אלי אשד, העורך הראשי של “יקום תרבות” ממליץ על:

הספר “כנועים באדום“: מבט מחקרי על שלושה אירועים רדיקליים בארץ ישראל 1952-1917, מאת שאול אבישי (הוצאת “ראובן מס”, 2014).
בשבוע שעבר חגגה דודתי ציפי פרימור את יום הולדתה השמונים.
לכבוד יום ההולדת הזה הבאתי לה כמתנה את הספר “כנועים באדום”, ספר מחקרי המתאר שלוש פרשיות מרתקות ולא ידועות מתולדות היישוב: פרשת גדוד העבודה, קבוצת שמאל קיצונית שפעלה בארץ ישראל בשנות העשרים והשלושים, וגם סיפורם של תאי שמאל קיצוני במדינת ישראל בראשית המדינה, שעמדו במרכז פרשיות ריגול עבור ברית המועצות.

אבל מבחינתי (ומבחינת דודתי ציפי) המרתקת ביותר היא הפרשייה האמצעית בספר, שאינה עוסקת בקשרים של גורמים שונים ביישוב היהודי עם ברית המועצות, אלא עם גרמניה הנאצית.
הפרק “סוכנו של אייכמן” פורש את סיפורה של רשת ריגול גרמנית נאצית בארץ, שפעלה בשנות השלושים בשיתוף פעולה עם גורמים יהודיים, וכנראה בכירים, מהשכונה הטמפלרית שרונה, מול שכונת מונטיפיורי. הספר מביא לראשונה בדפוס את הסיפור המלא, עד כמה שידוע, מאחורי הרשת, ואת הפרשה המלאה של רצח היהודי צוונגר איש שכונת מונטיפיורי, שהיה קשור לחשיפת הרשת, ונרצח בידי סוחר אדמות יהודי שאולי היה קשור גם הוא לרשת זאת. המשפט שהתקיים שזיעזע את הישוב, והפך למשפט המפורסם ביותר בתולדות היישוב העברי בתקופה זאת, שני רק למשפט רצח ארלוזורוב.
כהערה אציין שבני משפחתי, אבי ודודתי, שהכירו את צווינגר, היו מעורבים מאוד כל חייהם בקריאה על הפרשה ובניסיון לגלות פרטים חדשים עליה.
הספר מביא את הסיפור המלא הידוע, אבל למעשה הסודות מאחורי הפרשה – עד כמה ידעו בכירי הישוב על הקשרים של אנשיהם עם הנאצים ועם אייכמן באמצע שנות השלושים ועד כמה תמכו בהם – נשארים בגדר סוד כמוס גם בעצם היום הזה. נראה שהמחבר אסף כל פיסת מידע אפשרית על הפרשה הזאת, אבל המסתורין הגדול נשאר גם שמונים שנה אחרי. אפשר רק להסיק שהקשרים בין גורמים יהודיים בכירים ובין גורמים נאציים נותרו כסוד הגדול מכולם.
כתבתי בעבר על הרצח במסגרת מאמר על  הארגון החשאי “בני ציון –האחים הנאמנים”, שצוונגר היה חבר בו. חבל שהמחבר לא העניק לי קרדיט, ובמיוחד במאמר הרצח בחולות תל נוף.

ניסים כץ, עורך מדור הפרוזה של “יקום תרבות” ממליץ על:
הספר “ילדותו של ישו” מאת ג’.מ. קוטזי בהוצאת עם עובד.

בתור אוהד מושבע של קוטזי חיכיתי לספר הזה המון זמן. אמנם הספר ראה אור בעולם ב- 2008 אבל רק עכשיו הוא תורגם לעברית, והוא אקטואלי מתמיד לאור תופעת הפליטות של רבים מסוריה ועיראק, ושאר ארצות האסלאם, לאירופה. במרכז הספר עומדים היחסים בין המבוגר סימון לילד דויד. סימון רואה בעצמו מעין שליח שתפקידו להחזיר את דויד לאמו האבודה, ודרכו הספר עוסק לא מעט בשאלות של הורות. זהו ספר עדין אך מהורהר, שמצליח לחדור אל הלב. מומלץ.

“יקום תרבות” פרסם סקירה מלאה על הספר.

חגית בת אליעזר, שליחת “יקום תרבות” לאירועים ולמופעים בכל רחבי הארץ ממליצה על:

עמית אולמן בהופעה. צילום: חגית בת אליעזר

Spoken Word ב”בית אריאלה”, תל אביב.

ביום חמישי 19.11 התחילה סדרת אירועי שירה מדוברת Spoken Word  בבית אריאלה בתל אביב. במופע הראשון קראו אריק אבר, גלעד בלום, דנה ידלין, פדרו גראס (עמית אולמן) ואסף שנהב. המשוררים קראו בסבב עם הליווי המוסיקלי של אמיר צוויבן שענה במקצוענות על דרישות המשוררים וסיפק להם סגנון נגינה כבקשתם. אריק אבר הוא אימפריה של אומנויות הבמה בעיניי – כל כך רבגוני: מייסד תחרויות ה-poetry slam בישראל, קרקסן – ליצן בקרקס ריאקשן שמציג ב”זאפא” הרצליה, ומשורר spoken word במופעי “ביטמילה” ברחבי הארץ. את השחקנים דנה ידלין ועמית אולמן אני רואה בעיני רוחי בתפקידים הראשיים בהצגה “הטרגדיה של מקבת” המופתית של תיאטרון “האינקובטור” הירושלמי, שבה צפיתי ב”צוותא” תל אביב, וכל כך הושפעתי ממנה עד כי טעיתי בדרכי הקבועה והידועה לתחנת הרכבת.

אסף שנהב פעיל בפואטרי סלאם של הנוער בהרצליה. את גלעד בלום ראיתי אתמול לראשונה. לסיום הערב עלו רוב המשוררים המשתתפים על הבמה והבריקו במופע אלתור דקלומי-מוזיקלי רציני-הומוריסטי שהשאיר טעם לעוד – שיבוא במופעים השבועיים במועדים: 26.11,  3.12,  10.12,  17.12,  24.12,  31.12, 7.1.2016.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × שתיים =