חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על

פסטיבלי שירה בחנוכה

שבוע החנוכה – עונת הפסטיבלים, גם לשירה: בתל אביב, בבאר שבע, וגם בקרית אונו. ב־4 בדצמבר 2018, נר שלישי של חנוכה, נערך אירוע של שירה ומוזיקה ‘אור וחופש’ בספרייה המרכזית של קרית אונו. מזה מספר שנים מתקיים שיתוף פעולה בין ראובן שבת, העורך והבעלים של פורטל התרבות והספרות ‘בכיוון הרוח’, ואסי הירשפלד, מנהלה הנמרץ של ספריית קריית אונו, הנמצאת ברחוב המייסדים, בקרבת רחוב מיכאל וולך – ממייסדי היישוב, ואביה של יונה. מדי שלושה חדשים אסי הירשפלד מארח אירוע שירה בעריכתו של ראובן שבת, המוקדש לנושא מסוים, ובו ניתנת הזדמנות למשוררים ולמוזיקאים, חדשים, ומוכרים, להציג את יצירותיהם מול קהל רב באולם מרווח מוקף מדפי ספרים.

באירוע ‘אור וחופש’ קראו המשוררים אביבית חזק, עזרא לוי, רון גרא, בשמת אלוני, אריה טל, וג’קי חלימי את שיריהם המוארים, ד”ר יואב סנטו הקרין מצגת של חידודי לשון בנושא, וד”ר אירית כהן קראה פרגמנטים הגותיים.

היה גם פן חברתי, והחופש לדבר עליו: אריה טל, נכה צהל, סיפר על התמודדותו עם הנכות באמצעות הכתיבה, ודיבר על התקבלות הנכים בחברה, וזאת לרגל יום האנשים עם מוגבלויות, שצוין ברחבי העולם יום קודם.
ובאותו נושא – שניים מהמשתתפים מגדלים ילדים ונכדים על הספקטרום האוטיסטי, והם פנו לקהל בבקשה להכיר את הנושא, שהפך מעין מגפה בישראל. לפני עשרים שנה אובחן ילד אחד מתוך מספר אלפים כאוטיסט, ואילו עתה ההבחנה היא של אחד מתוך שישים ותשעה.

הייתה גם מוזיקה טובה: אסנת יששכרוף ניגנה בפסנתר ושרה ללחנים מקוריים שלה, ולעיבודים שעשתה, אבי כהן ואסי הירשפלד ניגנו בגיטרות, ושרו יחד שירים מוכרים ואהובים.

האירוע הבא, כאמור, בעוד שלושה חודשים.

פסטיבל ‘אור וחופש’ של קרית אונו תועד במצלמתו של עמי ורדי, שקלטה בין הנוכחים באולם את המשורר המוערך יחיאל חזק, יליד 1936, וזה מעביר אותי מחשבתית לפסטיבל תל אביב לשירה.

פסטיבל תל אביב לשירה מתקיים בעריכתם של המשוררים עודד כרמלי ודוד ניאו בוחבוט, אשר מזמינים את אוהבי השירה ‘לעלות על הנדנדה העל־זמנית שעפה על ציר האינסוף שבין הקלאסי והעכשווי, הקאנוני והניסיוני, העולמי והמקומי’, כמוצהר בפתיח לתוכניית האירוע בפייסבוק.

בערבו של נר רביעי של חנוכה, ב- 5.12.2018, נערך מופע מחווה למשורר היקר הרולד שימל, יליד 1935, מגדולי האימג’יסטים העבריים, עליו כתב בהרחבה דוד ניאו בוחבוט בשנת 2015, לרגל צאתו לאור של גיליון 107 של כתב העת ‘הליקון’, שהוקדש כולו לשירתו של הרולד שימל, בעריכתו האוהבת של דרור בורשטיין.

את המופע הנחה בחן רב המשורר נדב הלפרין, שנטע ציטוטים מהכתבה של ניאו, ושירי הרולד שימל, בדבריו הפיוטיים. מכריו־מוקיריו של הרולד שימל, המשוררים דרור בורשטיין, מרים גולן, נועה שקרג’י, אהרן שבתאי, זלי גורביץ, ואשת הספרות הלית ישורון – אשר פרסמה ריאיון מקיף עם המשורר בכתב העת ‘חדרים’ בשנת 1985 ובספרה ‘איך עשית את זה’, שיצא ב־2016 – האירו בדבריהם את פניה הרבות של שירתו, ואת תשוקתה לעולם, שלא נס לחה.

הרולד שימל נכח במופע, ולבטח נהנה מאוד.

אלי אשד, העורך הראשי של יקום תרבות, ממליץ גם הוא על פסטיבל השירה בתל אביב

השבוע התקיים פסטיבל תל אביב לשירה של עודד כרמלי (לשעבר עורך שירה ב”‘יקום תרבות’) ודוד ניאו בוחבוט.
הייתי בכמה אירועים של הפסטיבל והתרשמתי מאוד.
האירוע הראשון היה סיור בקרב המשוררים הפוטוריסטים הרוסים, בנבכי ספריית בית אריאלה בתל אביב. במהלכו, ובתוך כדי סיבוב בספרייה בשעות הלילה בעקבות כמה מרצים, למדנו על משוררים פוטוריסטים רוסיים כמו מאיאקובסקי, על השפה המיוחדת שהשתמשו בה, ושמענו מופע מיצירות מאיאקובסקי מושרות.
לי היה הנושא מוכר מעט יחסית, והייתה זאת חוויה ללמוד עוד על הפוטוריסטים, ועוד בצורה מרתקת כזאת. את האירוע סיים המשורר העברי מרחב ישורון, שהקריא משיריו על תל אביב שהקשר בינם ובין הפוטוריזם הרוסי בולט מאוד.

אירועים נוספים שנכחתי בהם בפסטיבל היו אירוע על שיר האימה המפורסם ‘העורב’ מאת אדגר אלן פו ובתרגום זאב ז’בוטינסקי, תרגום שבדרכו שלו הוא גדול אולי כמו השיר המקורי. באירוע שמענו הרצאות של אנשים כמו שמעון אדף (זוכה פרס מטעם ‘יקום תרבות’ על יצירתו הבלשית), ושהרה בלאו על השיר והבנתם לגביו.

גם פרופסור דן מירון היה אמור לבוא ולהרצות, אבל מסיבות עלומות לא הופיע וחבל. אבל גם בלעדיו האירוע היה מרתק ומרשים ביותר.
לאחריו היה אירוע נוסף על פואמה שעוסקת בעורבים, של המשורר הבריטי ריצ’ראד יוז, ובין השאר שמענו את המתרגמת של היצירה לעברית, סבינה מסג.
עבורי האירועים האלו היו ממש פוקחי עיניים, בעצם החשיפה ליצירות מופת שונות, שעד כה כמעט לא היו מוכרות לי. אני מודה לאנשי פסטיבל תל אביב על החשיפה הזאת לבלתי ידוע, ומחכה בסקרנות לאירועים נוספים מסוג זה.

3 תגובות

  1. תודה לחגית ולאלי. על ההמלצות היפות. מצטרפת לשבחים. אישית, נכחתי בשני אירועי ‘העורב’ בערב נפלא ומרתק. חג שמח ושבת שלום!

  2. אכן, סקירה עניינית וממצה. כיון ש..״אין הנחתום מעיד על עיסתו״, אזכיר כאן שהנחייתה של חגית באירוע הספרותי שנערך בקרית אונו, ראויה לציון.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים × 2 =