מאת אלי אשד

ברשימה זאת אמשיך סדרה של רשימות על ספרים בדיוניים יותר או פחות שחזו כבר לפני שנים קונפליקטים שמתפרצים כיום, כמו מלחמה בין רוסיה ואוקראינה, מלחמה בין התורכים והכורדים בסוריה ובעיראק, מלחמת אזרחים בספרד, מלחמה בין ארה”ב וסין, וסוגי קונפליקטים אחרים.

והפעם: הקונפליקט בין ארה”ב לבין צפון קוריאה.

קליגולה עם פצצות אטום

בעת כתיבת רשימה זאת ארה”ב והעולם כולו נמצאים בקונפליקט עם צפון קוריאה, מדינה מבודדת שבראשה עומד קים ג’ונג און, מנהיג דיקטטורי מסוכן ביותר ואולי לא יציב בנפשו, מעין גרסה עכשווית  מסוכנת ומפחידה של הקיסר הרומאי מהמאה הראשונה לספירה, קיוס קליגולה, שראה את עצמו כאל, בנו של אל ונכדו של אל. הרודן הנ”ל השיג נשק גרעיני, כולל פצצת מימן, ומאיים להשתמש בו נגד מדינות אחרות, ובעת כתיבת רשימה זאת המצב רק הולך ומתדרדר, כאשר נשיא ארה”ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה מאיימים זה על זה.

כרגע נראה שסוג כלשהו של קונפליקט בין צפון קוריאה והעולם הסובב אותה הוא בלתי נמנע, אך עדיף לא לדחות אותו, שכן צפון קוריאה רק תמשיך להתחמש.

זאת הזדמנות לחזור לספר משנות התשעים, שתיאר קונפליקט עתידני בין ארה”ב לבין צפון קוריאה.

ספרים מסוג זה הם נדירים ומעטים עד השנים האחרונות, שכן עד לאחרונה צפון קוריאה נראתה כלא יותר מגרורה של סין, ואולי אף של ברית המועצות, שאינה פועלת אלא במצוותם.

הדבר משתקף היטב למשל בספר מתח ומלחמה ישראלי מקורי שפורסם בישראל בשנות השישים בשם “הגנרל ציווה להתקיף“, מאת “מייק באדן” (הוצאת מור, 1963). “מייק באדן” הנ”ל המופיע כעיתונאי בספר (המסופר בגוף ראשון), היה ידוע  ומוכר כמחבר ה”סטלגים” ( ספרים אירוטיים המתרחשים בזמן מלחמת העולם השנייה במחנות שבויים ) הראשון.

במציאות מחבר הספר היה הישראלי אלי קידר, שספק רב אם כף רגלו דרכה בקוריאה.

הספר מתאר קונפליקט, ההופך בסיום הספר לגרעיני, בין האמריקנים לסינים, על אדמת דרום קוריאה וצפון קוריאה.

Image result for ‫אל כשל ספר‬‎

הספר נכתב אולי בהשראת שני ספרים שיצאו אז לאור בעברית: ספרם של יוג’ין בורדיק והרויי ווילר, אל כשל (תרגם: שרגא גפני,  הוצאת מערכות, 1964), וספרו של פיטר ג’ורג’ ד”ר סטריינג’לאב (תרגמה: מרים ירדני, הוצאת גרייט ארט אנד א.י, 1964). שני הספרים שימשו בסיס לסרטים ידועים ומצמררים מאוד. כל הספרים האלו עסקו בהתפרצות מלחמות גרעיניות כתוצאה מקונפליקט שיוצא מכלל שליטה.

אך הספר המלחמתי הקודר של “קידר/באדן”  כלל אינו מאזכר את הצפון קוריאנים ואת מנהיגם, שמבחינת המחבר לא נראו כגורם בעל חשיבות בקונפליקט כזה. מבחינתו רק הסינים היו חשובים, ורק הם יילחמו במלחמת העולם השלישית על אדמת צפון קוריאה.

רק בעשורים האחרונים התברר שהדבר שונה, והמדובר במדינה מסוכנת עם צבא אדיר, ששליטיה – שהפכו לאבסולוטיים, פועלים רק בכוח הרצונות והדחפים שלהם, ומושפעים מעט מאוד, אם בכלל, מסין. ואם השליט הצפון קוריאני הוא מטורף, לא ברור אם מישהו יכול להשפיע עליו.

חדר המלחמה בצפון קוריאה


לפניכם תרחיש אפשרי לקונפליקט בין ארה”ב לבין צפון קוריאה, כפי שתואר בספר מתח משנות התשעים, בתקופה שבה האיום העולמי מצד צפון קוריאה לשלום העולם רק החל להתברר.

הספר שייך לסדרת “חדר המלחמה”, סדרה מיוחסת לשני סופרים, כל אחד מהם מפורסם מאוד בתחומו: לסופר רבי המכר טום קלאנסי, שהתפרסם בכתיבת מותחנים על רקע צבאי ורקע של שירותי הביון, ולסטיבן פיצ’ניק, פסיכיאטר שהיה בכיר בממשלים שונים, ובעל תואר דוקטור ביחסים בין -לאומיים מ-MIT. פיצ’ניק שירת בצוותי המשא ומתן לשחרור בני ערובה ולפתרון משברים בין -מדינתיים בממשלים שונים בראשותם של הנרי קיסינג’ר, סיירוס ואנס, וג’יימס בייקר. מספרים אף ששימש כמודל לספרים שכתב ידידו הטוב טום קלאנסי על גיבור בשם ג’ק רייאן, אנליסט בסי-איי-איי, שהופך לאיש ממשל בכיר, ולבסוף לנשיא ארה”ב.

Image result for ‫סטיב פיצ'ניק‬‎

פיצ’ניק, כנראה בעקבות ההצלחה של ידידו קלנסי, מצא גם הוא זמן לכתוב מותחנים פוליטיים, ששלושה מהם  מהם גם תורגמו לעברית.

בעקבות המותחנים שכל אחד מהשניים כתב בנפרד, הם יזמו פרסום של סדרות המיוחסות לשניהם ככותבים. מדובר בסדרות שהפכו לרבות מכר, כמו “כוח הרשת”, “סיירי כוח הרשת”, והחשובה בכולם מבחינתנו:  “חדר מלחמה”. שמם התנוסס על כל ספר ונתן לו את עוצמת המכירות שלו בשוק, אך בפועל לא היה להם קשר רב לכתיבת ספרי הסדרה עצמם, אלה נכתבו בידי סופר צללים בשם ג’ף רובין.

בכל רשימה על ספר מסדרה זאת אתייחס לסופר הצללים ג’ף רובין כמחבר האמיתי.

Image result for jeff rovin

ג’ף רובין, המחבר האמיתי של ספרי “חדר מלחמה”

רובין התפרסם בכתיבה של סרטי אימה ומדע בדיוני. בכל ספר ניתנת לו ברשימת הקרדיטים תודה “על רעיונותיו היצירתיים ועל תרומתו שאין ערוך לה להכנת כתב היד”.

האם מר קלנסי ומר פיצ’ניק, ששמם מתנוסס על הספר באותיות גדולות, אכן תרמו משהו יצירתי לספר? כל שאנו יודעים הוא שקלאנסי, לפי עדות משפטית במשפט שהתקיים בינו ובין אשתו לשעבר, לכל היותר “הציץ” בכמה מהספרים, אבל בהחלט אף לא קרא אותם עד הסוף. עצם השימוש בשמו ובשם של פיצ’ניק כקשורים לכתיבת הספרים עצמם היה בגדר הונאה של ציבור הקוראים, שהניחו אוטומטית שקלאנסי  ופיצ’ניק הם הכותבים.

חדר המלחמה


הגיבורה הבלתי מעורערת של סדרת “חדר מלחמה” היא הסוכנות הממשלתית חמ”ל (חדר מלחמה). סוכנות חדשה של הממשלה לניהול אירועי משבר קצרי זמן המתפרצים ללא התראה – דוגמת משברי בני ערובה, סיכול פיגועי טרור, ועוד משברים, שמקים נשיא ארצות הברית מייקל לורנס.

Image result for Tom Clancy's Op-Centre (French Edition) (

במידת מה “חדר מלחמה” מזכירה את Counter Terrorist unit C.T.U, הסוכנות המטפלת במשברי טרור בסדרת הטלוויזיה 24, אלא שהסוכנות ההיא יכולה לטפל רק במשברים בתוך ארה”ב, בעוד שחדר המלחמה מטפל במשברים מחוצה לה.

צוות יחידת  “חדר מלחמה” במיני סדרה הטלוויזיונית

Image result for op centre  Harry Hamlin

פול הוד ( הארי המלין ), ראש “חדר מלחמה”

בסוכנות  “חדר מלחמה” נציגים מכל סוכנויות המודיעין, אכיפת החוק, המשפט, והצבא.

בראש הסוכנות של “חדר המלחמה” עומד פול הוד, אשר שימש כראש עיריית לוס אנג’לס בעברו. במיני סדרה הטלוויזיונית גילם אותו השחקן הידוע הארי המלין, שהתפרסם כששיחק דמות של עורך דין שרמנטי בסדרת הטלוויזיה “פרקליטי אל איי”. סגנו של הוד הוא הגנרל מייקל “מייק” רוג’רס, יוצא הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית, שלחם בווייטנאם. הסוכנות מפעילה גם את צוות המחץ האמון על ביצוע פעולות מיוחדות, שעליו מפקד לויטננט קולונל צ’ארלי סקוויירס, איש המבצעים המיוחדים של חיל האוויר האמריקני.

“חדר מלחמה” נפתחה כמיני סדרה בטלוויזיה האמריקאית, שעסקה בקונפליקט בין ישראל והערבים  כתוצאה מהברחת חומרים גרעיניים מברית המועצות המתפרקת לידי טרוריסטים ערביים.

Related image

עד היום יצאו לאור 18 ספרים בסדרת “חדר מלחמה”. האחרונים יצאו לאחר הפסקה של כמה שנים טובות, ועם שני מחברים שונים. זאת, בגלל התחדשות המלחמה בטרור, שנראה היה שהגיעה לסיומה בראשית השלטון של הנשיא אובמה.

שבעת הספרים הראשונים תורגמו לעברית. כל אחד מהם עוסק בקונפליקט עתידני אחר בין ארה”ב לבין גורם במדינות העולם או בארגון טרור.

בולטים בהם ספר שמתאר קונפליקט בין התורכים והמחתרת הכורדית הסורית, ספר הרלוונטי מאוד היום ובו עסקתי במאמר אחר, אם כי כמובן המצב השתנה מאוד מזה שתואר בו.

ספר נוסף הרלוונטי מאוד היום גם הוא, תיאר קונפליקט בין רוסיה ואוקראינה ובו אעסוק בהזדמנות אחרת.

עוד ספרים עסקו בניסיון ליצור מלחמת אזרחים חדשה בספרד על ידי צבא טרור קטלני (גם הוא רלוונטי מאוד כיום ןעסקתי  בו ברשימה “שלום לך קטלוניה “ ), ובמלחמה בין איראן לאזרבייג’אן – תרחישים אפשריים בהחלט בעתיד הקרוב.

חדר מלחמה.png

אציין כבדרך אגב שככל הנראה סדרה זאת שימשה כסוג של השראה לסדרת הטלוויזיה הישראלית “חדר מלחמה”, שאותה כתב יאיר לפיד, היום ראש מפלגה ומועמד לראשות הממשלה.

חדר מלחמה נגד צפון קוריאה

Image result for op centre  Harry Hamlin

פול הוד  ראש סוכנות “חדר מלחמה” ואיש ממשל בכיר (רוד שטייגר) חמורי פנים כשהם שומעים שהתפרץ עוד משבר עם  המשוגע בצפון קוריאה. ובכן, מה יעשו הפעם?

הספר הראשון בסדרה נקרא “פעולות מלחמה” (פורסם במקור 1995. תרגם: יוסף אשכול, ספריית מעריב, 1998). הוא מתרחש כמה שנים לאחר אמצע שנות התשעים, ומשקף היטב את הקונפליקט שהיה ועודנו בין דרום קוריאה וארה”ב לבין צפון קוריאה. המשבר הבינלאומי הראשון שבו נדרש החמ”ל לטפל לאחר סיום הקונפליקט בישראל היה פיגוע שהתרחש בסיאול באצטדיון העמוס בקהל של אלפי צופים בעת נאומו של נשיא האסיפה הלאומית של קוריאה. בפיגוע נפגעים עשרות אנשים (הוא מזכיר פיגוע גז שהתקיים ברכבת התחתית של טוקיו זמן קצר לאחר פרסום הספר). בעקבות זאת מוזעק ראש החמ”ל פול הוד לבית הלבן. המתיחות בין צפון קוריאה, הנתפסת כמי שיזמה את הפיגוע, לבין דרום קוריאה מחמירה מאוד, ומביאה לפתע את האזור כולו אל סף המלחמה.

הנשיא מטיל על הוד וצוות החמ”ל לנהל את המשבר, העלול להסלים לכדי מלחמת קוריאה שנייה. הוד נאלץ לטפל במשבר הזה בזמן שבנו שוכב חולה מאוד בית חולים, והוא מודאג לגביו. אבל המשבר הקוריאני חשוב הרבה יותר.

כך שזה הזמן לאנשי “חדר המלחמה” האמריקאים להגיע לקוריאה, וליישר את ההדורים עם מי שצריך בצפון קוריאה, לקראת מלחמה שנראית כבלתי נמנעת. בספר זה אנו למדים בפירוט מה סדר הגודל של הכוחות שיתמודדו ביניהם, אם חלילה תפרוץ מלחמה בין ארה”ב ודרום קוריאה לבין צפון קוריאה.

Image result for op centre   Equilibri di potere

הנה דפים מהספר שעוסקים בתיאור הישיבה בבית הלבן בין הנשיא וצוות עוזריו בשאלה כיצד להתמודד עם האיום הצפון קוריאני.סביר  להניח שישיבות מעין  אלה אכן מתקיימות  כעת בבית הלבן של הנשיא טראמפ והדיונים  וההצעות והתוכניות שעולות בהם דומים למתואר כאן.

אין ספק שהמחבר ג’ף רובין עשה שיעורי בית, לפחות לגבי אמצע שנות התשעים, אבל אני מניח שסדר הגודל של הכוחות לא השתנה בצורה משמעותית היום.

הבעיה שהוא מציב בעינה עומדת: למה להשתלט על מדינה שרק תהפוך לנטל על כל מי שיהיה אחראי לה (ארה”ב ודרום קוריאה)?

אבל לרווחת הכול, המלחמה נמנעת כשמתברר שמאחורי הפיגוע עומדים גורמים בצבא דרום קוריאה, אשר הגיעו למסקנה שעל הדרום להיות מדינה נפרדת מהצפון, ומעוניינים להשתלט עליה.

ומהי ההוכחה לכך? הטרוריסטים שולחים טיל גרעיני ליפן במטרה להצית בכך מלחמה עם צפון קוריאה, כפי שמוסבר בסיפור “אפילו הצפון קוריאנים לא יהיו מטורפים כל כך כדי לעשות זאת”.

זה אולי היה נכון בשנות התשעים כשהספר נכתב, אבל זה בהחלט לא נכון לגבי צפון קוריאה של השלטון הנוכחי, ששלח טיל כזה ליפן פעמיים בעת כתיבת רשימה זאת, ומן הסתם יעשה זאת גם בעתיד.

הצפון קוריאנים מתברר הם במקרה החד פעמי הזה חפים מפשע, ואין צורך לתקוף אותם.

עד לפעם הבאה לפחות.

חוץ מזה, הטכנולוגיות המתוארות בסיפור הם כמובן מיושנות מאוד, וכך גם התפקידים שניתנים בסיפור לנשים.

אבל מהספר ברור, שככל שיתנו לצפון קוריאה יותר זמן לפתח את יכולותיה הגרעיניות מבלי שדבר יעשה בעניין, יהיה בה משום איום עולמי בגלל חוסר היציבות הנפשית הכרוני של שליטיה.

לאחרונה, ב-2015, יצא לאור ספר נוסף בסדרת “חדר מלחמה” המחודשת: into the fire, ששוב עוסק בקונפליקט בין ארה”ב וצפון קוריאה, והפעם באופן ישיר יותר. המחבר הוא אינו ג’ף רובין, ובשלב זה עדיין לא קראתי אותו, אבל לא מן הנמנע שהוא חזה משהו ממה שמתרחש כעת בין ארה”ב וצפון קוריאה.

כביקורת סופית אציין שהספר מרתק, אבל לא כמו המותחן האמיתי שבו העולם נמצא בשעות אלו – בין שני מנהיגים שכישוריהם של כל אחד מהם מוטלים בספק.

ראו על עוד ספר רלוונטי של “חדר מלחמה”:

“הכורדים נגד התורכים” מורדים כנגד אימפריות

קוריאה לנצח

עוד על צפון קוריאה

קליגולה החדש?: השלישי בשושלת האלים של צפון קוריאה

צפון קוריאה לנצח?  : הרהורים על ההווה והעתיד של צפון קוריאה

חדר מלחמה – הגרסה הישראלית של יאיר לפיד

וראו גם :

שלום לך קטלוניה -מלחמת אזרחים בספרד גירסת “חדר מלחמה ”

Image result for ‫קוריאה לנצח‬‎

4 תגובות

  1. בואו לא נגזים. הצפון קוריאנים לא שלחו טילים, גרעיניים או אחרים, ליפאן. הטילים שלהם עברו מעל יפאן לכל היותר, ולפעמים גם זה לא. בכלל האם יש להם טילים עם ראשי קרב גרעיניים, שלזה אתה מתכוון? כלל לא בטוח. פיצוץ תת קרקעי גרעיני לא אומר שיש ראש קרבי גרעיני. ולגבי פצצת מימן – נו, באמת. הסיכוי שיש להם הוא אפסי. נשק גרעיני ״רגיל״ מהסוג שהוטל על הירושימה ונגסקי בהחלט מספיק גרוע. השאלה היא כמובן מה באמת לעשות בענין, וכל זמן שיש להם תמיכה סינית אין הרבה מה שאפשר לעשות.

  2. אמנון בהקשר הזה של הספר הטיל שנשלח ליפן בספר “חדר מלחמה” גם הוא עבר מעל ליפן “בלבד” ולא נשלח להפציץ אותה ישירות.
    בשנות התשעים הם לא העלו על דעתם שצפון קוריאה תעיז לחצות את הסף הזה ,והנה היא עוברת אותו.

  3. ובמציאות טראמפ היגיע להסכם עם שליט צפון קוריאה ,פירוז כחציה אי מנשק גרעיני תמורת נטישת ארה”ב את האיזור.ובכך טראמפ חוסך מליארדים לארה”ב אם כי יוצר כאב ראש לדרום קוריאנים.
    האם זה הסכם טוב או רע ? ?ימים יגידו.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש − ארבע =