עמודים של ספרי ביל קרטר “הגדולים” ( ראה בהמשך ) חוברות מקבילות יצאו גם על רינגו והן נדירות באותה המידה . לא ידוע לי כמה חוברות יצאו בסידרה זאת וידוע לי רק השם של מספר 4.שבה:

4. רכבת הפורצים .( שהוא קיצור של הספר בשם זה שיצא לראשונה ב-1968).

ה. סדרת  ספרי ביל קרטר הגדולים מאת “ארט בלמר ” בהוצאת רמדור.

  1. המהיר בשולפי האקדח: דרכו של ביל קרטר לתהילה.  1965. מהדורה  ב. 1971.  מהדורה ג. (בכריכה קשה) 1994. סיפור צעירותו של ביל קרטר.
  2. בנתיב הנקמה. 1965. ימיו הראשונים של ביל קרטר.  כטקסס רנג’ר.
  3. כנגד כולם.1961.ב. 1969
  4. השולף. 1961.
  5. מהומות בעיר העדרים :מערבון הודות ביל קרטר הנודע. 1963. ב. 1970.
  6. זהב בהרי המוות. 1963. ב. 1970.
  7. טרור במסילה. 1963. ב.1969
  8. מרעה השטן. 1963. ב. 1970.
  9. הגבר שלא ויתר. 1964.

10. היד המהירה. 1964. ב. 1970.

11. ליל הקולטים הרועמים. 1964. ב. 1983.  “מתרגם א. הר”.

Image result for ‫ביל קרטר‬‎

12. סופת כדורים בעמק מורוני (מרוני). 1964. ב. 1970. ג. 1983. “מתרגם:א. הר.

13. עיירת הזאבים. 1964. ב. 1970.

ביל קרטר פרשי המוות

14. פרשי המוות . 1964. ב. 1971.

15. האיש מטקסס . 1965. ב. 1971.

16. . הבלוף המסוכן. 1965.

17. הגרדום ממתין. 1965.

18. יריות בעמק וארידה. 1965. ב. 1971.

19. שליטים ללא רסן. 1965. ב. 1971.

20. דם במדבר האבדון. 1966. ב. 1971.

21. יריות בעיר המכרות .1966. ב. 1971.

22. בריוני הערבה. 1967. ב. 1971.

23. דם ברוקיטאון. 1967. ב. 1971.

24. הקרב במעיין הדמים. 1967.

25. עיירת המריבה . 1967. ב. 1971

26. אוצר האפצ’ים. 1968.

27. גבר ללא שם. 1968.

28. זהב הגיהנום. 1968.

29. ירושת הדם והעופרת . 1968. ב. 1972.

30. מאלף הנוקשים. 1968. ב. 1972.

31. מחנה הארורים. 1968. ב. 1972.

32. נוקם האקדוחן. 1968. ב. 1972.

33. צייד הראשים. 1968. ב. 1972.

34. קלפים מסומנים. 1968. ב. 1972.

35. רכבת הפורצים. 1968. ב. 1972.

36. רצח בגולד קריק. 1968. ב. 1971.

37. שולפי האקדח. 1968.

Image result for ‫ביל קרטר‬‎

38. . הטקסס רנג’ר  1969.

39. אל תוך האש. 1969.

40. אקדוחן מול החוק. 1969.

41. האקדוחנים מפריס קאונטרי.1969

42. ירושת הדמים. 1969.

43. מאורת הזאבים באל-טומה. 1969.

44. עיירת האימים. 1969. ב. 1973.

45. על כוונת הקולט. 1969.

46. רדיפה עד תהום המוות. 1969.

47. מרוץ נגד המוות. 1970.

48. פרשי המוות. 1970.

49. רדיפה עד עמוד התליה. 1970.

50. שגיאתו של ארנולד ווסט. 1970.

51. מחוץ לחוק. 1971.

52. הכול למען החוק. 1972.

53. במסווה של פושע. 1975.

54. הזאב הבודד הולם שוב. 1975.

55. מזימות בדרך השיירות. 1975.

56. הנוקמת מטופקה. 1975.

57. הטבח בדריי פורק. 1978. א. הר.

58. מלכודת המוות. 1978. א. הר.

59. המרשל הצבעוני. 1978. א. הר.

60. הנתיב לגיהנום. 1978. א. הר.

61. עמק הנרדפים. 1978.

Image result for ‫ביל קרטר‬‎

62. צידי העבדים. 1978. א. הר.

63. השבויה של לוקו. 1978. א. הר.

Image result for ‫ביל קרטר‬‎

64. שותפות הגורל. 1978. א.הר.

65. ארץ צלמוות. א. הר. 1979.במקור מערבון גרמני מאת “ג. פ. אונגר”.

66. האוצר המכסיקני. 1979. א. הר.

67. הבוס של אבלין. 1979. א. הר.

68. החווה על הגבול. 1979. א. הר.

69. כנופית הזאבים. 1979. א. הר.

70. מיהו ג’וס סלייד. 1979. א. הר.

71. המשחרר. 1979. א. הר.

72. פרש הלילה. 1979. א. הר.

73. הרודף הבודד. 1979.

Related image

74. שדי הלילה. 1979. א. הר.

75. שלושה גברים קשוחים. 1979. א. הר.

76. שלטון העריצות . 1979. א. הר.

77. אוייבים ושותפים. 1980. א. הר.

Image result for ‫ביל קרטר‬‎

78. האח המדומה . 1980.  א. הר.

ביל קרטר המורד ברכבת

79. המורד ברכבת. 1980. א. הר.

ביל קרטר הפרסה הרופפת

80. הפרסה הרופפת .  1980.א. הר.

Image result for ‫ביל קרטר‬‎

81.  הקולונל המדומה. 1980. א. הר.

82. הרנג’ר הבוגדני. 1980.

83. שעת הנקמה. 1980. א. הר.

84. אוייבים בנפש. 1981. א. הר.

Related image

85. מטורף משינאה. 1981. א. הר.

86.  המשחק האחרון.

ו. סידרת רד בושארד מאת “רוי איסטרן”. תשכ”ב.

רד בושרד הוא ידידו הטוב של ביל קרטר ,ומקבל הוראות מאותו המפקד של הרנג’רים.

1.אלימות בטונטו סיטי.

2. אקדח הנקמה.

3. זהב וכדורי עופרת.

4. החוק ואקדח האהבה.

5. סודות נערות וגבר נוקשה.

6. בחיוך קר ומסוכן. .( בספר זה חל שינוי בסיפורים שמתחילים להיות מסופרים בגוף ראשון בידי הגיבור).

7. לא הנחתי להם לנשום

8. השכבתי אותם לפי התור.

9. עמדתי עם קולט דרוך

10. אצלי לא ליקקו דבש.

11. השתמשתי בכול התכסיסים.

12. אצלי לא עושים  חוכמות.

13. הרבצתי להם ישר בפנים.

סך הכול הופיעו  כ-972 סיפורי ביל קרטר ורד בושרד בהוצאת רמדור.

מערבונים בודדים מאת “א. בלמר”.

  1. הנוקשה מכולם. 1961. ב. 1963.
  2. אנשי אקדח כולם. 1961.
  3. גבר בודד לוחם. 1963.
  4. אגרוף הרשעים. 1963.ב. 1969.
  5. נחלת מריבה. 1963.
  6. המרשל מדודג’ סיטי. 1963. ב: המרשל של דודג’ סיטי. 1970. מערבון היסטורי על ויאט ארפ.
  7. אגדת צ’סהולם. 1964. ב. 1970. מערבון היסטורי על מסע הבקר הראשון לאחר מלחמת האזרחים. .
  8. בילי הנער. 1964. ב. 1970. מערבון היסטורי על האקדוחן המפורסם  .
  9. הנועזים. 1964.

10. רק גברים נותרים. 1964. ב. 1970.

11. השולף. 1964.

12. הדו –קרב הגורלי. 1965. נח מן.

13. סייר הערבה. 1965. א. הר. ב. 1971.

14. העיקש . 1969.

15. פורצי המיכשולים . 1969.

16. אנשי אקדוח. 1969.

17. שלוף הרפתקן. 1969.

18. פרשי השטן .

וראו על עוד גיבורי המערב הפרוע

רינגו הלוחם משום מקום

טקס גיבור המערב הפרוע

ביל הייקוק בדדווד

בית חרושת לאייקונים על הוצאת רמדור

23 תגובות

    • יש לי שתי חוברות כיס בודדות אך נבחרות של ביל קרטר (2), של רינגו (2) ושל גיבורים אחרים מאותם שנים (מצ’סטה, טרזן, פטריק קים).
      השארתי בזמנו את הטובות ביותר מבין מאות שהיו לי.
      אם את עדיין מעוניינת, אני מוכן למכור (לא לפני שאקרא מחדש לזכר הימים הטובים)
      מוטי לנמן
      0545-269690
      077-7991641
      מאחה”צ ואילך, כולל בסופ”ש

  1. אם אלו הן הטובות והנבחרות ביותר בעיניך אולי תפרסם כאן את שמותיהן ומספריהם המדוייקים?
    אני מודה ומתוודה מעולם לא קראתי רבים מסיפורי ביל קרטר ויש לי בעיה להחליט אילו מהם היו טובים במיוחד.
    לגבי רינגו היו כמה וכמה שהיו טובים מאוד במיוחד בחוברות המאוחרות שאותם כתב אלישע בן מרדכי המו”ל של הוצאת “אסטרולוג ” היום.

  2. הטובות ביותר בעיני (שאותם שמרתי בחזקתי) הן:
    רינגו (מס’ 74) – שוד רכבת הדינמו
    רינגו – האיש ששכח את שמו
    ביל קרטר (מס’ 535) מוות עם שחר
    ביל קרטר (מס’ 537) – אקדח הזהב
    מצ’יסטה (מס’ 74) – מצ’יסטה ומרד העבדים
    טרזן(25) – טרזן ופרח השינה
    פטריק קים – מזימות בסייגון
    פטריק קים (מס’ 87) – הרפתקאה מכסיקאנית

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע עשרה − שבע עשרה =