לרגל צאת ספרו החדש של זאב ברקן מאמר שכתב על צילום כתחום אומנות העומד לחלוטין בפני עצמו

בימים אלו יצא לאור ספרו החדש של זאב ברקן, המומחה למגן דוד ולתחומים נוספים, ‘זאב ברקן שחור לבן’.

Image result for ‫מצלמה עתיקה‬‎

ניסיונות להגדיר את ענף הצילום הנקרא ‘צילום כאומנות’ או ‘צילום אומנותי’ נועדו לכישלון:

מן ההגדרה המקובלת שלפיה מדובר בצילום שאיננו צילום מסחרי ואיננו צילום תיעודי משתמע שענף צילום זה ממוקם מעל למציאות כמו שהמטפיזיקה ממוקמת מעל לפיזיקה, כמו שהיהודי המאמין מעדיף את הרוחניות על הגשמיות. הגדרה מקובלת זו איננה מקובלת עליי בגלל שגם צילום כאומנות הוא מוצר נמכר, ודי אם נזכור שצלמים בכירים ומובחרים כמו אנסל אדמס (1902–1984) ורוברט מייפלת׳ורפ (1946– 1989), התעשרו ממכירת צילומיהם. בניסוח אחר: מה שקובע את ההבדל בין צילום רגיל לבין צילום כאומנות הוא קהל היעד: צילום מסחרי משמש את הקונים ואת המוכרים ואילו צילום אומנותי משמש את חובבי האומנות. אבל בעצם קשה להבחין בין סוגי הצילום האלה כי מצד אחד בשניהם יש צילומים יפים, מרחיבי דעת ומרגשים, ומצד שני חובבי האומנות הם הקונים של הסחורה שהצלמים האומנותיים מוכרים.

קשה להבחין בין צילום טבע רגיל לבין צילום טבע אומנותי, בין צילום נוף רגיל לבין צילום נוף אומנותי, בין צילום מאקרו רגיל לבין צילום מאקרו אומנותי… אבל יוצא מן הכלל הוא הצילום המופשט, כי אני לא מכיר צילום מופשט שאינו אומנותי. לא הייתה בעיה להגדיר את הצילום האומנותי אילו היה מכיל רק צילומים מופשטים…

בימינו יש נטייה להחשיב צילום בשחור לבן לאומנותי יותר מאשר צילום בצבע, אבל חשוב לזכור שבחמישים השנים הראשונות מאז המצאת הצילום כל הצילומים היו בשחור לבן, והצילומים האומנותיים היו רק אחוז מזערי מהם.

חלק מן הצילומים שמופיעים בספרי ההיסטוריה של הצילום בתור צילומים אומנותיים אולי לא ייחשבו לכאלה בימינו. אם יציגו אותם למישהו כמו בבחינת unseen רוב הסיכויים שהוא לא יזהה אותם ככאלה.

אם צילום מוצג בגלריה כצילום אומנותי בלי השלט שנושא את שמו של האומן ספק אם אפשר לזהות את יוצרו. לעומת זאת ברבים מציורי המופת אפשר לזהות את היוצר, בין היתר, על פי צורת הקו, או על פי העקבות שמותירה על הבד מריחת המברשת. ובכלל, ככל שמתעמקים בניסיונות להבין את מהות הצילום כאומנות נאלצים להשוות אותו לאומנות הציור. ההיסטוריה של הצילום האומנותי קצרה מאוד ביחס להיסטוריה של הציור. ייתכן שייקח עוד דורות עד שנגיע למצב שבו נוכל לזהות צלם על פי הצילום שלו. אחד הצלמים שמתקרב יותר מאחרים למטרה זו הוא אדוארד הנרי וסטון (1886–1958) בצילומי הפלפלים שלו, שברור כל כך שאינם צילומים תיעודיים שנועדו לספר בוטניקה. הבעיה היא שקמו לו מחקים רבים כל כך שספק אם מי שאינו מכיר את יצירותיו בעל פה יידע להבדיל בין המקור לבין ההעתק.

ברור לכול שפורטרטים כלולים באומנות הציור, כי העיקר בציור דיוקן אינו הדמיון למצויר אלא אופן השימוש בחומרים ואיכות העשייה. אבל כלל לא ברור מה ההבדל בין צילום פורטרט שהוא בגדר אומנות לבין צילום משטרתי של דיוקן של פושע, לבין צילום סלפי. במוח האדם יש אזור גדול במיוחד שמוקדש לפענוח פנים, כך שיש לצילום פורטרט נטייה לעורר עניין או להיראות יפה אף אם אינו אומנותי.

מעניין שלפני המצאת הצילום רק עשירים יכלו להרשות לעצמם לתלות ציורי דיוקן של בני משפחה על קירות הסלון. המצאת הצילום אפשרה גם למעוטי הכנסה לעשות זאת, ובאותה תקופה אולי נראו צילומי הדיוקן למעוטי היכולת לא רק כיצירות אומנות, אלא אפילו כמעשי קסמים.

צ’ה גווארה צילומו המפורסם של אלברטו קורדה בגרסתו המקורית

בתודעה האנושית חקוקים כצילומי אומנות צילומים שנעשו לסמלי תרבות, אבל רבים מהם מקורם בצילום שאינו אומנותי. לדוגמה, למי שאינו יודע שהצילום הידוע של צ’ה גווארה, שהפך לסמל של מהפכה, נעשה בידי הצלם הרשמי של כינוסי המפלגה הקומוניסטית בקובה, אלברטו קורדה (1928–2001) נדמה שהצילום הזה נעשה בידי צלם אומן. אבל בהבדל מאומנות הציור, שבה מקובל לחשוב שרוב הציורים של צייר מופת הם ציורי מופת, אין בין הצילומים האחרים של אלברטו קורדה עוד צילום ברמה הזאת.

למרות כל האמור לעיל כאשר נתקלים בצילום אומנותי יודעים שהוא צילום אומנותי. אריק ג’והנסון (1985–) לקח צילום תיעודי של כביש, ואחרי שעיבד אותו במחשב רואים שהכביש אינו אלא בד שנגרר בידי בחור צעיר. ראו הרצאה של אריק ג’והנסון ב’טד’.

הערה לסיום:

מאמר זה נכתב לקראת הוצאתו לאור במהדורה מודפסת של ספר הצילום הרביעי שלי ‘זאב ברקן שחור לבן’, שהוקדש לצילום המעובד.

ספרי הראשון ‘שם דבר’ הוקדש לצילום המבוים.

שני הבאים – ‘צילום ספונטני’ ו’בלי טקסט’ – הוקדשו לצילום הספונטני.

להעתק מקוון של ספרי האחרון

Image result for ‫חייל ספרדי נופל צילום מופת‬‎

מותו של חייל ספרדי במלחמת האזרחים. צילום מופת מאת רוברט קאפה 1936

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד + 17 =