אילן ברקוביץ’ על שיר שנתן לו עידוד נפשי רב, של המשורר גיורא פישר.

המערכת

כריכת ספרו של גיורא פישר “בתחתית הימים”

חזור אחריי / גיורא פישר

לא,

אֲנִי לֹא יוֹדֵעַ בְּאֵיזֶה סַרְגֵּל

הֵם מָדְדוּ אוֹתְךָ

אֵילוּ אֲבָנִים הָיוּ מֻנָּחוֹת שָם

עַל כַּפּוֹת הַמֹּאזְנַיִם

וּמִי הֶחְלִיט שֶלֹּא.

אֲבָל אֲנִי

הַמַּכִּיר אוֹתְךָ הֵיטֵב, מְבַקֵּש:

חֲזֹר אַחֲרַי וֶאֱמֹר בְּקוֹל גָּדוֹל:

אֲנִי שָוֶה!

שֶאֶשְמַע

שֶגַּם אַתָּה תִּשְמַע.

השבוע נתקלתי בסיטואציה משפחתית שדרשה ממני תעצומות נפש וחשבתי על שירו זה של המשורר גיורא פישר, “חזור אחריי”, המופיע בספר שיריו החדש, הרביעי, “בתחתית הימים” (2022, הוצאת עם עובד, עורך אלעד זרט, עמ’ 36). לספר חמישה שערים והשיר מופיע בשער השני מתוכם, “שיהא אדם שואל את שלום חברו” (ציטוט מתוך משנה, ברכות ט ה, וראו שיר בשם זה בעמ’ 30 בתחילת אותו השער). נדמה לי שאפשר לגזור ממנו דבר מה המאפיין את שירת גיורא פישר החל מספרו הראשון, “אחרי זה” (2010), ועד כה: זו שירה תרפויטית הן כלפי עצמו והן כלפי הזולת, שיש בה כוחות ריפוי של ממש, שלעתים יכולים לעזור ולעבוד ולעתים פחות.

המקרה המתואר בשיר שלפנינו הוא הפיך ודינמי. המשורר מקדיש את השיר לא’, שיכול להיות כל אדם, אפילו ז’, ומבקש לעודד אותו. אותו אדם נמצא במצב של “תחתית הימים” כשם הספר (שיר הנושא ,”בתחתית הימים”, מופיע לקראת סופו בעמ’ 86): הוא לא מרגיש מספיק ראוי גם משום שהם, המודדים, נתנו לו להרגיש כך. יש גם אפשרות שתחושתו זו נבעה ממשהו בתוכו, או משילוב של הדברים. נשים נא לב שהשיר נפתח בצירוף “אני לא יודע”. כך או אחרת, המשורר כמו קורא לו מבעד לאפילה לראות את האור, להרגיש “שווה”. חלוקת השיר לבתים בשיר זה הינה מלאכת מחשבת. הבית נמדד בדיוק על פי תוכנו, וכל טור שירי משרת את המטרה: להביא את השיר אל שיאו הרגשי, שהנמען יכריז על עצמו בקול גדול שהוא שווה. זה שיר מעודד בצורה בלתי רגילה שעזר לי אישית השבוע.

גיורא פישר. צייר יוני בן שלום. דף הפייסבוק של גיורא פישר

קראו עוד

עוד על ושל גיורא פישר ב”יקום תרבות”

דף הפייסבוק של גיורא פישר

2 תגובות

  1. שיר נהדר ונחוץ מאד. לכל אחד יש רגעים שבהם הוא מרגיש לא שווה בגלל דבר זה או אחר, והשיר עוזר להתייצב באומץ מול ההרגשה הזאת שאיננה נכונה. כל אדם נולד שווה ותמיד יהיה שווה, ושווה להכיר בכך. תודה, אילן וגיורא, ותודה גם ליקום תרבות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

18 − 13 =