מאת אלי אשד

סדרת “תיקים באפלה” על אודות צמד סוכני אף-בי-איי החוקרים תופעות על-טבעיות או סופר-מדעיות שונות ומשונות חזרה לעונה חדשה – ליתר דיוק למיני עונה בת שישה פרקים בלבד. הפעם מאלדר וסקאלי חוזרים שש-עשרה שנה לאחר שהסתיימה הסדרה הראשונה ושמונה שנים לאחר סרט הקולנוע השני, העלוב ממש, “תיקים באפלה: אני רוצה להאמין” על עלילותיהם של השניים, שממנו התברר שהם היו זוג נשוי.

כותב שורות אלו היה צופה אדוק של “תיקים באפלה”, ובראש ובראשונה של הפרקים שבהם חקרה הסדרה תופעות של עב”מים ונוסעיהם החייזרים. לכן אולי התאכזבתי עמוקות מהפרקים החדשים. אלה דאגו להבהיר מהר מאוד שכל מה שחשבנו שידענו על אופי הקונספירציה שסביבה נעה הסדרה היה שגוי לחלוטין.

בעונות הקודמות היה רושם ברור שהקונספירציה סובבת סביב פלישה חייזרית ארוכת טווח, שמטרתה ליישב את כדור הארץ בידי החייזרים בני גזע “האפורים”, שהגיעו לכדור הארץ עוד לפני מיליוני שנה ויצרו את פרויקט ה”היברידים”, יצורים שהם בחלקם בני אנוש ובחלקם חייזרים.

כל הרעיונות האלו אגב מבוססים על תיאוריות שקיימות בהחלט בחוגי חוקרי העב”מים ואינם פרי דמיונם של תסריטאי הסדרה דווקא. ואולם, בפרקים החדשים (ליתר דיוק בפרק בן שני החלקים, “מלחמתי”) מתברר שהחייזרים הם והיו לאורך כל הדרך שחקני משנה פסיביים, והמדובר בקונספירציה אנושית בהחלט של אנשים שהשתמשו בטכנולוגיות חייזריות משנות החמישים.

ייתכן שיוצר הסדרה כריס קרטר הגיע למסקנה שזוהי פרשנות המתאימה יותר לזמננו הפרנואידיים, שבו אנשים מעדיפים להאמין שהאויב האמיתי הוא בן אדם ולא חייזר מכוכב אחר. ובזה הוא כנראה צודק.

הקונספירציה

בסיפור הכללי של הסדרה הסוכנים מאלדר וסקאלי נאבקו במשך שנים בין התמודדות עם מפלצת זאת או אחרת, במה שנראה כקונספירציה ארוכת טווח וארוכת שנים, ייתכן ממשלתית וייתכן שמדובר בקונספירציה שמאחוריה עומד ארגון שכנראה חזק מממשלת ארה”ב. מטרת הארגון איננה ברורה, אבל כפי הנראה מדובר בניסיון לצמצם את נזקי פלישה צפויה של גזע חייזרי.

אחד האנשים הבולטים בארגון “הסינדיקט”, שבהחלט לא היה מרכזי היה “מעשן הסיגריות”, שככל הנראה היה אחראי על הביטחון ועל בטיחות המידע של הארגון. אנשי הארגון כללו ככל הנראה בכירים בממשל, בצבא, בשירותי הביטחון ובעסקים בארה”ב. אך לא היה זה ברור אם הם כוללים גם אנשים מארצות שמחוץ לארה”ב, דהיינו אם בשורותיהם יש גם אנשים מהמזרח התיכון, מאירופה ומרוסיה.

מה הייתה האידאולוגיה של הארגון? הם הרי לא שמרו את סודותיהם על החייזרים רק מתוך ההנאה שבעניין. ככל הנראה גם נשיאי ארה”ב לא ידעו על הארגון ועל הקונספירציה שנשמרה בסוד אפילו מהם. מאחורי האידאולוגיה הזאת היה חייב לעמוד היגיון מוצק, גם אם נסתר תמיד מפניהם של מאלדר וסקאלי ומפני הצופים.

מהרמזים השונים שפוזרו בפרקים שונים נראה שאנשי הארגון האמינו שבלתי-אפשרי להתמודד עם הכוח והטכנולוגיה העדיפה של החייזרים. הם ידעו שהחייזרים מתכננים להתיישב בכדור הארץ ושכדי להציל חלק מהמין האנושי יש לשתף פעולה עם החייזרים ולסייע להם בביצוע מטרתם בסוג של קוויזילינגים המשתפים פעולה עם היטלר.

האם הם עשו את מה שעשו – את כל מעשי הרצח והחבלה נגד כל מי שניסו להגיע לשורש האמת על החייזרים – מאהבת החייזרים? התשובה היא: בהחלט לא, אלא כדי להציל את מי ואת מה שאפשר, שכן כוחם של החייזרים נראה כבלתי-מנוצח.

נראה שהשיקול של אנשי הארגון היה שבבוא היום, כאשר החייזרים יבואו להשתלט על העולם – והפלישה תהיה בלתי-ניתנת לעצירה בידי המין האנושי הנחות מבחינה טכנולוגית – הם עדיין יזדקקו לאנשי ביניים שעמם ינהלו את המין האנושי, והם יהיו האנשים הללו.

כך בכל אופן הבנתי זאת, שכן לאורך כל הפרקים שנכתבו בידי תסריטאים שונים וגם בידי היוצר כריס קרטר עצמו, ניתנו הסברים ובעיקר רמזים שונים ומנוגדים ובעיקר… לא ברורים. לא למאלדר ולסקאלי, סוכני האף-בי-איי ולא לנו הצופים.

אבל לי לפחות נראה שקונספירציה אדירה כזאת, המתמשכת לאורך עשרות שנים וחייבת להיות מופעלת בידי מינימום של כמה מאות אנשים בכירים בעלי השפעה ועשירים, חייבת גם להיות בבסיסה רציונלית, מאורגנת ומובנת היטב, כדי שכל אותם אנשים חזקים ומתוחכמים יהיו מוכנים לקחת בה חלק.

בשלב מאוחר התברר שגזע של חייזרים המורדים בגזע החייזרי המקורי (“האפורים” ולא היה ברור לי האם מדובר בבני אותו גזע או בבני גזע אחר) השמידו מסיבה כלשהי את אנשי הסינדיקט, למעט “מעשן הסיגריות” – שנמלט ולא בפעם האחרונה ממה שנראה כמוות בטוח.

אבל מיד לאחר מכן, בפרקים הבאים, נוצר סינדיקט חדש, דבר שהראה לנו שמדובר בארגון גדול למדי שיוכל לשקם את עצמו ממכה כזאת בתוך זמן קצר יחסית. ושוב, ארגון גדול, אפילו סופר-סודי כמו שהיה “הסינדיקט” – כדי שיתקיים לאורך זמן חייב להיות בעל אידאולוגיה מסודרת וברורה, אם כי יכול בהחלט להיות שיתפצל לכמה ארגוני משנה מסוכסכים בעלי וריאציות שונות של האידאולוגיה המקורית.

בסוף הסדרה נמסר לנו שלפלישה החייזרית לכיבוש כדור הארץ יש תאריך יעד: 22 בדצמבר 2012. מה עומד לקרות אז? החייזרים ישלחו קבוצות של “מתיישבים” שיישבו את כדור הארץ, מן הסתם נגד רצונם של בני האדם – אבל הם היו אמורים לקבל עזרה בכך  מהסינדיקאט שיצור עבורם “י” בני תערובת של בני אדם וחייזרים שיקלו על ההתישבות.

יום זה – שבו כידוע היה אמור להגיע סוף העולם לפי בני המאיה ( וראו על כך רשימה שלי ב”יקום תרבות “) בא והלך, ועד כמה שידוע לנו החייזרים לא פלשו בו. כריס קרטר היוצר אכן ניסה ליצור סרט קולנועי שלישי על פי “תיקים באפלה” שיעסוק בדיוק בפלישה של שנת 2012 וייצא לאקרנים ב-2012, אבל זה לא התממש ו”תיקים באפלה” חוזרת רק כעת ב-2016.

וכעת ב-2016 הסדרה “תיקים באפלה” חוזרת ומספרת לנו שוב משהו על הקונספירציה ועל החייזרים. ומתברר, כאמור, שכל מה שהבנו, או לפחות מה שאני הבנתי, לגבי אופייה  של הקונספירציה והאידאולוגיה שלה לא היה נכון.

לא הייתה מתוכננת שום פלישה חייזרית. או אם הייתה כזאת לא הבנו אותה כהלכה. לפחות למסקנה הזאת מגיע הסוכן מאלדר, שחווה על בשרו את כל האירועים וכבר יודע על המתרחש יותר מכל אדם אחר בעולם, להוציא הקושרים עצמם.

על פי התפיסה הרביזיוניסטית של הקונספירציה שבה מחזיק כעת מאלדר ולכן גם הצופים,  ישנם קבוצת קושרים – בני אדם שככל הנראה שמו את ידם על טכנולוגיה חייזרית בשנות החמישים ומאז מטרתם היא ליצור סדר עולמי חדש, לא בשביל החייזרים הבלתי מנוצחים כביכול שיבואו בעתיד, אלא בשביל עצמם.

חלק מהקונספירציה הוא השתלת די-אן-איי חייזרי בכל בני האדם, באמצעות הזרקת חיסונים שונים (אם כי לא ברור לי במה זה עוזר למטרת קונספירציה של השתלטות עולמית).

כל זה כמובן סותר מאוד באופן מוחלט את הסיפור על מאבק בין גזעי החייזרים שבסופו השמידו המורדים את ראשי הסינדיקט. “מעשן הסיגריה” מתגלה כעת כאיש המרכזי בכל המזימה, ולא רק איש ביטחון חשוב כפי שהיה בעבר, ומטרתו היא לחסל חלק גדול מהמין האנושי.

מדוע להשמיד חלק גדול מהמין האנושי אם בעצם אין חייזרים שעומדים לפלוש ולא יזדקקו לשטחים נרחבים עבור יישוביהם? יכול להיות שכאן יש היגיון מסוג אחר, ש”מעשן הסיגריות” רומז עליו והוא – קיומם של יותר מדי בני אדם יפגע ביכולתו של כדור הארץ לקיים את עצמו, וייתכן בהחלט וגם סביר שאנשי הקונספירציה הם סוג של “ירוקים” הפועלים להציל את כדור הארץ מזיהום בלתי הפיך בידי המין האנושי.

הבעיה הקטנה היא שהדבר סותר לחלוטין את כל מה שנאמר לנו בעונות הקודמות של “תיקים באפלה”. אמנם כבר יצאה ידיעה כי עומדים לצאת פרקים נוספים של “תיקים באפלה” גם בעתיד, אבל אני בכל אופן, כמי שמתעניין בקונספירציות אמיתיות, ככל הנראה כבר לא אמצא עניין בקונספירציה הבדיונית הבלתי-ברורה המוצגת ב”תיקים באפלה”, וזאת משום שבעצם לא נוכל לסמוך על שום דבר שיימסר לנו לגביה בפרקים העתידיים, אם יהיו כאלה. נראה כי התסריטאים ממציאים מידע לשימוש בפרק מסוים, ולאחר מכן סותרים את עצמם – וכך חוזר חלילה, דבר הגורם לצופה לאבד כל עניין. עבור התסריטאים של “תיקים באפלה” ברור שהרעיונות בנושא מוצו ואין להם מה להוסיף.

מידע חשוב על אופייה של איזו קונספירציה קוהרנטית כלשהי שנוצרה בשנות החמישים בעזרת או בשירות חייזרים תוך שימוש בטכנולוגיה חייזרית וממשיכה עד היום – את זאת כבר לא נמצא בפרקים הבאים. כל מי שמעוניין לחפש מידע על קונספירציה אפשרית מסוג זה – “תיקים באפלה” אינה מורת דרך טובה לעיסוק בכך.

ראו גם:

יום הפלישה של “תיקים באפלה”

2 תגובות

  1. אחד מפרקי המפלצות בעונה הרביעית ( פרק 15) הוא סיפור מחדש של הגולם.
    בפרק המדובר הגולם נוקם בכנופיה אנטישמית שהייתה אחראית למוות של יהודי חסידי.
    מעבר לפן הבידורי של הפרק הוא מתכתב עם בעיות מודרניות כגון: אנטישמיות.
    זיכרון השואה וקבלת האחר.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

18 − שבע עשרה =