בינואר 2014 ימלאו 80 שנה בדיוק לאחד מגיבורי המדע הבדיוני והקומיקס המפורסמים ביותר,איש החלל פלאש גורדון. לרגל התאריך החגיגי “יקום תרבות” מפרסם כמה  מהסיפורים הטובים ביותר שפורסמו על פלאש גורדון בעברית לאורך השנים ,והיו רבים כאלה.סיפור אחד כזה היה :”פלאש גורדון וגיבורי קרית הירח“.

והפעם נציג את הסיפור “כובשי  החלל האמיצים ” סיפור שהופיע בצבעים מלאים  בשבועון ” דבר לילדים”בשנת 1964.

וכך היציגה אותו המערכת בפני הקוראים “בעמוד האחרון אנו פותחים בסיפור מרתק חדש”כובשי החלל האמיצים “”-המספר את הרפתקאותיהם של איש החלל פלש גורדון וחבריו על פני כוכב לכת רחוק ומסתורי

פלאש גורדון נאבק בו כנגד פולש חייזרי רב כוח, איש הכוכב שבתאי המסתתר על החללית שלהם ורוצח את אנשי הצוות אחד אחד. הפעם לא פלאש גורדון  מביא לניצחון על האוייב המסוכן והערמומי.פלאש גורדון הגיבור האולטימטיבי  לשם שינוי לא תורם הרבה לעלילה ומתגלה כחסר אונים בפני הפולש.אדם אחר,המדען דוקטור זרקוב,  צריך להציל את המצב באמצעות שכלו והטכנולוגיה האנושית.

סיפור זה הוא מעניין במיוחד ,העלילה שלו מקבילה כמעט במדוייק לעלילת סרט המדע הבדיוני והאימה המפורסם “הנוסע השמיני ” (     ALIENׂ)  שנעשה חמש עשרה שנה לאחר סיפור זה. ויש מקום להניח שיוצרי הנוסע השמיני ” קיבלו השראה  ( גם ) מסיפור זה ובמיוחד מסיומו מהדרך שבה נפטרים הגיבורים  וליתר דיוק המדען דוקטור זרקוב מהפולש המסוכן מאין כמוהו.

את הסיפור כתב סופר המדע הבדיוני המפורסם הארי האריסון שהיה במשך למעלה מעשור כותב הסיפורים על פלאש גורדון ובזמנו הסדרה היגיעה לשיאה מבחינה סיפורית.

הארי האריסון התפרסם לא דווקא הודות לפלאש גורדון כמו בגלל סיפורים קלאסיים כמו “חוצות אשקלון ” (  שפורסם ממש במקביל לסיפור שאותו תקראו למטה ב-1962    שתורגם לעברית  בידי מוניקה שדה בפנטזיה 2000 גיליון מספר 38 ב-1983)

כן תורגם לעברית עוד סיפור קצר שלו “מלך הכביש – (תרגום: בני גרינברג) פנטסיה 2000 גיליון 30 מ-1982. ספרו היחיד שתורגם לעברית הוא “פצצת החלל “ (פורסם ב-1976, תורגם לעברית בידי ש.גונן ב-1984, ועלילתו מבוססת ישירות על עלילת סיפור פלאש גורדון שלו “גיבורי קרית הירח “ שפורסם ב”יקום תרבות ” ).

פרט לשלושת אלו כל שאר יצירותיו שתורגמו לעברית הן סיפורי “פלאש גורדון”, שונים. באנגלית הוא פירסם ספרים רבים נוספים כמו  סדרת “עולם המוות”, וגם “ביל הגיבור הגלקטי” ורבים אחרים.אחד מספריו “פנו מקום פנו מקום” , על עולם עתידי קודר ביותר  שסובל מפיצוץ אוכלוסין חמור  הוסרט לסרט ידוע בשם “סויילנט גרין ” שהוצג בישראל תחת השם “השמש הירוקה”.

הצייר של “כובשי החלל האמיצים ”  הוא עמנואל מאק רבוי אמן מוערך בקרב חובבי פלאש גורדון בארה”ב.

“כובשי החלל האמיצים”  הופיע במקור תחת השם  SONS OF SATURN בשנת 1962 ובראשית 1963. הוא הופיע בתרגום לעברית בכרך ל”ד ” של דבר לילדים ” לאחר שכבר הופיעו שם שני סיפורי פלאש גורדון  אחרים בצבעים :”המלחמה בענק הקוטב” ו”גיבורי קרית הירח”.

לאחר סיפור זה חלה הפסקה של שנים בפרסום סיפורי פלאש גורדון ב”דבר לילדים” עד שנות השבעים.כאשר שוב פורסמו שני סיפורי פלאש גורדון ,”פלאש גורדון נגד  הפולשים ” ו”פלאש גורדון בכוכב המוות ” אבל הפעם הם כבר לא היו בצבעים מלאים.

כבונוס לקוראי “יקום תרבות ” אנו מביאים גם שני עמודים מהסיפור שלא תורגמו לעברית ומסיבות טובות. אחד מהם  שהוא מקביל לדף הלפני האחרון סוגר חור גדול בעלילה שלא הוסבר כלל בתרגום לעברית ואנו מביאים אותו   בשחור לבן ועם הכיתוב האנגלי המקורי.

הסיום של הסיפור בעברית הוא סיום של שלום בניגוד לסיום האמיתי הלוחמני מאוד שככל הנראה לא נשא חן בעיני עורכי “דבר לילדים” שהעדיפו סיום פציפיסטי יותר.. אנחנו מביאים גם את הסיום האמיתי המקורי של הסיפור שוב בשחור לבן ובאנגלית,אם כי יש להודות :עורכי “דבר לילדים ” ככל הנראה צדקו בהחלטתם.הסיפור הוא טוב יותר כך.

בסיום הסיפור נביא את הרשימה “שלום לגיבורי החלל” דבר  סגן העורך של “דבר לילדים ” אוריאל אופק על הסיפור ועל עידן החלל ועל הדמיון שהופך למציאות.

וכבונוס :הנה  הגרסה האמיתית המקורית  של הסיום באנגלית שאיננה כל כך נחמדה ואף לוחמנית ביותר  שככל הנראה לא מצאה חן בעיני עורכי “דבר לילדים”.

ולסיום הנה דברו של סגן עורך “דבר לילדים ” אוריאל אופק שפורסם בחוברת שסיימה את הסיפור “כובשי החלל האמיצים”:

סיפורים על פלאש גורדון ” ביקום תרבות “:

כל הסיפורים האלה הם משנות השישים והשבעים , ואת רובם  כתב סופר המדע הבדיוני הארי האריסון.

פלאש גורדון וגיבורי קרית הירח, שבו פלאש מתמודד עם התרסקות של תחנת חלל ענקית על על כדור הארץ.

פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, שבו פלאש ואנשי צוותו מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם “הנוסע השמיני”.

פלאש גורדון במסע ליום אתמול. פלאש גורדון איש החלל יוצא למסע מסוכן בזמן בתקופות שונות – מימי הדינוזאורים ועד הרנסאנס ומעבר…האם תעמוד מישטרת הזמן שמתפקידה למנוע מסעות לא מאושרים  בזמן מנגד? …

פלאש גורדון בעיר מאדים הקסומה, שבו פלאש מחפש אחרי שרידי תרבות קדומה במאדים שאולי אחראים לרצח של אנשי כדור הארץ שהגיעו לשם, ואולי לא. כ

פלאש גורדון במשלחת לכוכב פלוטו כתב הארי האריסון .צייר דאן בארי.

פלאש גורדון וזרקוב וידיד חייזר אנגור מנסים להקים מושבה על הכוכב  המרוחק פלוטו .אך נתקלים בסכנות איומות.

פלאש גורדון בעולם הרובוטים סיפור מאת הארי האריסון ודאן בארי שבו פלאש מתמודד עם עולם שבו השמידו הרובוטים את בני האדם.

פלאש גורדון נגד הפולשים. מאת הארי האריסון ודאן בארי .פלאש ודוקטור זרקוב מתמודדים עם פלישה של גזע חייזרים מתקדם לכדור הארץ

פלאש גורדון נגד מרד היוביראים.המשך הסיפור הקודם .פלאש מתמודד עם גזע החייזרים מהסיפור הקודם על כוכב הלכת פלוטו.

פלאש גורדון בעולם הברבארים.  מאת הארי האריסון ודאן בארי . עיבוד של ספר מדע בדיוני ידוע של הסופר הארי האריסון “עולם המוות ” פלאש גורדון  ואנשי צוותו מתמודדים עם עולם פראי באופן מיוחד שהוא חסין כנגד הטכנולוגיות המתקדמות ביותר..

פלאש גורדון במעמקי כוכב נוגה.סיפור מאת דאן בארי. פלאש גורדון בכוכב נוגה כנגד גזע חייזרי המאיים להשתלט על הכוכב.

פלאש גורדון בכוכב המוות .מאת דאן בארי. המשך הסיפור הקודם .פלאש גורדון ודייל ארדן מתמודדים עם עולם מלאכותי שמטרתו היא להשמידם.

פלאש גורדון פוגש את נוח השני. סיפור חדש יותר שצייר דאן בארי  מ-1980 ובו פלאש וזרקוב מתמודדים עם רובוט שמתכנן לישב את כדור הארץ עם חיות מכוכב אחר.

פלאש גורדון במלחמת המינים בכוכב קורקובו .החלק הראשון בסדרת סיפורים על פלאש  גורדון וידידיו ד”ר זרקוב ודייל ארדגן בכוכב “התאום” של מונגו “קורקובו ” שבו שולטות נשים המשעבדות גברים.

פלאש גורדון נגד המלכה בת האלמוות של קורקובו .  החלק המסיים של הסיפורים על כוכב קורקובו ושל הקריירה בת 400 השנה של האמן דאן בארי כיוצר סיפורי פלאש גורדון.

פלאש גורדון גירסת מגזין להיטון “-עיבוד בפרוזה של סיפור הסרט “פלאש גורדון” מ-1980 בכיכובו של חיים טופול בתפקיד דוקטור זרקוב.

15 תגובות

  1. מחשבה : תמיד כשאני קורא את הסיפור הזה שהופיע בשנת 1962 אני תמה :האם קרא אותו תסריטאי צעיר בשם ג’ין רודנדברי ,שהתחיל לחשוב אז על משהו שלימים ( ב-1964) נקרא “מסע בין כוכבים “?
    האם מהדמות של בלדר כאן נלקחו אותן אוזניים מחודדות שלימים הפכו לסמלו של הקצין הראשון הוולקני מר ספוק?
    בהחלט יכול להיות.

  2. […] פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, מאת הארי האריסון ועמנואל מאק רבוי  שבו פלאש  דוקטור זרקוב ואנשי צוותם  מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם "הנוסע השמיני". […]

  3. […] פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, מאת הארי האריסון ועמנואל מאק רבוי  שבו פלאש  דוקטור זרקוב ואנשי צוותם  מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם "הנוסע השמיני". […]

  4. […] פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, מאת הארי האריסון ומאק רבוי. שבו פלאש ואנשי צוותו מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם "הנוסע השמיני". […]

  5. חללית הקאסיני שסבבה במשך שנים במציאות הלא בדיונית סביב כוכב הלכת שבתאי מגיעה לסיום המסע שלה. כעת בדצמבר 2016.
    עודד כרמלי משורר חובב מדע כותב על כך :
    “היום קאסיני נשלחה להתאבד. אחרי 12 שנה במסלול סביב שבתאי, החללית (המילה “גשושית” מעולם לא קסמה לי) האהובה עלי במערכת השמש נשלחה להתרסק על טבעותיו – מוות שאני מאחל לכולנו. מעבר לתגליות המדעיות של קאסיני (האגמים בטיטאן, האוקיינוס באנקלדוס), החללית הזאת פשוט צילמה את התמונות המרהיבות ביותר שאי פעם ראיתי, תמונות שאני עד עכשיו לא מאמין שעשו את דרכן לרשתית שלי. קשה לבחור תמונה אחת, אבל זאת בכל זאת הפייבוריטית שלי: ליקוי השמש על ידי שבתאי, 2009. הפיקסל הלבן מצד שמאל, בתוך הטבעת השנייה, זה כדור הארץ שלנו. יהי דמיונה ברוך.”

  6. והנה תיאור באנגלית באתר הטוויטר של קאסיני על כך :

    https://twitter.com/i/moments/803725299720409088

    NASA’s Cassini Spacecraft Prepares for ‘Ring-Grazing Orbits’ at Saturn

    CassiniSaturnCassiniSaturnVerified account
    @CassiniSaturn November 30, 2016
    A thrilling ride is about to begin for Cassini. On Nov. 30, the spacecraft will enter the first phase of the mission’s dramatic endgame, diving diving through the unexplored region at the outer edge of Saturn’s main rings.

  7. השבוע ב-15 בספטמבר 2017 נשרפה באטמוספירה של כוכב הלכת שבתאי חללית המחקר קאסיני לאחר שנים של מחקר במערכת שבתאי, הוא סטורן וירחיו, ובהם טיטאן – שעליו גילתה אלמנטים המאפשרים חיים.
    בדומה למה שמתואר בסיפור שלמעלה “כוכשי החלל האמיצים”.עם הבדל משמעותי ביותר כמובן :בסיpור החללית היא מאויישת.קאסיני הייתה ספינה רובוטית מונחית מרחוק.
    לרגל האירוע הדרמטי – חיים מזר במאמר מקיף על התגליות של קאסיני במערכת שבתאי :
    החללית קאסיני ומערכת שבתאי – דור ההמשך ספטמבר 13, 2017 מאת חיים מזר

    http://www.yekum.org/2017/09/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%A7%D7%90%D7%A1%D7%99%D7%A0%D7%99-%D7%95%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA%D7%90%D7%99-%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%9A/

  8. Ron Golshtein כותב לי:
    בפוסט עצמו אתה כותב *תגובה* לעצמך-
    “מחשבה : תמיד כשאני קורא את הסיפור הזה שהופיע בשנת 1962 אני תמה :האם קרא אותו תסריטאי צעיר בשם ג’ין רודנדברי ,שהתחיל לחשוב אז על משהו שלימים ( ב-1964) נקרא “מסע בין כוכבים “?
    האם מהדמות של בלדר כאן נלקחו אותן אוזניים מחודדות שלימים הפכו לסמלו של הקצין הראשון הוולקני מר ספוק?
    בהחלט יכול להיות.”

    וכאשר אתה מפרסם פה, אתה כותב “וזהו אגב הסיפור שכנראה נתן למפיק ג’ין רודנדברי את הרעיון של אוזניים מחודדות לחייזר ב:”סטאר טראק” ”

    מאיפה הקפיצה מתגובה/מחשבה שלך להצהרה שהיא (לפחות מוצגת כ) *כמעט-עובדה*?
    תשובתי:
    כתבתי “כנראה” כלומר זאת לא עובדה וודאית.אגב הוא יכול היה לקחת גם את האוזניים האלו מסיפור קצת יותר מוקדם של באק רוג’רס מ-1960 בשם – “Imperfect Duplicator ” (10/13/60 to 2/9/61)

    שגם שם מופיע עבריין עם אוזניים מחודדות .וגם אז הסיפור תורגם לעברית.

    את תמונת הפתיחה של הסיפור עם החייזר מחודד האוזניים אפשר לראות כאן :

    http://4.bp.blogspot.com/-0fV8rH9Ywl4/UG3fhy15KKI/AAAAAAAA4jA/65lmkQEJ30w/s1600/Buck_Rogers_D075-S63-57S.jpg
    אבל שם מחודד האוזניים הוא יותר נוכל פשוט ולא ממש “חייזר”.
    לדעתי יותר סביר שהמקור היה פלאש גורדון
    וזאת משום שהסיפור הנ”ל פורסם בזמן אמת ב-1962 ממש בימים שרודנדברי החל לתכנן סידרת מדע בדיוני. .לא אין שום הוכחה חותכת שרודנדברי קרא את אחד משני הסיפורים האלו דווקא אבל הוא בוודאי היה מודע לפלאש גורדון..וזה לא צויין מעולם מאיפה הוא לקח את הרעיון לחייזר עם אוזניים מחודדות.מכיוון שלא היו לו יותר מידי דוגמאות אחרות מסרטי וספרי מדע בדיוני ואפילו מסיפורי קומיקס אחרים למצוא בהם חייזרים כאלו ,אני חושב שסביר שהאוזניים נלקחו ישירות מכאן.

  9. ה”חייזר מחודד האוזניים” המפורסם יותר שאולי היווה השראה גם לפלאש וגם למסע בין כוכבים הוא נאמור, נסיך אטלנטיס, דמות קומיקס של חברת מארוול.

    הוא הופיע בגרסה המודרנית בשנת 1962, אבל זו “החייאה” של הגרסה המקורית מ-1939. כבר שם הוא צוייר עם אוזניים כאלה.

    https://comiccoverage.typepad.com/comic_coverage/2009/06/the-many-faces-of-namor.html

  10. דעתי בעניין היא שידוע לנו וזאת לא ספקולציה שרודנדברי נהג לקרוא סיפורי פלאש גורדון ביחד עם סיפורי מדע בדיוני נוספים בראש/ת שנות השישים כשחיפש רעיונות לסדרה שתהפוך לבסוף ל”סטאר טראק ב-1964. יש להניח שהוא ניתקל בסיפור הפלאש גורדון מ-1962 כי הוא סיפר שהוא נהג לקרוא בתקופה זאת סיפורי פלאש גורדון.יייתכן מאוד שהרעיון בא לו משם. אז ייתכן גם שידע משהו על הסאב מארינר והשטן וכו’ אבל לי נראה סביר יותר שהגורם המיידי היה פלאש גורדון כי זה מה שהוא קרא בזמן אמיתי כשחיפש רעיונות ורעיון האוזניים החייזריות כבר היה מקובע אצלו ב-1964.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 − 1 =