האם עמותה בלי (או עם) כוונות רווח יכולה להשתלט על כל העולם הידוע בזמן קצר יחסית  כקבוצת לחץ בלתי ניתנת לעצירה? קתרין מקלין, סופרת מדע בדיוני ידועה, מראה בסיפורה הקלאסי “כדור השלג” שהדבר אפשרי…

Author Picture

קתלין מקלין התפרסמה בשנות החמישים של המאה הקודמת בסיפוריה המבריקים שלא דנו כמקובל עד אז במדעי הטבע ועתידם, אלא דווקא בהשלכות של מדעי החברה על העתיד.

כבר אסימוב כתב בסדרת ״המוסד״ על סוציולוגיה כמדע שימושי מדויק המאפשר לחזות את העתיד. הוא קרא לזה ״פסיכוהיסטוריה״. בסיפור שלפנינו משתעשעת הכותבת ברעיון של סוציולוגיה כמדע המאפשר לבנות ארגונים מראש כך שיגדלו. זהו ללא ספק חלומו של כל איש עסקים, דיקטטור, והאמת – גם מייסד עמותה ללא כוונת רווח.

הסיפור פורסם במקור במגזין המדע הבדיוני “גלקסי” בספטמבר 1952.

“כדור השלג” הופיע בעברית במגזין “פנטסיה 2000″‘ גיליון 40 (1984) בתרגום מוניקה שדה.



3 תגובות

  1. “כדור השלג ” נראה כסיפור היחיד שתורגם של קתרין מקלין לפחות תחת שמה. אולם יש לה סיפור מפורסם אף יותר נוסף שגם הוא עובד לרדיו והוסרט לטלווזייה ועובד לקומיקס. זהו Pictures Don’t Lie” על ספינת חלל שמגיעה לכדור הארץ ומתגלית כמיקרוסקופית
    למרבית הפלא ניראה שהסיפור תורגם אבל במקום נדיר ביותר שאינו מוכר אף לאספנים הגדולים ביותר של מדע בדיוני בישראל .
    זהו מגזין שיצא לעברית בשנות החמישים בשם “סיינש פיקשין ” שממנו יצאו ארבעה גליונות נדירים ביותר.
    חוברת 1. של המגזין כללה את
    פלישה לכדור הארץ ” רומן פנטסטי מרתק מאת “גורדון קלי “. למעשה זהו פלגיאט של “תמונות לא משקרות ”
    מאת קטרין מקלין. על ספינה חייזרית שמנסה לנחות בכדור הארץ ומתגלה כבעלת גודל מיקרוסקופי.
    ייתכן שכתב העת תירגם את סיפורה של מקלין ומשום מה שינה את שם המחבר(ת) וייתכן שתירגם או עיבד סיפור של מישהו אחר שכתב סיפור דומה מאוד לשלה.
    הסיפור הנ”ל הוסרט לעתיד כסרט קצר של 20 דקות בשם” רשות נחיתה ( 1977) “עם יוסי גרבר ומשה טימור בידי הבמאי ריקי שלח,שאולי התבסס על התרגום של הסיפור שקרא בשנות החמישים. לדברי שלח בראיון שנתן לכתב העת “פנטסיה 2000 ” על הסרט נודע לו על קיומו של סיפור של מקלין רק לאחר שצילם את הסרט בעל העלילה הכמעט זהה.
    בכל אופן ראוי מאוד לתרגם את הסיפור מחדש.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

eleven − 4 =