שודד הים יאסון. צייר אבי כ”ץ לספרה של רינה הברון “מסע אל מסתרי ים המלח”

בשנת 1956 נערכו ברחוב אלפסי בשכונת רחביה בירושלים חפירות לפרויקט בינוי. במקום התגלו קברים רבים, אבל במהלך החפירות התגלתה תגלית ארכיאולוגית מדהימה. הארכיאולוג לוי יצחק רחמני חפר קבר יוצא דופן במראהו וביופיו, ומאז הפך לאתר שמור.

הקבר תוארך לימי בית שני, ובאופן ספציפי לימי המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי. בקבר נקבר ככל הנראה אדם בשם יאסון, שהיה ספן, או סוחר, או בעל צי ספינות מסחר, ואולי שודד ים. בכל אופן נראה שהוא נע ממקום למקום בספינה. בבירור הוא היה מהעשירים הגדולים של העיר ירושלים בתקופתו, תקופת המלכים יוחנן הורקנוס ואלכסנדר ינאי, אם יכול היה להרשות לעצמו קבר כזה.

על גבי הקבר שוחזרה פירמידה שהיתה שם לפי השרידים שנמצאו. זה כנראה היה מוטיב מקובל בקברי אנשים עשירים באותה התקופה, ופירמידה דומה אפשר לראות בקבר זכריה שבקדרון.

במסדרון נמצא ציור קיר של ספינה ובה אדם. ציור נוסף שנמצא הוא דמות של אייל. כן נמצאה כתובת בארמית ובה נאמר בתרגום לעברית: “קינה חזקה עשה ליסון בן פאח… שלום. שבנית לך קבר ובא, היה שלום… כזו קינה חזקה יעשו לך הידידים שהיית… שלום חני… גדול מח… קינה כמו אלה, שלום.”

הכניסה לקברו של הסוחר העשיר, ואולי שודד הים, יאסון ברחוב אלפסי בשכונת רחביה בירושלים. ויקיפדיה

הסופרת והארכיאולוגית רנה הברון כתבה על האיש הקבור בקבר ועל נכדו, שהפך להיות איש מכת “היחד” שכתבה והטמינה את המגילות הגנוזות, סיפור שלם ממיטב יצירתה, שאנו מביאים אותו כאן, ובו היא מנסה לפענח את תעלומת הקבר והקבור בו. זהו ככל הנראה הסיפור הראשון בכל שפה על אנשי כת “היחד” שכתבו את מגילות קומראן, הידועות כמגילות הגנוזות, בימי המלכים החשמונאיים.

אנו מפרסמים אותו כאן כחלק מפרויקט הסיפור התנ”כי וההיסטורי, ולציון חודש לפטירתה של רנה הברון ב-17 לנובמבר 2021.

רנה הברון בחפירה ארכיאולוגית בה התגלה חט פיל
רנה הברון בחפירה ארכיאולוגית בה התגלה חט פיל

הסיפור הזה, שבבירור היה חביב במיוחד על רנה הברון ואותו החשיבה במיוחד, פורסם בשני ספרים שונים שלה:

“מסעות אל מדבר וספר”, איורים יעקב שחם, סדרת “מצפן לנוער”, מסדה, 1965. קובץ של שלושה סיפורים שמכנה המשותף שלהם היא ישראל של ימינו שזורה עם העבר.     

ושוב בספרה “מסע אל מסתורי ים המלח”, ציורים אבי כץ, כתר, 1985. בספר זה כתב היד של הסיפור נמצא בידי סבא צבי (הוא צבי נשרי אביה של רינה הברון שכבר היה מת בעת פרסום הספר), שנזכר בו ושולח אותו לנכדיו לקריאה. 

והנה הסיפור בגירסה המקורית שלו מ”משמר לילדים”.

 

ציור הספינה בקבר יאסון בירושלים. כתב העת “עתיקות” כרך ד’ 
אבל תחילה לפני שניגש לסיפור עצמו נביא את השיר הידוע שקשור אליו קשר בל ינתק, שירו של דן פגיס שפורסם לראשונה בכתב העת “מאזניים” כרך ל”ו בגליון פברואר 1973. השיר פורסם בעוד שלושה קבצים של שירי דן פגיס:

“מח-שירים”, הקיבוץ המאוחד, תשל”ו, 1975

“שנים עשר פנים”, הקיבוץ המאוחד תשמ”ב, 1981

ולבסוף בכרך המסכם שפורסם לאחר מותו בטרם עת של פגיס ב-1986. “כל  השירים”, הקיבוץ המאוחד, תשנ”ב ,1991.

דן פגיס. לקסיקון הספרות העברית.

 

דן פגיס. לקסיקון הספרות העברית.

אנחנו מביאים את  הגירסה הסופית של השיר מ”כל השירים” שבה הכניס פגיס כמה שינויים לעומת הפרסומים הקודמים.

שירו של דן פגיס על קבר יאסון.

 

שירו של דן פגיס על קבר יאסון.

האם קרא דן פגיס את הסיפור של רנה הברון?

ייתכן  שכן. כמדומה שאת השיר שלו במלואו אפשר להבין רק בהקשר לסיפור “עלילות חנוך נכדו של יסון ,שודד הים הנורא”  שתקראו למטה. 

הסיפור הופיע ב”משמר לילדים” כרך יט 1964 10.3- 28.4.1964, חוברות 26-33.

כבונוס אנו מצרפים פרק המשך שכתבה הברון בספר “מסע אל מסתורי ים המלח” המתרחש בימינו, ואת הציורים השונים  של יעקב שחם ואבי כץ לסיפור, עם פרשנויותיהם השונות. 

הסיפור מתפרסם באדיבות משפחת הברון ותודתנו נתונה להם. 

 

שנים רבות לאחר פירסומו המקורי של הסיפור כתבה הברון המשך בספר “מסע אל מסתורי ים המלח” 

דודו, האחיין שמוזכר בסיפור, אינו אלא אחיינה האמיתי דודו גבע, שבעת פירסום הספר כבר היה אמן קומיקס ידוע מאוד, ואף אייר ספר קודם של הברון, שבו הדמויות המופיעות הן כולם בני משפחתו והוא עצמו. 

נספח: איורים של עוד שני מאיירים שונים של הסיפור שקראתם למעלה

איורים של יעקב שחם לסיפור בספר “מסעות אל מדבר וספר” בהוצאה הראשונה ב-1965.

כריכת ״מסעות אל מדבר וספר״
כריכת ״מסעות אל מדבר וספר״ בהוצאה של 1965

ואיוריו של המאייר אבי כ”ץ לסיפור “מסע אל מסתורי ים המלח” בהוצאה השניה ב-1985.

 

כריכת ספרה של רנה הברון ״מסע אל מסתורי ים המלח״ 1985

 

 

סבא צבי, הוא צבי נישרי, מורה התעמלות הראשון בארץ ישראל ואביה  של רינה הברון המחברת, ונכדתו שושן מסתכלים בציור הספינה של שודד הים יסון. צייר אבי כץ
סבא צבי, הוא צבי נישרי, מורה התעמלות הראשון בארץ ישראל ואביה  של רינה הברון המחברת, ונכדתו שושן מסתכלים בציור הספינה של שודד הים יסון. צייר אבי כץ

קיראו גם:

הנודדת במדבריות ובספרים: הספד לרנה הברון 

הרפתקאות איקולו האדם הקדמון מדפי “הארץ שלנו” 

וזה דבר הנקבה -סיפור על חציבת נקבת השילוח מדפי “דבר לילדים ” 

 

בימים ההם -סיפור של רינה הברון על ימי אלכסנדר ינאי מדפי”דבר לילדים”

נצר למשפחת החשמונאים: סיפור של רנה הברון מדפי “משמר לילדים” 

 

תגובה אחת

  1. כתוספת מידע נציין שהילדה שושן המוזכרת בסיפור שהיא בתה של רינה הברון היא כיום ד”ר שושן הרן מייסדת ומנהלת הפעילות בעמותת פייר פלאנט Fair Planet עמותה ללא מטרות רווח, שפועלת בשיתוף פעולה עם חברות הזרעים כדי לסייע לפתרון בעיית הרעב. פייר פלאנט יוצרת גשר בין יכולות וזנים שכבר פותחו בחברות הזרעים, לבין הצרכים של החקלאים הקטנים בארצות הרעבות במלחמה הבלתי פוסקת כנגד הרעב וכנגד התחממות כדור הארץ.
    האתר של Fair Planet

    https://www.fairplanet.ngo/

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 × אחד =