Image result for ‫פנטסיה אלפיים מספר 1‬‎

לרגל מלאת 40 שנה לצאת הגיליון הראשון של מגזין המדע הבדיוני העברי המפורסם ‘פנטסיה 2000’, סיפור קומיקס וריאיון עם יוצרו, שמעון וסרשטיין

בדצמבר 1978 יצא הגיליון הראשון של מגזין המדע הבדיוני ‘פנטסיה 2000’. ממגזין זה פרסמנו כאן, ביקום תרבות, סיפורים רבים ונפרסם עוד נוספים באדיבות העורכים והמו”ל.

לרגל התאריך החגיגי לפניכם סיפור מיוחד, סיפור קומיקס עברי מקורי שהופיע בגיליון 15 של פנטסיה 2000 מאת הקומיקסאי הקיבוצניק שמעון וסרשטיין.

שמעון וסרשטיין היה קומיקסאי ידוע ומוכר בישראל בשנות השבעים, השמונים והתשעים. קומיקסים על גיבורו הקבוע אחיתופל, המזכיר בהרבה יותר משמץ את יוצרו, הופיע בשבועון הצעירים של מעריב ‘קריאת ביניים’.

באמצעות קומיקס זה עורך קריאת ביניים המוסף לצעירים של מעריב מאיר עוזיאל הגשים את חלומו של פרסום קומיקס קבוע בעיתון “הנפוץ אז ביותר בישראל”, מעריב, רעיון שהעורכים התייחסו אליו עד אז בזלזול. עוזיאל היה הרוח החיה של קריאת ביניים, ועורכים האחרים של המוסף אף לא הגיעו לקרסוליו.

קריאת ביניים המשיך להופיע עד ה־29 ביולי 1985 ואז נפסק, ובמקומו, ב־5 באוגוסט 1985, החל להופיע המוסף ‘גבר לעניין’, אף הוא בימי שני, ובאותו הפורמט – עימוד של שלושה טורים.

אחיתופל חזר והופיע בסיפור כמעט קלאסי של מדע בדיוני עבור מגזין המדע הבדיוני פנטסיה 2000, שם פרסם שלושה סיפורים, ‘המימד העשירי’ בגיליון 15 שאותו תמצאו למטה, ‘מסע אל החידלון’ בגיליון 17 (ינואר 1981) ו’רק לחבר’, בגיליון 28.

בשנים 1992–1998 שמעון וסרשטיין היה קומיקסאי הבית של מגזין הטבע לילדים ‘פשוש’, מגזין הילדים של החברה להגנת הטבע שעבורו יצר סדרות קומיקס על הרפתקאותיהם המדהימות של ‘חבורת פשוש’ (ולאחר מכן ‘חבורת ידידי הסביבה’), חבורת ילדים חובבי טבע. אחד מסיפורים אלו, על חבורת ידידי הסביבה הנאבקת בשודדי האוצרות מתחת למים, יצא כספר ב־1997 בהוצאת ‘שמיל’ ‘חבורת ידידי הסביבה או צרות במצולות’. אך הספר כנראה לא זכה להצלחה שכן לא יצאו נוספים.

סיפורי הקומיקס האחרונים ואולי גם הבולטים ביותר שלו פורסמו במגזין ‘קומיקס’ של מעריב לילדים בשנים 1999–2000 שבהם פרסם שני סיפורים בהמשכים: ‘בעבור חופן בחומוס’ ו’בעבור חופן בורקאס’. אלו סיפורים היסטורייים על ימי המנדט ומאבק ההגנה בבריטים ב־1947, וניסיונות להעביר מטען נשק לידי ההגנה תחת אפה של משטרת המנדט תוך כדי מאבק בבוגד מסתורי בשורות הארגון. אלו מסוג הסיפורים שפעם היו כה פופולאריים ב’הארץ שלנו’ ו’דבר לילדים’ (למשל ‘יוסקה מאיור’) אך הם למעשה האחרונים מסוגם, לפחות בקומיקסים לילדים חילוניים. מקס, גיבור הסיפור, הופיע גם בסיפוריו של וסרשטיין עבור המגזין פשוש בסדרת חבורת ידידי הסביבה כשהוא מבוגר בכמה עשרות שנים טובות.

מאז לא חזר וסרשטיין לקומיקס וכיום הוא עוסק בצורות אמנות אחרות.

לפניכם ריאיון עם שמעון וסרשטיין:

אלי: איך הגעת לתחום הקומיקס?

וסרשטיין: מגיל צעיר “נדבקתי” במחלת האיקונופאגיה (זלילת תמונות) ומהר מאוד הגעתי לקןמיקס (שנות ה־50 בפריז). המחלה שלי לא הסתדרה עם האמא הפולניה והגפילטעפיש.אבל אני המשכתי בעקשנות.

אלי: ספר קצת על סדרת ‘אחיתופל’ שלך בקריאת ביניים. איך היא נוצרה? כמה זמן בערך היא נמשכה? במה תרם, אם בכלל, העורך מאיר עוזיאל להתפתחותה? אילו תגובות היא קיבלה?

וסרשטייון: אחיתופל הוא סוג של שליאמזל (השפעה מגסטון לה גאפ) שעובד במערכת ‘המציץ המצונן’ אבל תחת לחץ (מתון) מטעם מאיר עוזיאל, אחיתופל מצא את עצמו חי ושורד בקיבוץ (עין רפרפת). הסדרה החלה להתפרסם בספטמבר 1978 והמשיכה להתפרסם בהפסקות עד שנת 1982. לאחר שירות מילואים בלבנון ציירתי כמה פרקים עם אחיתופל בלבנון אך מאיר עוזיאל סרב לפרסם וזה היה סופה המוחלט של הסדרה.

אלי: מה עשית מאז?

וסרשטיין: בכתב העת פשוש של החברה להגנת טבע בעריכת עמוס בר כתבתי וציירתי לאורך שש שנים, שישה סיפורים בהמשכים. ואז העיתון נסגר. לאחר שמו”ל ‘ארץ הצבי’ קנה את העיתון, הוא גייס אותי מחדש ופרסמתי שתי סדרות קבועות: ‘בנצי וחבריו’ ו’הדוד יענקל’.

אחרי שהשתחררתי מהשירות הצבאי התחלתי לכתוב ולצייר את ‘מזרחון’. זה סיפור המתרחש לפני מלחמת העולם הראשונה. סה”כ ציירתי עשרים עמודים מהסדרה הזו. תמיד נמשכתי לתקופה שלפני קום המדינה. תקופת המנדט הבריטי זכורה כתקופה לא פשוטה לישוב היהודי. לכן בסדרה הזו שילבתי אלמנטים של פנטזיה שהיא הבסיס לקומיקס.

אלי: מה עשית חוץ מקומיקס?

וסרשטיין: לאורך כל שנות היצירה שלי, נמשכתי גם לציור וגם לתחום התפאורות (ד”ר ג’קיל ומר הייד). עיצבתי את התפאורה להצגת “ציצים” של ג’וליאן שגראן. היום אני עוסק בפיסול פח וברזל.

אלי: אתה מרגיש שזכית להכרה כל שהיא על יצירתך?

וסרשטיין: אני שייך לקטגוריה של האנשים המפורסמים והבלתי ידועים. לכן לא זכיתי להכרה כלשהי.

לפניכם סיפור הקלאסי של שמעון וסרשטיין מגליון פנטסיה 2000 מספר 15 מיוני 1980. העטיפה של הגיליון היא של קומיקסאי ידוע אחר, מישל קישקה.

עורך המגזין אלי טנא כתב על הסיפור של וסרשטיין: “בגיליון זה אנו מנסים לראשונה להביא בפניכם את יצירתו של אמן ישראלי צעיר, שמעון וסרשטיין. זהו הסיפור המצויר הראשון המופיע בפנטסיה 2000 ומצאנו לנכון לשלבו בעיקר משום רמת ביצועו. באמתחתנו סיפורים מצויירים נוספים פרי מכחולו של שמעון.”

לימים הופיע הסיפורבפרסום חוזר גם במגזין הקריקטוריסטים ‘שפיץ’.

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע עשרה − שלוש עשרה =