אליהו מטיל את גלימתו על אלישע הצעיר. צייר לא ידוע

לפניכם עוד סיפור בפרויקט הסיפור התנכי וההיסטורי שלנו. זהו סיפור נוסף שנכתב בידי המחזאי הידוע נסים אלוני על ימי התנ”ך וליתר דיוק ימי הנביא אליהו.

נסים אלוני. לקסיקון הסופרים. .

זהו סיפורו התנ”כי השלישי של נסים אלוני שאנחנו מפרסמים לאחר הסיפור “המלך אדוני בזק והמלכים קצוצי האצבעות” על המלך הכנעני אדוני בזק ו”הממזר” על השופט יפתח. בנוסף פרסמנו כאן ביקום תרבות שני חלקים של המחזה התנ”כי של אלוני “אכזר מכל המלך“.

הסיפור שלהלן עוסק בשלבים הראשונים של מערכת היחסים המוזרה בין הנביא עושה הניסים אליהו ובין תלמידו ועוזרו, ומי שיהפך לנביא עושה ניסים בפני עצמו, אלישע בן שפט.

הסיפור נחשב בידי חוקר הספרות והמוציא לאור המנוח ירון גולן כסיפור הקצר הטוב ביותר של נסים אלוני, ואחד הסיפורים הקצרים הטובים ביותר של שנות החמישים. הוא כתב כ-200 עמודים (!) על הסיפור הזה בניתוח שלו על הסיפורים הקצרים של נסים אלוני “תוגה ומחאה: סיפורי נסים אלוני על רקע הסיפורת העברית בשנות הארבעים והחמישים” (פורסם בשני כרכים בהוצאת ירון גולן ב-2010).

“עלייתו של אלישע” פורסם בכתב העת “עין” גליון 13-14 באוקטובר 1951.

עטיפת גליון “עין” הפרסום הראשון והיחיד של הסיפור “עלייתו של אלישע” מאת נסים אלוני

זהו הפרסום הראשון שלו מאז, שיאפשר לקוראים לראשונה לשפוט בעצמם האם אכן צדק ירון גולן בהערכתו.

תודתנו לעילם אלוני ולאילן בר-דוד מארכיון הקשרים באוניברסיטת בן גוריון.

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו, לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק; וּבָאתָ, וּמָשַׁחְתָּ אֶת-חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ–עַל-אֲרָם.  טז וְאֵת יֵהוּא בֶן-נִמְשִׁי, תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל; וְאֶת-אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה, תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ.  יז וְהָיָה, הַנִּמְלָט מֵחֶרֶב חֲזָאֵל–יָמִית יֵהוּא; וְהַנִּמְלָט מֵחֶרֶב יֵהוּא, יָמִית אֱלִישָׁע.  יח וְהִשְׁאַרְתִּי בְיִשְׂרָאֵל, שִׁבְעַת אֲלָפִים:  כָּל-הַבִּרְכַּיִם, אֲשֶׁר לֹא-כָרְעוּ לַבַּעַל, וְכָל-הַפֶּה, אֲשֶׁר לֹא-נָשַׁק לוֹ.  יט וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם וַיִּמְצָא אֶת-אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט, וְהוּא חֹרֵשׁ, שְׁנֵים-עָשָׂר צְמָדִים לְפָנָיו, וְהוּא בִּשְׁנֵים הֶעָשָׂר; וַיַּעֲבֹר אֵלִיָּהוּ אֵלָיו, וַיַּשְׁלֵךְ אַדַּרְתּוֹ אֵלָיו.  כ וַיַּעֲזֹב אֶת-הַבָּקָר, וַיָּרָץ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ, וַיֹּאמֶר אֶשְּׁקָה-נָּא לְאָבִי וּלְאִמִּי, וְאֵלְכָה אַחֲרֶיךָ; וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ שׁוּב, כִּי מֶה-עָשִׂיתִי לָךְ.  כא וַיָּשָׁב מֵאַחֲרָיו וַיִּקַּח אֶת-צֶמֶד הַבָּקָר וַיִּזְבָּחֵהוּ, וּבִכְלִי הַבָּקָר בִּשְּׁלָם הַבָּשָׂר, וַיִּתֵּן לָעָם, וַיֹּאכֵלוּ; וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ–וַיְשָׁרְתֵהוּ.  {פ}

מלכים א’ פרק י”ט

קיראו עוד על נסים אלוני :

הסיפור התנ”כי כמטפורה למציאות העכשווית פרופסור גד קינר על “אכזר מכל המלך ” של נסים אלוני

נסים אלוני בלקסיקון הספרות העיברית

נסים אלוני בויקיפדיה

האזינו ל“המלך הגולה של התיאטרון הישראלי”, פודקאסט “גיבור תרבות” להאזנה המוקדש כולו לניסים אלוני וליצירתו, בהגשת ד”ר דן ערב, ד”ר דוד גורביץ’ ויונתן גת]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

12 − שבע =