אולם התערוכה של אביביה רז בגלרית הלל לאמנות אוניברסיטת דרום קליפורניה
אולם התערוכה של אביביה רז בגלרית הלל לאמנות, אוניברסיטת דרום קליפורניה


אביביה רז הציגה תערוכה ב-USC – University of Southern California, שבה היא עוסקת בחורבן ובבניה מחדש כחלק בלתי נפרד מהקיום האנושי אנו מביאים תמונות נבחרות מהתערוכה באדיבותה.

אוצרת הגלריה ואוצרת התערוכה היא רות ווייסברג, אמנית, מרצה, ודיקאנית ביה"ס לעיצוב ואמנות USC, הנחשב אחד מהטובים ביותר בארה"ב, דירוג הערכה לאומי 2-11.

אביביה רז כותבת:

באמנות שלי אני נותנת ביטוי למאבק בתהליכי פירוק, חורבן, הרס, וכליה, שהם נצחיים ובד בבד מתרחשים בכל סיטואציה עכשווית.

אני מנסה לבטא את הקיום האנושי הפגוע, השברירי והחולף במאבקי החיים.

חומרי האמנות שאני משתמשת בהם, כמונו, בני האדם, הם חומרים אורגניים מתכלים כמו, למשל, סדיני בד קרועים, צעצועי תינוקות, רקמות יד, וקרעי נייר פשוטים, החפים מכל תוספת אסתטית בדיונית (שלא כמו עיסת נייר, מגזרות נייר, או אוריגמי, לדוגמא). האמנות חושפת את החומר כפי שהוא – עירום, רך, פגיע, שברירי, סופני. את הדימויים תוכלו לראות באתר שלי:

בתערוכה הנוכחית, "פני תהום", מוצגים רישומי פחם על צילומים של מים ושמים. סדרת עבודות המעלות אסוציאציות של מציאות אפוקליפטית, מים ושמים ללא סימן של יבשה או זכר של תרבות אנושית.

תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל
תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל

תחילת היצירה של העבודות בסדרה "פני תהום" הייתה בצילה של מגפת הקורונה, מלחמת אוקראינה, ומשבר האקלים. תקופה שעוררה חרדות קיומיות ופחדים משואה. לכן העבודות נותנות ביטוי לאימה קיומית.

המשכתי את העבודה על סדרה זאת לאחרונה, מתחילת המלחמה הנוכחית, בה חווינו התמוטטות של סיפור חיינו ואיתה תחושה של שבריריות, פירוק, וקריסה של המציאות.

נחשפנו למשהו זוועתי, לאיום קיומי, לשבירת רצף החיים ותחושת העצמי והעולם, שהתקשינו לארגן לסיפור מילולי שיחזיק את המציאות.

תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל
תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל

הרישומים בסדרה זאת מעלים אסוציאציות של ראשית ואחרית, בריאת העולם, ומבול. במבול הזה אין יונה מבשרת אלא רק צפרים שחורות מתרסקות באופל. הצבע השחור בעבודות אלה עם פרצי האור מצביע על מקום אחר, זמן אחר. האפילה שמבטאת את החרדה הקיומית הנעוצה בהבנה שהקיום שלנו הוא זמני. עבודות אלה משקפות את האפילה שבחיינו על סף התהום. והתהום שהוא גם מקור החיים והיקום.

תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל
תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל

הצפורים השחורות מבטאות תחושה של הרס ואיום לא מוסבר שמגיע מעולם אחר. הן מעין מלאכי מוות מאיימים כמו הציפורים האלימות בסרט של היצ'קוק, או העורב השטני בפואמה "העורב" של אדגר אלן פו.

תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל
תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל

העבודות מוצגות בחלל שבו מושמעים צלילים שמפיק חור שחור שהוקלטו ע"י נאס"א. ראו בסרטון התערוכה בקישור הבא:

תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל
תמונה מהתערוכה של אביביה רז בגלרית הלל
הפוסט הקודםניוזלטר יקום תרבות ליום שישי 8/11/24
הפוסט הבאפרוייקט אוטופיה: "מחר חדש" של שישי מאיר
אביביה רז
ילידת ירושלים אך גדלה וחיה מרבית חייה בתל-אביב וסביבותיה. בגיל 17 פגשה את מי שעתיד להיות בעלה ואבי ילדתה, אברהם רז, סופר ומחזאי. למדה בחוגים פילוסופיה ופסיכולוגיה, ובעלת Ph.D. מאוניברסיטת ברמינגהאם, אנגליה. כשעדיין לא מלאו לה שלושים שנים נפטר אברהם ממחלת הלויקמיה והיא נותרה עם ילדתה בת השלוש. עובדת כפסיכולוגית קלינית. עוסקת בכתיבה ספרותית ובאמנות. הציגה בביתן הלנה רובינשטיין במוזיאון תל-אביב, במוזיאון ארץ-ישראל תל-אביב, במוזיאון אשדוד ע"ש קורין ממן, בגלריה לאמנות אום אל-פחם, ובמקומות נוספים. ספר שיריה "לצוד צהריים" יצא ב -2000 בהוצאת "כרמל" עם אחרית דבר מאת נתן זך. ספר שיריה "כאן את הולכת" יצא ב-2019 בהוצאת "עולם חדש" עם אחרית דבר מאת אלי הירש. ספר הפרוזה "חצי שקוף" שיצא בהוצאת "פטל" ב-2022 הודפס זה עתה במהדורה שניה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש עשרה − eleven =