פנדמיית הקורונה בתמונה סמלית.

בדצמבר 2021 מלאו שנתיים לפרוץ המגפה העולמית של הקורונה, שניתן לאמר שמאז שינתה את חייהם של חלק גדול מאוכלוסיית כדור הארץ. אולי יותר מכל מגפה לפניה, עם היוצאת דופן של השפעת הספרדית מלפני מאה שנה בדיוק.

לאורך חודשי המגפה, שרחוקה מלהסתיים, נשמעו תיאוריות קונספירציה מרובות על יצירתה והתפשטותה.

תיאורית קשר פופולארית במיוחד, שבה תומכים דרגים בכירים בארה”ב ובחוגי CIA, סוברת שמקור המגפה במעבדה בווהן, ששם נוצרו הנגיפים בניסויים של אנשי המעבדה, ומשם יצאו בדרך מסתורית והתפשטו.

הסינים כמובן מכחישים זאת בכל תוקף אפשרי, אבל יש לציין שברחבי העולם הרפואי, ובעולם הביון, יש דיונים נרחבים ורציניים ביותר על האפשרות שזה מה שקרה, בכוונה או שלא בכוונה.

המעבדה הוירולוגית בעיר ווהאן בסין. מקור המגפה? ויקיפדיה

הבעיה של התיאוריה הזאת היא שאכן קשה להאמין שהשלטונות הסיניים, הרציונליים בדרך כלל, היו ביוזמתם מפיצים מגפה מסוכנת, שבסופו של יום פוגעת קשות גם בסין.

גם אין לזלזל ביכולות הסיניות לשמור על נגיפים במעבדה, שלכל הפחות לא נופלות מאלו של כל מדינה אחרת.

ובכל זאת, אם נניח שהנגיף אכן מקורו במעבדה בווהאן, כפי שטוענים יותר ויותר חוקרים ואנשי ביון, כיצד יצא משם?

כריכה קדמית של ״המבחנה הגורלית״ של יאן סטיוארט הוא אליסטייר מקלין
כריכה אחורית של ״המבחנה הגורלית״ של יאן סטיוארט הוא אליסטייר מקלין

לאחרונה קראתי שוב את “המבחנה הגורלית” של אליסטייר מקלין (באנגלית THE SATAN BUGׂ) ספר מ-1962, שאותו פירסם אליסטייר מקלין, שכבר היה אז סופר מותחנים ידוע מאוד, בשם הבדוי “יאן סטיוארט” (תורגם לעברית בידי מירון אוריאל בהוצאת מ.מזרחי 1963). הספר מתאר פריצה למעבדה בריטית סודית, וגניבה של נגיפים מסוכנים ביותר שעלולים להביא למגפה ולשואה עולמית. 

הספר מציג בצורה מתוחכמת ומשכנעת ביותר כיצד גורם עברייני, שהצליח לחדור לתוך מעבדה חשאית מאובטחת היטב, מצליח להתגבר על כל אמצעי האבטחה, ולגנוב מזרקים מלאים בנגיפים שעלולים להביא לשואה עולמית אם יופצו.

העלילה היא משכנעת ביותר, ואתה כמעט יכול לחשוב שאכן כך אפשר לפרוץ למעבדה מאובטחת היטב.

למרות השם הבדוי של המחבר הספר זכה להצלחה עצומה והוסרט ב-1965.    

יש כל סיבה לחשוב שלא מעט קציני ביטחון מודאגים של מעבדות סודיות קראו את הספר בעיון וצפו בסרט בדאגה, ויש לקוות שעידכנו את נוהלי הביטחון שלהם בהתאם.

ובכל זאת …תוך כדי הקריאה אני תמה: יכול להיות שזה מה שקרה בווהן במעבדה שם? היום אנחנו יודעים די בוודאות שהסינים ביצעו שם פרויקט מחקר על נגיפי קורונה, ושם ככל הנראה היו הנפגעים הראשונים. יכול להיות שהסינים עסקו בנגיפים האלו כחלק ממתקפה מתוכננת נגד טאיוואן שעליה הם מאיימים יותר ויותר, ומישהו פרץ למעבדה הזאת, אולי סוכנים טייוואנים, ובכך הביא בטעות ולא במכוון להתפשטות המגפה שהייתה מיועדת לפגוע רק בטאיוואנים?

הסינים ידועים כמי שאינם מהססים להשתמש בשיטות אכזריות ביותר כנגד מי שהם נאבקים בהם, ולא נפרט כאן.

יכול להיות שמישהו בטאיוואן, או במקום אחר, היה מוטרד מאוד ממה שקורה באותה מעבדה בווהאן, מחשש שמה שעושים שם עלול לשמש במתקפה סינית קרובה, ושלח סוכנים לחקור מה קורה שם ולהשיג דגימות? ואז משהו השתבש לחלוטין, ונגיף חדש ומסוכן יצא לעולם.

לדעתי לא בלתי אפשרי יותר מכל תיאוריה אחרת שהושמעה. אנחנו לא יודעים מה קרה שם. אולי רק הסינים יודעים באמת, ואולי אפילו הם לא יודעים את כל הפרטים.

נקודה מעניינת נוספת היא שבסרט החדש של ג’יימס בונד “אין זמן למות”, שנעשה ב-2019 אם כי הופץ רק לאחרונה ב-2021 כתוצאה מהקורונה, מתוארת פריצה דומה למעבדה בקטריולוגית, ושוד של ווירוסים משם, כדי להשמיד עימם חלק מהאנושות.

מכיוון שהסרט הופץ רק לאחרונה לא סביר שהוא נתן רעיונות למישהו, אבל בהחלט לא מן הנמנע שמישהו קיבל השראה מהספר או הסרט של אליסטייר מקלין לפרוץ למעבדה ולגנוב משם משהו, וכך הביא להתפרצות המגפה.     

הנה המקדימון לגירסת הסרט של “המבחנה הגורלית” מ-1965. צפו ותחליטו בעצמכם אם אפשרי שמשהו כזה קרה בווהאן.

צפו בסרט המלא 

קיראו עוד :

הבי בי סי על התיאוריה של הנגיף מהמעבדה בוואהן

עוד על תיאורית הנגיף שיצא המהמעבדה בוואהן

עוד עטיפה של ספרו של אליסטיר מקלין בעברית בהוצאת מ.מזרחי.

תגובה אחת

  1. הרעיון של שחרור במקרה יכול כמובן להיות גם במעבדה. אבל הרעיון של שחרור במקרה על ידי פורצים ועוד טייוואנים זה דבר קצת מופרך. נשמע כמו תיאוריית קונספירציה סינית שמנסה לעשות הפוך-על-הפוך. כן, הוירוס באמת השתחרר מהמעבדה שלנו (דבר שאין לו שום הוכחה כרגע), אבל זה היה הטייוואנים הרשעים והרשלנים. תירוץ לפלוש לטייוואן כדי ״להעניש״ אותם? אולי רצוי שהמאמר הזה לא יראה על ידי מישהו מסין…

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 × שלוש =