אלי אשד, העורך הראשי של יקום תרבות, ממליץ

על המופע של רותי תמיר “ספר אישה בית”

“ספר אישה בית” הוא מופע של רותי תמיר בקפה תיאטרון הקאמרי, בעקבות הדמויות והחיים של הסופר זוכה פרס נובל ש”י עגנון. עגנון הוא הסופר המפורסם ביותר של הספרות העברית החדשה, אולי בראש ובראשונה מאחר שזכה בפרס נובל. אבל ספריו, המתארים בדרך כלל עיירות יהודיות בגולה, הם קשים ביותר לעיכול הקורא המודרני.
רותי תמיר נתקלה לראשונה ביצירתו של עגנון במקרה, דווקא בפאריס, כשבעת לימודי משחק שם מצאה ספר שלו בעברית מושלך לרחוב, קראה את הספר, והתאהבה בעגנון.
את האהבה הזאת היא מעבירה לצופים. הן דרך הצגת דמויות שונות ומשונות ממגוון יצירותיו של עגנון, והן על ידי סיפורים על חייו של עגנון עצמו, שהיה כמסתבר דמות ביזארית לא פחות מכל אלו שכתב עליהם. .
 
רותי תמיר לקחה עשר דמויות מספריו וסיפוריו השונים של עגנון, בהם תהילה, סיפור פשוט, הרופא וגרושתו, פרנהיים, האדונית והרוכל, בדמי ימיה, תמול שלשום, גבעת החול, שירה, ועוד. רוב הדמויות הן של גברים, כפי שהיו רוב גיבוריו של עגנון, אבל יש גם נשים, ואפילו כלב אחד בשם בלק. תמיר נכנסת לעורן, לגופן, ולנפשן, ומציגה אותן לקהל.
 
היא מראה לנו את השוני העצום בין הדמויות השונות של עגנון, ובסופה של השעה של המופע, את הדמיון בין כולן, שהרי כולן נבעו ממוחו של אדם אחד.
זהו מופע שמראה לנו שוב שעגנון לא התיישן כלל, גם בעשור השלישי של מאה ה-21, וגם לא יתיישן בעשורים הבאים, כי בני האדם לא באמת משתנים לאורך הדורות.

מומלץ מאוד.


צפו בקטעים מהמופע

חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה

על המחזה “מנחם יוצא למלחמה”

כל בני משפחתו של מנחם שיוצא למלחמה- צילום- אלי כץ
כל בני משפחתו של מנחם. צילום- אלי כץ

זאת קומדיה מוזיקלית בתיאטרון תמונע מאת דדי גל, שכתב גם את המוזיקה, ואלמה וייך חושן, שגם ביימה. חמישה שחקנים מגלמים בכישרון רב 11 דמויות. במרכז העלילה – משפחה בת 5 נפשות. מנחם, אבי המשפחה, עורך דין כושל, מגולם ע”י דורון צפריר – שחקן, קומיקאי, ועורך דין – איזה ליהוק מוצלח! אשתו, עדינה, מורה ללשון, מגולמת ע”י בהט קולצ’י המצוינת, ולהם 3 ילדים בוגרים: בת ושני בנים. יום אחד, המשפחה רואה את סרטון ארוחת סדר פסח שלה בפרסומת לתרופה נגד גזים. מנחם מזועזע, ובטוח שהדבר יפגע בכבוד משפחה, ועל כן הוא מכריז מלחמה על ענקית התרופות בראשותו של המנכ”ל המושחת עם התקפים פסיכוטיים קפסולניק, המגולם בפסיכוטיות משכנעת ע”י אייל שכטר, שמשחק מאז שנת 2018 בהצגת היחיד “קין”, עליה כתבתי.

קפסולניק נעזר בשירותיו של עורך הדין הנכלולי מניפולביץ’, המגולם ע”י גיא רון, שחקן זמר ומתופף. שמות המשפחה קפסולניק ומניפולביץ’ מוצלחים ומצחיקים במיוחד, כי הם מתארים את אופי האנשים. שם משפחתו של מנחם, שווילנשטיך, נשמע מצחיק. האם בנוסף, יש לו משמעות בשפה כלשהי?

מכל בני המשפחה רק הבת אסנתי, המגולמת ע”י הקומיקאית הנהדרת שירי לוטן, שמחה להופיע בפרסומת, כי חלמה להיות דוגמנית, והיא מרגישה שהפרסומת תוביל אותה להגשמת החלום. אסנתי מאוכזבת ממלחמתו של אביה, ומשתפת פעולה ברגשות מעורבים.

נוצרים מצבים קומיים רבים. דורון צפריר מגלם רק את דמותו של מנחם, ואילו 4 בני משפחתו האחרים מגלמים 2 ואף 3 תפקידים שונים, והדבר מצחיק כשלעצמו. מדי פעם עדינה, אשתו של מנחם, מנצלת הפוגה במתח העלילה, ונושאת נאומים על עצמה ועל עמדותיה, מצב בעל אפקט קומי.

במסגרת מלחמתו, מנחם, עורך הדין, תובע את קפסולניק, מנכ”ל חברת התרופות, ומתנהל משפט. כשכף הצדק נוטה לרעתו של קפסולניק הפסיכוטי, הוא לוקח אקדח, שבו בנו האמן של מנחם איים בהתאבדות, ויורה בכולם, וכך צובע את הקומדיה המוזיקלית בשחור.

דדי גל, היוצר, נכח בהצגה. הוא סובל משיתוק מוחין, ועל כן ישב בכיסא גלגלים במקום בולט בשולי הבמה, ונצפה צוחק ומוחא כפיים בהתלהבות.

המועדים הקרובים של ההצגה הם בתחילת דצמבר.

אסנתי קפסולניק ומניפולביץ׳. צילום - אלי כץ
אסנתי קפסולניק ומניפולביץ׳. צילום – אלי כץ
הפוסט הקודםשיעור בחינוך גופני/אהרלה אדמנית – השיר השבועי עם אילן ברקוביץ’
הפוסט הבאיום בחייו של פצחן מידע
סופר, מרצה ובלש תרבות. פרסם את הספרים "מטרזן ועד זבנג" - סיפורה של הספרות הפופולארית הישראלית" ("בבל", 2003) ו"הגולם -סיפורו של קומיקס ישראלי" עם אורי פינק ("מודן", 2003). פרסם מאמרים רבים בעיתונות, בכתבי עת וברשת בנושאי ספרות ותרבות פופולארית, מדע בדיוני, קומיקס ועוד.
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

תגובה אחת

  1. המלצות יפות ומשכנעות של אלי ושל חגית. השחקנית בהצגת היחיד נראית ונשמעת שחקנית מעולה. גם ההצגה בתמונע נראית מבטיחה. מרגשת העובדה שהיוצר סובל משיתוק מוחין… תודה למבקרים ובהצלחה להצגות!

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

16 − 8 =