Image result for wonder woman first world war

הקדימון לסרט וונדר וומן

מאת אלי אשד

הסרט החדש על גיבורת הקומיקס המיתולוגית הפמיניסטית וונדר וומן ( אשת חיל או אשת פלא בתרגום לעברית שלא ניתן כלל משום מה)  בכיכובה של הישראלית גל גדות הוא מעניין (היסטוריה מפורטת של הדמות אפשר למצוא במאמרי כאן “אשת חיל מי ימצא“). בישראל היא מוכרת רק מסדרת הטלוויזיה משנות השבעים בכיכובה של לינדה קרט. הסדרה שודרה בישראל בשם “אשת -חיל” (וחבל שמפיקי הסרט לא שמרו על הביטוי העברי המקסים הזה).

נכון, היא מאוזכרת ויזואלית בציור הזה של נועם נדב מהסיפור המצוין בהמשכים “עולמות של קפטין שוורץ” שהופיע ב”כולנו” בשנות השמונים (ופורסם ב”יקום תרבות”). בציור נחזה העתיד של שנת 2017 שבו כל הילדים בישראל מכירים את וונדר וומן, אבל זה היה בגדר יוצא דופן.

יש לשער שלגל גדות הייתה היכרות מועטה ביותר, אם בכלל, עם הדמות שהפכה אותה בשנים האחרונות  למפורסמת.

אך הדבר השתנה ב-2016, כאשר לקראת הקרנת הסרט הופיע ספר ילדים על וונדר וומן, המתאר את הרפתקאותיה כנערה באקדמיה לגיבורי על.

Image result for ‫וונדר וומן פוסטר‬‎
הדמות בכל מקרה תמיד בלטה פחות מזאת של סופרמן, ובאטמן וגיבורים אחרים, ובכל זאת הפכה לסמל של פמיניזם בכך שהראתה שאישה יכולה להתגבר על כל אויב ועל כל סכנה לא פחות טוב מגיבורי-על גבריים.

%
ברם, הדמות כפי שהוצגה בסיפוריה המקוריים היא בעייתית כיום מסיבות שונות.

בסיפורים המקוריים הוצגה לא כמעין אישה אמזונה “רגילה”, אלא כמעין גולם כל יכול. היא נוצרה כבובה בידי המלכה של האמזונות היפוליטה, שהפכה אותה לכל יכולה ומעולם לא היה לה אב. קשה להרגיש תחושת קשר לדמות כזאת, וטוב עשה הסרט וכמוהו גרסת הקומיקס העכשווית, שבה הובהר שסיפור המקור המטופש הזה הוא בסך הכול סיפור לילדים שהמציאה היפוליטה ולוונדר וומן. אמנם הסיפור העכשווי שוונדר וומן היא חצי אלה, בת לאל ולבת אדם, הוא שיפור מועט ביותר ( למה היא לא יכולה  להיות אנושית לחלוטין?) אבל עדיין יש שיפור כלשהו.

וונדר וומן ועמיתיה לוחמים במלחמת העולם הראשונה

הסרט מפתיע בכך שהחליט לשנות את זמן העלילה מימי מלחמת העולם השנייה כפי שהיה בגרסת הקומיקס המקורית שכתב צ’רלס מרסטון, פסיכולוג וממציא הפוליגרף – מכונת האמת (וכפי שהיה בעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה משנות השבעים) לימי מלחמת העולם הראשונה – ל-1918. לפני 101 שנים.
וזה מפתיע, כי גיבורי העל הם לכאורה תוצר של העידן  שלפני מלחמת העולם השנייה. סופרמן גיבור העל הראשון נוצר ב-1938, שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. באטמאן נוצר ב-1939, ממש במקביל לפריצת המלחמה. וונדר וומן עצמה זמן לא רב לאחר מכן, כשהמלחמה כבר הייתה בעיצומה.

מה לוונדר וומן ולמלחמת העולם הראשונה, שאז לכאורה הציבור לא הכיר כלל גיבורי על?
האמת היא שניצני הרעיונות הבסיסיים של גיבורי העל, שצצו כבר בעידן שלפני מלחמת העולם הראשונה, שבו נוצרו רעיונותיו של ניטשה על “האדם העליון”, שימשו כהשראה גם לגיבורי העל מהקומיקס.

Image result for his last bow

שרלוק הולמס נגד סוכן גרמני במלחמת העולם הראשונה

שרלוק הולמס, הבלש הכול יכול שקיבל השראה גם מרעיונות אלו בסיפור המאוחר ביותר על חייו שכתב קונן דוייל “הקידה האחרונה”, פועל כנגד מרגלים גרמניים בראשית מלחמת העולם הראשונה.
רלוונטי יותר הוא טרזן איש הקופים של אדגר רייס בוראוז, שיחד עם גיבור על אחר, ג’ון קרטר ממאדים, נוצר בשנת 1912, שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הוא נלחם בצבא הגרמני באפריקה בזמן מלחמת העולם הראשונה בספר “טרזן הבלתי מנוצח” וחזר להילחם בהם במלחמת העולם השנייה בסרטים ובסיפורי קומיקס.

Image result for tarzan versus the germans

טרזן  איש הג’ונגל  נלחם בגרמנים במלחמת העולם הראשונה.


מלחמת העולם הראשונה מתאימה בבירור לא פחות מהשנייה לגיבורי על. תסריטאי הסרט הבינו זאת והפעילו את וונדר וומן ב-1918 .
האויב שלה בסרט הוא האל ארס, אל יווני קדמון החושש מפני בני  האדם שהשתלטו על כדור הארץ  ומחריבים אותו, רעיון שנמצא בסיפורים המקוריים על וונדר וומן – לזהות מי המנהיג המלחמתי שארס מכוון דרכו את המלחמה.
האם זהו לונדנדורף, מפקד הצבא הגרמני?

Image result for wonder woman ludendorff

הגנרל  אריך לודנדורף  (דני יוסטון) בסרט “וונדר וומן”

Image result for ludendorff

הגנרל האמתי מאוד אריך לודנדורף, ממפקדי הצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה ומביס הרוסים בקרב טננברג, לימים בעל ברית של אדולף היטלר

לודנדורף, שוונדר וומן נלחמת בו והורגת אותו (!) הוא דמות היסטורית אמיתית. בסרט הוא  מחוסל לאחר קרב בידי וונדר וומן לאחר שרצח את אנשי מטהו.
במציאות לודנדורף, שהיה אחראי לניצחון הגרמני הגדול על הרוסים, הפך לגיבור גרמני ושיתף פעלה עם היטלר בניסיון הפוטש ראשון שלו ב-1923, ובהמשך חייו הקדיש   את זמנו לפרסום ספרים שבהם הראה שכל בעיות העולם נובעות מקשר של היהודים והבונים החופשיים. הוא נפטר ב-1937 וקיבל הלוויה ממלכתית מידי המפלגה הנאצית שבה השתתף אדולף היטלר.
הסרט מתעלם מהעניין הקטן הזה, ומבחינתו לודנדורף נהרג בידי וונדרוומן ב1918.

Image result for wonder woman ludendorff

דוקטור איזבל מארו, “דוקטור רעל ” (אלנה אניה, מדענית-על בצד הגרמני לצד גנרל לודנדורף)

עוד דמות מעניינת היא המדענית הספרדית איזבל מארו, המכונה “דוקטור רעל”, מדענית גאונית שמפתחת גזים מרעילים עבור הגרמנים. במציאות  ההיסטורית נשים לא עבדו בימי מלחמת העולם הראשונה, וגם לא שנים רבות אחרי כן בתחומים צבאיים של מחקר מדעי, אם כי כבר הייתה אז כימאית ידועה אחת –  הפולנייה מארי קירי שגילתה את הרדיום.

חבל שלא שילבו אותה בסרט כבעלת ברית של וונדר וומן, כניגוד ל”דוקטור רעל”. מן הסתם, הזדמנות תסריטאית שהוחמצה.

Image result for ‫פריץ הבר‬‎

ד”ר פריץ הבר, המקביל המציאותי ל”ד”ר רעל”

אבל בהחלט היה מישהו כזה במציאות – מישהו שהקביל לדוקטור רעל. זהו פריץ האבר, מדען גרמני-יהודי ממציא הגזים המרעילים, שבסוף חייו, כשברח מגרמניה הנאצית, היה אמור לעבוד במכון וייצמן (!). אולם סביר להניח שאם דמותו הייתה נכנסת לסרט היה הדבר גורם להאשמות באנטישמיות את היוצרים, אף על פי שהם בסך הכול היו עוקבים אחרי  המציאות ההיסטורית.
אלא שאז מתברר שארס אינו דווקא לודנדורף, וגם בהחלט לא דוקטור רעל (מה פתאום שארס הגבר יפעיל אישה?) אלא מישהו אחר – דווקא בצד של האמריקאים.
אשת חיל נאלצת להיאבק בו ולא תהיה זאת תגלית גדולה מדי שהיא מנצחת עם כוח הנחשב נשי.
אציין שלפי ההיגיון של הסרט היה מתאים להראות שארס נכנס בסיום בחייל גרמני לא ידוע אחד – אדולף היטלר. אבל יוצרי הסרט לא עשו זאת – וחבל.
בסך הכול זהו סרט לא רע בכלל, שמעורר עניין בדמות וגם בתקופה שבה היא פועלת. סרט המבוסס על דמות של חברת די סי הטוב ביותר שראיתי מזה זמן, וזה בהחלט משהו.אפשר בהחלט לראות!

Image result for wonder woman against nazies

ראו עוד על וונדר וומן:

אשת חיל מי ימצא: ההיסטוריה של וונדר וומן

חגית בת אליעזר סוקרת את הסרט וונדר וומן

הסרט בויקיפדיה

ראו עוד סיפור קומיקס על מלחמת העולם הראשונה:

דוקטור הו-  מהבריקזייט ב-2017 למלחמת העולם הראשונה ב-1917

Image result for wonder woman second world warComics That Never Were – Captain America #155 by Theamat
עטיפה של חוברת בדיונית – גיבור העל קפטין אמריקה פוגש את וונדר וומן במלחמת העולם השנייה

2 תגובות

  1. הביקורת מספקת מבט היסטורי על הדמות של וונדר וומן וגם על עלילת הסרט.
    בזכותה אני רואה, שיש יתרון למיקום ההתרחשות במלחמת העולם הראשונה ולא בזו השנייה:
    1. מלחמת העולם הראשונה הייתה מלחמה “נורמלית”: בין צבאות סדירים ולא רצח עם והשמדה המונית מתועבת.
    2. מלחמת העולם הראשונה פחות מככבת בסרטים
    3. הדמות של גיבורת העל נוצרה ב 1941 והשתתפה במלחמת העולם השנייה, לכן בסרט הנוכחי יש חידוש לעומת המקור.
    4. אפשר לראות בסרט ציון של 100 שנה למלחמה.

  2. להלן הודעה רשמית שהתקבלה מאולפני Warner Bros. Pictures

    הסרט “וונדר וומן” בכיכובה של גל גדות שבר שיא נוסף בהכנסות בקופות בצפון אמריקה, כשהגיע ל-400 מיליון דולר מאז יציאתו ביוני האחרון, כך מדווח סו קרול, נשיא שיווק והפצה Warner Bros. Picturesנתון שהופך את “וונדר וומן” לסרט המרוויח של השנה עם סך הכנסות של יותר מ- 794 מליון דולר בקופות ברחבי העולם.

    הסרט ״וונדר וומן״ הינו הסרט הגדול והמרוויח ביותר שאולפני וורנר ברוס הפיצו בישראל עם למעלה מ700,00 צופים.

    דורית ישי, סמנכלית הפצה גלובוס מקס מסרה כי : ״חוויית העבודה על הסרט הזה היתה ייחודית, מעבר למסע הפרסום יוצא הדופן בהיקפו, מדהים ומרגש היה לראות את אהבת הקהל והפרגון שבא לידי ביטוי בבתי הקולנוע, מפגן של קהלים מכל הסוגים, משפחות שלמות על סבים ונכדים, מחיאות כפיים ותחושות גאווה. דאגנו לעדכן את גל בכל המתרחש וקיבלנו תשומת לב רבה מהעולם כולו״.

    “וונדר וומן” מצטרף לסרט השלישי מבית אולפני וורנר ברוס שהכניס מעל 400 מיליון דולר, מה שמביא את הנסיכה האמזונית להיות בחברה טובה לצד “האביר האפל” ו”עלייתו של האביר האפל ” שלושתם מבית DC קומיקס. שבוע אחר שבוע, הסרט “וונדר וומן” עמד בראש רשימת הסרטים שנראו אי פעם עבור ז ‘אנר גיבורי העל, ודורג בעשירייה הראשונה בקופות במשך תשעת השבועות הראשונים.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 × שתיים =