ISA-MEIDA

צומת נאסא בישראל הינו מאגר נתוני תצפיות על כדור הארץ בשיתוף עם גופים בינלאומיים ובראשם סוכנות החלל האמריקאית NASA.

המושג ”תצפית על כדור הארץ“ כולל את כל האופנים שבהם נמדדת הסביבה : צילומים וחיישנים על לווינים, חיישנים נישאים באוויר, נתונים שנמדדים מהקרקע כגון טמפרטורה, גשם, או זיהום, וגם נתונים ממודלים ממוחשבים.

צומת נאסא (ISA-MEIDA) הוקם כספריה דיגיטלית במטרה לסייע לקהילת המחקר במדעי כדור הארץ והסביבה בישראל ובחוץ לארץ, באמצעות ריכוז נתונים על אזור ישראל ונתינת גישה נוחה אליהם. בתקופה שבה היה מימון לצומת סייע צוות הצומת גם בהשגת נתונים שאינם בצומת.

השימוש בנתונים סביבתיים חיוני לצורך קבלת החלטות בנושאי הסביבה, שלמעשה מקיפים את כל התחומים בחיינו. דוגמא בולטת היא בעיית התחממות כדור הארץ, שהיא שינוי גלובאלי שיש לו השפעות על ישראל. למשל שכיחות ומשך גלי חום בישראל, או השתנות כמות המשקעים הכוללת וגם התפלגות המשקעים במשך השנה. קיימים גם שינויים סביבתיים שמקורם מקומי, כגון זיהום מים, אוויר, וקרקע.

בישראל קיימים מאגרי נתונים על אזור ישראל שאינם קיימים בשום מקום אחר ושחלקם אינו נגיש לחוקרים, ואף בסכנת אבדן לצמיתות. הצומת הוקם כדי להציל נתונים כאלו, ולעשותם נגישים לצרכי מחקר.

הצומת סיפק גם שירותים לציבור, ובהם הצגת תחזית מזג אוויר באופן ברור ללא מומחים, בהסתמך על מודל חיזוי שהורץ באוניברסיטת תל-אביב. שירות זה הופסק כאשר הרצת המודל הופסקה. תחזית שעדיין מוצגת היא לסופות אבק, שהן תופעה בולטת באזורנו בעיקר בעונות המעבר. סופות האבק משפיעות על הבריאות, תעבורה (תעופה), תעשיה, ואף על ניהול משק הבית.

בארצות הברית מקובל כי נתונים שהושגו במימון ציבורי, כמו הנתונים שאוספות סוכנות החלל האמריקאית NASA והמנהלת לאוקינוסים ואטמוספירה NOAA מלווינים ומתחנות קרקע, זמינים לציבור ללא תשלום. בפועל כמובן יש צורך להיות מומחה כדי להשתמש בנתונים הגולמיים, אולם נעשה גם מאמץ להנגיש את המידע ואת המסקנות לציבור. כך למשל ב Earth Observatory של NASA. בישראל הגישה אחרת, וכך למשל השירות המטאורולוגי הרשה לצומת לספק חלק מנתוניו ללא תשלום, אולם שומר לעצמו את רוב הנתונים ומאפשר גישה אליהם בתשלום בלבד, גם לצרכי מחקר. גופים אחרים, כגון השירות ההידרולוגי, לא שתפו פעולה עם הצומת כלל. יש לקוות שיחול שינוי בגישת הגופים בעלי המידע, לתועלת כלל אזרחי ישראל.

עם הקמת הצומת תמכו בהקמה ובתפעול משרד המדע, ות“ת, ורוב אוניברסיטאות ישראל, אולם בהדרגה נפסקה התמיכה, עד שגם משרד המדע הפסיק את התקצוב.

כיום קיים עדיין אתר הצומת, ויש גישה לחלק קטן מהנתונים דרכו, אולם פעילות הצומת ירדה מאוד וכל הפיתוח, כמו גם עדכון מאגר המידע, הופסקו.

קישורים

http://nasa.proj.ac.il/

http://www.nasa.gov

http://www.noaa.gov/

http://globalchange.gov/

http://earthobservatory.nasa.gov

http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/gallery

קישורים יותר מקצועיים

http://earthdata.nasa.gov/about-eosdis/esdis-project

http://disc.sci.gsfc.nasa.gov/giovanni

http://gcmd.nasa.gov

קישורים על התחממות כדור הארץ

http://www.realclimate.org

http://he.wikipedia.org/wiki/התחממות_עולמית

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming

אמנון סטופ ואלי אשד על התחממות כדור הארץ והשלכותיה על מדינת ישראל

התחממות כדור הארץ -מדע ומדע בדיוני .מאת אמנון סטופ

אמנון סטופ על צומת נאס”א וסכנת סגירתה

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

1 × שלוש =