ג‘ון קרטר מוירג’יניה היגיע לכוכב הלכת האדום  וכך גם פלאש גורדון איש החלל באחד ממסעותיו. וגם גיבורי קובץ הסיפורים של רי ברדבורי “רשימות מן המאדים”.כולם מצאו שם ערים חרבות שרידים של תרבות קדומה ומקסימה.. האם ייתכן שיש אכן שרידים קדומים של תרבות על מאדים?חיים מזר חושב על סמך תצלומים שבהחלט כן.

מי סיתת סלעים על המאדים?

חיים מזר

עד היום  שודרו  ארצה מאות אלפי תצלומים מהמאדים מ- 4 רכבי שטח (rovers ) שסוכנות החלל האמריקאית  הנחיתה  על פניו והם ה – Pathfinder, ה – Spirit, ה Opportunity  –   וה – Curiosity  שהונחת  עליו לפני קצת יותר משנה. כל רכב שטח נחת במקום אחר, מה שאפשר לקבל תמונה רחבה של הקרקע של כוכב לכת מסקרן זה. זה כמעט שווה ערך ליכולת של חוקר הרואה את התופעות הגיאולוגיות בעיניו הוא. המשמעות היא יכולת מחקרית לראות את פני הקרקע ממרחק אפס. ואכן  רכבי השטח  ראו מגוון רחב של תופעות רבות. תצלומים אלה הם משום השלמה למחקרים הנעשים מחלליות המקיפות את המאדים. לראות את פני השטח  בצבעים הטבעיים שלהם. החלום הרטוב של כל גיאולוג.

פני הקרקע הם בגוונים שונים של חום והם זרועים בסלעים רבים  גדולים וקטנים. אפשר להבחין בגרגרי אבק, בסלעים שגודלם מטרים ספורים עד עשרות מטרים, בדיונות , בבזלות, בסימנים מובהקים לנוכחות מים נוזליים בעבר  ועוד. עולם שלם ומרתק ויש לקוות שיום אחד תוקמנה סוכנויות תיירותיות שתאפשרנה ביקורים במקום( בתחילה יוכלו לטוס לשם לכל מי שמצויים בכיסם כמה עשרות מיליוני דולרים מיותרים). בין מכלול הסלעים שנצפו ישנה קבוצה קטנה של סלעים יוצאי דופן המעוררת שאלות באשר לדרך היווצרותן. הדרך הטובה ביותר  היא לתאר אותן כאבנים מסותתות. על מנת להבין במה מדובר יוצגו מספר תצלומים תוך תיאור מפורט של מה שרואים.  הצילומים נעשה במקומות שונים במהלך נסיעתם של רכבי  השטח

תצלום מס. 1

תצלום זה נעשה על ידי ה –  Spirit ביום ה – 103  לפעילותו. בצד שמאל באמצע רואים תצורה בעלת מבנה סימטרי. הנראית כמו קונוס קטום  עם בליטה מצד שמאל בתחתיה. המשטח העליון שלה הוא ישר ועליו מונחת תצורה גם היא סימטרית  שהבסיס התחתון שלה יושב על ה”גג” של התצורה הגדולה. יכול להיות שהארוזיה במהלך השנים עיצבה שתי צורות אלה . השאלה המתבקשת היא איך התצורה הקטנה “התיישבה”  על התצורה התחתונה? רוחות יכולות לשאת גרגרי אבק למרחקים אבל לא סלעים. כל תצורה כזו יכולה לשקול עשרות קילוגרמים. מה שמעורר תהיות נוספות הוא הצבע השונה  של התצורות. תצלום זה הוא בשחור לבן וההבדלים ביניהם שהוא שהתחתונה בהירה והעליונה כהה. אם שתי התצורות היו מתכסות באבק צבען היה אותו וישנם על המאדים מקומות בהם אפשר לראות גושי סלעים מכוסים באבק. הבדלי הגוונים יכולים לרמוז לכך שהן עשויות מחומרים שונים. אין גם לראות מסביבן שום סימנם של עקבות ואם היו בעבר  אזי אפשר לומר עליהן סבירות גבוהה שגם הן כוסו באבק. אז איך הן הגיעו למקום ועוד יותר מסקרנת השאלה איך התצורה  העליונה הושמה על התחתונה?

Left Navigation Camera Non-linearized Full frame EDR acquired on Sol 103 of Spirit's mission to Gusev Crater at approximately 15:01:41 Mars local solar time. NASA/JPL

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/all/2/n/103/2N135518878EFF3000P1818L0M1.HTML

תצלום מס. 2 .

תצלום זה נעשה על ידי ה –  Spirit ביום ה –  689 . בתצלום זה רואים גוש סלע גדול שמשקלו על פי הערכה גסה  מאות ק”ג. גוש הסלע אינו מתאים למקום. איך הוא הגיע למקום לא ברור . אם היה מתגלגל הרי שהיה משאיר את עקבותיו ואם היה מתגלגל היה מרסק את הסלעים שמתחתיו. צבע הגוש בתצלום זה הוא כהה ובצילומים אחרים בהיר. מה שמעניין הוא  שהתצורה שלו מזכירה גביש  בעל מספר רב של פיאות. בפאה העליונה ישנו כתם בהיר מעין כיסוי שכיסה את שאר הפיאות ואשר מסיבות לא ברורה  “קולפו” מהם.

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/all/2/p/689/2P187531378ESFAJXYP2569L3M1.HTML

תצלום מס. 3

תצלום זה נעשה על ידי ה –  Spirit ביום ה – 733.  בפינה הימנית  רואים 3 סלעים  צמודים אחד לשני. בשני הסלעים  התחתונים רואים את קו התפר שביניהם.  ביניהם כלוא סלע נוסף. גוש כזה של 3 סלעים לא היה יכול להגיע  להיכן שהגיע  בין שהתגלגל על הקרקע  או על ידי הסעתו על ידי מים זורמים  מכיון שהיה מתפרק, גם אם היה נזרק למקום זה  ממקום אחר, הרי שעם פגיעתו בקרקע היה מתפרק. יש לשים לב גם לכך שהפיאות של צדדיו מותאמות לפני השטח של הסלעים עליהם הוא  יושב. הם משמשים לו מעין תושבת.

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/all/2/p/733/2P191436198EFFANBZP2557L2M1.JPG

תצלום מס. 4

צילום זה נעשה על ידי  ה – Curiosity     ביום ה – 530. במרכזו של תצלום זה רואים גוש סלע שהחלק העליון של החזית שלו שבור. על “תקרתו” של החלק התחתון יושבת מעין פירמידה קטנה  שבסיסה מותאם ל “תקרה”.   איך התצורה הפירמידלית  הגיעה לשבת על המקטע  השבור של הסלע הגדול?. בכדי שזה יקרה התצורה הפירמידלית צריכה להיות מורמת באוויר  ומוצבת באותו מקום

MAST_LEFT

מסקנות:

תצורות מיוחדות אלה מעלות שאלה אחת והיא: על פניו אין שום הסבר גיאולוגי לדרך היווצרותן. נראה שסלעים אלה סותתו על מנת שיוכלו לשבת זו על זו.. אם זו התשובה עולות שאלות אחרות, מי עשה זאת, לשם מה ומתי זה היה? כנראה שצריך לשגר לשם משלחת שיהיו בה גם גיאולוג וגם ארכיאולוג.

FLASH GORDON N.12 DE HEROES MODERNOS DOLAR SERIE B

וראו גם

חיים מזר על המונוליט שעל המאדים

מתאן במאדים

פלאש גורדון בעיר מאדים

ג’ון קרטר ממאדים ואני

דז’ה טוריס נסיכת המאדים בתרגום לעברית

הפוסט הקודםלהיות רב חובלת : האורות של מארגו פארן
הפוסט הבאשירים לשבת – איתי עקירב
בעל B.A במדע המדינה וסוציולוגיה. עורך לשוני של ספרות טכנית. חבר באגודה הישראלית לאסטרונומיה ובאגודה לחקר עב"מים. פרסם מאמרים באתר הידען, באתר של אלי אשד על ניתוח ספרותי, ובכתב העת של האגודה לאסטרונומיה בתחום גיאולוגיה ואטמוספירה של כוכבי לכת. כמו כן כתב על ייעוץ ארגוני, מדע המדינה, היסטוריה עם היבטים ניהוליים, בינה מלאכותית, חישוב מקבילי, מקרא ,סוציולוגיה, מודיעין (בכתב העת של המל"מ), וכלכלה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע + 6 =