אלי אשד, העורך הראשי של ״יקום תרבות״, ממליץ על:

הכנס השנתי הראשון לספרות בלש ומסתורין, יום שני 12/9

בואו בהמוניכם – צעירים, מבוגרים וזקנים, הורים, ילדים ונכדים, לכנס שאותו מארגן מגזין הרשת “יקום תרבות” ביום שני ה-12 בספטמבר ברמת השרון.

זהו כנס ראשון מסוגו בישראל ובשפה העברית העוסק בסוגה הספרותית הפופולארית ביותר בעולם מזה מאה שנה, ז’אנר הבלש, המסתורין, הפשע והמותחן.

בכנס יופיעו כמה מטובי החוקרים והמרצים על ספרות זאת, וכמה מטובי הסופרים בז’אנר זה בהרצאות מרתקות ובפאנל יוצא דופן שיכנס בתוכו סופרי בלשים שונים. אלה ידונו על ההווה ועל העתיד של התחום.

לראשונה יינתנו בו אותות הוקרה לאנשים שתרמו בעבר תרומה חשובה לספרות זאת בשפה העברית.

חלק מיוחד של הכנס מוקדש לספרות ילדים ונוער, והכניסה אליו חינם. שני הסופרים הידועים מיכאל אבס (סופר ילדים) ואשר קרביץ (סופר נוער) יציגו חידות בלשיות לקהל שיעזור לפתרון חידות באמצעות ציוריו של אמן הקומיקס עופר זנזורי, שייעשו במקום. אתם רוצים להיות בלשים? נסו לפתור את החידות!

ראו ריאיון על הכנס עם אלי אשד ואדיבה גפן ב”ערב חדש”.

חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות באירועים, ממליצה על:

מופע ״אוצרות״ של אנסמבל קרטושקס

ביום רביעי 7.9 התקיים בבית היוצר בנמל תל אביב מופע “אוצרות” של אנסמבל קרטושקס, שעושה אימפרוביזציה על פי שיטת תיאטרון הפלייבק. להקת הפלייבק הראשונה נוסדה ב-1975 במדינת ניו יורק, על ידי ג’ונתן פוקס ואשתו ג’ו סאלס, שחיפשו דרך לקרב את התאטרון למציאות היומיומית והחוויה הספונטנית. כיום השיטה רווחת בכל העולם. ישראל נחשבת כמעצמת פלייבק ובה פועלות כ-50 קבוצות כאלו.
אנסמבל קרטושקס עוסק בתאטרון פלייבק משנת 1998. מרט מיירוביץ’ – ממייסדי האנסמבל וחבר בצוות ההנהלה של קרטושקס, הוא המנהל המוזיקלי של האנסמבל, ומנגן במופעים על מגוון כלים: כינור, קלידים, גיטרה, סיטאר, ותוכנות מוזיקליות. האנסמבל מונה 14 שחקנים, כשבכל מופע משתתפים כמחצית מהם.
אנסמבל קרטושקס מופיע בפני קהלים שונים: בארגונים עסקיים, בכנסים מקצועיים, בבתי ספר, באירועים פרטיים כגון ימי הולדת, במסיבות רווקים, ובמופעים פתוחים לקהל הרחב בבית היוצר בנמל תל אביב.
לאחר שיר פתיחה המבוצע ע”י כל השחקנים, המנחה – יעל כהנא, אשר לפי הזמנתה הגעתי למופע – שוחחה עם הקהל, הציגה את הנושא המרכזי “אוצרות”, וביקשה מהנוכחים בקהל לתת דוגמאות לאוצרות שלהם. יעל הייתה ממוקדת בשפת הגוף של המציעים ובנימת קולם, כדי לבחור את בעלי הסיפורים המעניינים. ואכן, האנשים שעלו מן הקהל במהלך הערב הגישו, בהנחייתה של יעל, סיפורים מרתקים, ועשו זאת בצורה כנה ורהוטה. לאחר שמיעת הסיפור, השחקנים, בליווי מוזיקלי, החזירו (back) למספר ולקהל המחזה מידית של הסיפור, עם דגש על הפן ההומוריסטי, אבל בכל מקרה בצורה המכבדת והמתחשבת באדם שחשף את סיפורו האישי.

להזמנת אירועים פרטיים ומועדים של מופעים פתוחים בבית היוצר, שמתקיימים מדי חודשיים, ראו באתר הקבוצה.

חגית ממליצה גם על:

הצגה, ״המלבוש״ בצוותא

אודי בן סעדיה (החילוני) עיבד וביים שלושה סיפורים של ש”י עגנון: “עם פטירת הצדיק”, “מעשה העז” – שנכתבו בשנת 1925, והסיפור המרכזי והידוע משנת 1951 “המלבוש”, ועם המוזיקה והנגינה בצ’לו של יובל מסנר, הרוקיסט, נוצרה “המלבוש” – הצגת יחיד, בביצועו של השחקן ישי מאיר(הדתי).

ההצגה עולה בצוותא בתל אביב מאז 2011. ראיתי אותה ביום חמישי, 8.9.2016 באולם האינטימי של צוותא 2, ולאחריה שוחחו הבמאי והשחקן עם הקהל. אודי בן סעדיה דיבר בהערצה גלויה על ש”י עגנון, וסיפר את קורות חייו, שהשתקפו ביצירתו. לישי מאיר הבנה עמוקה של הרבדים היהודיים-דתיים של סיפורי עגנון וחמלה לגיבורים השלומיאלים, המחמיצים את חייהם. משחקו הדגיש את הפן ההומוריסטי והמיסטי-דמיוני של מעשיותיו של עגנון. כל הכוחות: העיבוד, הבימוי, הליווי המוזיקלי, והמשחק העוצמתי, חברו יחד להמחשת גדולתו של הסופר אשר נפשו, המתרוצצת בין העולמות, מצאה שמץ מנוחה בגוף הספרות העצום והמוערך.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

11 − שתיים =