מה משותף למילים: אֶזְרָח, גַּלְגַּל, חֵדֶק, סִילוֹן, סִיר, סִירָה עֹקֶץ, עַקְרָב, פִּרְחָח, שׁוֹט, ושָׁמִיר? כול המילים הללו בנוסף למשמעות הרגילה שלהן, מתארות גם קוצים או שמות קוצים – וזו רק רשימה חלקית. רשימה, שביחד עם נופי ארץ ישראל מהווה הזמנה לשיר. ואכן, משוררות ומשוררים רבים כתבו שירים על קוצים. גם בשירה הנפלאה שכתבו הנביאים במקרא, חוזרת שוב ושוב המטפורה של קוצים, בדרך כלל כסמל להרס, חורבן והזנחה.

ללאה גולדברג לקח הרבה שנים להתרגל ליובש של נופי הארץ. אחר כך היא התאהבה בהם. ב- 1949 היא כתבה ביומן: “מציירת יום-יום, בעיקר קוצים ודרדרים למיניהם. מה יפות הצורות שאפשר לגלות בצמחים הללו כאשר מתבוננים בהם היטב”. גולדברג ציירה את קוצי הארץ גם בשירים רבים שכתבה לילדים ולמבוגרים, וגם בתרגומי השירים שלה.

רגע לפני שמתחיל הקיץ, ביום רביעי 17.5.23 בשעה 19:00, יתקיים בבית הסופרים בבאר שבע ערב הקראת שירה בנושא “זֵר קוֹצִים כּוֹאֵב – חֻדֵּי-חֻדִּים צְרוּבִים”. כותרת הערב משלבת שורות מהשיר “בלדה” של נתן יונתן ומהשיר “חרחבינה” של זרבבל גלעד. זה יהיה הערב העשירי בסדרת ערבי ההקראה בדרום שמפיק ומנחה יבחר גנאור.

במסגרת הערב כותבי וכותבות שירים יקראו שירים שעוסקים בקוצים פיסיים ומטפוריים, בדוקר, בנדקר ובכאב הדקירה. לערב ההקראה נשלחו 130 שירים של 46 כותבות וכותבים. בגלל האורך המוגבל של הערב, רק חלק קטן מהשירים הללו נבחרו. בנוסף למשתתפות.ים ששמם מופיע במודעה, תשתתף בערב גם המשוררת רחלי אברהם-איתן, ששמה נשמט עקב תקלה. כמו כן יושמעו שירים של יהודה אלחריזי, לאה גולדברג, זרבבל גלעד, אביב גפן, אבנר טריינין, שאול טשרניחובסקי, נתן יונתן, קדיה מולודובסקי, אריה סיון, אסתר ראב, רחל שפירא, ומלכה שקד.

גולדברג, כתבה בשיר “קיץ”: עִמְדוּ עַל סַף הַבַּיִת / וְהִסְתַּכְּלוּ הֵיטֵב: / נוֹף שֶׁל שָׁמִיר וָשַׁיִת / יָפְיוֹ יִגַּע עַד-לֵב. חלק מהיופי הזה יזומן למי שיבוא לערב הקראת השירה בבית הסופרים בבאר שבע.

ערב הקראת שירה 17/5/23 שעה 19:00, בית הסופרים, העיר העתיקה באר שבע.
ערב הקראת שירה 17/5/23 שעה 19:00, בית הסופרים, העיר העתיקה באר שבע.

קראו עוד

סקירת פסטיבל באר שבע לשירה 2023

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש + 9 =