מאת חיים מזר

פורסם  בביטאון המרכז הישראלי  לחקר עב”מים גיליון מס’ 32, יולי 2001

יוליוס קיסר

מלחמת פאראסלום שביוון היא המלחמה האחרונה שהתנהלה בין צבאותיו של פומפיוס לאלה של יוליוס קיסר. במלחמה זו נחל פומפיוס מפלה קשה ביותר, אשר בעקבותיה ברח למצרים, שם נרצח. מלחמה זו התרחשה ב-19.8.48 לפנה”ס.

פלוטארך, בתיאור הביוגרפיה של פומפיוס, מציין כי באחד הלילות, סמוך למועד המלחמה, “רעש בתחומי המחנה העירו (את פומפיוס) משנתו ובערך כעלות השחר, בשעת חילופי המשמרות, הופיע אור גדול מעל למחנהו של קיסר וממנו יצא כדור של אש לוהטת אל מחנהו של פומפיוס. קיסר עצמו סיפר אחר כך שראה במו עיניו את האות הזה בעת סיבובו במחנה(1). פלוטארך מתאר כאן אירוע יוצא דופן אך לא מפורט דיו.

האירוע התרחש סמוך לזריחה. מה שברור הוא שאין מדובר בשמש מכיון שמדובר בגוף שנע במהירות הרבה מעבר למהירות תנועתה ברקיע. על פניו נראה שפומפיוס אולי חלם חלום קשה שבו נשמע איזה פיצוץ שעוצמת ההתרגשות שלו ממנה הביאה להתעוררותו. מין סיוט שמביא להתעוררות מהירה של הישן. אבל ישנה כאן עדות נוספת והיא של יוליוס קיסר שהיה ער לחלוטין.

שני הצבאות היו ערוכים באזור מישורי סמוך לעיר פאראסלום משני צידיו  של הנהר אניפאוס. פומפיוס בצידו הימני של הנהר ויוליוס קיסר בצידו השמאלי של הנהר (2). מחנות צבאיים אינם חונים בדיוק בגדות הנהר, כדי לאפשר מרחב תנועה נאות מרגע שניתנת ההוראה לצאת לקרב. לכן המרחק ביניהם צריך להיות מאות מטרים. אומדן מדויק קשה לדעת. הרבה מעבר לטווח של לפידי אש.

מתוך הטקסט ניתן להבין שמדובר ברעש של גוף הנמצא בתנועה. סביר על כן ואפילו יותר מכך, שרעש זה נשמע גם במחנהו של יוליוס קיסר. פלוטארך בתארו את האירוע, מציין שמדובר באור גדול. מכיון שמדובר בשעת בוקר מוקדמת ובהנחה שמדובר בשעת הזריחה עצמה, עוצמת האש שנצפתה היתה גדולה יותר מזו של השמש והרעש נשמע בשני המחנות. סביר להניח שההתרחשות הייתה בגובה נמוך יחסית מעל  הקרקע. אם לנקוט בלשון זהירה, נראה שהתרחשות ומהלך המעבר של כדור האש היו בין עשרות מטרים למאות מטרים. (אולי 200-100) מעל הקרקע.

כדור האש יצא מהכדור הגדול מעל מחנהו של קיסר ומשם פנה לעבר מחנהו של פומפיוס. אין פלוטארך מציין מה קרה לאחר מכן לאור הגדול. מכל מקום, נראה   שמדובר בגוף גדול שממנו ניתק חלק קטן שנע בקו אופקי לעבר מחנהו של פומפיוס. מכיון שאין  דיווח לגבי פגיעת גוף כלשהו בקרקע או הדי התפוצצות, יכול להיות שאותו כדור אש נע הלאה. עצם העובדה שקיימת התייחסות לגוף בעל מבנה סימטרי, נותנת מקום להשערה שמדובר בגוף מתכתי ומכיוון שמתואר כדור אש, נראה שכל שטח הפנים שלו להט או שצבעו היה אדום  בוהק. בשל המרחק הקצר בין  המחנות ומעצם העובדה שהגוף נצפה בבירור הן על ידי פומפיוס והן על ידי יוליוס קיסר, אפשר להניח שהוא נע במהירות נמוכה יחסית.

בשל חלקיותו של התיאור, קשה לקבוע בוודאות מה ראו פומפיוס ויוליוס קיסר. שימוש בטכניקת חקירה אלימינטיבית מאפשר להניח, אם כי בזהירות רבה, כי פומפיוס ויוליוס צפו בעב”מ שחלף מעל למחנותיהם.

מקורות

1. פלוטארך – חייהם של גדולי יוון ורומי. הוצאת ספרי זהב, 1953, עמ’ 146

2.  תיאודור מומסן  – דברי ימי רומא, הוצאת מסדה, תשכ”ד, כרך ג -ד עמ’ 696

וראו גם:

האם בן  זמנם  וידידם של קיסר ופומפיוס קיקרו ראה גם הוא עב”מ?

חלומו של קיקרו

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

עשרים − 11 =