במסגרת השקת הגיליונות החדשים של כתב העת “מקף” בעריכת יואב איתמר (עורך השירה של “יקום תרבות “) וחני שטרנברג, התכנסו כמה עורכים של כתבי עת ספרותיים מודפסים ואינטרנטיים ובהנחייתה של המשוררת חגית בת אליעזר, דנו במצב כתבי העת והספרות כולה בימים אלה במדינת ישראל.

העורכים כללו בין השאר את אלי אשד, עורך “יקום תרבות”, אריק א’, עורך כתב העת “עמדה”, ויחזקאל נפשי, העורך הספרותי של “מעריב “. כל אחד מהם סיפר על כתב העת שלו ועל תוכניותיו, מטרותיו ובעיותיו (את ההזמנה לאירוע עם רשימת המשתתפים המלאה ראו כאן).

המסקנות, כצפוי, היו כדלקמן: אין תמיכה ציבורית, ובפעילויות אלה העורכים  נושאים מעל גבם את כלל התרבות העברית, משל היו הענק המיתולוגי אטלס שנשא על כתפיו את כדור הארץ כולו, וכמוהו הם קורסים. אבל תרבות זאת ממשיכה להתקיים גם הודות להם.

העורך יאיר בן חיים, עורך כתב העת “המסדרון” הסריט את האירוע החשוב הזה, ולפניכם הסרטה של השיח ושל ההרצאה שנשא אלי אשד.

אנו מבקשים להודות ליאיר בן חיים שיוצר למעשה גם הוא, ללא כל תמיכה, ז’אנר חדש של תיעוד אירועים ספרותיים בהסרטה.

לבקשתו אנו מצרפים כאן את השיר שהקריא באירוע, שיר שאכן מייצג היטב את תחושתם של עורכי כתבי העת העמלים למען התרבות העברית ללא כל תמורה.

כותב יאיר בן חיים: ברצוני לציין כמה פרטים בנוגע לשיר שקראתי בערב. השיר נכתב לפני הרבה שנים כתגובה להתנהלות שלי מול התנהגויות גולשים באתר ‘חדרים’ באותם ימים. למעשה השיר מדבר על הנתינה האינסופית שלי, וכל זאת מאהבה שלי לנושא.

אדון פילנתרופ

גְּבִירוֹתַי וְרַבּוֹתַי           קַבְּלוּ בִּבְרָכָה אֶת הַדָּבָר הַחַם הַבָּא.

קַבְּלוּ אוֹתִי.                 מִפְּאַת זֹאת שֶׁחָסֵר לָכֶם חֹם אֱנוֹשִׁי

תֻּרְשׁוּ לֶאֱהֹב אוֹתִי      וְלִבְזֹז אֶת שַׁלְוָתִי.

אֶתֵּן לָכֶם לָקַחַת מִמֶּנִי אֶת הָאֹשֶׁר הַפְּנִימִי  וְקֻרְטוֹב מִדַּעְתִּי

אֶהְיֶה כָּאן  בִּשְׁבִילְכֶם   אֲסַפֵּק  אֶת הַסְּחוֹרָה  בָּהּ הֻרְגַּלְתֶּם

אֶצָּמֵד לַקַּרְקַע             אַעֲנִיק אֶת עַצְמִי         כְּסִפּוּק נִצְחִי

תֻּרְשׁוּ  לַעֲלֹב לְהַקְנִיט  וְלִרְמֹס                    לְהַשְׁפִּיל וְלַהֲרֹג

אֶת הַחַיִּים           שֶׁאָסַפְתִּי עַד כֹּה

אֶעֱשֶׂה הַכֹּל                                  חָשׁוּב לִי שֶׁתִּהְיוּ מְרֻצִּים

לֹא אֶתְלוֹנֵן                           אֶתְעַנֵּג מֵהַסִפּוּק שֶׁיִּגָּרֵם לָכֶם.

גְּבִירוֹתַי וְרַבּוֹתַי,   רוֹקְנוּ לְתוֹכִי אֶת הַכְּאֵב       נַקּוּ מִתּוֹכְכֶם   אֶת הַמָּדוֹן

הָבִיאוּ אֶת עַצְמְכֶם אֵלַי,  אׂהַב אֶתְכֶם,  אֶשְׁכַּב עִם מַר לִבְּכֶם

אֶמְצׂץ אֶת דַּמְכֶם הַשָּׁחׂר,   אֶחְלֹט עֲבוּרְכֶם          אֶת דִּמְעוֹת  הָעֹנֶג הַבָּזוּי

אֶהְיֶה מֶלֶךְ לְחֶרְפַּתְכֶם            תִּרְקְדוּ עִם הַבּוּשָׁה  לְעֵינֵי כּׂל

מַסְכִּים לְהַקְרִיב אֶת עַצְמִי       עֲבוּרְכֶם        הַכֹּל  מֵאַהֲבָה.

גְּבִירוֹתַי וְרַבּוֹתַי     עוֹד רֶגַע וְדַי, סְלִיחָה!    לֹא לָקוּם עַכְשָׁו!

הִנְּכֶם מִתְבַּקְּשִׁים לָשֶׁבֶת!  אַחֲרֵי הַכֹּל הִשְׁקַעְתִּי בָּכֶם לֹא מְעַט

בָּאתֶם,  דִּבַּרְתֶּם,      שַׁרְתֶּם, רְקַדְתֶּם,   וְכָעֵת הֲלַכְתֶּם?

אַל תִּזְנְחוּ אֶת הַחֶרְפָּה,    אַל תַּפְקִירוּ הַצֶּלֶם  לַמּוֹתָרוֹת,

זֶה אֲנִי  מְדַבֵּר,                                       אָדוֹן פִילַנְתְּרוֹפּ.

השיר פורסם בספר שיריי האחרון “להשתגע באמצע היום” (חדרים-הוצאה לאור 2015).

להלן הקישורים:

הרצאתו של אלי אשד, עורך “יקום תרבות”, על כתב העת ועל מקומו בתרבות הישראלית והעברית


שיח עורכי כתבי העת. אורך הסרטון: 29 דקות

2 תגובות

  1. רשימה ב”כיוון הרוח ” של שחף ויאר שבה הוא מתאר את שיח העורכים הנ”ל .
    http://bkiovnhroh1.com/PAGE1889.asp
    אירוע השקת “מקף” ושיח עורכים בסלון הספרותי/ שחף ויאר

    ב – 9/3/2016 התקיים בסלון הספרותי של דיזנגוף סנטר אירוע שירה מיוחד בהנחייתה של חגית בת-אליעזר: שילוב בין השקת גיליונות 5 ו-6 של כתב העת “מקף” שיצאו בחודשים האחרונים ושיח עורכי כתבי עת ספרותיים. שני עורכי “מקף” – חני שטרנברג ויואב איתמר – הובילו את ההשקה. השם של כתב העת מורה על יעודו – מחבר בין העבר של הספרות העברית לעתידה (כמו שמקף מחבר בן שני חלקי משפט). העורכים מכירים בחשיבותה של ההמשכיות, ויתרון קיום הרצף בספרות לאורך הדורות. בזכותה של חני שטרנברג לכל גיליון נבחר אמן מלווה, אשר יצירותיו משולבות בין הקטעים הכתובים. שני העורכים ועוד מספר משוררים קראו שירים מתוך הגיליונות.

    לחלקו השני של האירוע – שיח עורכי כתבי עת ספרותיים עברנו עם דבריה של חגית בת-אליעזר שהתעכבה על משמעות העת במונח “כתב עת”: הגיליונות יוצאים לאור בתדירות (“עת”) מסוימת ואף נקראים על שמה: שבועון, ירחון, שנתון ועוד פן של הזמן– משך חיו של כתב העת.
    מסתבר שהיו בינינו בנוסף ליואב וחני, עורכי “מקף”, עוד 8 עורכים שמוציאים כתבי עת ספרותיים. כל אחד מהם התבטא בתורו.

    הדברים שנאמרו בחלק זה של הערב רלוונטיים לי מאוד כאדם שכותב שירה ומפרסם הרבה בפייסבוק ובעולמות וירטואליים אחרים. אני שוקל מפעם לפעם לשלוח לפרסום בכתב עת כזה או אחר, מתלבט לאיזה מהרבים הפעילים כיום. אז הנה יש לי ולאחרים שכותבים – הזדמנות לפגוש פנים אל פנים את הדמויות שמאחורי כתבי העת המודפסים והוירטואליים !
    ראשון הדוברים היה אריק א. – העורך של כתב העת הוותיק “עמדה”. הוא סיפר על הקמת “עמדה” לפני 20 שנה ע”י מספר משוררים צעירים, בשנות העשרים לחייהם, שרצו להשתחרר מהשפעתם של העורכים הסמכותיים של אז ולקדם את השירה שמחוץ ל”קאנון”: לפרסם את עצמם, את הטובים בעיניהם. כמה טוב ש”עמדה” מתמידה כבר 20 שנה וכך נכנסת לתודעה ואולי אף משמשת דוגמא ומקור עידוד לכתבי העת החדשים.
    גם רחלי אברהם-איתן – שהספיקה להוציא כבר 15 גיליונות של כתב העת “שבילים” דיברה בזכות ההמשכיות ואף ציטטה ממחקרה של פרופסור נורית גוברין בנושא.
    מדבריו של יואב איתמר היה לי חשוב לשמוע שהפרסום בפייסבוק מיידי, אבל יש כאן נקודת תורפה – “קטץ'”: כשהוא מתגלגל למטה הוא נדחה ע”י הפוסטים החדשים… איזה באסה (סליחה על הלשון הלא סיפרותית). ועוד תובנה שיואב העלה: כתב עת מודפס מאפשר למפרסם בו להיות אנונימי, לעומת הפרסום באינטרנט שדורש הזדהות (האמנם? עד כה סברתי כי האינטרנט מאפשר אנונימיות).
    רענן בן טובים היה שותף להוצאתו לאור של הגיליון הראשון של כתב העת “הפרעה” בסוף 2014 ועומד בפני הפרסום של הגיליון השני. יאיר בן־חיים, שמוציא בימים אלה את הגיליון השלישי של “מסדרון” בפורמט גדול של 3A ומשלב גם יצירות אומנות, צילם את האירוע – הסרטון מצורף.

    נפתלי בלבן סיפר על פעילות רבת השנים של קבוצת אנשי ספרות בחיפה שהוציאו את האנתולוגיה “קורות” שבה 60 שירים של 30 מחברים ע”‘ מימון עצמי משותף של חברי הקבוצה.
    בהמשך דיבר אלי אשד העורך הראשי של “יקום תרבות” – זירה אינטרנטית שקיימת כבר 6 שנים ועוסקת בתחומי תרבות שונים כולל ספרות ובפרט שירה. פורסמו כבר למעלה מ- 2500 פריטים, וביניהם ראיונות עם עורכי כתבי עת אחרים (לא פוחדים מתחרות, מפרגנים למתחרים ולשותפים לדרך). חשוב לו לשמר את הקשר עם הספרות ותרבות העברית לדורותיה. כי בלי עבר אין עתיד. זאת לעומת המגמה הרווחת לפרסם בעיקר “חומר עכשווי” בלי זיקה לעבר התרבותי המפואר של היצירה העברית.
    יחזקאל נפשי עורך הספרות של “מעריב” הדגיש בדבריו שתפקידו העיקרי של כתב עת לשירה הוא לטפח משוררים צעירים והוא עושה זאת במדור של “שיר יומי” –היוזמה החשובה שלו עם כניסתו לתפקיד, וכן בסדרת ערבי “שירת הנורמן”.
    שרון קשרו הגיע מחיפה. הוא אחד משני העורכים של המגזין “המנדט” הצעיר – בן חצי שנה בלבד, אך חרוץ ומעלה כתבות מדי שבוע. מטרתו לקדם את התרבות של העיר חיפה עם שבע מדוריו, כולל מדור הספרות כמובן.
    דיבר גם שמעון רוזנברג העורך את כתב עת אינטרנטי “נתיבים” עם שותפתו נעמה ארז. לדעתו – כתבי עת אינטרנטיים דורשים השקעה כספית קטנה מאלה המודפסים וכן מאפשרים לשלב תמונות וקטעי וידאו. אריק א. מעט מסתיג: כתבי עת אינטרנטיים במתכונתם הנוכחית עדין אינם מנצלים נכון את הפלטפורמה: וכי מי יודע על צאתו לאור של הגיליון החדש? לדעתו – מוטב שכל כתבי העת יהיו מאוגדים תחת מטרייה אחת שתאפשר ניווט יעיל בין כתבי העת השונים. רוני אלוני – פרופסור לביולוגיה – חידש לנו, כשסיפר על כתב עת מדעי בתחום הביולוגיה שמתמיד כבר למעלה מ-100 שנה. אנו מודים לרוני אלוני על התמונות שצילם, אחת מהן מעטרת את הסקירה הזאת.
    היה זה אירוע תוסס באולם מלא מפה לפה – אנשים הגיעו מכל קצוות הארץ. כמה משמח שיש לנו כל כך הרבה שוחרי ספרות. זאת דרך מצוינת עבורי לחגוג יום הולדת!
    שמענו תובנות מעניינות, ויש עוד היבטים לנושא כתבי עת, כמו: מה הם התכנים המתאימים לכתב עת ספרותי, האם לבחור נושא לגיליון, האם לכלול דבר העורך בגיליון או לא, האם לשלב אומנויות שונות: ציור, שירה, סיפורת.
    אני מקווה שיתקיימו עוד מפגשים עם עורכים של כתבי עת ונוכל להמשיך את הדיון הפורה ואת המפגש בן כותבים לעורכים.

    הקישור לסרטון:

    https://www.youtube.com/watch?v=bO_UJ8vzBN0&app=desktop

    – See more at: http://bkiovnhroh1.com/PAGE1889.asp#sthash.TO5lW2ui.dpuf

  2. מאחר והייתי אחרון הדוברים וקודמיי נגעו בעיקר הדברים שחשוב היה לשים עליהם את הדגש, מצאתי לנכון לקרוא את השיר ‘אדון פילנתרופ’, המייצג אותי נאמנה באשר לעשייה שלי בתחום הספרות והתרבות בישראל. אני מקווה שהשיח שהיה, יתרום לקידום המטרות שלנו כאמנים יוצרים. כל טוב. יאיר בן־חיים

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 + 20 =