שנת 2012 השנה שבה חזו אנשי שבט המאיה לפני אלף שנה ויותר  שבמהלכה יסתיים עידן קוסמי,ושהיו שחשבו שבה יגיע העולם לקיצו מתקרבת לסיומה.וזה הזמן לבחור את האיש של שנת 2012. האיש שהשפיע יותר מרוב האנשים האחרים על מה שהתרחש במהלך שנה זאת.

האיש שבו אני בוחר כאיש השנה של שנת 2012 הוא סופר המדע הבדיוני והאימה רב המכר  ויטלי שטרייבר ( Whitley Strieber).

וזאת משום שהוא האיש שדרך ספריו וסרטים שתבססו עליהם השפיע, לפחות   כמו כל אחד אחר וייתכן שיותר מכל אחד אחר על אלפים ומליונים שראו  בשנת 2012 כשנה של אימה שבה יגיע אולי העולם לסופו,אולי באמצעות פלישה של חייזרים ממימד אחר ואולי דרך אסון טבע עצום מימדים.
ומשום שהתברר   מעבר לכל ספק שלפחות בתחזית אחת שלו לגבי העתיד הצפוי לנו  שאותה חזה בשנות התשעים ,הוא צדק בהחלט.

האיש  של שנת 2012

חודש דצמבר 2012 היגיע ,חודש  שאמור  להיות סיום  המחזור הקוסמי של  בני עם המאיה הקדום ממרכז אמריקה.ויש  אף שטענו :חורבן  העולם נחזה בידי אנשי עם המאיה  לתאריך זה.מאות אלפים ומיליונים האמינו בכך.

מעטים האנשים שתרמו לפרסום תאריך זה כמו סופר המדע הבדיוני והאימה ויטלי שטרייבר  ( Whitley Strieber) שחיבר שני ספרים בדיוניים העוסקים באיומים נוראיים לשלום העולם  בדצמבר  2012   או זמן קצר לאחר 2012 בכל פעם מסיבה שונה.

שטרייבר ( שבתרגומים לעברית מכונה גם “סטרייבר”)  הוא  סופר  שידוע ביכולתו לקחת פחדים אופנתיים הקיימים אצל הציבור  ולהציג אותם בצורה ריאליסטית ומשכנעת ביותר.והוא עושה זאת בשתי צורות :דרך ספרים שמוצגים כמדע בדיוני  ו/או פנטזיה בדיונית  לכל דבר.

וגם דרך ספרים שאותם הוא מציג כ”תיעודיים ” וכמציגים חוויות אמיתיות אם כי על כך יש ויכוחים קשים ביותר עד כמה אפשר לקחת את דבריו ברצינות.בספריו שזכו להצלחה גדולה בגלל התיאור הריאליסטי מאוד לכאורה שלו  של מצבים פנטסטיים ומפחידים באופן מיוחד,  שטרייבר מציג פחדים מאנשי זאב וערפדים  החיים ביננו בהסתר מאז התקופה הפרהיסטורית ,פחדים מחטיפות  של אנשים בידי חייזרים וחוצנים  מכוכב אחר או ממימד אחר שיבצעו בהם ניסויים במסיבות בלתי מובנות ,פחדים ממלחמה גרעינית שעלולה לפרוץ בעתיד המיידי ,פחדים מסופות ענק שיכו ואף יחריבו  בעתיד המיידי בערי העולם ושוב ושוב ושוב.

שטרייבר  הוא אולי  הסופר השנוי ביותר במחלוקת בעולם המדע הבדיוני  המודרני. ועם זאת  הוא גם בעל השפעה עצומה על רעיונות שונים של  התרבות הפופולארית המודרנית לגבי חטיפות בידי חייזרים לגבי שנת 2012. וגם רעיונות שבהם התברר שצדק פשוטו כמשמעו כמו רעיון ” סופות העל  ”  סופות ענק הנוצרות מהתחממות וקיפאון של זרמי המים באוקיינוסים השונים, שעומדות לתקוף את העולם תוצאה מהתחממות כדור הארץ הגורמות להרס התרבות המוכרת לנו. רעיון  שבשנים האחרונות מידי שנה אנו רואים כיצד הוא מתממש בחצי הכדור המערבי ולעיתים בערים גדולות כמו ניו אורליאנס וניו יורק.  לעברית תורגמו ארבעה מספריו כולם בשנות השמונים. לאחר מכן נעלם מהמדפים בישראל להוציא מהדורות חדשות של ספריו.

 

ספרו הבולט הראשון היה “איש הזאב “‘( 1978)  שתורגם לעברית  בידי – אפרת שוילי  ירושלים : בהוצאת   אלישר,  (כיום אסטרולוג, 1983. ). זה היה סיפור פנטסיה שעסק בנושא הישן של אנשים רגילים  שהופכים באופן קבוע  לאנשי זאב אלימים וקטלניים.     החידוש של שטרייבר ( אמנם סופר המדע הבדיוני הידוע ג’ק ויליאמסון כבר עשה זאת שנים רבות לפניו  בספר בשם DARKER THEN YOU THINK  “) ׂהיה שהוא  הציג את אנשי הזאב לא כתופעה על טבעית אלא  כגזע החי לצד המין האנושי מהתקופה הפרהיסטורית, בעל מנהגים משלו ותפיסת עולם מיוחדת, גזע שאינו בהכרח מרושע מעצם טבעו. לאמתו של דבר ניתן לראות באנשי הזאב הקטלניים את נציגי הטבע והחופש בעולמנו המכאני.   הספר זכה להצלחה גדולה והוסרט.

שטרייבר התפרסם אף יותר  הודות לספרו “הרעב “ ( 1981  עברית איריס ברעם    ירושלים :   אלישר,   1983)  שתיאר סצינריו דומה ואף מקביל,אך גם סקסי יותר מאנשי הזאב האלימים.  הפעם  המדובר היה  בגזע של ערפדים בני אלמוות יפי תואר  החי לצידנו בסתר מאז התקופה הפרהיסטורית. ושוב שטרייבר   והיציג את הערפדים  בצורה כימעט סימפטית  במסגרת סיפור האימה.

הספר רב המכר הפך לסרט עם קתרין דנב, . היה זה אחד הסיפורים הראשונים מסוג זה של “הערפדים הסימפטיים  החיים בתוכנו “. למי שזה נשמע קצת מוכר , גם הסופרת אן רייס הפכה את הערפדים לנושא ‘חם’ בתרבות הפופולארית בעת שתיארה את הערפדים בצורה זהה, כמה שנים לפני שטרייבר. שניהם תרמו  בכך ליצירת ‘תת -תרבות’ שלמה של חובבי ערפדים ולטרנד שהפך לשנים האחרונות לחם מאוד גם בספרות הנוער והילדים   בסדרות כמו “דמדומים ” ו”חצויה ” הישראלית.

. “הרעב”  נחשב עד היום ליצירת כמעט  מופתית  של ספרות הפנטסיה והאימה על הערפדים , ושטרייבר כתב לו שני ספרי המשך “הערפד האחרון “( 2001) ו”חלומה של לילית ( 2002)   שלא תורגמו  ועוסקים בהשמדתו של גזע הערפדים בידי סוכן אינטרפול העומד בראש צוות של ציידי ערפדים,שבספר השלישי בטרילוגיה נאבק בלילית אם גזע הערפדים. .

שטרייבר והמלחמה הגרעינית

Cover of Warday by Whitley Strieber

בשלב מסויים שטרייבר החל לכתוב יצירות כמו אמיתיות של מדע בדיוני ואימה ושילב בהן את עצמו כדמות המשתתפת בעלילה. .

הוא החל בכך בספרו ”יום המלחמה” (  1984  מאנגלית יוסף אשכול ספריית מעריב  1985) שאותו כתב עם סופר נוסף   ג’יימס ו. קונטקה  השניים תארו את ארה”ב לאחר מלחמה גרעינית של יום אחד  שהתחוללה ב –באוקטובר 1988   וכללה התקפה גרעינית סובייטית על ניו יורק.  בספר מתארים השניים את חוויותיהם  האישיות שלהם עצמם ושל בני משפחותיהם  בעתיד מפחיד  זה  שבמהלכו שטרייבר ומשפחתו ברחו לסאן אנטוניו וגילו שגם היא הותקפה.

הסיפור עוסק במסעם של השניים  כעיתונאים הנודדים ממקום למקום  חמש שנים מאוחר יותר ב-1993 ומראיינים  אנשים על השינויים הדרמאטיים שחלו בחייהם מאז “יום המלחמה ” ב-1988.הם מגלים למשל  שחלק מטקסס הפך למדינה אינדיאנית עצמאית  לחלוטין בשם “אצטלאן ” והם מראיינים שם את שר החוץ ואזרחים שונים. הם ממשיכים לקליפורניה ומגלים שהיא הפכה למדינת משטרה ,הם נאסרים שם ומקבלים עונש של כמה שנים עבודת פרך אך נמלטים וממשיכים במסעם על פני ארה”ב. שלאחר השואה הגרעינית ומגיעים לבסוף דירתו הישנה של שטרייבר בחורבות הרדיואקטיביות של ניו יורק.

היום הספר נראה המתאר היסטוריה חלופית של ארה”ב.והוא עושה זאת בצורה כמעט משכנעת. מי  שיצא ממערה שבה חי במשך  עשרות שנים , ושיקרא  אותו בלי לדעת מה קרה באמת במהלך השנים בהיסטוריה האמריקנית עלול להשתכנע שהמדובר בסיפור אמיתי של מה שהתרחש  בארה”ב במהלך שנות השמונים המסופר בידי עדי ראיה.

עד כאן לא היה בשטרייבר  דבר באמת יוצא דופן. הוא היה עוד סופר מדע בדיוני ואימה מוכשר.אלא שבאופן פתאומי הוא  החל לטעון שהוא עבר בחייו האמיתיים חוויות שכמו נלקחו מסיפורי האימה שלו ולאמיתו של דבר השפיעו עליהם אם גם לא באופן מודע  ,חטיפות בידי יצורים חוצניים.
שטרייבר והחוצנים

book cover of   Transformation    (Communium, book 2)  by  Whitley Strieber

ב-1987 שטרייבר  פרסם  ספר בשם “האורחים ”  COMMUNION ( שגם תורגם לעברית  בידי איציק בכר  תל-אביב :   מטר,   תשמ”ח 1988 ) שבו תיאר חוויות אמיתיות לטענתו  חווה בתקופות שונות בחייו של חטיפות    בידי חייזרים  שביצעו בו ניסויים מוזרים ולא מובנים . לטענתו הוא גילה זאת רק במהלך טיפול היפנוטי שחשף זכרונות שהיו בו והיו חסומים בפני אישיותו המודעת.

פוסטר של הסרט “האורחים “.

הספר הפך לרב מכר והוסרט לסרט עלילתי באורך מלא.  עם ספר זה שטרייבר השפיע השפעה עצומה על התרבות הפופולארית והיה אחד התורמים הראשיים להתפתחות באמונה של החטיפה בידי החייזרים שהיגיעה לשיאה בשנות התשעים.

שטרייבר טען לימים שפרסום הספר הזה הרס את חייו ואת קשריו עם אנשים שונים. מאידך נראה שהחייזרים הללו הכניסו כסף רב לחשבון הבנק שלו.עובדה היא ש בעיקבות “האורחים ”  חיבר  שטרייבר כמה  ספרי המשך שפורסמו גם הם כספרים “לא בדיוניים ”  שתיארו גם הם חוייות אמיתיות לטענתו שנעשו פנטסטיות יותר ויותר מספר לספר כאילו המחבר מודע לכך שעליו להדהים בכל ספר את הקוראים יותר מאשר הספר הקודם.

 הספרים האלו תיארו ביתר פירוט את סיפור חטיפותיו החוזרות ונשנות בידי חייזרים. חטיפות שבמהלכן, לטענתו, בוצעו בו ניסויים ומעשי סדום.  הוא גילה בספר השני שגם בני משפחתו נחטפים ובספר השלישי התברר לו שהוא ביצע במהלך ילדותו מסעות בזמן לימי רומא העתיקה וכו’.בעולם המדע הבדיוני יש קונצנזוס מוחלט שהאיש אף אינו מתאר אירועים שאולי חווה בצורה כלשהיא אלא שהוא פשוט משקר מאלף ועד תו, ומתבסס בטענותיו על סיפורי מדע בדיוני ידועים של סופרים כמו פיליפ ק דיק ( סופר שגם הוא טען למפגשים עם אינטילגנציה חוצנית כל שהיא ) לדעת סופרי מדע בדיוני שונים דווקא בגלל כישוריו כסופר מדע בדיוני שטרייבר יכול לתאר אירועים כאלה בצורה אמינה כביכול יותר מאדם רגיל ולהרוויח בכך יותר כסף ופירסום משיכול היה אם היה עושה זאת במסגרת ספר מדעי בדיוני רגיל. שטרייבר עצמו “מודה” כיום שאולי האירועים שהוא מתאר לא אירעו באמת אלה הם סוג של חוויה נפשית כלשהיא שהוא אינו מתיימר להסבירה.
בכל אופן בעקבות ספריו ובעיקר בעקבות סרט קולנוע שהתבסס על הספר הראשון מיד נוצר גל חדש של “הודעות ” של אנשים שונים שסיפרו על חוויות דומות לאלה שתיאר שטרייבר בספריו ובתיאוריהם החייזרים נראו בדיוק כמו אלה שאותם תיאר שטרייבר ( בניגוד לעבר שאז היה מגוון רב יחסית בתיאורי החייזרים ).

הופיעו מדענים כמו רולנד מאק שבדקו מאות אנשים בהיפנוזה ואלה סיפרו על חוויות חטיפה שונות שעברו בידי חייזרים .לדעת מאק וחוקרים אחרים היו בכך הוכחות שככדור הארץ נמצא תחת פלישה של גזע עויין שחוטף בני אדם באופן קבוע ומבצע בהם ניסויים שונים כולל מיניים ליצירת בני תערובת בין הגזעים
מדענים אחרים טוענים שאפשר להשוות חוויות אלה לסיפורים שסיפרו אנשים שונים . שטענו תחת היפנוזה שעברו התעללות מינית בילדותם , ואף היגישו תביעות כנגד המתעללים , בדיעבד התברר שהמדובר היה בחוויות מומצאות .
בהקשר זה הוזכרה גם פרשה ידועה משנות החמישים שבה סיפר הפסיכולוג רוברט לינדנר בספר בשם “השעה בת חמישים הדקות ” ( שגם תורגם לעיברית ) על מטופל שלו ( שיש החושבים שהיה סופר מדע בדיוני ידוע בשם קורדויינר סמית ) שהאמין שהוא חווה חיים שלמים בכוכב לכת אחר ואף הצליח לשכנע את הפסיכולוג המטפל שלו בכך ! בדיאבד האיש הודה שהמציא את הכל לשעשועו . נשאלת השאלה האם אין יש כאן מקרים דומים בלפחות חלק מסיפורי החטופים בידי החייזרים שמפתחים את הסיפורים בגלל צורך פסיכולוגי כלשהוא ?
אכן מוזר הוא עד כמה אירועי ההיתקלות עם החייזרים ועם העבמים דומים יותר מכל דבר אחר לסרטי מדע בדיוני סוג ד’ משנות החמישים ( ואפילו לא לאלה שבספרי מדע בדיוני מתוחכמים יחסית ) . אפילו הטכנולוגיה שבה משתמשים החייזרים לפי תיאורי הנפגשים עימם אינה נראית כמתוחכמת במיוחד כפי שניתן היה לצפות מיצורים שחצו מאות שנות אור כדי להגיע לכדור הארץ . לכל היותר היא עולה על זאת שיש בידינו בכמה עשרות שנים בלבד.

ברור בכל אופן ששטרייבר בספריו בנושא ובסרט שהתבסס עליהם תרם תרומה גדולה מאוד להפצה של סיפורים אלו ואולי גם להטבעתם בקרב ציבור רחב.

שטרייבר היום ממשיך לטעון שאכן חווה את החוויות שתיאר אך אינו חושב שהיו אלה חיזרים מכוכב לכת  מהחלל החיצון אלא יצורים מעולמות מקבילים.אני לא רואה הבדל משמעותי בין שתי התפיסות. שהרי בכל מקרה המדובר ביצור מעולם אחר. אך לדעת שטרייבר זהו הבדל חשוב ביותר.

בנוסף לספריו “הלא בדיוניים ” בנושא , הוא כתב ספרי מדע בדיוני מוצהרים ככאלה על חייזרים.

Cover of Majestic by WHITLEY STRIEBER Cover of Majestic by Whitley Strieber

למשל ( Majestic (1989 רומן היסטורי המוצג כזכרונותיו של  בכיר לשעבר ססי אי אי המועברים לעיתונאי בסוף שנות השמונים  על ההתרסקות המפורסמת שהייתה או לא הייתה  של חללית חייזרית ליד העיירה האמריקנית רוזוול בשנות הארבעים.הרומן מציג תיאור מפורט בפרטי פרטים  שמבוסס על תחקיר מקיף של שטרייבר של כל הספרות שנכתבה בנושא זה   על מפגש בין חייזרים אלו  וועדה אמריקנית סודית בשנות החמישים שחוקרת אותם עבור המימשל.בעיני ללא קשר לשאלה האם הוא מתאר אירועים שהתרחשו או שלא זהו אחד הספרים הטובים ביותר שנכתבו בנושא “מפגשים ראשונים  בין בני אדם וחייזרים” .

שטרייבר המשיך בפרסום רומנים על החייזרים ועל תוכניותיהם ארוכות הטווח עבור המין האנושי.

הוא פירסם רומן בשם  “האפורים ”    The Grays (2008 על שם גזע חייזרים שאותם תיאר  בספרי “הזכרונות” שלו.  בסיפור תיאר  כיצד כמה מהחייזרים האלו  משתלטים על עיירה חוטפים את אנשיה ומבצעים עליהם ניסויים וזאת במטרה ליצור יצור אנושי סופר אינטיליגנטי  שיוכל לקבל את הידע המתקדם שלהם ושיציל אותם ואת המין האנושי .כל זה בידיעת הצבא האמריקני שעוקב אחר הניסויים.

Cover of Hybrids by Whitley Strieber

בספר בשם “בני התערובת ”  hybrids (2011 שטרייבר נע צעד אחד קדימה.הגיבורים הרעים הם כבר לא החייזרים עצמם אלא היצורים שהם בוראים בניסוייהם בעזרת מדענים  בני תערובת של החייזרים ובני אדם  שהם כמסתבר בעלי כוחות על לעומת בני אדם “אנושיים ” והם מתכננים להשתלט על העולם.רק כמה “”בני תערובת ” מהדור הראשון של הניסוים שעוד מרגישים את עצמם כאנושיים לגמרי יכולים לעצור אותם.

לסיפורים מסוג זה  הייתה השפעה גדולה  בשנות התשעים על סדרת האימה  הטלוויזיונית הידועה “תיקים באפלה” ולאמיתו של דבר אחד הפרקים אף מתאר דמות של סופר שטוען שהוא נחטף בידי חוצנים  המבוסס בבירור על ויטלי שטרייבר.

שטרייבר ושנת 2012

Image result for whitley strieber 2012

בשנים האחרונות התפרסם שטרייבר הודות לשני ספרים שתיארו את חורבנו הצפוי של העולם בשנת 2012 והוא הפך לדובר מוכר בהרצאות  ובתוכניות טלווזיה שעסקו בנושא זה .

הראשון בהם היה “2012 :מלחמת הנשמות 2012: The War For Souls שפורסם בשנת 2007   תיאר את הפלישה לעולם מקביל בנובמר 2012 של יצורים חוצניים  מנוונים ומתועבים  מממימד אחר לעולם מקביל לשלנו על מנת לשדוד את נשמות בני האדם.  היצורים האלו למדו אותנו במשך אלפי שנים וכמה מהם הפכו לאישים מוכרים בעולם. שטרייבר חושף שהאליטות של כדור הארץ שלנו נחדרו בידי החיזרים ובהם אנשים ידועים כמו מנהיג רודזיה דהיום  רוברט מוגבה. בדצמבר 2012 החייזרים  פועלים לבסוף לאחר אלפי שנים של תכנון.  הם משתמשים באתרים קדומים שונים כמו הפירמידות כשערים על מנת ןלחדור לעולם שלנו. הסיפור מתחיל עם בנג גדול כשהפירמידה הגדולה במצריים מושמדת בסדרת פיצוצים גדולים.ואלו לא הפיצוצים של המוסלמים הסלפים הקיצוניים שמדברים כיום על הצורך להחריב אתרים פרעוניים אלא פיצוצים המבוצעים בידי יצורים חיזריים.

שטרייבר הכניס אלמנט מקורי לסיפור :הפלישה מתרחשת בשלושה  עולמות מקבילים שאחד מהם הוא העולם שלנו שבו סופר מדע בדיוני וילי דאל המזכיר מאוד את שטירייבר עצמו ( ככל הנראה הוא מקביל בעולם הבדיוני המתואר )   כותב את סיפור הפלישה המתרחשת בעולם מקביל עם שני ירחים  מעולם מקביל שלישי שבו האנושות היא ממוצא לטאי ושטנית חסרת כל אהבה וחיבה ומעוניינת רק בשיעבוד הגזעים האנושיים בעולמות המקבילים ובמשך אלפי שנים מנסה להשתלט על שני העולמות האחרים , .את זה  עושים היצורים על ידי גניבת הנשמות ( שאותן הם חסרים בעצמם )  באמצעות טכנולוגיה. בני האדם ללא הנשמות נשארים כזומבים חסרי תודעה שבהם משתמשים כעבדים בדומה לזומבים בהאיטי.

לבסוף מתברר לוילי  שכל מה שהוא מתאר הוא אמיתי מאוד ועומד לקרות ויקרה גם בעצם שלו ועליו להתמודד עם כך.   נחסוף שהסופר דמוי שטרייבר בולם את הפלישה כמעט בכוחות עצמו בלבד. והוא יכול לעשות זאת בעצמו מאחר שהוא מגלה שהוא  חוצן בעצמו הנוטל חלק במרידה נגד ההנהגה שלו המתנגדת לפלישה. לבסוף הוא משנה את ה די אן אי שלו כדי להפוך לאנוש אמיתי.

זהו אחד הסיפורים היותר מגוחכים שקראתי  אי פעם של פלישה לכדור הארץ אבל נראה לי שזוהי פרודיה של המחבר שלפעמים פשוט אינו יכול לעצור את עצמו וצוחק עם ועל קוראיו. הספר על פניו עושה רושם של פרודיה על ספרות של פאונדמנטליסטים דתיים.

הספר היה אמור להיות מוסרט אבל לבסוף זה לא יצא לפועל וכעת לאחר ש2012 חלפה מהעולם כבר לא יקרה יותר. אך נראה שכמה מרעיונותיו על חורבן אתרים קדומים שונים ברחבי העולם במהלך 2012  השפיעו על הסרט “2012 ” של רונלד אמריך שהוא אמנם שונה לחלוטין בעלילתו והוא בעיקר סרט אסונות “רגיל ” ללא רמז על פלישה חוצנית מממימד אחר.

שטרייבר  בכל אופן לא הסתפק בספר אחד על 2012.

ב2010 הוא פירסם רומן נוסף על שנה זאת בלתי קשור לקודם אבל שעוסק גם הוא בזוועות שיחווה המין האנושי בשנת 2012  בשם THE OMEGA POINT: beyond 2012  .

בספר זה העולם לא מגיע לקיצו ב21 לדצמבר 2012.לרווחת המין האנושי אך מסתבר שיש סיבה לחשוש ,ביום זה העולם נכנס לשדה האנרגיה של סופר נובה. רחוק ובתוך זמן קצר הכל משתנה.  , אך  ב2020 והעולם מופצץ בידי מטרורים כוכבי שביט רעידות אדמה צונאמים וסכל מיני אסונות שמזוהים עימם. העשרים של העולם מתחבאים בבונקרים תת קרקעיים.אבל הכל יודעים שסופו של המין האנושי קרוב. רק חבורה קטנה של אנשים בעלי כוחות על טבעיים יכולים להציל את המין האנושי באמצעות ידע של מדע קדום או עתידני של נוסעים בזמן.

העלילה של הספר הנ”ל מתרחשת כאמור  ב-2020 כך שהוא לא יתיישן כל כך מהר כמו הספר הקודם על 2012 שספק אם רבים יקראו אותו לאחר שנה זאת.

חוזה סופות העל

Image result for whitley strieber superstorm

ההשג הגדול ביותר של שטרייבר הוא לדעתי לא העניין העצום שעורר בציבור לגבי נושא החטיפות בידי החייזרים ,ובוודאי לא תשומת הלב שיצר לגבי אפשרות של חורבן העולם בשנת 2012  ההשג הגדול שלו היה כשעורר את תשומת הלב לשינויים האקלימיים המתחוללים שמביאים ליצירתן של סופות על שעלולות להוות איום על התרבות האנושית.

הרבה מאוד אנשים מודאגים מהתחממות כדור הארץ. הדאגה הרבה העלתה את הרעיון המדהים, לכאורה, הגורס כי בניגוד לתחזיות המומחים, לא צפוי לנו עידן חום ויובש כי אם עידן קרח חדש! בשנות ה – 60 ו ה – 70 היו רבים שחשבו כך ואף כתבו על זה. בתחילת שנות ה – 70 פורסם בעברית “החורף השישי”, ספרם של צמד סופרי המדע הפופולארי, דוגלאס אורגיל וג’ון גריבין, שתיאר את עידן הקרח הצפוי לאנושות בקרוב מאוד. טענות אלה נראות היום כמטורפות יותר מאי פעם, שכן נראה כי ההפך צפוי. אולם עדיין יש חוקרים הטוענים שגריבין ושות’ צדקו במאת האחוזים וכי הצפוי לנו כתוצאה מהשינויים האקלימיים הינה התקררות ולא התחממות.

Image result for whitley strieber superstorm

.  ויטלי שטרייבר פרסם ב-1999   ספר אותו כתב בשיתוף ארט בל (שדרן ידוע בנושאי מיסטיקה וקונספירציות) בשם The Coming Global Superstorm שבו דיבר על מה שהגדיר כ”סופות על” שיתקפו את העולם כבר בעתיד המיידי. ספרו  זכה לתשומת לב רבה ואף שימש כבסיס לסרט של רונלד אמריך  “היום שאחרי מחר“.( אמריך יצר לאחר מכן סרט בשם “2012 ” שבו תיאר את חורבן העולם בדצמבר שנה זאת ,ככל הנראה גם בהשפעת רעיונותיו של שטרייבר).שטרייבר כתב את העיבוד לספר של הסרט.

Cover of The Day After Tomorrow by Whitley Strieber

לפני שנת 1999 סופות אדירות היו תוקפות את ארה”ב ואת המרכזים העירוניים שלה  מידי פעם אך לא ממש  מידי שנה בשנה כפי שמתרחש מאז 1999.בספר טוענים השניים כי התחממות כדור הארץ עלולה להביא כבר בעתיד הקרוב מאוד לסופת ענק שתשמיד את התרבות האנושית. הפרקים העובדתיים בספר משולבים בפרקים ‘סיפוריים’ המתארים את השפעותיה המצמררות של סופה זו על מקומות שונים בעולם.
יש לציין שטיעוניהם של השניים לגבי אפשרות שכזו נראים חזקים ומשכנעים למדי. אלא שאז הם מצליחים להחלישם תוך שהם מציגים פרקים על ציביליזציות קדומות שהושמדו בידי סופה מעין זאת (דוגמא אחת מיני רבות: היבשת האבודה אטלנטיס).  כדאי לשים לב גם לכך ש’דרך החורבן’  של העולם ששטרייבר היציג בספרים שונים מעשור לעשור  משתנה מעשור לעשור בהתאם למה שאופנתי.בשנות השמונים היו חשששות גדולים מחורבן גרעיני וזה מה שהיציג שטרייבר בספרו “יום מלחמה”. מאוחר יותר  החשש מהתחממות כדור הארץ. גבר וזה מה ששטירייבר החל להציג בספריו.

שנים לאחר שקראתי בספקנות  את הספר העתידני של שטרייבר ( גם בגלל פיקפוקי באמינותו הכללית של שטרייבר לאור טענותיו למפגשים עם חייזרים  )  שבו הוא חוזה סופות ענק הרסניות שכמוהן לא היו היגיע הזמן לקבוע :
הוא צדק.

סופת על  שדמתה מאוד לסופות שתיאר שטרייבר ב-1999 הרסה  לחלוטין את ניו אורלינס ב-2005 .ניו אורלינס הייתה אחת הערים הגדולות והחשובות של ארה”ב והיא לא שוקמה לחלוטין עד היום ( 2012).

.  חוקרים טוענים שלא מן הנמנע שחורבן נוסף כזה שוב כתוצאה מסופת על  יתרחש בניו אורליאנס גם בעתיד ואז ייתכן שיהיה צורך לנטוש  לחלוטין את העיר שנמצאת במקום פגיע במיוחד לסופות על.   סופות על מאין אלו תוקפות כעת את ארה”ב  וארצות אחרות בסביבתה  באופן קבוע מידי שנה בשנה למשל סופת העל ” סנדי ” שתקפה את ניו יורק  וניו ג’רסי ואיזורים רבים אחרים  באוקטובר -2012.סופת על נוספת ייתכן  שנוצרת ברגעים אלו. ומי יודע איזה סופות על אדירות  יתחוללו  בעוד שנה ? שנתיים? ארבע שנים?  חמש שנים ? עשר שנים ?

ברור ששטרייבר צדק הפעם באופן כללי בתחזיותיו  בספרו מסוף המאה הקודמת ויש בהחלט מה לחשוש מסופות על כמו אלו שתיאר.

סוף העולם לא  הגיע  בשנת 2012 וספק רב בעיני אם שטרייבר אכן נתקל באופן קבוע ביצורים מכוכבים אחרים או ממימדים אחרים כמו אלו שהוא מתאר בספריו.אבל אין ספק שהוא צדק בתחזית שלו לגבי התעצמותן של סופות העל שהן חלק קבוע מחיינו בשנים האחרונות.ובעיקר משום כך אני בוחר בויטלי שטרייבר לטוב ולרע   כאיש השנה  של שנת 2012.

נספח :ספרי  ויטלי שטרייבר בעברית :

איש הזאב /  ( 1978)  עברית – אפרת שוילי  ירושלים :   אלישר,   1983.

תקציר :רחובות החשוכים, בבתים הנטושים, הם מחפשים את טרפם… האדם! אנשי הזאב. משחר הבריאה היו אנשי-הזאב נחבאים מעיניו של האדם… אולם אז הם שגו, והרגו שני שוטרים בעיר הנוקשה ניו-יורק, והמרדף אחריהם החל – זוג שוטרים, גבר קשוח ושוטרת יפהפיה, יוצאים בעקבות אנשי-הזאב. אלא שאנשי הזאב בהיותם מודעים למרדף אחריהם, יוצאים ללכוד את רודפיהם והצייד הופך להיות ניצוד… זוג שוטרים מאוהב, מפקד משטרה שראשו רק בענייני פוליטיקה, עיתונאי חטטן, מדען שקו בחלומות… ואימת אנשי הזאב!

הרעב   (1981) עברית איריס ברעם    ירושלים :   אלישר,   1983

תקציר :הרעב, רב מכר שהיה גם לסרט מרתק. שוזר את החוט הדק המקשר בין אנושי ושאינו אנושי, בין אהבה שאין חזקה ממנה לבין אימה שאין נוראית ממנה. ויטלי שטרייבר (שספרו “איש הזאב” זכה להצלחה רבה) עוסק בקיום האפל של הגזע האחר, הגזע החי לצד הגזע האנושי, גזע שסודותיו כמוסים באפילת הלילה וששנותיו ללא גבול. אנו מכירים את הערפדים ואת באפי ציידת הערפדים, וכעת נכיר את ג’ון בליילוק ואת ד”ר שרה רוברטס – מדענית שגילתה את סוד אריכות החיים… ואת האימה שבחשכת הלילה. האם קיים קיום אנושי שאינו אנושי? האם יכולה האהבה לגבור על האימה? האם מסתיר הלילה סודות נוספים? רומאן אהבה, מתח ואימה, פרי עטו של סו

וייטלי סטרייבר, עם  ג’יימס ו. קונטקה  יום-מלחמה  ( 1984); מאנגלית יוסף אשכול ספריית מעריב  1985

האורחים :   סיפור אמיתי / (1987)   מאנגלית איציק בכר  תל-אביב :   מטר,   תשמ”ח 1988

וראו גם

ויטלי שטרייבר בויקיפדיה

אתר מגזין  “הארץ הבלתי ידועה ”  של ויטלי שטרייבר שבו הוא מלקט מידע על תופעות מוזרות שונות.

הספרים של ויטלי שטרייבר

אלי אשד ” ואם לא מחר אז מחרתיים :עידן הקרח המתקרב “

שנת 2012 העולם סוף?

2 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

19 + 6 =