האימאם הנעלם ,המשיח של אמונת השיעה.                 

                  

הופיע בגרסה מקוצרת ב”דיוקן –מקור ראשון גליון 764 30.3.2012 תחת השם “משוואה גרעינית עם נעלם אחד”.                  

תקציר :                 

נניח שקיימת כת קיצונית שמאמינה כי עליה להחריב את העולם ולהביא את המשיח. הכת משתלטת על טכנולוגיה גרעינית                

.רעיון מזוויע ?   יותר מידי סימנים מראים שכל זה כבר קרה, במדינה ששמה איראן.                  

האם יש אירגון חשאי אפוקליפטי שחדר לדרגים הבכירים ביותר באיראן שהוא זה שעומד מאחורי תכנית הגרעין שלה ? אירגון ששואף להביא את מלחמת העולם השלישית ולהביא להשמדתם של 80 אחוז מהמין האנושי ובכך להביא את המהדי המשיח השיעי אל כדור הארץ?               

ואיך כל זה קשור, אם בכלל ,  למקדש הבהאי שעל הר הכרמל ?                  

התשובה עלולה להיות קשורה בילד בן חמש שהלך לאיבוד לפני יותר מאלף שנה במאה התשיעית לאחר הספירה  ובאגודה חשאית ששמה לה למטרה להחזיר אותו בכל מחיר. המחיר עלול להיות מחריד בהרבה מכפי שמישהו מעלה על הדעת.                   

 על כל זה בסדרה של שלושה חלקים “האפוקליפסה השיעית “.                   

                  

 האפוקליפסה השיעית -החלק הראשון :   אחרית הימים על פי השיעה                 

                

בימים אלו מאיימת איראן השיעית על ישראל ועל העולם עם פצצת האטום שהיא מנסה לבנות ובמקביל, מבהירה כי לא תהסס להשתמש באמצעים  טירור כלל עולמי בניצוחו של אירגון החיזבללה השיעי להשגת מטרותיה.                 

אולם נשאלת השאלה מה דוחף את מנהיגי איראן ובראשם המנהיג העליון  עלי חמינאי ונשיא איראן  מחמוד אחמדינז’אד, שיעים אדוקים למדיניות זאת שעל פניה נראית כלא רציונלית לחלוטין ועלולה להביא את המזרח התיכון להשמדה?                 

ומעל לכל כמדיניות שנראית כמנוגדת לאינטרסים של השיעים עצמם ? שהרי  השיעים עצמם כדאי לזכור הם בעצמם  מיעוט באיסלאם שמאויים יותר מכל דבר אחר לא על ידי ישראל והמערב אלא על ידי “האחים ” הסונים . האוייבים המסוכנים ביותר של השיעה הם לא הציונים היהודים ,אלא הם השכנים הוהאבים בסעוןדיה וכעת גם תומכיהם במוצרים ,האחים המוסלמים והסלפים ,תומכי אידיאולוגיה איסלמית שביצעה בעבר מעשי טבח המוניים בשיעים שבהם הם אינם רואים כלל כמוסלמים. כפי שנראה בהמשך הרצון לנקמה הוא אחד הערכים העליונים אם לא העליון בכלל של הדת והתרבות השיעית אלא שדווקא  כלפי היהודים אין להם סיבה מיוחדת להרגיש רצון לנקמה. . .               

  התשובה אפשרית היא : זאת אידיאולוגיית האפוקליפסה השיעית אשר מנחה את המדיניות הזאת.                 

במאמר זה נציג את   תפיסות אחרית הימים השיעיות ואראה אם וכיצד הן מעצבות כיום את אידיאולוגית המשטר האיראני ומנהיגיו ואירגונים חשאיים שעומדים מאחוריהם שמאמינים בהם בלב שלם ופועלים כעת לישמן.                 

                  

אחרית הימים על פי השיעה                  

                

האימאם עלי הדמות המרכזית לצד מוחמד בתורת השיעה.                

באסלאם ישנן שתי אסכולות מרכזיות  שבמשך דורות לחמו האחת בשנייה – הסונים שהם הבולטים יותר והם הרוב במספרם  והשיעיים המועטים יותר מספרית. אך כידוע השיעים הם הדומיננטיים באיראן וגם בארצות אחרות כמו עיראק ובלבנון של החיזבלה.                 

בתפיסת האחרית הימים  של השיעים, ידועים הם כמי שמחכים למהדי הנעלם, מעין משיח  שיופיע ויוביל אותם לניצחון על עולם האסלאם הסוני, וגם על העולם כולו. תפיסה מרכזית זו מנחה אותם כיום, .                 

המהדי נחשב כיורשם של מנהיגי השיעה צאצאיו של מוחמד ובן דודו וחתנו  עלי, אלו שהנהיגו במשך דורות את השיעים עד שהאחרון שבהם נעלם, אולם למרות עובדה זו, השיעים דבקים באמונתם שהמהדי האחרון שהוא השליט החוקי היחיד של כלל המין האנושי על כדור הארץ ,   חי וקיים בסתר,ומחכה ליום שבו יופיע שוב וינהיג את מאמיניו השיעים לניצחון על אויביהם.                 

ראשיתם של  השיעים במאבק הפוליטי בראשית האיסלאם בין עלי חתנו של ודודנו של מוחמד ומועויה בנו של מתנגדו הגדול של מוחמד ,מאבק שהביא לפילוג בעדה המוסלמית מאחר שעלי הפך לחליף הרביעי אך שלט רק תקופה קצרה של שנים ( 656 -661)  נרצח וכך גם צאצאיו ובראשם חוסיין בנו השני  שנהרג בצור האכזרית לאחר  קרב גדול ליד העיר העיראקית כרבלה שבמהלכו נבגד בידי תושבי העיר. מועויה הקים את שושלת החליפים האומאית. תומכיו הכושלים  של עלי שהיו בתחילה סיעה פוליטית הפכו לסיעה דתית הרואה בעלי וצאצאיו זכות בלבדית לשוט במוסלמים והם רואים את עצמם כמוסלמים האמיתיים ואת הסונים כמוסלמים מזוייפים וכופרים מאחר שאינם מאמינים בעלי ובצאצאיו. השיעים גם רואים בשלושת החליפים הראשונים של עולם האיסלאם ובהם עומאר כובש ירושלים ועותמאן עורך הקוראן , אלו שהיו לפני עלי כופרים וחוטאים  מנוולים.                    

במסורת השיעית דמותם של עלי וצאצאיו איבדו את האלמנטים הריאלים וקיבלו משמעות דתית פנטסטית גוברת והולכת .                 

 אין הבדלים משמעותיים גדולים בין השיעים והסונים בתחום ההלכתי .אך לעומת זאת יש הבדלים משמעותיים בתחום התיאולוגי והדרך שבה רואים הסונים והשיעים את אחרית הימים. והפער הזה נוצר ככל הנראה רק בהדרגה לאחר שהסונה והשיעיה כבר התקיימו וכנראה התגבשה בערך באמצע המאה השמינית לספירה.                 

במבט  מרחוק על האמונה השיעית הרי המדובר באופן פשטני  באידיאולוגיה של נקמה המבוססת על התפיסה שרק משפחה אחת יכולה ורשאית  לשלוט שלטון נצחי  בעולם המוסלמי ובעולם כולו.זוהי משפחת צאצאיו של הנביא מוחמד ובנו החורג עלי. לעתיד לבוא ינקמו השיעים בכל מי  שהם ואבותיהם מנעו מבני משפחה זאת את השלטון העולמי  הנצחי  המגיע להם לדעתם.                  

במרכז ההלכה השיעית עומד עקרון המסירות והנאמנות לאמאם ( המנהיג ) שחייב להיות אך ורק מצאצאי עלי ופאטימה אישתו ( בת מוחמד ) לפי אמונה זאת השלטון בעולם האסלאם ובעולם כולו יכול לעבור רק מאב ובנו מאחר שזהותם של האימאמים נקבעה מראש בצו אלוהי. לפי השיעה האימאמים זוכים בשלטון לא רק בזכות השתייכותם המשפחתי למשפחת הנביא ועלי ( אם כי זאת כמובן מכרעת ) אלא גם הודות לסגולותיהם התרומיות שכוללות חידע מושלם שאת חלקו ירשו מאבותיהם ואת חלקו רכשו מקריאה בכתבים סודיים שברשותם. האימאמים בדומה לאפיפיורים באמונה הקתולית   מחוסנים מפני כל חטא וטעות וההבדל היחיד בינם לבין הנביא מוחמד הוא שהם לא זכו להתגלות אלוהית ישירה ולכן אינם נביאים.                 

ביום הדין האימאמים ישמשו כמליצי יושר לבני עדתם בפני אללה ובזכותם יגיעו לגן העדן גם מאמינים שחטאו.מכאן נובע שעצם ההשתייכות לשיעה מבטיחה את הגאולה.                 

השיעים החלו לראות את  כלל בני האדם כמחולקים לשלושה קטגוריות :המאמינים ( השיעים ) ,המוסלמים ( הסונים ) והכופרים ( כל שאר בני האדם ). בהתאם השיעים חילקו את העולם לשלושה חלקים :שטח האמונה ( דארד אל אימאן ) הנמצא בשילטון השיעה שטח האיסלם ושטח הכפירה ( על פי הסונים יש רק שזני שטחים כאלו שטח האמונה ושטח הכפירה על פי התיאוריה השיעית יש לצאת קודם כל לג’יהאד נגד שטח האסלאם במשטרה להופכו לשטח האמונה ורק אחר כך יש לגשת למאבק עם הכופרים.                 

האימאם שנעלם                  

               

 הפער בין השיעה לסונה עוד גדל בעיקר על רקע אחד המאורעות המשמעותיים ביותר בתולדות השיעה :העלמותו של האימאם השנים העשרה צאצאו האחרון של עלי שהנהיג את השיעה .לפי המקורות השיעים זה אירע בשנת   874 לספירה כאשר בנו של האימאם האחד עשר שהיה ילד קטן בגיל חמש  בשם מוחמד וכינויו אלקאסאם  ( שם שלסונים טוענים שרק הנביא עצמו יכול להיקרא בו )  נכנס למערה במרתף ביתו ונעלם ומאז לא נראה עוד..[השיעים סיפרו לאחר מכן שאללה קבע מראש שיהיו רק 12 אימאמים שהאחרון בינהם הייה המשיח המהדי .השיעים מסבירים שאם לא היה האימאם ה12 נעלם היה נרצח כקודמיו ובניגוד להם לא היה נמצא לו מחליף ולכן לא היה מנוס מהיעלמותו.                 

לדעתם של השיעים  האימאם ה12 הוא האימאם הנסתר או האימאם הנעלם, והוא מעין  בן אלמוות שלדעתם ממשיך לחיות  בגילגול נשמות מגוף לגוף של אימאמים נסתרים.                 

בתחילה במשך תקופה של עשרים ותשע שנים האימאם  שמר עם קשר עם עדתו דרך  נציג שטען שהוא שומר על הקשר בין האימאם הנסתר והעדה. ולאחר מותו של זה עם נציגים אחרים שייצגו את האימאם בעדה.                 

אך עם מותו של הנציג הרביעי בשנת 941 נפתחה תקופת ההיעלמות הגדולה כנמשכת עד ימינו ואשר לפי אמונת השיעים תסתיים עם שובו של האימאם הנעלם. הוא וא ישוב כמשיח כמהד’י במגלם בתוכו את האלוהות (רעיון בזוי בעיני הסונים ויש בו כנראה השפעות נוצריות מישו) .                 

                  

תחזית אחרית הימים על פי האיראנים                  

               

המכון ל”עתיד מזהיר השוכן בעיר קום שבאיראן שמתמחה בסוגיות הלכתיות, קבע ארבעה  סימנים שצריכים להתקיים כדי שהמהדי יופיע :                  

הסימן הראשון: הופעתו של לוחם מתימן שייקרא  “התימני אשר יתקוף את אויבי המהדי.                 

הסימן השני: הופעתו של  לוחם מתנגד למהדי בשם אוסאמה בן אבאס. הוא  יהיה מוכר גם בשם סופיאני. אליו יצטרף עוד מתנגד של המהדי בשם דג’אל שהוא המקביל לאנטיכריסט  נציג כוחות הרשע של הנוצרים.                 

הסימן השלישי: כאשר סופיאני ודג’אל יארגנו מרד שבמהלכו הם יכבשו את השטחים של סוריה וירדן ( שנראה שבטרמינולוגיה השיעית כוללים גם את שטחה של מדינת ישראל) .מולם יקומו כוחות הצדק בהנהגת לוחם מחֶבֶל חורָסאן שבאיראן . הקרב המכריע יהיה בעיר כופה בעיראק שבה פעם בעבר הרחוק הובסו כוחותיו של עלי. סופיאני ותומכיו יובסו בקרב זה וכך תינקם נקמתם של עלי, חסן וחוסיין סופית יותר מאלף שנים לאחר שהפכו לעפר. .                 

הסימן האחרון יהיה מותו של אדם קשיש וטהור בשם מוחמד בן חסן המכונה “הנפש הטהורה” ולאחר שישה חודשים יופיע  סוף סוף המהדי בכבודו ובעצמו בעיר מכה. הוא יזוהה על ידי זה שיהיה  מלווה במלאך שירחף מעל ראשו ויצעק “הנה המהדי לכו בעקבותיו”. הוא יענוד טבעת שהייתה שייכת לשלמה המלך שעימה  הוא  היה כולא שדים ויאחוז בידיו במקל משה רבנו שבעזרתו  ביקע את ים סוף .צבאו שיהיה מורכב  תחילה משלוש מאות ושלושה עשר לומים יתעצם לחמישים אלף איש.חמישים מהם נשים .                 

יש  מלומדים שיעים שטוענים שיהיה  צורך בסימנים נוספים אם כי על כך יש חילוקי דעות .יש שטוענים שיהיה צורך במצב שבו לא ניתן יהיה  להבחין בין גברים לנשים משום שאלה וגם אלו ילבשו בגדים זהים.                 

תנאי חשוב אחר הוא שעל כשמונים אחוז מאוכלוסיית העולם להיספות תחילה במלחמה גדולה.                 

כאשר לבסוף יעלה המהדי לשלטון בכדור הארץ   הוא יביא עימו את בשורת הגאולה. הוא ימנה את ישו הנוצרי ( בן אלמוות גם הוא לפי תפיסת האיסלאם שמעולם לא מת על הצלב  כטענת הנוצרים )  לסגנו (כאשר גם הוא כמובן יקבל את תורת מוחמד כנביא אמת שבא אחריו).  אחד המוטיבים החשובים בתפיסת האחרית הימים של השיעים הוא ה”רג’עה ” חזרה לעולם הזה של קבוצות מבין השיעים ומתנגדיהם שיקומו לתחייה . השיעים בראשם האימאם ה12 ינקמו אז באויביהם המנצחים בעבר הוא  יפרע מאויבי השיאה הסונים והאחרים לפחות  מאלה המועטים  ששרדו שהרי  כאמור שמונים אחוז מאוכלוסיית מהעולם כבר יהיו בין המתים.   הוא ימלא את הארץ צדק כפי שמלאה רשע.                 

 השיעים  מאמינים כשיסיים צבאו של המהדי את משימתו, הדת היחידה שתתקיים ברחבי העולם תהיה האסלאם השיעי ,. המהדי יטהר את האסלאם מכל מיני מסורות שגויות שדבקו בו, כך שלעתים ייראה כאילו מדובר במסורות חדשות; אמונת האנשים תהיה אמיתית, ולא רק מצג שווא., רוע, צביעות, חוסר אמונה ושנאה ייעלמו מלבבות האנשים[, העושר העולמי יחולק באופן שוויוני [. המהדי ימחק את הגבולות בין המדינות, את המפלגות הפוליטיות, את נביאי השקר, לא תהיה אפליה על בסיס גזע, עדה, שפה או תרבות. העולם יחיה בהרמוניה, שלום, ביטחון ושוויון תחת שלטון האל. האדמה תהפוך לירוקה ופורייה, מצבם הכלכלי של האנשים ישתפר באופן ניכר. [3]                 

ואז הכל ישובו לקבריהם עד ליום הדין שבו יקומו לתחייה באופן סופי..              

              

במרוצת השנים קמו באיסלאם אישים שונים שייחסו לעצמם את תפקיד  המהדי כמו המנהיג הסודאני בשם הזה במאה ה-19 ש/נאבק בבריטים וכמו מייסד השושלת הפאטימית השיעית במצרים . והיו גם אחרים .  ההבדל הגדול בין השיעים והסונים הוא באפשרות החיים הממושכים של האימאם הנסתר ועניין זה משמש כאחד מסלעי המחלוקת בין השיעה והסונה . השיעים מאמינים שמנהיגם האימם המהדי כאשר יחזור ינקום גם בסונים ,דבר שאינו יכול כמובן להתקבל על דעתם של הסונים שאינם מייחסים חשיבות כה רבה כמו השיעים לרעיון של המשיח העתידי גם אולי מאחר שהיו רוב ההיסטוריה שלהם דומיננטיים ולא לא היה להם צורך  בסיפורים על נקמה גדולה באחרית הימים כפי שהיה צורך לשיעים .                 

בימינו יש גורמים חזקים מאוד באיראן השיעית שעושים הכל כדי לקרב את שובו של המהדי  ואת הסינריות האפוקליפטי –אוטופי שתואר למעלה עד כמה שאפשר.ויש מקום לשער שבשנים האחרונות הם היגיעו לדרגים הבכירים ביותר של השלטון האיראני .                 

 נספח : השיעה ואני                  

                      

השיעה ואני       

כותב שורות אלו נתקל לראשונה במונחים  “שיעים ” ו”שיעה” מכל המקומות ,דווקא בספריו של סופר ההרפתקאות הגרמני מהמאה ה-19 קרל מאי ,על מסעותיו של גיבורו “קרה בן נמסי “( הידוע גם בכינוי “יד הנפץ ” כשהוא שוהה במערב הפרוע של ארצות הברית ,וגם בשם “קרל מאי ” כשהוא בגרמניה ,כשם הסופר שעימו הוא אמור להיות זהה..) בארצות המזרח הקרוב של האימפריה  העותמאנית.של המאה ה-19.       

את קרל מאי אפשר להאשים בכל האשמה של “אוריינטליזם “מבית מדרשו של אדוארד סעיד בתיאור “המתנשא ” באופן יחסי שהוא מציג של עמי המזרח הקרוב כפי שהם נראים בעיני נוסע אירופי מתנשא באופן מיוחד.מאידך נראה שהמידע האתנוגראפי שהוא מביא בספריו היה תמיד מדוייק עובדתי ועדכני עד כמה שסופר גרמני יכול היה להשיג בסטנדרטים של סוף המאה ה-19.גם היום לאחר שאדוארד סעיד הפך לדמות דומיננטית בתיאורו של השחצנות המערבית כלפי האיסלאם ,לא נראה לי שקרל מאי שגה בתיאור השנאה הרצחנית שהייתה קיימת ( ועודנה ) בין העמים השונים של האימפריה העותמאנית ,ובראש ובראשונה כלפי אלה שאותם החשיבו כ”כופרים”.         

במהלך מסעותיו אלה נתקל קרה בן נמסי בכתות מוזרות שונות של המזרח הקרוב כמו היזידים “עובדי השטן ” של כורדיסטן והנסטוריאנים הנוצרים , וגם …השיעים בעיראק בספר בעל הכותר הרלבנטי מאוד לאמונה השיעית  “הנוקמים בערבות ערב”.       

 אך לפחות בתרגום לעברית של הספרים של מאי לא נמסר הרבה על השיעים ואמונותיהם בניגוד משווע ליאזידים ,שבבירור עניינו את מאי או לפחות את מתרגמיו לעברית ,הרבה יותר.       

                 

        

מידע נוסף מעט מפורט יותר על אמונותיהם של השיעים מצאתי בספר “מלך ההר “( 1895 תורגם מאיטלקים בידי מנחם הרטום ב-1949) מאת הסופר האיטלקי אמיליו סלגרי שהיה בגדר המקביל האיטלקי הכמעט מדוייק של קרל מאי בסיפורי ההרפתקאות המצליחים שכתב על מקומות אקזוטיים במיוחד באמריקה ובמזרח הרחוק.       

“מלך ההר ” שנכתב אגב ממש בזמן שבו כתב קרל מאי את ספריו המקבילים ש/צויינו למעלה  היה סיפור חצי היסטורי או בדוי מלב לחלוטין על מרד בפרס של סוף המאה ה-18 על מנת להפיל רודן תופס שלטון  ולהחזיר שליט חוקי לכיסאו.       

בספר זה נמצאת הגירסה היחידה בעברית לילדים של סיפור הבסיס והיסוד של האמונה השיעית על מאבקו של נכדו של הנביא מוחמד ,חוסיין ,באנשי שושלת אומיה השולטים בסוריה ומותו הנורא בידיהם..                  

              

                 

                 

 סיפור  היסוד של השיעה ,סיפור כפי שהוא מופיע בספר “מלך ההר” מאת אמיליו סלגרי. הגרסה היחידה הידועה לי של סיפור זה לילדים בשפה העברית.                  

פרט לספרים אלו היה עד סוף שנות השבעים מעט מאוד בעברית על השיעים ,בוודאי עבור ילדים.בבירור השיעים עוררו ענייין מועט מאוד אצל היהודים והישראלים אפילו בהשוואה לדרוזים כת שיצאה במקורה מהשיעה..        

ומן הסתם כך זה היה נמשך אלא שב-1979 השתלט   כוהן הדת השיעי חומייני על איראן והשליט שם את השיעה הקיצונית ,ורק אז החל להתגלות עניין רב בשיעה ששוב לא נראתה כמו עוד אמונה אקזוטית מרוחקת כפי שהייתה בספריהם של קרל מאי ואמיליו סלגרי ,אלא דת עויינת רצחנית בעלת פוטנציאל גנוסיידי ברור כנגד היהודים.וזאת אם כי הסיבות לא היו באמת ברורות שהרי לאורך הדורות היו באופן יחסי מעט מאוד קשרים לטוב ולרע בין שיעים ובין יהודים.  באופן כללי  השיעים ראו ביהודים מיעוט טמא ונמנעו ליצור עימם קשרים ופה ושם ביצעו בהם פוגרומים ומעשי טבח ובכך פחות או יותר הסתכמו הקשרים בינהם.       

עד שזה השתנה בשנים האחרונות.       

ועל כך ראו בחלקים הבאים של הסדרה:”האפוקליפסה השיעית “.        

האפוקליפסה השיעית -החלק השני :כת אחרית הימים        

האפוקליפסה השיעית -החלק השלישי :נשק יום הדין               

               

ביבליוגרפיה    של ספרים על השיעה :               

 

   יצחק יהודה גולדצהייר  הרצאות על האיסלאם /   תירגם י.י. ריבלין ; בעריכתו המדעית של מאיר פלסנר   ירושלים : מוסד ביאליק, תשל”ח 1978      

  נחמיה לבציון  דפנה אפרת, דניאלה טלמון-הלר האסלאם : מבוא להיסטוריה של הדת כרך א’ – יח’ 1-3. לידתה של דת: נביא וקהילת מאמינים; הכיתות באסלאם: ירושת הנביא, בעיית הח’ליפות והפילוג באסלאם;

1998   ‫    תל-אביב, רמת-אביב : האוניברסיטה הפתוחה, תשנ”ח 

 התחדשות ורפורמה על סף התקופה המודרנית; מרי ומהפיכה באסלאם המודרני ( כרך ד )  

 דפנה אפרת, עטאללה קופטי ומאיר חטינההאסלאם מבוא להיסטוריה של הדת כרך ד > יחידה 12 מרי ומהפכה באסלאם המודרני > 12.1 טהרנות דתית ופוליטיקה מודרנית > 12.1.3 “תשס”ט, 2008  

  

               

ברנרד לואיס החשישים : כת קיצונית באסלאם /   תרגם מאנגלית – משה אילן ; עריכה מדעית – מאיר מ’ בר-אשר   ירושלים :   י”ל מאגנס,   תש”ס 2000
                 


                 

עמנואל סיון, קנאי  האסלאם        עם עובד  ספריית אופקים 1986                  

                         

 , מרטין קרמר , מחאה ומהפכה באסלאם השיעי, רמת-גן, הקיבוץ המאוחד, תשמ”ו,1986                 

                 

 אמיר  טאהירי   רוח אללה :   ח’ומייני והמהפכה האסלאמית /    תל אביב :   עם  עובד,   1987.                 

        דוד מנשרי    איראן במהפכה /    תל-אביב :   הקיבוץ המאוחד,   1988.           

                  

 פואד עג’אמי , האימאם הנעלם : מוסא אל-צדר והשיעה של לבנון, תל אביב, עם עובד, תשמ”ט 1988             

בספר זה עוסקים בדוגמה “חיה ” של רעיון האימאם הנעלם,מנהיג שיעי  שנעלם פשוטו כמשמעו וכנראה הוצא להורג בלוב בפקודת קדאפי .        

           

Expectation of the Millennium: Shi'ism in History                 

 Seyyed, Hossein  Nasr, , Expectation of the millennium : Shiism in history Albany, NY : State University of New York Press, 1989.    

       

שמעון    שפירא  חזבאללה בין איראן ולבנון /    תל אביב :   הקיבוץ המאוחד ,   2000
   

                 

 שאול שי טרור בשליחות האימאם :עשרים שנות טרור שיעי, 1979-1999   הרצליה : המרכז הבינתחומי, 2001.  

                 

,                  

שאול שי  ציר הרשע :   איראן, חזבאללה והטרור הפלסטיני /    הרצליה :   מפעלות המרכז הבינתחומי,   2003.                 

                 

עמנואל סיון התנגשות בתוך האיסלאם /    תל-אביב :   עם עובד,   2005                 

חגי רם    לקרוא איראן בישראל :   העצמי והאחר, דת ומודרניות / רושלים  מכון ון ליר,   תשס”ו 2006  

 

בין סונה לשיעה :   יחסי הכוחות המשתנים /  עורכת תמר יגנס    [תל-אביב] :   מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה,   [תשס”ח] 2008.       

                 

 יצחק נקש , בדרך אל הכוח : השיעה בעולם הערבי המודרני, אור יהודה, דביר, תשס”ט 2009                 

                 

, ולי נסר    התחייה השיעית :   כיצד יעצבו המאבקים הפנים-אסלאמיים את העתיד /    תל אביב :   משכל,   [תשע”א] 2011.             

אין אלוהים מלבד אללה           

רזא אסלאן  אין אלוהים מלבד אללה :   מקורותיו של האיסלאם, התפתחותו ועתידו / עברית יואב איתמר     תל-אביב :   גורדון,   [תש”ע] 2010  

             

אורי גולדברג לחשוב שיעית /   האוניברסיטה המשודרת   בן שמן :   מודן,   2012. 

תקציר : השיעים מטרידים את כולם במזרח התיכון, ישראל חולקת עם המדינות הערביות חשש כבד מאיראן השיעית וממגמות ההתפתחות וההתפרסות שלה, חסן נסראללה ואנשי חזבאללה בהנהגתו מאיימים על ממשלת לבנון ועל ישראל בו זמנית, והמיעוטים השיעיים במדינות המפרץ מעיקים באופן מתמשך על נסיכי הנפט. בשנים האחרונות ישנה תחייה לא רק של פוליטיקה ושל מנהיגות שיעית, אלא גם של ניסיונות להבין מה חושבים השיעים (בהנחה שאפשר לדבר על “השיעים”), מה הם מתכננים ומדוע הם מאיימים ומאוימים. הספר שבידכם מנסה להתמודד פחות עם ה- “מה” השיעי, ויותר עם ה- “איך”. אילו ממדים עיצבו ומעצבים מחשבה שיעית? כיצד מביט איש דת שיעי בעולם שמסביבו. כיצד הוא עשוי לקבל החלטות? לזהות משברים? לחשוב מחוץ לקופסה? מהם המרחבים הפיזיים והתרבותיים של הקיום השיעי? את כל אלו נבחן תוך התמקדות בממשקים הנוצרים בין זהות דתית וזהות חברתית, ונשים דגש על אופני הפעולה של אנשי הדת הבכירים בשיעה, על המנהיגים אותה כקהילה דתית מאז ומעולם וכקהילה פוליטית מזה חצי מאה. נבחן את הזיקות בין קהילות שיעיות ומדינות מערביות, ונגלה דמיון במקומות בהם רבים מצפים לגלות שוני.

 

     ספרים על האפוקליפסה האיסלאמית            

                 

Gorenberg, Gershom.   The end of days :   fundamentalism and the struggle for the Temple Mount /            /New York : Free Press,  2000:   Oxford University Press,   2002                  

   David  Cook Studies in Muslim apocalyptic /    Princeton, NJ :   Darwin Press,   2002          

    

    

  

                             

                  

               

 David   Cook, Contemporary Muslim apocalyptic literature /    Syracuse, N.Y. :   Syracuse University Press,   c2005   

   

           

Jean-Pierre Filiu      Apocalypse in Islam  (translated   from the French by M.B. DeBevoise). University of California Press   2011              

             

.             

    , Michael  Baigent     Racing Toward Armageddon :   the Three Great Religions and the Plot to End the World /    New York :   HarperOne,   2009            

               

             

          

 :               

ראו גם           

השיעה בויקיפדיה          

מאיר מ’ בר-אשר, על מקום היהדות והיהודים בספרות הדתית של השיעה הקדומה, עמודים 16 – 36 קובץ PDF        

לא לומדים מספיק את האיסלאם השיעי בישראל         

 אלי אשד העלאווים -סיפורה של הכת הסודית והחמושה ביותר במזרח התיכון ( והעולם כולו )”  מגזין “יקום תרבות”                 

                  

                  


  1. [1] 

11 תגובות

  1. במאמר ב”ידיעות אחרונות ” בשם “אני לא.” דור שלישי “אבל…” כותב ירון לונדון :”כדאי להבין את השיעים האיראנים אשר רצח חוסיין בן עלי בקרב כרבלא ( 680 לספירה) גורם להם לשנוא את העולם ולרצות להשמיד אותי. אבל מצבי ההסטורי אינו מאפשר לי לאמץ התנהגות המתחשבת בשורשיהן ההיסטוריים של הפתולוגיות האלה”.
    אכן.
    נעיר שמבחינה הסטורית ההתנהגות ההיסטרית של השיעים בגלל מותו של חוסיין בקרב היא בגדר בלתי מובנת שהרי שום דבר נורא לא קרה להם בגלל זה.מצבם של תושבי האיזור בעיראק ( ובוודאי לא באיראן ) כלל לא הורע לאחר מותו של חוסיין נהפוך הוא הוא שופר עם השגשוג הכלכלי שאותו הביאו החליפים האומאים הורגיו של חוסיין. אי אפשר להשוות את מה שקרה לשיעים ( שום דבר בעצם הם רק לא היגיעו לשלטון ) ליהודים שנרצחו במאות אלפיהם לאחר חורבן בית שני
    אבל כמובן לאמת היסטורית אין שום קשר לרגשות .
    וכפי שלונדון אומר רגשות פתולוגייםשל שנאה רצחנית אובססיבית ורצון להשמדה אין להם שום קשר להיסטוריה. אבל יש להניח שגם בקרב השיעים המדובר ברגשות של מיעוט בלבד. או לפחות כך יש לקוות.

  2. ככל שאני קורא את התיאורים על מה שמתרחש עכשיו בעיראק ששם הסונים מבצעים מעשי זוועה וטובחים באכזריות נאצית אלפי שיעים אני נדהם כמה כל מה שקורה שם דומה למתואר בסיפור ים האפוקליפטיים של השיעה על מה שיקרה באחרית הימים כאשר הרשעים יקומו מהמחילות ויתקפו את המאמינים ( השיעים ) על מנת להשמידם. יש הקבלות כמעט מדוייקות ומן הסתם עוד יתגלו בעתיד הקרוב למרות שבמקור כאשר הסיפורים האלו נכתבו פורסמו בדרך כלל המדובר היה על האוייבים כיהודים ונוצרים.
    . זה גם לא מפתיע הרי בכל התורות האפוקליפטיות של היהדות הנצרות והאיסלאם האוייב הגדול והמרושע מכל ,הוא לא הבודהיסט שאין לך מה לאמר לו ו ואתה לא באמת מבין אותו אפילו לא הפגן ההינדוהיסט או הסיני הקונפוציאני ולגבי המוסלמים האוייבים הם כבר לא היהוד’ים והנוצרים שאין להם הרבה מגע עימם .האוייב הגדול והמסוכן ביותר שיש להילחם בו עד חורמה הוא תמיד השכן שלך מעבר לרחוב שחושב בדיוק כמוך ושונא בדיוק כמוך את הכופרים ,רק חושב שהמשיח זה מישהו שונה ממה שאתה חושב .ולכן יש להשמידו ,כי הוא נציג הרשע המוחלט.
    הנה כתבה שלי שהיא כבר לא עדכנית על כל הרעיונות האפוקליפטיים של השיעה .צריך להוסיף שם שהם מתגשמים כעת במלואם באדיבות אחיהם הסונים.

  3. דיווח חדש ומעניין מהמלחמה בעיראק :
    שיעים תקפו מסגד סוני לאחר שכבר חדר לשם מתאבד שיעי מאותו זן מפורסם שדומה היה שנמחק מעל פני האדמה בשנים האחרונות.האירוע עצמו אינו יוצא דופן .הסונים כבר ביצעו דברים דומים מזה עשרות ומאות פעמים במיסגדים שיעיים אבל זאת הפעם הראשנה עד כמה שידוע לי ששיעים עושים את זה לסונים.
    החשיבות של האירוע :זאת הפעם הראשונה שהם שולחים מתאבד כנגד סונים.,עד כה הם העיזו לעשות את זה רק כנגד יהודים ונוצרים. ככל הנראה מעשי הזוועה של החליפות שברו לבסוף את מחסום הפחד של השיעים.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L

    -4562157,00.html

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 × 4 =