ביקורת על הסרט “ספקטר” סרטו החדש, ה-24 במספר של ג’יימס בונד

מאת אלי אשד

לפנינו הסרט הרביעי בסדרת “גיימס בונד” בכיכובו של דניאל קרייג ובבימויו של סם מנדס, שביים גם את “סקייפול” בשנת 2012. הסרטים בכיכובו של דניאל קרייג הם בגדר “איתחול מחדש” של הסדרה. דהיינו, הם מתחילים את כל הסיפור בזמננו. אם הג’יימס בונד המקורי של פלמינג חי בשנות החמישים והשישים ונולד כנראה בשנות העשרים או השלושים של המאה הקודמת, הרי הג’יימס בונד הנוכחי נולד בשנות השישים.

הג’ימס בונד המקורי של פלמינג היה אויב אידיאולוגי של הסובייטים הקומוניסטים שאותם שנא שנאה כמעט אישית. הג’יימס בונד הנוכחי – אין לו דבר נגד הרוסים ובוודאי לא נגד הקומוניזם, שספק רב אם התמודד נגדו אי פעם, מאחר שהוא קרס כאשר היה בשנות העשרים המוקדמות שלו. .

האויבים של ג’יימס בונד הזה הם ארגוני פשע וטרור בינלאומיים, שאינם קשורים כלל למדינה מסוימת ועדיין הם משמשים כאיום על שלום העולם – וזאת, כפי שמתברר היום בהדרגה, כי אכן ארגוני טרור כמו האל-קאעידה,דאע”ש ובוקו חראם, נוסף על ארגונים של סוחרי סמים דרום ומרכז אמריקניים יכולים בהחלט להיות. אמנם כך היה גם עם הג’יימס בונד המקורי שהתמודד שוב ושוב עם ארגון פשע וטרור בינלאומי המאיים על שלום העולם, אך דבר זה התרחש רק בשלב מאוחר יחסית בקריירה שלו.    

בספריו הראשונים בסדרה, מאמצע שנות החמישים ואילך, אויביו הקבועים של בונד היו הסובייטים ובאופן ספציפי ארגון בשם “סמרש” (שפירושו: מוות למרגלים), ארגון שהתקיים במציאות רק זמן קצר במהלך מלחמת העולם השנייה ואחר כך המשיך להתקיים רק בספרי ג’יימס בונד.

אך עם חלוף השנים הסיפורים על בונד הפכו לפנטסטיים יותר ויותר. בספרים כמו “כדור הרעם”, “המרגל שאהב אותי”, “בשליחות חשאית עבור הוד מלכותה” ו”אתה חי רק פעמיים”, תיאר פלמינג עבריינים בינלאומיים כמו גולדפינגר ודוקטור נו וגם ארגוני טרור בינלאומיים כמו “ספקטר”, בראשות הוגו בלופלד. עבריינים אלו פועלים על דעת עצמם כפרטנרים וכיריבים כמעט שווים למעצמות העל.

ארגונים אלו הוצגו כארגוני פשע וטרור בינלאומיים שמטרתם היא אחת: להשתלט על העולם ללא כל קשר לאידאולוגיה ספציפית, נאצית או קומוניסטית, וללא כל קשר לברית המועצות או לסין. בראש הארגון עמד עבריין בינלאומי בשם הוגו בלופלד, שהיה אדיש לחלוטין לאידאולוגיות והתעניין רק בכסף ובכוח.

סמלהּ של “ספקטר”

פלמינג המציא את “ספקטר” ממש מחוסר ברירה. בסוף שנות החמישים, עם התחזקותו של חרושצ’וב בשלטון, נכנסו ברית המועצות וארצות הברית לעידן של דטנט (בצרפתית: הרפייה), ושוב זה לא נראה סביר שג’יימס בונד ימשיך להיאבק ב”סמארש” או בק-ג-ב.

כתוצאה מכך ישב פלמינג עם תסריטאי בשם קוין קלורי, ושניהם כתבו סיפור חדש שבו אחד מהם (לא ברור מי משניהם, העניין כפי שנראה הפך לנושא למשפטים ארוכים) הגה את הרעיון על ארגון טרור ופשע בין-לאומי שהוא עצמאי ואינו קשור לאחת ממעצמות העל. נוסף על כך, חברי הארגון הזה מחויבים לנאמנות מוחלטת לארגון – ודינם מוות אם יפרו את כלליו.

ארנסט סטברו בלופלד.

ככל הנראה, היה זה מקלורי שהציע לפלמינג ליצור נבל-על אינטליגנטי ולכאורה בלתי מנוצח, שישמש כיריב קבוע לבונד וכך יגדיל את האפשרויות הקולנועיות של סדרת סרטים על ג’יימס בונד. בתסריט שכתבו השניים ב-1959, יחד עם תסריטאי שלישי בשם ג’ק ויטנינגהם, יצרו ארגון טרור ופשע בין-לאומי בשם “ספקטר”, ואת מנהיגו ארנסט סטברו בלופלד, כדי שישמש כיריב קבוע לג’יימס בונד.

תסריט זה שימש כבסיס לספר בונד הבא שיצא לאור, “כדור הרעם” (1961). אך ספר זה פורסם בלי לתת קרדיט למקלורי כיוצר שותף של הסיפור ומבלי ששני התסריטאים אף ידעו שפלמינג כתב ספר המבוסס על תסריטם. הדבר הביא למשפטים בין פלמינג ומקלורי בניסיון לקבוע מי בדיוק יצר את אותו ארגון ששמו  “ספקטר”. המשפטים והעדויות שהובאו בהם גרמו ככל הנראה לנזק בריאותי כבד לפלמינג, ואולי אף למותו בגיל צעיר כתוצאה מהתקף לב.

ראשי התיבות של “ספקטר”

למרות ש”ספקטר” הוזכר רק בארבעה ספרי ג’יימס בונד, הוא הופיע כיריב מרכזי ברוב סרטי ג’יימס בונד של שון קונרי במקום הסובייטים. “כדור הרעם” אמור להיות הסרט הראשון שבו הוא הוזכר, אך הוא הוחלף ברגע האחרון בדוקטור נו, בשל הסכסוך המשפטי בין פלמינג ומקלורי בנוגע לספר.

בכל אופן, דוקטור נו הוצג כנציג ארגון “ספקטר”, דהיינו טרוריסט בין-לאומי, ולא כנציג הסובייטים כפי שהיה בספר המקורי. במקור “ספקטר” לא היה באמת ארגון טרור בין-לאומי על פי ההגדרה, שכן לא היו לו מטרות פוליטיות ברורות. היה זה ארגון פשע  בין-לאומי, מעין “סופר מאפיה”, שכל מטרתו הייתה להעשיר את אנשיו  בדומה למאפיה האיטלקית והאמריקנית – שמן הסתם שימשו כמודל ולא דווקא להשתלטות על העולם.

אולם בהדרגה, בסרטים לפחות, הוכנס בו ממד פוליטי והתברר בהדרגה של”ספקטר” יש תוכניות גדולות הרבה יותר מאשר רק צבירת כסף באמצעים לא כשרים.

בסרט “מרוסיה באהבה” (1963) שגם בו היריב האמיתי של בונד בניגוד לספר המקורי ובניגוד לכל הציפיות התגלה לא כ”סמארש” הסובייטי אלא כארגון “ספקטר” שהוצג כמושך בחוטים שמאחורי הקלעים, נפרשה תוכניתם של בחלופלד ושל “ספקטר” להשתלט על העולם: לגרום לסכסוך בין מעצמות-העל ולהחליש את שתיהן, ואז להתנפל על הצד שישרוד בסכסוך – ולהשמידו.

בסרט “אתה חי רק פעמיים” (1967) הצהיר המנהיג בלופלד כי אכן מטרתו הסופית היא לא פחות מלהשתלט על העולם, אם כי נראה היה שהוא משתף פעולה עם הסינים. אולם באותו הסרט הוא נהרג, ו”ספקטר”  לכאורה חדל לשמש – לפחות לזמן מה – כאיום על העולם.

כאשר פרסם פלמינג בראשית שנות השישים את הספרים “כדור הרעם”, “בשליחות הוד מלכותה” ו”אתה חי רק פעמיים”, הרעיון של ארגון טרור בינלאומי שאינו קשור לא לאמריקנים ולא לסובייטים ואף לא לסינים אלא משחק בכולם ומשטה בכולם, נראה מגוחך. והוא נראה מגוחך עוד יותר בהצגתו הקולנועית. הכול ידעו: ארגוני טרור ופשע בינלאומיים כאלו, ומיליונרים מטורפים המתגלים כחזקים יותר מראשי מדינות ומאיימים על שלום העולם, אפשריים רק בספרי ובסרטי ג’יימס בונד.

מאז כמובן המצב השתנה, וארגוני טרור ופשע בינלאומיים כאלה הפכו למציאות גלובלית מפחידה ביותר, העולה בסופו של דבר על כל מה שדומיין בסרטי ובספרי ג’ימס בונד הישנים.

וכך, בנובמבר 2015, עלה על  המסכים סרט בונד חדש ששמו “ספקטר”, כאמור ה-24 במספר, בכיכובו של דניאל קרייג. בסרט אנו למדים יותר על על ארגון זה, על מטרותיו ועל האידאולוגיה שלו. אלא שסרט זה כבר איננו  פנטזיה פרועה כפי שהיו  סרטי ג’ימס בונד משנות השישים, אלא הוא ריאליסטי למדי. שהרי  דווקא הפנטזיות הפרועות ביותר שתיאר פלמינג בסיפורי ג’יימס בונד שלו נראות כחיוורות לעומת המציאות של ארגוני הטרור הבין-לאומיים. היום ברור לנו שבמידה רבה פלמינג חזה דווקא בסיפורי ג’יימס בונד הפנטסטיים ביותר שלו את ההווה הפנטסטי של ראשית המאה העשרים ואחת.

בסרט “ספקטר” ארגון הטרור הבין-לאומי מתגלה כמי שעומד מאחורי הארגונים השונים שעמם התמודד בונד בשלושת הסרטים הקודמים. אולם גם בשלב זה עדיין לא ברור מהן מטרותיו הפוליטיות, אם יש כאלו בכלל. עדיין זה נראה יותר כארגון פשע בין-לאומי בסגנון “המאפיה” וארגוני סוחרי הסמים של דרום ומרכז אירופה, מאשר ארגון דאע”ש. דהיינו, בשלב זה נראה שמטרתו של הארגון אינה להשתלט על העולם, אלא רק לצבור כסף.

כריסטופר ולז כבלופלד בסרט”ספקטר”.

מתברר שבלופלד, האיש העומד בראשו, אינו אלא אחיו החורג של ג’יימס בונד, וכך מתקיים ביניהם קשר אישי מילדות (במקור בספריו של פלמינג, מובן שלא היה ביניהם קשר כלשהו מעבר לקשר ה”מקצועי”)..

המאבק בין השניים במהלך הסרט הוא ארוך ומתפתל, אך התוצאה אינה נתונה בספק.

ומכיוון שבלופלד נשאר בחיים בסוף הסרט, יש להניח שהוא וארגונו הבין-לאומי יחזרו בסרטים הבאים, ואני משער שבהדרגה הוא יתגלה יותר ויותר כמו ארגון דאע”ש, מעין תמנון בין-לאומי המאיים על מדינות ומעצמות – ממש כמו הסמל שלו.

או אז, מה שהיה פנטסטי לחלוטין בעבר ייראה לבסוף כמשהו הלקוח מכותרות העיתונים.

ראו גם:

אלי אשד על האמת מאחורי ג’יימס בונד

רקוויאם לג’יימס בונד

המרגלים כאיקונים תרבותיים

שובם של הסוכנים מא.נ.ק.ל והטרוריסטים מט.ר.א.ש

2 תגובות

  1. אני עדיין חושב שספקטר כלל לא דומה לדאעש ודומיו. אלו הם ארגוני טרור קלאסיים. נכון שמטרתם, בניגוד לטרור הפלסטיני למשל בשנות ה 70, לפגוע במערב, אבל זה בעצם די דומה לארגוני הטרור העירוניים הגרמנים שהיו אנרכיסטים או קומוניסטים או השד-יודע-מה בעצם הם רצו.
    מטרתו של ספקטר היא גם להרוויח כסף, וגם, כנראה, להשתלט על העולם. האם דאעש רוצים להשתלט על העולם? כן, נכון, הם משמיעים הצהרות הזויות בנוסח החרבת אירופה והקמת חליפות איסלאמית גם באירופה. אבל יש רושם שזה יותר רהב מזרחי ריק בסגנון ״נשרוף את ישראל״ מאשר תוכניות אמיתיות רציניות.
    דרך אגב, בלופלד עם הקרחת נראה די דומה ללקס לותור מקומיקס סופרמן. מתי הופיע לקס הקירח בקומיקס ומתי בלופלד הקירח בג׳יימס בונד? ולמה הקירחים מתוארים כרשעים? לפחות רשעי-על ולא סתם רשעים, ובכל זאת, מה זו הדעה הקדומה מבוססת-השיער הזאת?

  2. לי נראה שהסמל של “התמנון הבין לאומי ” שנוהגים ליחס אותו ל”אל קאעידה ” ולדאע”ש לקוח ישירות מסרטי ג’ימס בונד “מספקטר” ,אם כי אולי אלו שמשתמשים בכך לא תמיד בהכרך מודעים לכך.
    אבל האמת היא שהסמל הזה של אירגון פשע בין לאומי הוא כנראה עוד מסוף המאה ה-19 ומקורו ב”פרוטוקולים “של זקני ציון ” וגם מכל מיני מותחנים ישנים עוד יותר שהיציגו את היהודים ואת הבונים החופשיים ואת הישועים ואת כל שנואי נפשם כ”תמנון ” המאיים להשתלט על העולם.
    ג’מס בונד וספקטר הם בסך הכל הדוגמה הידועה היום של השימוש הזה בתמנון כסמל לאירגון טרור חובק עולם.אבל פלמינג לא המציא כלום

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים × שתיים =