לילית.סוכנת חשאית שיצרו אלי אשד  ואורי פינק/  צייר אורי פינק.    

 הקדמה    

יש לי עניין רב  בדמות של לילית השדה –מכשפה –ערפדית ,צמאת הדם  והסקס מהמקורות היהודיים .וגם מקורות קדומים אחרים.בין השאר יצרתי דמות קומיקס בשם זה סוכנת חשאית יפה  ששיתפה פעולה עם גיבור על אחר “הגולם ” ביצירה משותפת שלי ושל הקומיקסאי אורי פינק שהופיעה כספר  בהוצאת מודן בשנת 2003.    

אולם “הלילית ” שלנו,  סוכנת חשאית סימפטית ויפה מומחית לאלף ואחד אמנויות לחימה שמשום מה מאויימת  באופן קבוע בידי טירוריסטים מזילי ריר ,  היא דמות שונה מאוד מהלילית “המקורית “.    

במקור לילית   הייתה ליליטו שדה בבלית ואחת משבע הדמונים  קבוצה של שדים שכללו את לילו ,ארדט לילי ואת אירדו לילי , .היא מופיעה עוד  באפוס השומרי -בבלי הקדום עלילות גילגמש ( במקור מ- 2000 לפה”ס ) כזונה ערפדית שלא הייתה  מסוגלת ללדת ילדים ושדיה יבשות מחלב . היא נמלטה מביתה ליד  נהר הפרת והתיישבה במדבר,ומשם הטרידה אנשים מן הישוב. .    

  היא צויירה כנערה צעירה ויפה עם רגלי ינשוף רמז לחייה הליליים.לימים הדמות השומרית –בבלית   שולבה באגדות יהודיות מן הסתם בידי יהודים בגלות בבל שנתקלו בה שם לראשונה.    

והנה כמה מהאגדות אלו בנוסח של אלי אשד שנועדו במקור להשמעה במופע מחול. הפרויקט הזה לא יצא אז  למרבית הצער לפועל אז הנה הפרסום הראשון שלו.  הנוסח מבוסס על מקורות שונים מהאגדה היהודית ועיבודיהם בידי  מיכה יוסף בן גריון , רוברט גרייבס ורפאל פטאי ,חגי דגן ואחרים שמוזכרים בביבליוגרפיה המפורטת למטה ותודותי לכולם.    

     

סיפורי לילית    

    

 נוסח אלי אשד    

  יש האומרים כי אי  אז בימים הראשונים של הבריאה אלוהים ברא איש ואישה בדמותו ביום השישי לבריאה ונתן את השלטון בעולם בידם .ואולם אישה זאת לא הייתה  חוה המוכרת לנו כאם כל חי.שמה היה לילית . האישה הראשונה.    

ויש האומרים שהיא נבראה לא מעפר טהור אלא מזוהמה ופסולת שנשארה מיצירת האדם.אולם יפה הייתה מעין כמוה ובעלת שיער אדום וארוך ואדם כאשר ראה אותה לא יכול היה להסיר את עיניו ממנה והיא צחקה וצחקה וצחקה וליטפה אותו .    

ואלוהים היה מרוצה.אבל שביעות רצונו הייתה קצרת ימים.    

אדם ולילית לא מצאו נחת רבה זה בזו. אדם ביקש מלילית לעשות דבר אחד  אלא שהיא רצתה  תמיד לעשות  דווקא דבר אחר לזעמו הרב.     

כאשר חפץ לשכב עימה הסכימה בחדווה.  אולם סרבה בכל תוקף לדרישת האדם שתשכב תחתיו כל מעשה האהבה .ושאלה “מדוע עלי לשכב מתחתיך ?  גם אני נוצרתי מעפר כמוך  בצלם האל ולכן אני שווה לך  בוא אשכב אני מעליך ,כך יותר נוח יותר נעים ויותר מענג “.    

 אדם הסביר לה שמאחר שהוא נברא ראשון מן הראוי שהוא ורק הוא יהיה תמיד למעלה  בכל מצב ,אך לילית מצאה הסברים משלה מדוע לא כך צריך להיות.  אז הסתתמו טענותיו של אדם ,   ואז רתח  מזעם וניסה לכפות עליה בכוח להישמע לחפצו. ואז  זעמה גם  לילית זעם נורא ומפחיד שהבהיל את אדם  ופתחה עליו את פיה בשלל צעקות וצרחות שהקפיאו את דמו.    

אדם זעם עוד יותר,והרים את ידו להכותה.ויש האומרים הרים גם כפיס עץ שנשר מעץ הדעת שהיה בסביבה על מנת להכותה עימו.  היא  בתגובה   ביטאה את השם המפורש  של האל שאותו למדה  מאדם בעת ביצעו סקס בפעם הראשונה והוא זעק את השם  בעת שהיה שרוי במלוא עוצמת האורגזמה שלו ,  התרוממה באוויר וזנחה אותו לתמיד במעוף.    

 התעצב אדם . עם מי יעשה כעת את מעשה האהבה? עם בעלי החיים שבסביבה?    

ולאחר מכן התלונן  לפני האל מרה” העזר כנגדי  אשר יצרת עבורי זנחה אותי”.      

מיד שלח האל שלוש המלאכים את אאנוי את סנסנוי ואת סמאנגלוף להחזיר את לילית לידיו של אדם  ויהי מה.    

הם מצאוה על שפת ים סוף באזור שורץ שדים שטופי תשוקה,שדים אלו היו מלאכים נחותי דרגה שהורחקו מאיזור גן העדן ומחברת  אדם ולא היה להם הרבה מה לעשות.   הם לא ידעו במה הם באמת חושקים עד שבאה לילית לשכון בקרבם ,ואז ידעו לבסוף.לילית והשדים  החלו בחיים חדשים של תשוקה תמידית ובאורגיה תמידית.  זאת תוך שמירה חמורה על הכלל שאותו קבעה לילית שהיא בכל מצב ובכל מקרה תהיה למעלה ותהיה הדומיננטית  אלא אם כך תחליט אחרת.      

 לשדים אלו  ילדה לילית למעלה ממאה  ילדים  ליום, להם קראה “לילים “.    

  כעת תבעו ממנה המלאכים :שובי אל אדם ללא דיחוי ולא נהרגך .    

שאלה לילית : איך אוכל לחזור אל אדם ולחיות חיי עקרת בית ישרה ואשת חיקו  לאחר שהייתי על שפת ים סוף ושהיתי עם כל השדים האלו ולימדתי אותם הנאת אמת מהי  ?איך אוכל לחזור אל אותו טיפס מטופש לאחר שחוויתי את כל מה שיכולים השדים לעשות לאישה שיודעת מהו רצונה?     

השיבו המלאכים :אם תסרבי מות תמותי !       

הוסיפה לילית ושאלה “: איך אפשר שאמות והרי  אלוהים הפקיד בידי את כל התינוקות הבאים לעולם זכרים עד יומם השמיני ,יום המילה ונקבות עד היום העשרים לחייהן ?ואולם מבטיחה אני כי בכל פעם שאראה את שמותיכם או את דמויותיכם בקמיע מעל לרך הנולד ,אחוס על נפשו .    

לכך  נאותו המלאכים.    

אך האלוהים העניש את לילית בגוזרו מיתה על מאה מילדיה בני השדים מידי יום ביומו וגם זאת :אם לא תוכל בשל הקמיע לקפח את חייו של ילוד אדם תקום בחמה על ולדותיה שלה .ומאז לילית וחברתה נעמה חונקות תינוקות בעריסתם ומדיחות גברים בחלומם כל גבר בשעה שהוא ישן בגפו עשוי ליפול להן לקורבן .    

ולילית שוכנת בעיי החרבות השוממות במדבר אדום בקרב השעירים הראמים הינשופים התנים בנות היענה והקיפודים. והיא הפכה למלכת השדים וקינתה הנוראה והמפחידה  הקינה על אדם שאותו זנחה ואליו תשוקתה נשמעה היטב בלילות מתערבת ביללדת התנים וצחוק הצבועים .    

האישה השנייה     

ובנתיים אלוהים לאחר כישלונו עם לילית יצר אישה שנייה ובנה אותה מעצמות רקמות שרירים דף והפרשות בלוטים וכיסה הכל בעור ונתן בו שערות במקומות שונים .הוא נתן לאדם לראות כיצד הוא יוצר את  האישה אך זה יצר באדם גועל רב שלא יכול להתגבר עליו כשעמדה לפניו האישה במלוא הדרה ואלוהים שראה כי נכשל שנית סילק את חוה הראשונה ואין יודע לאן הלכה. יש האומרים כי הלכה אל לילית והשתיים מצאו אהבה זו בזו.    

התעצב האדם על היותו שוב לבד. עם מי יעשה כעת את מעשה האהבה? עם בעלי החיים שבסביבה?    

וגם האל התעצב על כישלון האישה השניה.    

ובנתיים האדם אשר שמע מהולכי רכיל מכונפים  על מעשי לילית עם השדים אי שם  וחש רגש שלימים נקרא “קינאה ” . לאחר   מכן ,התעשת ,למד ממנה ושכב עם מגוון שדות מכונפות יפות שונות אשר צצו מאי שם  בחינגה מתמשכת שנמשכה עשרות שנים.  ואלו ילדו ממנו לילין רוחות ושדים וליתר דיוק ילדים שהיו בני אדם למחצה ושדים למחצה. לימים כל הילדים האלו הלכו אל לילית והיא ילדה מהם ילדים וכך הלך וגדל והתעצם מין השדים אשר בעולם.    

     

האישה השלישית     

    

לבסוף ניסה האל  ניסיון שלישי.   וגם זכר את בקשתו של האדם לאיש הצייתנית וכנועה . והפעם נהג ביתר זהירות ויצר את חוה ולקח צלע של אדם בשנתו ועיצב ממנה אישה ואדם כשפקח את עיניו הוקסם .    

ואישה זאת היא חוה המוכרת לנו מספר בראשית ” שאכלה את התפוח והביאה לגירוש מגן העדן ומני אז היא והאדם נודדים בעולם ומולדים וחיים חיי סבל ומחסור .    

לילית חזרה לאדם שאותו עדיין אהבה בדרכה שלה ואולי רצתה לנקום בו והטריפה עליו את לילותיו ושכבה עימו כשהיא לובשת את דמותה של חוה.  וילדה מימנו שדים ולילין.וגם ילדיו של אדם קין והבל שכבו עם השדות ונולדו שדים ולילים וכה רבים היו מהם בארץ עד שהללו השתוללו הופכו את החיים לבלתי נסבלים אבל אלו היו שונים כמו בני האדם מהם רעים אכזריים ומהם טובים ונוחי מזג וברבות הימים היו שדים רבים שהתייהדו.הם התרבו לבלי מספר ומנו פי אלף ממספר בני האדם אלא שבני האדם בדרך כלל לא יכלו לראות אותם ורק לחוש כי הם נמצאים בסביבה.    

     

לילית ושלמה     

    

לילית ציור מאת גזומן    

http://genzoman.deviantart.com/art/Lilith-Bestiary-39015025    

שלמה מלך ישראל החכם שבאדם  עצמו חווה גם את לילית. יש האומרים   ששתי הנשים הזונות שהופיעו למשפטו על התינוק היו  לילית ושדה אחרת בשם נעמה.    

יש  אחרים האומרים לא כך היה  אלא שמלכת שבא  שעימה פגש שלמה ועימה שכב לא הייתה אלא  גלגול של לילית. לילית שהמשיכה לנדוד רחבי בעולם  מצאה לה מקום ומנוחה בתימן הרחוקה וחיה  שם בתור מלכת שבא. והחליטה  לבקר  את שלמה בירושלים.   שלמה חשד במלכת שבה כי היא לילית מאחר שרגליה היו שעירות כרגלי מפלצת לילה.  אך למרות זאת ,ואולי דווקא בגלל זאת שלמה חמד אותה אף יותר  ושכב איתה.והוליד ממנה ילד שהפך לימים למלך אתיופיה הרחוקה.    

ואולי כתוצאה לאורך הדורות היו טקסים שונים של כישוף שבהם אנשים היו נפגשים ומנסים לזמן אל העולם את מלכת שבא היא לילית ביחד עם שפחותיה היפות מתוך הידיעה  שאותה הוריש להם שלמה בספרי הכישוף שכתב ,שאין להשוות את התענוג שיוכלו לחוש עם לילית  לשום דבר אחר.    

 ילדי לילית    

מבניה של לילית  הבכור היה אשמדאי שהפך למלך כל השדים ובבוא היום הפך לעבדו של שלמה המלך עד שהשתלט על ממלכתו מאחר שלבש את פני שלמה ושלח את שלמה עצמו לנדוד כקבצן  בארצות נכר. ועל מה שקרה לבסוף חלוקות הדיעות . יש שאומרים ששלמה חזר לבסוף והחזיר לעצמו את ממלכתו ,ויש מי שטוענים שלאמיתו של דבר הוא  מת בניכר והיה זה אשמדאי שהמשיך לשלוט בממלכתו עד ש”מת ”  ואחרת איך אפשר להסביר את חלוקת הממלכה אם לא כתוצאה משלטונו המרושע של אשמדאי  בן לילית ?  .    

הופיעו מי שטענו שללילית יש שנאה מיוחדת לילדים מאחר שילדיה שלה הם תמיד מכוערים ומעוותים ומרושעים.לילית   לטענתם הייתה מתנפלת על תינוקות טהורים בשנתם וחונקת אותם שכן אם לא הייתה עושה זאת היה עליה להרוג את ילדיה שלה כפי שנגזר עליה בידי המלאכים. והיו שאמרו שלילית שוכבת אף עם נשים ומסוגלת להכניס אותן להריון והללו יולדות אז ולדות מכונפים כלילית .    

ויש האומרים שילדים הצוחקים בשנתם צוחקים מאחר שהם משחקים עם לילית וכתוצאה בסכנת מוות מידיה שכן לילית הורגת אותם במטרה להשיג את נשמתם.    

צרותיה של לילית    

לצידה  של לילית פעלה שדה אחרת נעמה שהייתה אחותו של תובל קין  אבי מלאכת החרשות וכלי הברזל אחרי ששכבה עם בני האלוהים למרגליות הר החרמון . והיא צברה עוצמה לעין שיעור ומחנות עצומים של שדים ומלכי חבלה סרו לפקודתה עד שראתה עצמה חזקה כלילית עצמה וכתוצאה השנתיים הפכו לשונאות גדולות זו של זו . והשתיים חילקו ביחד עם שדה נוספת אגרת בת מחלת את העולם לאיוזרי שליטה בינהן לילית שלטה ברומי והתמחתה שם בעבודה זרה. אגרת שלטה בעיר סלמנקה בספרד והתמחתה בשפיכות דמים .ונעמה שלטה בדמשק והתמחתה בגזל .ואחת לכמה זמן היו כל השלוש מתכנסות על הר ליד הרי החושך ומתדיינות בינן כיצד להמשיך לשוט בעולם והמשיך להילחם בצאצאי חווה השנואה עליהן . ולעיתים היו נלחמות זו בזו כדי להכריע אחת ולתמיד למי הבכורה ולרוב היה הניצחון והשלטון של לילית אם כל השדים.    

וכיום יש  האומרים  האישה זקוקה  לזימה פתיינית ורשעות תאוותנית וסקסית  כדי לפתות באמת את האדם שאינו יכול לחיות עם אישה טהורה וצדיקה ונקייה  לחלוטין בביתו וזקוק למשהו גם מזה וגם מזה על מנת לחוש שהאישה היא שלמה באמת . וחייב להיות בה משהו גם מהחוה וגם מהלילית על מנת שתהייה אישה מושלמת.    

עד כאן סיפורי לילית.      

    

   

ראו המשך למאמר זה בראיון עים הלילולוגית דורית     קידר רוזנצוייג :שכתבה ספר על לילית ומוזרויותיה לילית :   שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית : 1000 שנים ראשונות של לילית היהודית :  

מיהי ומהי לילית  

נספח :ספרות לילית    

ולכל מי שרוצה להעמיק על לילית הנה ביבליוגרפיה של ספרים בעברית ובשפות אחרות עליה :    

 ספרות עיון על לילית     

     

גרשם  שלום   שדים, רוחות ונשמות :   מחקרים בדמונולוגיה, עורכת אסתר ליבס  ירושלים :   מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, יד יצחק בן-צבי והאוניברסיטה העברית בירושלים,   תשס”ד 2004.    

כולל שלושה מאמרים על לילית.

   

     

רפאל פטאי  ורוברט גרייבס  מיתוסים עבריים :   ספר בראשית ”   עברית משה אראל רמת-גן :   מסדה,   תשכ”ז . 1967    

     

, Raphael Patai    The Hebrew Goddess /    [New York] :   Ktav Pub. House,   c1967    

מהדורה שלישית ומורחבת .1990.    

Herman, Howard    The Lilith motif in Rabbinic literature /    [New York] :   [s. n.],   [1978].    

    

 , Barbara   Koltuv Black    The book of Lilith /    York Beach, Me. :   Nicolas-Hays,   1986.    

Lilith is the mythological she-demon of the night known to many cultures. It is said that Adam’s original consort was Lilith, and she represents the first Eve. Lilith is an archetypal part of the self, and this book helps modern men and women reconect withthis powerful energy in order to transform it and themselves.    

    

חוה אברבנאל חוה ולילית /    תל-אביב :   אוניברסיטת בר אילן,   תשנ”ד.1994    

תקציר :הפסיכיאטרית ניצה אברבאנל כתבה את הספר כהרחבה של הדוקטוראט שלה, ובו היא עוסקת בדמויות ארכיטיפאליות שונות של נשים וגברים, ואיך שהם התפתחו מאז ההסטוריה הקדומה ועד ימינו. את זה היא עושה דרך סקירה של דמויות נשיות וגבריות בספרות העברית מימי הביניים ועד ימינו. הנציגים שלה הם הסיפור העממי, גנסין, אורפז וכהנא כרמון. הרעיון המרכזי שלה: הפיצול בדמות האשה בין חווה ולילית, בין האם הגדולה והשדה, בין המיניות והמשפחתיות וכך הלאה.    

    

Enid Dame, Lilly Rivlin, and Henny Wenkart
 

   

  

  

 

Which Lilith? :   feminist writers re-create the world’s first woman /  by ; introduction by Naomi Wolf   Northvale, N.J. :   Jason Aronson,   c1998     

     

    

 חגי דגן   המיתולוגיה היהודית /(    תל-אביב :   מפה,   תשס”ג, 2003.)     

 Collon, Dominique    The Queen of the Night.    London :   The British Museum Press,   2005.    

concise and beautifully designed book exploring the symbolism behind this exquisite Old Babylonian plaque found in southern Iraq. This spectacular terracotta plaque was the principal acquisition for the British Museum’s 250th anniversary, and in 2004 was exhibited in various museums around the UK.Made between 1800 and 1859 BC, it is made from baked straw-tempered clay and modelled in high relief. It probably stood in a shrine and could represent the demoness Lilitu, known in the Bible as Lilith, or a Mesopotamian goddess. The figure wears the horned headdress characteristic of a Mesopotamian deity, and holds a rod and ring of justice, symbols of her divinity. Her long multi-coloured wings hang downwards, indicating that she is a goddess of the Underworld. The book explores the history and symbolism behind this beautiful and highly unusual relief.    

הלן שינפלד,     לילית אינה חוזרת :   על נשים ונשיות, פעם ועכשיו /    ירושלים :   כרמל,   תשס”ו 2005.    

    

אוהד אזרחי ומרדכי גפני מי מפחד מלילית /    מושב בן שמן :   מודן,   [תשס”ח] 2008.
     

 דורית  רוזנצויג    לילית :   שדה בעלת הפרעת אישיות גבולית : 1000 שנים ראשונות של לילית היהודית /    [ח”מ] :   DOLA PUBLISHING,   2010.    

תקציר :1000 שנים ראשונות מתוך הביוגרפיה של לילית היהודית, מציירים את תמונתה הססגונית של השדה לילית, בכל גווני הספקטרום: אנרכיסטית, מורבדית ואימפולסיבית לילית זו – הפתיינית, הזנותית והערפדית, אורגת קוסמוס קסום ומאגי, ופותחת צוהר אל תוכנו של העולם העתיק ואל דמותן של הנפשות הפועלות בו: רבנים מזה; נשים מזה; מלאכים, שדים ורוחות מזה. למרבה הפלא, חלפו 3000 שנה וכלום לא השתנה.
    

אלי אשד מראיין את מחברת הספר דורית רוזנצוייג קידר :מיהי ומהי לילית?  


     

 
 
 

ספרות יפה על לילית :    

    

נעמי גל    לילית /    ירושלים :   כתר,   1998    

רומן על חוקרת לילית.תקציר :המיניות השופעת של לילית, אשתו הראשונה של אדם, מאיימת על גברים זה אלפי שנים. גיבורת הרומן הזה, פרופ’ לילית אפפל, חקרה שנים רבות את דמותה של האלה לילית, דמות שגברים הפכו מאלילה נערצת לשדה מפתה המעוררת את יצרם. אך פרופ’ אפפל רואה בלילית דווקא אישה נועזת ששילמה מחיר יקר על שקראה תיגר על גברים ועל אלוהים. לאחר מותה של לילית יושבת בתה מימי שבעה, ובמהלך השבוע הזה היא יוצאת למסע מפתיע שבו היא מגלה את אמה ואת עצמה. היא משחזרת תמונות ילדות, מחטטת ביומנים ובמכתבים, נוברת באלבומי תמונות ובמחקריה של אמה, וחושפת אישיות סוערת הדומה דמיון מפתיע ללילית הקדמונית. בתוך כך היא לומדת לאהוב את לילית שבה ובכל אישה .    

    

אסף אשרי  סימנטוב /    אור יהודה :   זמורה-ביתן,   2008    

מלחמת המלאכים -ביקורת של ירון ליבוביץ’ על”סימנטוב”    

    

יהודה איגוס מדרש לילית /    אור יהודה :   כנרת, זמורה-ביתן,   תשע”ב 2011.    

תקציר : לילית, נסיכת הגיהינום וגבירת השדים, נעלמת יום אחד מהשמים ומופיעה בעולמם של בני התמותה. אלוהים פותח במצוד בן מאות שנים אחריה, אך לשווא. כשלילית חוזרת לארצות הגיהינום עם הבטחה להביא את המשיח ואת סוף העולם, שדים ושאר יצורים אנושיים ואנושיים־פחות נענים לקריאתה, ופורץ מרד נגד שלטון הרקיע. בינתיים, בעולמם של בני האדם, אגודה סודית ועתיקה מגלה את דבר החורבן הצפוי ונרתמת להצלת היקום. כשהשאפתנות האנושית חוברת לכוחות הרקיע, נרקמת מזימה שלילית והצבא הססגוני שהיא מצליחה ללקט סביבה לא היו יכולים להעלות בדעתם. כך או כך, מה שבני התמותה אינם יודעים ולא ברור אם יצליחו לקלוט, למרות מה שנגלה לעיניהם, זה שהעולם הוא לא בדיוק מה שחשבו שהוא, העולם הבא שונה אפילו יותר, וסיפור בריאת העולם הוא בסך הכול הגרסה הרשמית של ההיסטוריה כפי שמספרים אותה המנצחים. יהודה איגוס מציב בספר הביכורים החדשני שלו, מדרש לילית, אלטרנטיבה לסיפור הבריאה    

     

, ז’וזה סאראמאגו     קין /    עברית מרים טיבעון  [בני-ברק] :   הקיבוץ המאוחד,   תשע”ג 2012.לילית מופיעה כדמות בסיפור חייו של קין הרוצח הראשון.
     

לילית ברשת    

     

לילית בויקיפדיה    

  לילית בתרבות הפופולארית    

 אתר ענק על לילית    

 לילית גיבורה או רוצחת?    

 ד”ר שוש שפירה על יצר ויצירה בגן העדן    

אלי אשד על לילית    

 מדרש הסיטרא אחרא    

 לילית הרקדנית    

מיהי ומהי לילית :אלי אשד מראיין את דורית קידר  

אלי אשד ואורי פינק הגולם :   ספורו של קומיקס ישראלי /    בן שמן :   מודן,   2003.    

שבו  לילית מופיעה כסוכנת חשאית ישראלית,בת זוגו של גיבור העל הגולם.    

    

    

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

17 + 5 =