סקירה על  ספרו של יואב אבני, החמישית של צ’ונג לוי (“זמורה ביתן”, 2009, 431 עמודים)

הקדימון לספר

מאת אלי אשד

חודש אוגוסט 2017 מסתמן כחודש לוהט, שבו ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מסובך עד צווארו בפרשיות שונות הנחקרות במשטרה.

ואיך תואר אוגוסט 2017 בספר שפורסם לפני שמונה שנים ומתרחש בחודש זה?

בשנת 2009 פרסם סופר מדע בדיוני ישראלי ידוע, יואב אבני, ספר יוצא דופן שבו תיאר את נבכי העתיד הקרוב מאוד, עתיד שהפך להיות ההווה שבו אנו נמצאים בעת פרסום רשימה זאת – אוגוסט 2017 (ליתר דיוק בסביבות ה-17 לאוגוסט 2017 ראו עמ’ 270).

לספר הזה יש כמה השגים משמעותיים ביותר. ראשית, היה זה הספר הזה היה הראשון שיצא  עם טריילר באינטרנט בארץ:

https://www.youtube.com/watch?v=WTsaClQnZrs

(עיצוב פסקול: גלית קידר. בימוי ועיצוב אפקטים: גיל שפירו)

Image result for ‫פרס גפן2010‬‎

נוסף על כך זכה “החמישית של צ’ונג לוי” זכה בפרס גפן למדע בדיוני ופנטזיה בקטגוריית ספר המקור הטוב ביותר לשנת 2010, מטעם האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטסיה.

באתר של יואב אבני יש תרגום לאנגלית של כמה פרקים ראשונים.

אגב, ספר נוסף של אבני, “הרצל אמר” – היסטוריה חלופית על המדינה היהודית של אוגנדה, זכה גם הוא בפרס גפן, וספרו האחרון עד כה, “לחצות את הנער פעמיים”, מועמד גם הוא כעת לפרס זה.

ב”החמישית של צ’ונג לוי” כתב אבני מעין היסטוריה עתידית של מדינת ישראל. גיבורו הוא צ’ונג לוי – בן לעובדת זרה מסין ולאב שרברב, ישראלי שבישראלים, אוהד קבוצת בית”ר ירושלים ובעל בית קפה תל אביבי. הוא מתעניין בצורה אובססיבית כמעט בטכניקות השגת האושר של הפסיכולוג המפורסם מסלו, ומתעניין מאוד באחותו החורגת, סטודנטית במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בן גוריון.

במהלך החודש הזה נכנסת ישראל וראש הממשלה בראשה לסחרור פוליטי חסר תקדים. מתברר שמכשיר המולטיפון של ראש הממשלה, ובו כל המידע הרגיש, נפרץ בידי ההאקרים הפלסטינים המתוחכמים של החמאס. ההאקרים חשפו את קיומו של מכשור סודי ומסוכן שפותח במכון ויצמן, והדבר מביא לסערה פוליטית. הם מאיימים להעלות הכול ברשת אם לא יתמלאו דרישותיהם באופן מיידי – שחרור אלף ומאה אסירים פלסטינים עם דם על הידיים, נוסף על חשיפה של טכנולוגיה ישראלי סודית  ומסוכנת במיוחד. אם זה יקרה יהיה זה סופו הפוליטי של ראש הממשלה.

בספר האקרים מוסלמים מאיימים על ביטחון ישראל, וגם ראש הממשלה הזהיר אופיר מגלה שמידע חשוב הודלף ממולטיפונו האישי, שבו המידע הוחזק בניגוד לכל כללי זהירות ובטיחות. ולא זאת בלבד, אלא שהטלפון הופעל בבסיס צבאי חשאי .

כל זה הוא משני בעלילה לבעיותיו האישיות של הגיבור צ’ונ גלי, שעסוק יותר ברומן אהבה לא ממומש לאחותו החורגת, אבל מוצא את עצמו לצערו בקבוצה שמתפקידה לפתור את הבעיה. הוא נקרא למילואים, ועליו להיות אחד משלושת האנשים שיפעילו את המכשור החדש והמוזר, במה שהוא רק עלילת המשנה של הספר.

ובכן, איך חזה אבני את העשור העומד לבוא?

עטיפה שלא פורסמה לבסוף ל”חמישית של צ’ונג לוי”

תל אביב בחודש אוגוסט 2017 של “צ’ונג לי” היא עיר שבעת פיגועים ומדושנת בתי קפה, המבוצרת היטב בבועתה. הספר נותן לנו רמזים  על מלחמת לבנון שלישית שהתחוללה לפני 2017, שבה נחתנו טילים אירניים במרכז הארץ וגרמו נזק רב.

“לבנון השלישית” לא התרחשה, אבל בהחלט הייתה יכולה לפרוץ אילולא החיזבללה לא היה מסתבך בסוריה באופן בלתי צפוי לחלוטין עם ארגוני דאע”ש והנוסרה. איש לא העלה זאת על דעתו ב-2009, כאשר סוריה נראתה כמדינה מונוליטית ויציבה.

אנחנו מגלים גם שהסלנג הישראלי הושפע עמוקות מהשפה הרוסית, כפי שהושפע בעבר מהערבית ומהאנגלית – בספר ישנן מילים רוסיות רבות שיובנו רק ליודעי ח”ן. השינוי הלינגוויסטי הזה צריך היה לקרות, אף שבינתיים לא קרה. מן הסתם יתרחש בעתיד.

פעולות קנייה וחיפוש מידע מבוצעים באמצעות מכשיר המולטיפון, שאפשר להתייחס אליו אל שם נרדף ל”סמטרטפון”האמיתי מאוד, שבהחלט מבצע את רוב הפעולות המבוצעות בידי ה”מולטיפון” בספר

“מנובמבר 2014 כל מוסד ממשלתי אקדמאי ורפואי מחוייב לנייר מסמכים רגישים.,,,הוכרז עוצר רשת -וחזרנו באופן מלא לתקשורת נייר -לפקסים ולמדפסות.יש יתרון בידיעה שמסמכים מושמדים או מאובטחים כמו שצריך מול העיניים”.>( ע’ 149)

תחזית שהתגשמה..אמנם לא התגשמה עדיין במלואה ובהחלט לא מנובמבר 2014  אבל   זה קורה ויקרה במציאות של שנת 2017 האמיתית ככל שהחשש מפושעי סייבר עצמאיים וטרור סייבר  בשליטת מדינות זרות הולך וגובר. .והוא התגבר מאוד בשנת 2017 כתוצאה מהתערבות האקרים רוסיים במערכת הבחירות של ארה”ב ושל צרפת. יש להניח אם כך שבעשור הבא ממשלות העולם ובודאי שירותי הביטחון והביון אכן  יחזרו לתקשורת לא אינטרנטית כפי שמתואר בקטע הזה..

אבני חזה שגם ב-2017 לא תהיה רכבת תחתית בתל אביב.

מאידך, הוא לא חזה כלל את החפירות לרכבת התחתית ואת ההשלכות שיהיו על כך לפגיעה בחיי האוכלוסייה. זה כנראה נראה דמיוני מדי בשנת 2009…

העולם של שנת 2017 שופע מסכי ענק וטלפונים בעלי פונקציות מרובות. כבדרך אגב מצוין בספר שישראל נסוגה מיהודה ושומרון, והמתנחלים פונו במסגרת תוכנית שנקראה “התגבשות”. כמו כן מסופר כי במהלך העשור האחרון הוקמו יישובים חקלאיים רבים בערבה, כולם מן הסתם מאוכלסים במתנחלים לשעבר מיהודה ושומרון. בבאר שבע קיים רובע סודן טאון, שבו מתגוררים פליטים מסודן.

הרייטינג שולט בכול – ולא רק בטלוויזיה. בתום מהדורת החדשות הצופים מתבקשים לדרג את הנושאים שאותם היו רוצים לראות גם במהדורות הבאות.

למדינת ישראל של שנת 2017 ישנה נשיאה. דבר זה לא קרה עדיין, אבל מן הסתם יקרה בעתיד.

הרמטכ”ל חובש כיפה. גם דבר זה עדיין לא התרחש, אבל מן הסתם יגיע גם יגיע – וכפי הנראה מהר יותר מנשיאה.

לפניכם ריאיון שערכתי עם עם יואב אבני 

אלי: מתי כתבת את ספרך על צ’ונג לוי?

Image result for ‫יואב אבני‬‎

יואב אבני: “החמישית של צ’ונג לוי” נכתב במהלך השנים 2008-2006, ויצא לאור בשנת 2009.

אלי: מדוע כתבת דווקא ספר על העתיד הקרוב, בערך תשע שנים מכתיבת הספר?רוב סופרי המדע הבדיוני כידוע לך כבר לא מעזים לעשות זאת…

אבני: אני מחפש בכל ספריי וריאציות על ה”כאן והעכשיו”, כדי ליצור אצל הקוראים תחושה בעלת שני רבדים – מחד, נקודת המוצא של הספר מוכרת פחות או יותר, ומאידך מתגנבת די מהר ההכרה שהכול יכול לקרות.

מכיוון שב”שלושה דברים לאי בודד” שקדם לו, טיפלתי ב”כאן” והסטתי את העלילה לאי בדיוני באוקיינוס ההודי, ב”חמישית של צ’ונג לוי” החלטתי להתחיל בנקודה פיזית מוכרת לי מאוד – צומת הרחובות נורדאו-סוקולוב בתל אביב, אבל הסטתי את “העכשיו”, את הזמן, כעשור קדימה, לשנת 2017.

לא רציתי להתרחק מדי מההווה, כי היה לי חשוב לספר סיפור המחובר למציאות המוכרת שלנו. גיבור הספר, צ’ונג לוי, נולד בשנים שבהן נכתב הרומן, והעבר שלו הוא ההווה של הקוראים, כך שיש ביניהם השקה מסוימת.

אלי: בדיעבד, כשהתאריך שבו מתרחש הספר, חודש אוגוסט 2017, הגיע – עד כמה מה שמתואר בספר התממש לדעתך במציאות?

אבני: נהוג לבדוק אם ספרים העוסקים בעתיד אכן הצליחו לחזות את המציאות. עבורי העלילה חשובה הרבה יותר, והדמויות שיצרתי בספר הזה ליוו אותי בשנים שחלפו הרבה יותר מניחושים טכנולוגיים ואחרים. במובנים מסוימים, הספר כן הצליח לתאר מגמות רלוונטיות לעשור הזה: האיום הסייבר-בטחוני (בספר, “גדודי ההאקרים של עז-א-דין אל-קאסם” משתלטים על מכשיר הטלפון של ראש הממשלה), מרכזיוּת הטלפון הסלולרי (המכונה מולטיפון בספר) בחיינו, קדושת הרייטינג המדרג את כל תחומי החיים ומכוון את הצרכנים. הצלחתי אפילו לחזות שגם בשנת 2017 עדיין אין רכבת תחתית בתל אביב…

במובנים אחרים, העתיד המתואר בספר לא דומה להווה שלנו כיום (התפתחות השפה, למשל). אבל ככל הנוגע לי, אני בוחן את ספריי בהיבט מרכזי אחד: האם הייתי כותב אותם שוב?

התשובה שלי לעצמי לגבי “החמישית של צ’ונג לוי” חיובית – הייתי כותב את הספר הזה שוב…

עד כאן אבני.

Image result for ‫אופיר פינס‬‎

אופיר פינס – האם הוא ראש הממשלה בעתיד של “החמישית של “צ’ונג לוי”?

טרור הסייבר המתואר בספר אכן הולך וגובר בימינו, אבל ראש הממשלה בעתיד של צ’ונג לוי אינו בנימין נתניהו. בספר מוזכר כי ביבי עלה לשלטון ב-2009, אך לא שרד כראש ממשלה לאחר 2011. את מקומו תפס פוליטיקאי בשם אופיר, ולא מצוין מאיזה מפלגה הוא. האם המחבר חשב באופן ספציפי על אופיר פינס, שכאשר הספר נכתב היה פוליטיקאי מבטיח במפלגת העבודה? נכון להיום פינס נשר מהמערכת הפוליטית.

עטיפה אופציונלית שלא פורסמה

אבל כאמור בפתח הרשימה, הספר חזה שבמהלך חודש אוגוסט 2017 ראש ממשלת ישראל יהיה מסובך בצרה פוליטית גדולה מאוד, שתוביל למשבר חסר תקדים בקריירה הפוליטית שלו, כתוצאה מחשיפת תכני המולטיפון שלו, ומחשדות למעורבות בפרשיות שחיתות שונות. אם זה יקרה במציאות הממשית – נמתין ונראה.

כספר של חיזוי מדויק של העתיד בעוד עשור אני מעניק לו 8 בסולם אשד.

ראו גם:

הקדימון לספר “החמישית של צ’ונג לוי”

יואב אבני בוויקיפדיה

דף הפיסבוק של יואב אבני

אם זה יימשך כך: נבואות 2017

העתיד שלא היה: היסטוריה חלופית של מדינת ישראל לשנת 2013

ההווה של שנת 2016 כעתיד דיסטופי


תגובה אחת

  1. יואב אבני ייתן הרצאה בכנס לחובבי המדע הבדיוני “איקון 2017 בסינמטק תל אביב אולם 2

    ראשי פרקים בכתיבת רומן

    ביום ראשון, 8/10, 18:00 – 20:00

    ראשי פרקים בכתיבת רומן
    תקציר ההרצאה בידי אבני :

    בהרצאה אעבור בכל התחנות החשובות לתהליך הכתיבה לפי ניסיוני כסופר. בעזרתן יוכל כל כותב להפוך את הרצון התיאורטי לכתוב רומן לתהליך סדור עם התחלה, אמצע, ובחלק מהמקרים גם סוף טוב. המפגש מיועד לכותבים מתחילים, למי שלא בטוחים כיצד להתחיל, להמשיך או לסיים, וגם למתעניינים בתהליך הכתיבה באופן כללי או בספריי באופן אישי.

    על המרצה: סופר, מתרגם ומנחה כותבים.
    ספרו של יואב אבני “לחצות נהר פעמיים” מועמד השנה לפרס גפן למדע בדיוני מקורי.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

10 − 7 =