FLASH GORDON EN COLOSOS DEL COMIC Nº 36

עטיפת הגירסה הספרדית של הסיפור “נוח השני “פברואר 1981


הקדמה מאת אלי אשד

לרגל מלאת שמונים שנה לאיש החלל האגדי פלאש גורדון בינואר 2014 “יקום תרבות ” מפרסם שוב את מיטב הסיפורים שהופיעו בעברית על הרפתקאותיו של פלאש בחלל. בעברית הופיעו בין שנות החמישים לשנות השמונים למעלה משלושים סיפורים שונים על הרפתקאותיו של פלאש גורדון, בשמונה כתבי עת שונים :”נימרוד” ו-“עולם הפלא”  בשנות החמישים, “דבר לילדים” ו-“בוקי” בשנות השישים והשבעים , “ידיעות אחרונות לילדים”, “‘חדשות” ו-“כולנו”, בשנות השמונים.

הסיפורים שאנו מפרסמים בפרסום חוזר  ב”יקום תרבות” הם  לדעתנו הטובים שבכולם כמדע בדיוני.

עד כה פירסמנו ב”יקום תרבות” את הסיפורים:

פלאש גורדון וגיבורי קרית הירח, שבו פלאש מתמודד עם התרסקות של תחנת חלל ענקית על על כדור הארץ.

פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, שבו פלאש ואנשי צוותו מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם “הנוסע השמיני”.

פלאש גורדון בעיר מאדים הקסומה, שבו פלאש מחפש אחרי שרידי תרבות קדומה במאדים שאולי אחראים לרצח של אנשי כדור הארץ שהגיעו לשם, ואולי לא. כל הסיפורים האלה הם משנות השישים, ואת כולם כתב סופר המדע הבדיוני הארי האריסון.

וכעת לסיפור מודרני יותר של פלאש גורדון, מראשית שנות השמונים.

FLASH GORDON EN COLOSOS DEL COMIC Nº 36

FLASH GORDON EN COLOSOS DEL COMIC Nº 36

COLOSSI GORDON COMIC IN VOLUME 4

קטעים מהגרסה הספרדית של “נוח 2”.

רובוט בשם “נוח 2” מוביל חיות מעולם אחר כדי להושיבן בכדור הארץ, ויעשה זאת בכל מחיר. הוא מביא את בעלי החיים לאפריקה ששם הם עלולים לגרום לשואה אקולוגית. בנתיים פלאש נאלץ להיאבק בשליט אפריקני, גנראל המזכיר בהרבה יותר משמץ את אידי אמין השליט האכזרי של אוגנדה בשנות השבעים, שאינו מבין את חומרת המצב, ושמח על תוספת החיות שהגיעה לארצו.כיצד יתמודדו פלאש ודוקטור זרקוב עם הבעיה בלי להביא להשמדת בעלי החיים ?

בסיפור יש  מוטיבים מודרניים להפליא של אקולוגיה, הסכנה של הרס העולם על ידי יושביו, והצלת מינים בסכנת הכחדה, כמו גם הסכנות של מינים פולשים לאקולוגיה של האזור שאליו הם פולשים. בעיה שאנו מכירים גם בארץ, וגם במדינות רבות אחרות בעולם כיום – ראו למשל המדוזות בים התיכון.

לסיפור מצורפים גם מוטיבים תנכיים המוסיפים לעוצמה היחסית שלו ,וגם אנו לומדים ממנו על המתרחש ביבשת אפריקה בעתיד של פלאש גורדון.

מחבר הסיפור אינו ידוע, אולם הצייר הוא דאן בארי שהיה הצייר הקבוע של “פלאש גורדון” במשך קרוב לארבעים שנה. הסיפור הופיע באנגלית תחת השם Noah Two  מ 13 אפריל 1980 עד 17 אוגוסט 1980.

“נח השני”  הופיע בעברית  במוסף “ידיעות אחרונות לילדים” מיד לאחר פרסומו המקורי באנגלית בין אוקטובר 1980 לפברואר 1981 בחמשה  עשר חלקים.

במוסף קצר ימים זה בעריכתה של בינה אופק  שהופיע כתוספת שבועית לעיתון של המדינה   הופיעו לא פחות משמונה סיפורים שונים על פלאש גורדון בין 1979 ו-1981 ( וגם סיפור אחד על דמות קומיקס ידועה אחרת  “הרוח המהלך ” הפאנטום ” בתוספת ).

אך למרבית הצער באותו פירסום מקורי הסיפור נקטע באמצעו, בשיא המתח, ללא הסבר לקוראים. כאן, לראשונה בעברית, אנו מביאים את הסיום של העלילה המרתקת בתרגומו של אלון איצקוביץ.

סיפורים על פלאש גורדון ” ביקום תרבות “:

ל הסיפורים האלה הם משנות השישים, ואת רובם  כתב סופר המדע הבדיוני הארי האריסון.

פלאש גורדון וגיבורי קרית הירח, שבו פלאש מתמודד עם התרסקות של תחנת חלל ענקית על על כדור הארץ.

פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, שבו פלאש ואנשי צוותו מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם “הנוסע השמיני”.

פלאש גורדון במסע ליום אתמול. פלאש גורדון איש החלל יוצא למסע מסוכן בזמן בתקופות שונות – מימי הדינוזאורים ועד הרנסאנס ומעבר…האם תעמוד מישטרת הזמן שמתפקידה למנוע מסעות לא מאושרים  בזמן מנגד? …

פלאש גורדון בעיר מאדים הקסומה, שבו פלאש מחפש אחרי שרידי תרבות קדומה במאדים שאולי אחראים לרצח של אנשי כדור הארץ שהגיעו לשם, ואולי לא.

פלאש גורדון במשלחת לכוכב פלוטו כתב הארי האריסון .צייר דאן בארי.

פלאש גורדון וזרקוב וידיד חייזר אנגור מנסים להקים מושבה על הכוכב  המרוחק פלוטו .אך נתקלים בסכנות איומות.

פלאש גורדון בעולם הרובוטים סיפור מאת הארי האריסון ודאן בארי שבו פלאש מתמודד עם עולם שבו השמידו הרובוטים את בני האדם.

פלאש גורדון נגד הפולשים. מאת הארי האריסון ודאן בארי .פלאש ודוקטור זרקוב מתמודדים עם פלישה של גזע חייזרים מתקדם לכדור הארץ

פלאש גורדון נגד מרד היוביראים.המשך הסיפור הקודם .פלאש מתמודד עם גזע החייזרים מהסיפור הקודם על כוכב הלכת פלוטו.

פלאש גורדון בעולם הברבארים.  מאת הארי האריסון ודאן בארי . עיבוד של ספר מדע בדיוני ידוע של הסופר הארי האריסון “עולם המוות ” פלאש גורדון  ואנשי צוותו מתמודדים עם עולם פראי באופן מיוחד שהוא חסין כנגד הטכנולוגיות המתקדמות ביותר..

פלאש גורדון במעמקי כוכב נוגה.סיפור מאת דאן בארי. פלאש גורדון בכוכב נוגה כנגד גזע חייזרי המאיים להשתלט על הכוכב.

פלאש גורדון בכוכב המוות .מאת דאן בארי. המשך הסיפור הקודם .פלאש גורדון ודייל ארדן מתמודדים עם עולם מלאכותי שמטרתו היא להשמידם.

פלאש גורדון פוגש את נוח השני. סיפור חדש יותר שצייר דאן בארי  מ-1980 ובו פלאש וזרקוב מתמודדים עם רובוט שמתכנן לישב את כדור הארץ עם חיות מכוכב אחר.

פלאש גורדון במלחמת המינים בכוכב קורקובו .החלק הראשון בסדרת סיפורים על פלאש  גורדון וידידיו ד”ר זרקוב ודייל ארדגן בכוכב “התאום” של מונגו “קורקובו ” שבו שולטות נשים המשעבדות גברים.

פלאש גורדון נגד המלכה בת האלמוות של קורקובו .  החלק המסיים של הסיפורים על כוכב קורקובו ושל הקריירה בת 400 השנה של האמן דאן בארי כיוצר סיפורי פלאש גורדון.

פלאש גורדון גירסת מגזין להיטון “-עיבוד בפרוזה של סיפור הסרט “פלאש גורדון” מ-1980 בכיכובו של חיים טופול בתפקיד דוקטור זרקוב.

14 תגובות

  1. הסיפור הוא מעניין אבל יותר בגלל הרעיונות שבבסיסו ,מאשר בדרך שהוא מפתח אותם.
    למשל הרעיון של אותה אינטליגנציה זרה “המוח האחד נותן החיים” ששלח את הרובוט למשימתו.
    נרמז לנו שהמדובר בישות שמכירה את סיפורי התנ”ך על נוח. והמסקנה היא שאולי אותה ישות עומדת גם מאחוריהם.
    האם המדובר באלוהים התנ”כי של ספר בראשית ?
    ואם כך ייתכן שהוא החליט שלחיות מהכוכב האחר יש זכות מלאה לחיות בכדור הארץ וראויים לכך יותר מהתושבים הנוכחיים בו.
    אני נזכר בנובלה מ-1954 שאותה כתב לסטר דל רי בשם For I am a jealous people! .שבה מתברר שהאלוהים התנ”כי נטש את המין האנושי ואת הברית עימו וכעת שולח לכבוש את כדור הארץ גזע חייזרי שהוא כעת “המין הנבחר ” .
    בדיוק כמו שהוא שלח בעבר את בני ישראל לכבוש ולהשמיד את הכנענים .
    ראו פרטים על הסיפור הזה כאן :
    http://sfgospel.typepad.com/sf_gospel/2007/09/lester-del-reys.html

  2. קריאת התגובה של אלי מזכירה לי (ידע כללי) את שבט המסאי אשר בקניה. על פי המסורת של בני שבט זה הם נבחרו על ידי האל שלהם להיות העם הנבחר שלו.

  3. כמדומני שרוב העמים או כולם רואים את עצמם ותמיד ראו את עצמם כ” נבחרים”. השאלה היא האם עמים אחרים רואים אותם גם כן כ”נבחרים “באיזו שהיא צורה.
    המאבקים הגדולים ביותר הם כידוע בין עמים שכל אחד מהם רואה את עצמו כ”נבחר ” בצורה חזקה במיוחד.
    מומלץ לקרוא בעניין הזה שני ספרים את הספר של אנתוני סמיח:”עמים נבחרים מקורות מקודשים של זהות לאומית ”
    בהוצאת מוסד ביאליק.
    http://www.bialik-publishing.co.il/product_info.php?products_id=1482&osCsid=d2d452
    ואת הספר החדש של אבי בקר :מיהו העם הנבחר :סיפור מאבק הרעיונות הגדול בהיסטוריה ”
    http://www.ybook.co.il/who_is_the_chosen_people
    שמתאר בפרטנות מה קורה כאשר שני עמים או שתי תרבויות או דתות שכל אחת מהן חשות את עצמן נבחרות בידי האל נאבקות זו בזו..השאלה הגדולה היא במי באמת בחר האל ,וזאת יכולה להיות מוכרעת רק בידי ניצחון ברור של האחת על השנייה.
    והנה שיחה של אבי בקר המחבר בנושא אצל לונדון וקרשנבאום
    http://www.youtube.com/watch?v=c5oN__YPbLg

    • ודרך אגב, הנה טור של אבי בקר ב״הארץ״ תאריך 2/12/13 בכותרת ״עם נבחר, גם אם לא נרצה בכך״
      http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2180205
      ובסוף המאמר גם נכתב כי :
      ד”ר בקר הוא מחבר הספר “מיהו העם הנבחר? סיפור מאבק הרעיונות הגדול בהיסטוריה” שיצא בימים אלה בידיעות ספרים

  4. לעניינינו כאן בסיפור על פלאש גורדון ,מתואר מקרה לא של עם אלא של עדר חיות ש”נבחרו ” בידי ישות עליונה כלשהיא שאיננו יודעים מיהי ומהי להתישב על כדור הארץ והעובדה שאותו כדור הארץ מיושב כבר בידי יצורים אחרים עד לעייפה היא חסרת משמעות מבחינת הישות ונציגה הרובוט נוח השני.
    .”החיות “נבחרו ” וכמו במקרה של הכנענים חסרי המזל בסיפור המתואר בתנ”ך ,מכיוון שהם לא “נבחרו” דינם של תושבי כדור הארץ הוא להסתלק או להישמד בידי אלה שכן נבחרו.
    למרבית המזל המדובר בחיות חסרות אינטליגנציה.כך שהפתרון של הקונפליקט הוא יחסית פשוט : נפטרים מהרובוט המנהיג ובונים עבור החיות גן חיות בין כוכבי.
    אבל מה היה קורה עם המדובר היה לא בעדר חיות אלא בגזע חייזרי אינטילגנטי שברור לו שהוא נבחר בידי ישות עליונה לשבת בכדור הארץ ?
    ומה היה קורה עם ישות עליונה אכן היתה מסייעת לאותו גזע חיזרי להתישב על כדור הארץ ?
    בשאלות האלו עוסק הסיפור של לסטר דל רי שהוזכר למעלה.
    בסיפור של פלאש גורדון אפשר רק לרמוז לגבי כל השאלות התאולוגיות החמורות באמת האלו.

  5. אם נשווה את הדתות המונותאיסטיות הגדולות נראה שכל אחת מכוונת לאלוהים משלה וכל אחת מהן תביא טיעונים משלה למה האנשים שלה הם העם או האנשים שלה הם הנבחרים. נראה לי שיש מקום למחקר על נושא הנבחרות. קרוב לוודאי שיצמחו מכך תובנות אנתרופולגיות חדשות. מהטיעונים של כל חברה דתית באשר לסיבות נבחרותה אפשר ללמוד מה שהוא עליה.

  6. נראה שעיקרון בסיסי של הנבחרות ,העיקרון הבסיסי ביותר למען האמת ,הוא שאם אתה “נבחר ” אז אחרים “לא ” יכולים להיות “נבחרים ” גם כן.

    זה רק אתה. ואוי ואבוי למי שיטען אחרת.

  7. ארט לורטי המומחה לסיפורי פלאש גורדון טוען שהמחבר האנונימי של הסיפור פלאש פוגש את נוח השני אינו אלא הצייר הנומינאלי דאן בארי עצמו שבדרך כלל לא כתב סיפורים .
    הוא כותב :
    Dan Barry wrote Noah 2. It has all his trademark tics — Flash and Zarkov are equals; recycled plot from the 50s [with a different resolution]; lots of conversation about a course of action

    יכול להיות אבל אני לא משתכנע. הסיפור הוא באופן יחסי טוב מידי.

  8. בסיפור מופיעה הדמות של הנשיא האפריקני טיבאדה הוא רוצה להקים”גן חיות בין כוכבי “למרות שהדבר עלול להרוס את ארצו. המנהיג הזה הוא מעין שילוב של שליט גאנה המודח נקרומה שהאמין בהשגת אחדות ליבשת אפריקה ואידי אמין הרודן המרושע מאוגנדה ( שהופל מהשלטון כמה חודשים לפני פירסום הסיפור המקורי ) שלו הוא דומה חיצונית ,מצד אחד יש לו חזון גרנדיוזי לגבי עתיד אפריקה,מצד שני החזון הזה עלול להרוס אותה עם החיות מהכוכב האחר יתפשטו ברחבי היבשת.

    הסיפור מתאר את העתיד הקרוב באפריקה. אבל ברור שבשנת 1980 היוצר דאן בארי לא יכול היה להעלות על דעתו שבאפריקה יהיה מנהיג בקנה מידה עולמי. נלסון מנדלה מדרום אפריקה היה אז קבור בכלא מזה שנים רבות ואיש מחוץ לאפריקה לא שמע עליו.מבחינתו בסיפור זה. השליטים האפריקנים יכולים להיות רק אנשים צרי אופקים. מאוד יכול להיות שאם הסיפור היה נכתב היום השליט האפריקני שהיה מופיע בו היה מישהו דמוי נלסון מנדלה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש × אחד =