כריכת ספרו של יצחק גוילי ״חלון אל הבהיר״
כריכת ספרו של יצחק גוילי ״חלון אל הבהיר״

עַם / יצחק גוילי

הֵם הָיוּ קְבוּצָה שֶל זָרִים

עַל אַדְמַת מְרִיבָה מֻכְתֶּמֶת דָּמִים,

אֲשֶר אֵלֶיהָ חָזְרוּ עֵקֶב תְּפִלּוֹת וּפִיּוּטִים

וֶאֱלֹהִים אֶחָד וְתוֹרָה יְשָׁנָה,

שֶעָבְרוּ מִדּוֹר לְדוֹר

יוֹתֵר מִשְּלֹשֶת אֲלָפִים שָנָה,

וְהַמְּכַנֶּה הַמְּשֻתָּף הַמְּחַבֵּר בֵּינֵיהֶם

מִלְּבַד הַסִּפּוּרִים הָעַתִּיקִים

הָיְתָה אֵימָה מִשִּׂנְאַת הָאֲחֵרִים כְּלַפֵּיהֶם.

אַתָּה רוֹצֶה לִקְרֹא לְזֶה עַם?!

קְרָא לְזֶה עַם.

דובר לאחרונה שוב על מלחמת אזרחים ואף על מלחמת אחים. דומה כי גם אם בפועל לא פרצה אחת כזו הרי שמבחינה מנטלית היא כבר מתנהלת כאן מזה שנים אחדות. המשורר יצחק גוילי (יליד 1964) מתפנה בספר שיריו החדש, השני, “חלון אל הבהיר” (2022, הוצאת עמדה, עורך: יקיר בן משה), שקדם לו הספר “ספק חשכה” (2019, הוצאת נוצה), לעסוק בשאלת החברה היהודית בישראל כעם.

שירו “עם” מופיע בשער הרביעי מבין שבעת שערי הספר, “ללמד אותנו ענווה” (עמ’ 55). נדמה כי לעומת שירים מוכרים קודמים שעסקו בשאלת העם כמו “שיר בבוקר בבוקר” לאמיר גלבע (“פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת”) משנות החמישים, ו”אל תקרא לי עם” לשלום חנוך משנות התשעים (הופיע באלבומו התשיעי, “ערב ערב”), שנכתבו בפאתוס גדול של אופוריה אישית או מחאה, שירו של יצחק גוילי נחתם באנטי-קליימקס גדול: “אתה רוצה לקרוא לזה עם?! / קרא לזה עם”. זה סיום כמעט אגבי לשיר בעל כותרת כה חזקה וגדולה ונשאלת השאלה מה אגביות זו נועדה לשרת? אולי בקריאה לאחור של השיר היא מבקשת לסמן שאימה משנאה בלבד היא לא תנאי מספיק להתקיימותו של עם, להתקיימותה של חברה, ושנדרשת כאן תקומה מחודשת, אולי של אהבה.

ראו עוד של יצחק גווילי ב”יקום תרבות”

יצחק גווילי

2 תגובות

  1. “וְהַמְּכַנֶּה הַמְּשֻתָּף הַמְּחַבֵּר בֵּינֵיהֶם/ מִלְּבַד הַסִּפּוּרִים הָעַתִּיקִים/ הָיְתָה אֵימָה מִשִּׂנְאַת הָאֲחֵרִים כְּלַפֵּיהֶם”. אכן כדברי אילן וכדבר השיר, אין די במכנה משותף שכזה, שאף עלול להביא לשפיכות דמים ולעימות נצחי. “נדרשת כאן תקומה מחודשת, אולי של אהבה”. תודה לכם, אילן, יצחק ויקום תרבות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

עשרים + 8 =