על המסכים מציג כעת הסרט “אקס מן –ההתחלה” שאמור להיות סיפור ראשיתם של חבורת המוטנטים המפורסמת האקס מאן” גיבורי סידרת קומיקס מצליחה של חברת “מארוול –קומיקס” וסדרת סרטים מצליחה לא פחות.

וזאת הזדמנות טובה להיזכר בפרט שאינו ידוע כל כך אבל הוא משמעותי בהיסטוריה של סדרת הקומיקס המצליחה שעליה מבוסס הסרט, כל כולה מבוססת על שורשים יהודיים ואף ישראלים בסיפור העלילה שלה והדמויות הראשיות שבה גם הטובים וגם הרעים מבוססים על דמויות יהודיות ואפילו מוכרות.

וכתוצאה מכך אין זה מפתיע שהסרט החדש הפך לנושא לדיון בשאלה הבהחלט רלבנטית :האם בתיאור המוטאנט “הרשע ” שבו “מגנטו ” ניצול שואה נקמני ,יש גם ביקורת לא כל כך מוסווה על ישראל והציונות?

והאם ניתן למצוא בחוברות הבידיוניות על גזע בדיוני “המוטנטים ” או “המוזחים ”  רמזים לאידיאולוגיות שבהחלט קיימות היום?

המוטנטים

 

בשלושת הסרטים הקודמים בסדרה הוצגו לפנינו ה”אקס מן” חבורת “”מוטאנטים ” ( או בעברית “מוזחים ” כהצעתו של המתרגם של סדרת “המוסד ” עמוס גפן  או “סטויים” כהצעת יוסף עוזיאל המתרגם של ספר המדע הבדיוני “עיר ” של קליפורד סימאק ) הפועלת מבית ספר לילדים מחוננים , שהיא למעשה חבורת לוחמי על . אלו הם אנשים שנולדו עם כישורים מיוחדים שאין לבני אדם “רגילים “ההומו ספיאנס ” וכתוצאה הם נחשבים למין שונה של בני אדם כפי שההומו ספיאנס “נחשבים למין שונה מהאדם הניאנדרטאלי.

ה”מוטאנטים ” הם אנשים שמגלים תמיד בהגיעם לגיל ההתבגרות ( אך כנראה לא לפני כן ) שהם שונים מכל האנשים בסביבתם שכן יש להם כישרון מיוחד מעין כוח על ספציפי ויחודי רק להם למשל היכולת לעוף באוויר או להפעיל קרינה קטלנית דרך העין . המוטאנטים האלו מוסבר לנו נוצרו מסיבות מגוונות ביותר. כתוצאה מהקרינה האטומית או מהקרינה של השמש ואולי בגלל ( כפי שהוסבר בסיפורים מאוחרים יותר ) ניסויים של ישויות חייזריות או מהעתיד או מעולמות מקבילים.

האקס מן כמו שאר “המוזחים ” הם אנשים שנואים על בני אדם “רגילים ” רבים שחוששים מכישוריהם ולא בלי סיבה. הסרטים הקודמים היציגו את מאמציהם של האקס מאן בראשות הפרופסור הטלפאט צ’רלס קסוויאר  להיאבק הן בדיעות הקדומות של בני אדם רגילים והן ב”מוזחים ” רעים ” כמו “מגנטו ” החושב שמן הראוי שהמוטנטים “ההומו סופריור ” כפי שהוא מכנה אותם ישתלטו על כדור הארץ.

האקס מן  נוצרו בידי בידי יוצרי קומיקס יהודים הכותב סטאן לי והאמן ג’ק קירבי בראשית שנות השישים בתקופה של מאבקים על זכויות האזרח. מקור ההשראה המיידי היה ספר נשכח היום של סופר בשם וילמר שיראס בשם “ילדי האטום “. שתיאר ילדים מוטנטים הנרדפים בידי נציגי האנושות החוששים מהם.ובצדק.

Spiegel - Der SPIEGEL 39/1999 -- Philosophenstreit über die Menschenzucht

הרעיון עצמו של קיומו של גזע עתידני שיחליף את בני האדם “העכשויים ” כפי שההומו ספינאס החליף את האדם הניארדטאלי מוצאו כנראה בכתבי הסופר ה. ג. וולס שדן בהשראת רעיונותיו של הפילוסוף ניטשה באפשרות הזאת בספר בשם “מזון האלים ” ב-1904 ובו מתואר כיצד כתוצאה ממזון חדש נוצר גזע של ענקים שהופכים למטרה של רדיפות בני אדם רגילים שחוששים מהם. ובצדק כפי שמתברר.שכן המין החדש הזה של בני האדם עתיד לתפוס את מקומם.

רעיונות כאלו חדרו מאז לספרות המדע הבדיוני והפנטזיה.   יאנוש קורצ’אק תיאר משהו כזה בספרו “קייטוש הקוסם ( 1934)  ” וכך עשה אולף סטפלדון בספרו “ג’ון המוזר” ( 1935). הדוגמה הידועה ביותר של עולם המדע הבדיוני היא בספר של א.א. וואן ווגט “סלאן”. על מוטנטים הנרדפים בידי בני האדם הרגילים רק על מנת לגלות שהמנהיג המפחיד של בני האדם הוא מוטאנט בעצמו.

זה  הסצינריו הכללי שאותו נמצא כעבור עשרות שנים באקס מן.

שני היוצרים של הסדרה המקורית סטאן לי ( סטאנלי לייבר ) וג’ק קירבי ( יעקב קוצרברג ) שניהם יהודים ביססו את סיפור המוטנאטים הנרדפים שעומד במרכזה על מצבם של היהודים לאורך הדורות.

אך הזמנים היו ימי הנשיא קנדי והמאבק לזכויות האזרח שאותו סימלו נציגי השחורים מרטין לותר קינג ומלקולם אקס השחורים שכל אחד מהם סימל אידיאולוגיה שונה מאוד של שחרור ואת המאבק הזה אנו יכולים לראות גם על דפי האקס מאן.

Doom Patrol Vol 2 1.jpg

הרעיון היה כנראה “באוויר” מאחר שבדיוק במקביל לחוברת הראשונה של האקס מאן הופיעה החוברת מסדרה בשם “דום פטרול ” שגם היא תיארה חבורה של פריקים דחויים המתאחדים על מנת לסייע לאנושות בביצוע משימות שונות.החידוש של ה”אקס מן ”  היה שהם ייצגו את “האחר”  הנרדף והמדוכא.אבל סיפורי הסדרה גם הראו בבירור ש”האחר” יכול להיות מסוכן ומשעבד לא פחות מבני האדם הרגילים , “האחר” הוא כפול פנים.

מי עומד מאחורי הפרופסור איקס ?

קובץ:Xaviermovie.jpg

פטריק סטיוארט בתור פרופסור צ’רלס אקסוויאר

Uncanny X-Men 114 - Wolverine - Beast - Colossus - Ghosts - Cyclops - John Byrne, Terry Austin

יאנוש קורצ’אק .המודל לפרופסור אקסוויאר?

לדעתי יתכן שלי וקירבי ביססו את דמותו של צ’רלס אקסויאר “פרופסור איקס” הטלפט ההומניסט שעומד בראש בית ספר לילדים מחוננים ומטרתו לפתח את הכישורים הטמונים בילדים על המחנך ההומניסט שנרדף ונרצח בידי הנאצים יאנוש קורצ’אק שיש לו אידיאולוגיה דומה בספריו כמו “קאיטוש המכאשף ” על ילד שמגלה בעצמו כוחות על  של אנטי ניטשאניות . הפרופסור קסאביאר אף נראה כמו כפיל  של קורצ’אק  בלי הזקן.

עוד מודל השראה היה מן הסתם מרטין לותר קינג המטיף השחור שקרא בתקופה ההיא ראשית שנות השישים לשוויון ואחווה בין שחורים ולבנים.

מי עומד מאחורי מגנטו ?

מגנטו

מגנטו בסרט :אקס מאן ההתחלה

מלקולם אקס ,המודל שמאחורי מגנטו ?

לדעתי ייתכן שגם הדמות של מגנטו המוטנט הנרדף ששואף להשליט את המוטנטים על העולם התבססה על מודל אמיתי שהיה ידוע מאוד בזמן שבו נוצרה הסדרה. יש לשער שהדמות התבססה על יריבו של מרטין לותר קינג , מלקולם אקס ( וכדאי לשים לב כאן לשם המשפחה..)  לוחם לזכויות השחורים שרוב ימי חייו לא הסתיר את שנאתו ללבנים ואת אמונתו שהשחורים הם עליונים עליהם ויבוא היום והם ישתלטו על כדור הארץ.

במונחים יהודיים ציוניים אפשר להשוות את מגנטו גם לרב כהנה יהודי אמריקני שקרא לעליונות ועוצמה יהודית ,ואולי גם הוא עמד לפני עיניו של הכותב קריס קלארמונט כשפיתח בשנות השבעים את הדמות של מגנטו כניצול שואה.וממשיכם של לי וקירבי שהוא הפך את הסדרה לסופר מצליחה כריס קלרמונט, היה יהודי גם הוא שאף חי בקיבוץ ישראלי חיזק את הקשר הזה והכניס את ישראל ודמויות ישראליות כאלמנט בולט בעלילה המרכזית.

קריס קלרמונט.

חברת מארוול בארה”ב פירסמה סידרה על עלילותיהם של האקס מן בשנות השישים,אך זאת לא זכתה להצלחה מאריכת ימים בניגוד לרוב הסדרות האחרות של מארוול באותה התקופה כמו “תור ” ספיידר מאן והפנטאסטיק פור” והיא הופסקה לאחר כמה שנים.

רומאן גראפי מפורסם מאת כריס קלרמונט שבו האקס מאן נאבקים במטיף גזעני.

בשנות השבעים הסדרה חודשה בידי  קריס קלרמונט והפעם זכתה ליתר הצלחה והפכה לסדרה הפופולארית ביותר של מארוול לצד “ספיידר מאן” ונשארה כך עד עצם היום הזה..

בין השאר היא שימשה כבסיס לכמה סדרות אנימציה ועד כה לחמישה סרטי קולנוע.

הסרט “אקס מן ההתחלה “

הסרט חוזר לנקודת ההתחלה של “האקס מן ” אי אז בראשית שנות השישים. ומספר כיצד נפגשו לראשונה המנהיג של האקס מאן הפרופסור הקרח בכיסא הגלגלים צ’רלס אקסביאר ( בסרטים הקודמים מגולם בידי פטריק סטיוארט ובסרט הנוכחי בידי ג’ימס מקאבוי ) ואויבו הנצחי המוטנט המגנטי  אריק לנשר הוא מגנטו  (מיכאל פסבנדר) כאשר החבורה הוקמה בידי הסי איאי אי על מנת להילחם באיומים מוטנטיים על שלומה ובטחונה של ארה”ב והפעם כנגד מועדון המוזחים  ” אש  הגיהנום ” בראשות  מדען נאצי לשעבר  בנוסח ד”ר מנגלה (_שמו האמיתי מגלה לנו הסרט  הוא שמידט) סבסטיאן שאו    שמעוניין להשליט את המוטאנטים על המין האנושי.

הסרט מתאר כיצד הפך אקסויאר הצעיר והנמרץ לנכה על כיסה גלגלים כפי שהוא מופיע בסרטים הקודמים בסדרה ומגנטו ניצול השואה הרודף אחרי נאצים מרושעים למנהיג חבורת מוטנטים משלו השואף או להקים מדינה עצמאית של מוזחים או להשתלט על המין האנושי כולו ולהעמיד את המוזחים בראש.

הגירסה המוצגת בסרט לאירועים אלו היא שונה מאוד מהגירסה שהייתה בקומיקס המקורי שנוצר בידי סטאן לי וג’ק קירבי ובגירסה חדשה בידי כריס קלרמונט,  גם חלק מהדמויות הן שונות מאלו שהיו במקור. אבל זה לא באמת חשוב מאחר שגם בסדרת הקומיקס הוצגו לאורך השנים גרסאות שונות ומגוונות לאירועים אלו.

פרופסור איקס ומגנטו מבקרים במדינת ישראל.אי אז בשנות החמישים ?

בגירסה המקורית שאותה כתב קריס קלרמונט הפגישה הראשונה בין פרופסור קסיבאר ומגנטו התחוללה במדינת ישראל ( !) בעיר חיפה. שם מגנטו ניצול השואה עבד בבית מרפא ושם פגש לראשונה את צ’רלס אקסויאר הלא הוא פרופסור אקס. השניים נהפכו ידידים. ואחר כך לאויבים. אך למרבית הצער מהגירסה הזאת לא נישאר דבר בעלילת הסרט אם כי בהחלט יש רמזים המתייחסים אליה. .

אפשר היה גם לקרוא לסרט: "ג'יימס בונד: ימי האוניברסיטה". מתוך "אקס-מן: ההתחלה"

פרופסור אקסביאר,מגנטו והאקס מן.

המטרה של הסרט היא ליצור אווירה סקסיסטית כמו משוחררת בדומה לזאת של סרטי ג’ימס בונד מהתקופה שבה מתואר הסרט ראשית שנות השישים. הסרט יוצר מעין “היסטוריה סודית” דהיינו כזאת שאינה ידועה כלל לציבור הרחב של אירועים היסטוריים אמיתיים. הסרט חושף לפני הצופים שהאירוע ההיסטורי של משבר הטילים הסובייטיים בקובה שכמעט הביא למלחמה גרעינית בין ארה”ב של הנשיא קנדי וברית המועצות של חרושצ’וב היה תוצאה ממזימה של המוטנט סבסטיאן שאו שנעצרה לבסוף בידי האקס מאו ומגנטו.

אריק לנשאר =מגנטו, מוזח אדיר כוח,  לשעבר קורבן של הנאצים ושל הדוקטור הנאצי  שמידט -שאו שאימו נרצחה על ידיו מתגלה כממשיך דרכו של שאו הנאצי שכן פרט לעובדה שהדוקטור הנאצי רצח את אימו הוא מסכים לחלוטין עם התזה הניטשיאנית של שאו שעל המוטנטים להחליף את בני האדם ההומו ספיאנס כמין השולט בכדור הארץ .

אני מוצא את הרעיון הזה של הסרט לחזור לימי ההתחלה בראשית שנות השישים כמוצלח. גם משום שמשבר הטילים בין ארה”ב ובריה”מ אכן היה מקביל כמעט במדויק לתקופה שבה החלו חוברות האקס מן לצאת לאור במקור. מבחינתי זהו הסרט הטוב ביותר בסדרה מאז הסרט הראשון וגם טוב יותר ממנו.והוא עורר בי משהו מהתחושה שהייתה לי כאשר קראתי לראשונה את סיפוורי ה”אקס מן ” בילדותי.

האקס מאן ואני

ה”אקס מאן” הייתה הסדרת הקומיקס החביבה עלי בילדותי כאשר נתקלתי בהם לראשונה תחת השם העברי המקורי “הבלתי מנוצחים ” במגזין קומיקס עברי בשם “בוקי ” שהחל לצאת לאור בסוף שנות השישים.השם הוסיף לסדרה עוצמה מיוחדת שכן אותה חבורה תמיד תמיד במיטב סיפוריה לפחות נראתה על הסף של התבוסה המוחלטת במאבק נורא כנגד אויבים חזקים ממנה לאין ערוך.

הדמויות היו של ה”אקס מן הראשונים ” שכוללים גם את בובי איש הקרח ציקלופ וג’ין לא ”החדשים ” ( כמו וולוורין ) שהם אלה הידועים יותר היום ושרובם מופיעים בסרטים.

רותקתי אז לסיפורים , אם כי בדיאבד הם נראים כמעט פרימיטיבים.

Uncanny X-Men 13 - Human Torch - Juggernaut - Angel - Broken Rocks - Team Of Heros - Jack Kirby, Joe Sinnott

בסיפור אחד הם נאבקו בג’רג’נאוט המפלצתי הבלתי ניתן לעצירה שנחשף כאחיו המרושע של הפרופסור איקס.

.Uncanny X-Men 14 - Professor X - Beast - Angel - Jean Grey - Jack Kirby

Uncanny X-Men 15 - Beast - Head - Angel - Orgin - Iron - Dick Ayers, Jack Kirby

Uncanny X-Men 16 - Angel - Beast - Cyclops - Iceman - Dick Ayers, Jack Kirby

בסיפור השני שקראתי   שהופיע בשני חלקים כשהחלק השני קודם משום מה לראשון הם התמודדו לראשונה עם הסנטינלים רובוטים ענקיים שמדען הומניסט יוצר במיוחד ללכוד מוטנטים כדי להגן על האנושות מפניהם אך אלו מתגלים כאיום גדול ביותר בעצמם לאנושות.היה זה הסיפור הזה שבו הושם יותר מכל דגש על כך שהמוטאנטים נחשבים כאיום לאנושות.

הקטע הזכור  לי במיוחד בסיפור הוא “איורים ” במאמר  בעיתון שבו נתקלים הגיבורים המציגים את “המוזחים ” כמעין שליטים עתידניים אכזריים  שישעבדו ויתעללו במין האנושי “הרגיל” .המאמר הזה מפחיד את האוכלוסייה ומביא למהומות כנגד המוטאנטים.

,תעמולת זוועה נגד המוזחים.

הקטע הנ”ל היה הדוגמה הראשונה שנתקלתי בה באיזה מדיום ל”תעמולת זוועה” מהסוג שבה השתמשו הנאצים כנגד היהודים כפי שהתברר לי לימים..הקטע הזה  היה מפחיד בצורה שכמוה לא נתקלתי עד אז,  וגם לא מאז בשום סיפור קומיקס.

, לימים התברר לי  שהקטע   התבסס על מאמר אמיתי  ורציני בהחלט How Nuclear Radiation Can Change Our Raceשהופיע ב1953 בכתב  עת אמריקני  פופולארי   Mechanix Illustrated שבו נתקלו ככל הנראה לי וקירבי   ושתיאר את האיום העתידני שאותו עלולים מוטאנטים להוות על האנושות. המחבר אגב היה סופר מדע בדיוני וקומיקס  בשם אוטו בינדר שבין השאר היה אחראי לסדרת קומיקס ידועה בשם “קפטין מארבל“. .

Uncanny X-Men 18 - Iceman - Magneto - Marvel Comics Group - Approved By The Comics Code - Cyclopus - Dick Ayers, Jack Kirby

בסיפור שלישי הבלתי מנוצחים התמודדו עם אויבם הגדול מגנטו המסתורי והמפחיד שעליו לא ידעו הקוראים הצעירים של הסיפור דבר מהסיפור שגובר על כולם בבית ספר סגור ונחשף במלוא עוצמת ועם המסיכה רק לקראת סוף הסיפור.

Uncanny X-Men 19 - X-men - Action - Mutant - Superhuman - Marvel - Dick Ayers, Jack Kirby

בסיפור הרביעי הבלתי מנוצחים נתקלו במוטנט שכונה “החקיין ” שיכול לחקות את יכולותיהם המיוחדות הסיפור הזה הראה שמוטאנטים אכן יכולים להוות סכנה איומה למין האנושי בדיוק מהסוג שמפניה הזהיר המדען שיצר את הסנטינלים.

כל הסיפורים הללו על כל השלכותיהם המצמררות בפוטנציה היו מרתקים מעל ומעבר לכל מה שקראתי במגזין על באק רוג’רס על פלאש גורדון על סופרמן.. אבל סיפורים אלו לא הופיעו יותר בעברית לאחר שבוקי נסגר.

אבי ארד ,מפיק סרטי “האקס מן “.

עם זאת קורא נוסף של “בוקי ” אבי ארד  שניתקל גם הוא  ב”בילתי מנוצחים ” מעל לדפיו הפך לימים לראש חברת “מרוול”. הוא העמיד אותה מחדש על הרגליים לאחר פשיטת רגל והפך למפיק של סרטי האקס מן כמו גם סרטים מצליחים אחרים המבוססים על סדרות קומיקס.

אז לכו תדעו ייתכן שיש להודות לקיומו של סרט זה ושרידתה של חברת מארוול בכלל גם לאותן חוברות ”בוקי” ישנות  בעברית.

כמה שנים מאוחר יותר נתקלתי בחוברות האקס מן  “החדשים” הפעם בשפה האנגלית. להוציא פרופסור איקס, ומגנטו והמוטנט בעל עיני המוות ציקלופ הדמויות היו ברובן דמויות חדשות שנוצרו בידי סופר חדש קריס קלרמונט. אבל הסיפורים התברר היו טובים אף הרבה יותר. ובסיפור הראשון שקראתי הם נאבקו במועדון “אש הגיהנום” מאין אירגון של “הבונים החופשיים ” בראשות אחד סבסטיאן שאו ( שהוא שונה מאוד מהדמות שבסרט )ולכאורה וכצפוי מהסיפורים הקודמים שהיכרתי בסיום הסיפור הפסידו לגמרי.היחיד מהם ששרד בסיום היה דמות שלא היכרתי בשם וולוורין.

Uncanny X-Men 132 - John Byrne, Terry Austin

נעשיתי מרותק שוב והתחלתי לקרוא בשקיקה את החוברות הבאות מאת הסופר קריס קלרמונט.

התברר שהקו המאוחד של כל סיפור שהוא שהאקס מן נתקלים תמיד ביריב שהוא תמיד יותר חזק מהם ולכאורה הם תמיד מפסידים על מנת לנצח לבסוף.קלרמונט הקפיד גם להכניס קווי עלילה שעסקו בדמויות עצמן ובמערכות היחסים בינן שהפכו את הסיפורים למעניינים עוד יותר. דמויות נוספות בעלילה כללו את נמרוד רובוט קטלני מהעתיד שבו הסנטינלים נצחו והשמידו את המוטנטים שחוזר לעבר כדי להשמיד את כולם.( אם זה מזכיר לכם את הטרמינטור של שוורצנגר זה כנראה לא במקרה).

שיא הסדרה ושיא המתח היה בעיני בגיליון מספר 200 כאשר מגנטו האוייב הראשי שלהם שהפך לדמות מעניינת באמת בפני עצמו הועמד למשפט ביפני בית הדין העולמי על פשעיו כנגד האנושות. כתוצאה מתחולל מאבק בין מוטנטים תומכי מגנטו שמבקשים לשחרר אותו מבית הכלא  והמתנגדים לו. עם המאבק הזה היגיעה הסדרה לשיאה האמיתי.

לעניות דעתי עם החוברת הזאת הסדרה הייתה צריכה להסתיים.

אך למרבית הצער העלילה המשיכה משם  ועדיין נמשכת. בגיליון 211 מצאו עצמם האקס מן מעורבים בטבח של מוטנטים תת קרקעיים בשם המורלוקים שנטבחו מסיבות לחלוטין לא ברורות ושנשארו כאלה עד היום בידי מוטנטים אחרים ובראשם סאבר תות האכזרי והקטלני שליחיו של דוקטור סיניסטר שהוא גנטיקאי בן אלמוות ( ונראה שדווקא הדמות של סיניסטר היא מקור ההשראה לדמות של סבסטיאן שאו בסרט ).עבור הקורא הזה לפחות העלילה איבדה את כל ההיגיון הפנימי החזק שהיה בה עד  אז.

החוברות האלו בסדרה  שבעבר היה לה קשר חזק למציאות התנתקו  כעת  מהמציאות  לחלוטין למגוון של עולמות חלופיים ועתידניים.מכאן ואילך חלה ירידה דרסטית  ברמת העלילות שהחלו להיות מסובכות ומפותלות ולא ברורות לחלוטין ולעולם לא היגיעו לאיזה שהוא סיום הגיוני.

העניין שלי בסדרה הלך ופחת עד שנעלם.

בבירור רוב הקוראים לא חשבו כמוני. האקס מן הפכו לסדרה רבת המכר ביותר של חברת מארוול לצד ספיידר מאן והפכו לכמה וכמה סדרות מהן המתרחשות ביקומים שונים עם דמויות שונות שמתו וקמו לתחייה רק על מנת למות שוב ולקום לתחייה ושוב ושוב ושוב  ושוב.

וכך כל המתח שהיה בסדרה בעבר כאשר היה ברור שאקס מאן אכן נמצאים בסכנה אמיתית לחייהם ,  חוסל.

לאחר שנים בשנות התשעים החלו לצאת למשך זמן קצר חוברות “אקס מן” בעברית בהוצאת “קונטקט פוינט” והפעם בצבעים מלאים !  שהיציגו עלילות עכשויות של האקס מן .זה היה סיפור  “מילחמת האפוקליפסה” שבו  היקום נהפך לעולם חלופי שבו שולט מוטנט קדום שנולד במצרים העתיקה בשם “אפוקליפסה”, וכל זה כתוצאה מהצד האפל באישיותו של פרופסר איקס.קראתי בחוסר עניין. לעלילה המסובכת  המתפתלת לא היה שום קשר שהוא עם אירועי העולם האמיתי  ועם הרעיונות שלו. והדמויות שבו בניגוד לסדרה המקורית ולכן איבדו לחלוטין את עוצמתן.

האידיאולוגיות של האקס מן.

בקומיקס  מוצגות שלוש אידיאולוגיות מרכזיות של כיצד צריכה להיות מערכת היחסים בין “ההומו ספינאס “והמוזחים :

האידיאולוגיה הראשונה שאותה מייצג פרופסור צ’רלס אקסויאר היא האידיאולוגיה הומניסטית המזכירה מאוד את האידיאולוגיה של יאנוש קורצ’אק מצד אחד ומרתין לותר קינג מצד שני.היא קוראת לשיתוף פעולה עזרה הדדית שיויון ושילוב בין “הומו ספיאנס ” ומוזחים

האידיאולוגיה השנייה שאותה מייצג מגנטו והיא מזכירה את זאת של מלקולם אקס מצד אחד והרב כהנה מצד שני קוראת לניגוד בין הומו ספיאנס וההומו סופריור ובסופו של יום לנקמה בהומו ספיאנס הרודף והמדכא ולהשתלטות של ההומו סופריור על כדור הארץ והיקום  מאחר שהוא המין החזק יותר והעליון יותר ולכן מגיע לו. .

יש גם אידיאולוגיה שלישית.

זוהי האידיאולוגיה של מר סיניסטר.  זהו גנטיקאי  מרושע  ( או שלא )  בן אלמוות המאמין,כנראה, ( כפי שאמנם התברר לקוראים רק לאחר שנים ולאחר אין ספור חוברות וסיפורים מתפתלים ובלתי ברורים ) שהמוטנטים לא צריכים לחיות בשיתוף פעולה לצד בני האדם כמו שחושב פרופסור איקס או להלחם בהם ולשלוט בהם כפי שחושב מגנטו אלא שעליהם פשוט להתעלם מהם ולהמשיך בנפרד לשלבים הבאים באבולוציה של המוטנטים.

מר סיניסטר הוא מעין גירסת קומיקס של “ג’ון המוזר”  גיבור ספר ידוע של אולף סטפלטון משנות השלושים שיצר תרבות של אנשים עליונים על אי נידח מנותקת ונפרדת משאר המין האנושי של ההומו ספיאנס.

במונחים עכשויים לאחר שסילקנו בקושי רב את כל האלמנטים הביזאריים והמסעות בזמן והיקומים החלופיים ששולבו ללא הפרד עם הדמות אפשר להשוות את מר סיניסטר להוגים כמו סמי שלום שטרית ואנשי הזהות המזרחית שקוראים להפרדה מוחלטת בין הקבוצה שלהם ושאר האוכלוסייה במעין “גטו ” משלה שהיא תסתגר בתוכו ,  על מנת שהיא תוכל לפתח תרבות ייחודית ונפרדת לחלוטין.

האם מגנטו הוא ציוני ?

כאשר עלה הסרט החדש על המסכים החל ויכוח מר במדיה :האם ניתן לראות במגנטו ,ניצול השואה הרודף אחרי נאצים ושואף להקים מדינה עצמאית עבורם סמל לאלמנטים הקיצוניים של התנועה הציונית ? מעין הרב כהנה?

אחרי הכל המצב של המוזחים בסרט אנשים מיוחדים במינם הנרדפים בידי הרוב החושש מהם אכן מזכיר מאוד את מצבם של היהודים לאורך הדורות.באותה המידה מגנטו יכול היה להתבסס גם על פעילים ציוניים נרדפים ששאפו להפוך את היהודים למנצחים וכובשיםבמהלך סדרת הקומיקס מגנטו אכן מקים מדינה עצמאית למוטנטים נרדפים באי גנושה אי שם באפריקה ליד מדגסקאר.במקום שבו אולי לא במקרה הנאצים תיכננו לשלוח את כל היהודים בזמן מלחמת העולם השנייה.

המפיק הישראלי של סרטי הסדרה אבי ארד מודע היטב להקשר הזה והצהיר בעבר כי תמיכתו היא דווקא לרעיונות שעומדים מאחורי מגנטו מאחר שהוא תומך בימין הישראלי.

הסרט מראה שאולי יש סיבה לחשש של הרוב מהמיעוט הזה שעלול להתגלות כמסוכן.מאידך הסרט מראה היטב שגם במיעוט הזה יש הבדלי השקפות ותפיסות עולם שונות ומנוגדות ואין לדבר כאן על “שחור ולבן “.

נראה לי שסדרת אקס מן בשיאה מראה את שני הפנים של תופעת האחר ומראה שהאחר יכול להיות נרדף ויש להקשיב לו אבל הוא יכול להיות מאיים ואכזרי לא פחות ואולי יותר מבני האדם הרגילים ברגע שנותנים לו כוח.הסרט מראה שהטוב והרע אינם נפרדים ומנוגדים כלל והנרדפים יכולים להיהפך גם הם לרודפים אם לא יזהרו.

מבחינה זאת הסרט “האקס מן –ההתחלה ” מתאר היטב את האמביבלנטיות הנוראית הזאת שקיימת ביסודה של הסדרה כאשר הוא מראה היטב שהמוטאנטים “המוזחים ” הסטויים” יכולים להיות גם קורבנות וגם מדכאים ומשעבדים פוטנציאליים.

ולו רק מהבחינה הזאת הסרט “האקס מן – ההתחלה ” הוא מומלץ בהחלט לצפיה. וכך גם חוברות הקומיקס הקלאסיות של האקס מאן משנות השבעים והשמונים.

נספח “האקס מן בשפה העברית :

להלן רשימה מלאה ככל האפשר של כל מה שקיים על “הבלתי מנוצחים –האקס מן ” בעברית.

File:Bucky-111.jpg

א. הסיפורים שהופיעו במגזין “בוקי ” היו :

הבלתי מנוצחים נגד הג’אגרנט. חוברות  110-108

מרקו,אחיו החורג של אקסוויר ופך לג’אגרנט לאחר שהשיג אבן כושפת ובא לנקום באחיו החורג תוך הסתערות על אחוזת האקסמן.

הבלתי מנוצחים נגד הסנטינלים(הזקיפים)

חלק  א  חוברות -112 111

פורסם מחדש ב”יקום תרבות ” באפריל 2014

חלק ב’  חוברות 93-96

פורסם מחדש ב”יקום תרבות ” באפריל 2014

( בניגוד לסדר ההגיוני של הסיפור )

המדען טראסק מייצר את הסנטינלים הענקיים בכדי להלחם במוטנטים.הבלתי מנוצחים  נשבים ונלקחים למבצר הסודי של הסנטינלים,שם יערך הקרב הסופי.

הבלתי מנוצחים נגד מגנטו 120-125

אוייבם הראשי של הבלתי מנוצחים ,מגנטו חוזר לנקום בהם  לאחר שברח משביו של הזר מהחלל.הוא כולא אותם בכדור פורח הטס לחלל בכדי שימותו שם.כעת נותר רק בובי איש הקרח חופשי,לבלום את מגנטו בתוך אחוזת הבלתי מנוצחים.

הסיפור פורסם מחדש  ברשת ב”יקום תרבות”במאי 2016

Uncanny X-Men 17 - Cyclops - Red - Angel - Professor X - Dick Ayers, Jack Kirby

Uncanny X-Men 18 - Iceman - Magneto - Marvel Comics Group - Approved By The Comics Code - Cyclopus - Dick Ayers, Jack Kirby

הבלתי מנוצחים נגד החקיין חוברות  137-139

רנקין הוא צעיר שנחשף לתאונה מדעית אצל אביו ויכול לחקות את כוחותיהם של אחרים אם הוא קרוב אליהם.כעת מטרתו- להשיג לו את כל כוחות הבלתי מנוצחים  -לנצח!

Uncanny X-Men 19 - X-men - Action - Mutant - Superhuman - Marvel - Dick Ayers, Jack Kirby

ב.  מארק אדוארד אדנס ומרי סברין (ציירת ) איקס מאן מבוסס על סיפור לטלביזיה הוצאת רות סירקיס ,1994.

ספר מצוייר  שיצא בעקבות סדרת האנימציה הטלווזיונית.

ג. אקס מן .הוצאת קונטקט פוינט

מאי 1997– -מרץ 1999

סדרה על עלילותיהם של האקס מן החדשים הופיעה בעברית בשנים 97-99 בהוצאת “קונטאקט פוינט” ,יצאו ממנה 23 חוברות.

.

1. מירוץ לילי.

2. דרך אפלה (השמיים יכולים לחכות )

3. (ליפול מגן עדן/הולדתה של אומה)

4. דברים אבודים.

5. דור הרשע

6. האויב של האויב שלי

7. טבעו של הרוע.

8. צרות גדולות באיטליה הקטנה (על העטיפה “פסייכלוק ,סייברתות והאקס-ביבייז”)

9. סייברתות באזור הסכנה.

10. הלוחמים בחשכת אבון.

11. ביסט חייב לדעת. א’ (מגיליון זה מספר העמודים ירד ל40-).

12. ביסט חייב לדעת (המשך). (על העטיפה “אייס מן נגד המלכה הלבנה”)

13. הדרך לקזבלנקה. קיצור תולדות הימים.

14. אקספרס של זוועות.

15. נסחפת א’

16. (נסחפת ב’),

17. הנעל השנייה (על העטיפה “כל הכוחות נגדם”).

18. מחשבות נסתרות ( על העטיפה “בין טפריו של אונסלוט”)

19. עתיד קודר . (על העטיפה “שובו הבילתי ניתן לעצירה של הג’אורג’נאוט”).

20. מוחות חוקרים (על העטיפה “התגלות הסוד”)

21. הבוגד במטרה (על העטיפה “אונסלוט”)

. 22 (הבוגד במטרה ב’ אונסלוט.

23. קיסר ממלכת היגון ((על העטיפה “התחלתו של אונסלוט-שלב 1”).חוברת של וולברין מספר  104.

אמורות  היו  לצאת חוברות נוספות בסידרת וולורין. אך ככל הנראה לא יצאו..

מאז יצאו עיבודים של סרט הקולנוע כחוברות קומיקס.

ועיבוד של הסרט כספר.

לארה ברג איקס מן תרגום רונית זאק, ידיעות אחרונות ראש אחד 2001. מבוסס על תסריט הסרט הראשון מאת כריסטופר מק’קארי ואד סולומון”. עיבוד הספר הרשמי המבוסס על הסרט שובר הקופותץ

תקציר הספר : הגרסה הראשונה והרשמית של הסרט שנעשתה  בפרוזה על פי ספרי הקומיקס `אנשי האיקס`. פרופסור איקס. ג`ין גריי. סייקלופס. סטורם. וולוורין. רוג הם אנשי האיקס, וביחד הם חייבים להציל את הגזע האנושי – ואת עצמם – מהשמדה. לוגאן הוא מוטציה שרק רוצה שיעזבו אותו לנפשו. אך כשאנשים לא מניחים לו – שווק! – שלושה להבים ארוכים נשלפים מכל יד. אף אחד לא מטריד את וולוורין פעם שנייה. אז הוא פוגש את רוג, נערה שבורחת מביתה, בעלת כוחות מיוחדים, אשר זקוקה לעזרתו. בינתיים, מגניטו, מנהיגה המרושע של קבוצת מוטציות, מתכנן התקפת טרור נגד האנושות. הוא זקוק לכוחו של אחד מאנשי האיקס, והוא יעשה הכל – יהרוג כל אדם – על מנת להשיג זאת. כעת, כל אנשי האיקס חייבים לאחד כוחות, או שכולם – בני אדם ומוטציות – ימותו.

אקס מאן :מגנטו –וולוורין . הוצאת ידיעות אחרונות –ראש אחד ,2000 .

כולל שני סיפורים על מקורו של מגנטו ,ועל מוצאו של וולוורין.

איקס מן – סיפור הסרט (קומיקס),רוג תירגום: רונית ז’ק (מאנגלית) ידיעות אחרונות.

עיבוד של הסרט  הראשון לקומיקס.

ראו גם

אקס מן בויקיפדיה

אקס מן -ההתחלה ” בויקפדיה

דורון פישלר על מגנטו והבעיה היהודית 

אקס פקטור -מאמר במעריב לנוער על הסרט “אקס מאן ההתחלה “

אקס מאן ההתחלה :כמו סקס עם האקס

התפרצות האקס מאן ביקורת

אקסטרה לארג’ :ביקורת של אבנר שביט

מגנטו כיהודי נרדף

אורי קליין על אקס מאן -ההתחלה

עומר רוזן על מגנטו והסופר יהודים

מגנטו כיהודי

יהודי או לא יהודי “?

סופרמן והבעיה היהודית

ניטשה והאדם העליון

האקס מאן על עטיפת “מעריב לנוער”.

10 תגובות

  1. הסרטן ששיחק עם הים כותב בפורום המדע הבדיוני של “תפוז” :
    ” בתור קורא של ה”אקס מאן ” כבר 13 שנה אני חושב שהאמירה “כל כולה מבוססת על שורשים יהודיים ואף ישראלים” היא מוגזמת.
    לעניות דעתי, למרות שקירבי ולי אכן היו שניהם ממוצא יהודי, חווית החיים שלהם שבאה לידי ביטוי באקס-מן היא של
    מהגרים בארץ חדשה, בארה”ב, לאו דווקא של מהגרים יהודים אחרי השואה.
    כמו כן אני זוכר ראיון איתו מסוף שנות ה-90 בו הוא טען במפורש שהוא וקירבי ביססו את מגנטו ואקסאוויר על מלקולם אקס ומרטין לותר קינג. גם הטענה שהוא ביסס את פרופ’ אקס על יאנוש קורצ’אק די מופרכת בעיניי, כי למרות שלי הוא יוצר פורה שעבודתו המוקדמת היא אבן יסוד בתרבות האמריקאית, קשה מאד לראותו כאדם עם אופקים תרבותיים רחבים; ברוב סיפוריו העולם מחוץ לארה”ב מאוכלס בקומוניזם בברה”מ ובקלישאות סטריאוטיפיות במקומות אחרים, כלומר באירופה.

    לגבי קליירמונט, למרות ששכתב את הרקע של מגנטו כך שיהיה ניצול שואה שפגש את אקסאוויר בחיפה, הכניס דמות יהודית חדשה (קיטי פרייד) ועוד ועוד, כל אלו הם בעיקר עוד אלמנטים באופרת סבון עם תמות של מדע בדיוני, ולא כתיבה פוליטית על הסיטואציה היהודית או לחילופין ביקורת על הציונות. הדבר היחידי שאולי יהודי בקלרמונט יכול להיות הנטיה הידועה לשימצה שלו לייצר מלל אינסופי.

    ודבר אחרון. עם הולכים עם המטאפורה של מוטאנטים כיהודים עד הסוף מגיעים לבעיה קשה. זאת משום שהמוטאנטים הם מיעוט נרדף גם בגלל שונותם אבל לפחות באותה מידה בגלל הכוחות העל-טבעיים שלהם שהופכים אותה לסכנה אמיתית לציבור. במילים אחרות, בעולם של האקסמן,מצד הציבור העולמי והממשלות, הגיוני מאד לרדוף את המוטאנטים או לכל הפחות למשטר אותם (אם מתעלמים מהמסגור ההירואי של הקומיקס).”

  2. תודה על התגובה המפורטת
    ועכשיו לתגובתי .ועכשיו לתגובתי .
    אם תשים לב אני בעצמי מעיר במאמר שהמוטאנטים הם גם נרדפים וגם מסוכנים ,כלומר זה הגיוני מאוד לחשוש מהם כי אם הכוח יהיה בידיהם או בידי אחדים מהם כמו מגנטו כי אז לבני אדם רגילים יש סיבה טובה מאוד לחשוש לגורלם .
    כך שאתה רק חוזר על מה שאני אומר במילים אחרות. אבל תודה על האישור.
    לי אכן אישר כבר לפני שנים שמקור השראה שלו היו קינג ומלקולם אקס. ושוב אתה חוזר על מה שכבר כתבתי .

    הוא לא אישר זאת לגבי יאנוש קורצ’אק. אבל אל תטעה .הוא וחבריו היו מודעים היטב לגבי מה שקרה באירופה ובשואה. והשערתי היא שהוא אכן השתמש בדמות של קורצ’אק כמעין מודל לפרופסור איקס לצד השפעות אחרות.
    ההשערה הזאת נובעת מהדמיון במראה החיצוני והאידיאולוגיה של הדמויות .נכון שזה אולי מקרי .אבל אולי לא.
    נכון שהאלמנט היהודי הוא רק אחד מרבים ,אבל הוא בהחלט קיים.
    כמובן שהמטפורה היא לא רק לגבי היהודים היא גם לגבי מיעוטים אחרים.
    אבל היא גם לגבי יהודים ובסופו של דבר היוצרים הם יהודים כך שמבחינתם ירצו בכך או לא המטפורה היא חזקה במיוחד לגביהם עצמם.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

18 + שמונה עשרה =