מאת אלי אשד

יצחק מרמורשטיין, יהודי קנדי, הגיע לישראל ופתח בפרויקט מופלא: הלחנת והשרת טקסטים של אדם שלא נודע במיוחד כמשורר – הרב הראשי האשכנזי הראשון של ארץ ישראל, אברהם יצחק הכהן קוק.

הרב קוק נחשב לאחד מגדולי חכמי ארץ ישראל במאה העשרים, אולי הגדול שבכולם. הוא נודע במיוחד באידאולוגיה המשיחית המיוחדת שפיתח על בסיס תורת הגאון מווילנה, שלה השפעה עצומה כיום בחוגי הציונות הדתית.

אך אין ספק שגם בחוגים אלה לא ידוע הרב קוק כמחבר פזמונים מושרים. את העובדה הזאת בא יצחק מרמורשטיין לתקן.

מאז הגעתו של הרב מרמורשטיין ארצה, הוא מרבה לפקוד את “בית הרב” בהתנדבות, ומעביר סדנאות על אודות הרב קוק. נוסף על כך הוא מלחין ושר שירים שאותם כתב הרב קוק  – שירים שלא היו ידועים עד כה, פרט לחוגים מצומצמים ביותר. החל משנות התשעים ערך מסעות ברחבי צפון-אמריקה והעלה את שירת הרב לבמה בשילוב ליוויים שונים – החשוב מהם הוא “נביאים אחרונים”, הרכבם המשותף של הגיטריסט שי בכר והסקסופוניסט גרג וול, אחד מחלוצי סצנת הגל החדש של הג’ז האוונגרדי היהודי בניו יורק. חברי ההרכב יצרו אלבום שלם שבו עיבדו לסגנון ג’ז חופשי פואמות, כתבים וניגונים שחוברו בידי הרב קוק. היצירות מבוצעות בסגנון ספוקן-וורד על ידי מרמורשטיין באופן שמן הסתם לא העלה הרב קוק על דעתו כשכתב את השירים בראשית המאה העשרים, אך נראית כטבעית לחלוטין בראשית המאה העשרים ואחת.

לרגל מופע שיתקיים ב-28 ביוני לציון שמונים שנה למות הרב קוק, להלן ראיון עם יצחק מרמורשטיין

אלי: איך הגעת לפרויקט הרב קוק?

בצילום: יצחק מרמורשטיין

מרמורשטיין: “אני בן יחיד לשני הורים ניצולי שואה והבנתי תמיד שמשהו רע קרה בעולם. הייתי יהודי חילוני רגיל בקנדה והתחלתי להתעניין ברוחניות. פתאום רציתי לחפש את האמת ויצאתי להודו.

“הייתי בן 21, שמעתי כל מיני תורות הודיות אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא זה. אבל עדיין לא ידעתי מהו ה’זה’ באמת, עד שיום אחד היה  היה לי חזון. בחזון היה סולם שראשו עולה לשמים.

“ברגע הזה הבנתי שהאמת נמצאת לא בנהר הגנגס, אלא קרוב לבית וקרוב ללב – ביהדות. הלכתי לישיבה והתחלתי ללמוד תורה. הלימוד הביא אותי למסקנה שמדובר במסמך אמיתי. שמעתי וקראתי את הקללות בספר דברים, את האסונות האיומים שעומדים לקרות לעם ישראל, והבנתי שהכוונה לשואה. זה פתח לי את הראש ומאז אני לומד תורה כדי להבין את העולם.

“גיליתי שמה שאני לא אוהב ביהדות כפי שהיא היום, זה את ‘הראש הקטן’ כלפי שאר העולם, את האדישות כלפי הצרות האיומות שחווים אנשים במקומות שונים בגלובוס.

“ואז, יום אחד, גיליתי את הרב קוק והבנתי שאצלו נמצא כל מה שאני מחפש.

“הייתי אז מורה בתיכון יהודי בקנדה. אשתי לשעבר נתנה לי ספר של הרב קוק באנגלית. התחלתי לקרוא אותו ומהר מאוד הרגשתי שאני נכנס לגדלות מוחין. נדהמתי. הבנתי שהתודעה שלי מתרחבת, פשוטו כמשמעו, עם כל עמוד שנוסף שקראתי.

“אני תלמיד של הרב קרליבך – הרב הזמר המפורסם שהסמיך אותי לרב, שהראה שיש שילוב בין תורה ושירה ושהתורה רק נעשית קדושה יותר כשהיא משולבת בשירה. הוא היה אור גדול ואחד מהסימנים לכך שהאור אמיתי, הוא שאורותיו עדיין ממשיכים. הוא גם היה אחד מהרבנים היחידים שדיברו אז על הרב קוק באופן פומבי. ביום שקיבלתי את ההסמכה למדנו מתורת הרב קוק יחד. זה היה היום האחרון שראיתי אותו.

“אחד הדברים הגדולים שלמדתי מהרב קרליבך הוא שתורה ומוזיקה הולכות יחד. ראיתי שדבר כזה אפשר לעשות עם השירה של הרב קוק והבנתי שיש בו נבואה שמביאה אותנו לארץ הקודש, לתקופת הגאולה למשיח בן יוסף שיביא אז את משיח בן דוד שימלא את הרוח של נוכחות הבורא.

“הבנתי שהרב קוק תפס את הרוח האמיתית של התורה והוא נותן אינטגרציה לתורה וביטוי מלא לתורת האר”י. הוא היה גדול הדור, וככל שאני קורא יותר אני מתפלא יותר. אני מלחין אותו מזה עשור באופן ספונטני ואני נותן ביטוי לשירתו באופן חופשי כשיחה בינינו, בספוקן וורד”.

אלי: האם המופע מכוון לדתיים או לחילוניים?

מרמורשטיין: “המופע לאו דווקא מיועד לקהל הדתי. הוא מיועד לקהל הארצישראלי, כמו הרב קוק שיצא לבקר את כולם – דתיים וחילוניים, אשכנזים, ספרדים ותימנים. הוא היה הרב של כולם ללא משוא פנים.

“בכל אחד יש נשמה וזה נוגע בנשמה של כל אחד, זה רוחני כל כך וכללי כל כך, שאנשים נהנים מאוד לשמוע את היצירות הללו. הרב קוק היה נשמה כללית. חיפשתי אור בעולם ומצאתי את בעל האורות, את הרב קוק, ואני רוצה להעביר את האור הזה לציבור הרחב”.

עד כאן מרמורשטיין.

עטיפת ספר ילדים על אודות מסע בזמן אל הרב קוק

אני שואל את עצמי מה היה הרב קוק חושב אם היה קם מקברו או נוסע במנהרת זמן אל ההווה, ומגיע למופע של מר מרמורשטיין שבו מושרים שיריו באופן שספק אם העלה אותו בדעתו בחייו. נראה לי שלאחר הרהור של כמה שניות היה מצטרף הרב קוק למאזינים הנלהבים, שכן אין ספק שכל מופע כזה, המציג פנים חדשות ביצירת הרב קוק – שהייתה ידועה רק למעטים ונבחרים – מביא עוד כמה מעריצים לתורתו.

להזמנת האלבום: 054-81923

haorot@gmail.com

ראו גם:

מרמושרשטיין על הרב קוק

פרוייקט הדרשן

תגובה אחת

  1. “הי – אלי ! – תודה על הראיון. / כמשוררת, אני רואה בהלחנה של טכס פירוש. / אבל פירוש, שלא מאפשר לקורא לפגוש את הטכסט באופן-חופשי. / ואני בעד גישה חופשית לכל אחד – גם לטכסטים יחודיים. השתלטנות של המלחין על הטכסט – יוצרת בי – אנטי !- נגדו – וגם נגד-הטכסט. בלי קשר לאיכות או טיב הלחן. / זאת אשליה ויהירות של המרמלשטין הזה לחשוב שהוא מביא את הטכסט אל הקהל ! – הוא מביא רק-את עצמו – וואת האגו הנפוח-שלו… //” 25.6.15. (C). אלגל.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 × 1 =