ידידם של ארבעת המלכים

סיפור גותי בארבע בלדות עם פרולוג, אפילוג וקטעי קישור

מאת דניאל קלוגר

תרגום מרוסית: ג’וליה שלייפמן

עריכה: חגית בת-אליעזר

פרולוג

Henry IV of france by pourbous younger.jpg

מלך צרפת, אנרי הרביעי

בשנת 1610, ב-15 במאי, קנאי בשם רוויאק הרג את אנרי הרביעי, מלך צרפת.

בין אלה שביכו את המלך היה אחד בשם מנואל דה פימנטל, גולה ספרד, ידיד המלך ושותפו במשחק קלפים. אנרי פעם התלוצץ: “מלך הצרפתים זה בהחלט אני, אך מלך הקלפנים זה בטוח אתה, פימנטל”.

שמו האמיתי של מלך הקלפנים הנ”ל היה יצחק בן-ז’קר. יליד ליסבון, הוא עזב את ספרד בעל כורחו. לאחר פטירת המלך שום דבר לא החזיק אותו בבירת צרפת. הוא בחר לעזוב את פריס ולפנות לאמסטרדם, בלי מטען – רק עם חפיסת קלפים בכיסו.

לפי אחד הפירושים מלכי הקלפים הם – דוד (עלה), אלכסנדר מוקדון (תלתן), יוליוס קיסר (יהלום) וקארל הגדול (שרלמיין) – לב אדום.


באמסטרדם מנואל דה פימנטל, בדומה לשאר מהגרים-גולים, חי לו חיי שאננים ואף שיגשג. במולדתו בינתיים אירעו דברים נוראיים.

העובדה שפימנטל ברח מספרד לא פטרה אותו מרדיפות האינקוויזיציה ואף מאוטו-דה-פה (כך נקרא הנוהל של גזירת דין על ידי האינקוויזיציה ושל הוצאתו לפועל). עבור אותם “כופרים” שברחו או מתו היה נוהל של “העמדת דמויותיהם לדין” – הנאשמים הוצגו בצורת בובות קש גדולות – בגובה של בן-אדם. את הבובות הלבישו, בדומה ל”פושעים” אמתיים, בגלימת “סאנבניטו” – אות קלון.



…וכעבור זמן מה הופיע באמסטרדם איש זר ומוזר. הוא הגיע לבית המרזח “ארבעת הידידים”, שבו מנואל דה פימנטל נתן שיעור במשחקי קלפים כל ערב. האיש הזר עם המבט העמום ישב ליד שולחנו של פימנטל, ומנואל הפסיד לו במשחק את כל רכושו: את ספינתו, את ביתו, את חרבו, ואפילו את אקדחו הישן שתמיד היה לידו. “אבוא לקחת את כל הרכוש שזכיתי בו בלילה” – אמר אותו המוזר בקול אטום לפני שעזב את המסבאה. מנואל ביקש שישחק אתו עוד משחק אחרון, והאיש חזר על דבריו: “בלילה”, והוסיף: “אם יש לך מה להפסיד”.


הפריט החשוב ביותר, אקדח עתיק, הורכב מהדק עם חתיכת צור לחוצה וגלגילון עם חירוק. בלחיצה על ההדק ניצוץ יצא מצור והצית את מטען אבק השריפה. יוצר המבנה הזה הוא לאונרדו דה וינצ’י. זאת ההמצאה היחידה שלו שזכתה להכרה כללית בימי חייו, והיא קיימת עד עכשיו: היום זהו המבנה של מצת.


אפילוג

בשנת 1615 קנה יצחק בן-ז’קר מגרש בעיירה אודרקרק על נהר האמסטל, הנמצאת במרחק 10 קילומטרים מאמסטרדם לכיוון דרום – המגרש הועד לבית-קברות. זה היה בית-הקברות היהודי הראשון בהולנד ושמו “בית-חיים”. כך הוא נקרא עד עצם היום הזה. ובן-האדם הראשון שנקבר שם היה הקלפן וההרפתקן דון מנואל דה פימנטל – הוא הוא יצחק בן-ז’קר. אולי ביקש להיות בטוח שהאינקוויזיטורים לא ישיגוהו גם לאחר מותו.

Image result for ‫מלכי הקלפים‬‎

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × 1 =