אני אוהב לקרוא אנתולוגיות של סיפורים קצרים. יש משהו מיוחד בז’אנר הזה שכולו הנאה צרופה, משום שבניגוד לרומאן שבו אתה צריך להתמסר באופן טוטאלי הן מבחינה נפשית והן מבחינת זמן, סיפורים קצרים מאפשרים לך לקרוא אותם ממש לפי יכולתך, מרצך ורצונך מבלי התחייבות כלשהי שלך להתמסרות טוטאלית. משל למה הדבר דומה- לטיפול בילדים שלך לבין טיפול בילדים של אחיך. בראשון אתה תמיד חייב להיות שם, ובשני אתה בוחר להיות שם מתי שאתה רוצה. לכן אני שמח תמיד שיוצאת לאור אנתולוגיה חדשה של סיפורים קצרים. מעבר לכך, בניגוד למלאכת כתיבת רומאן, סיפור קצר חייב להיות ממוקד, חד וטוב. כזה שיתפוס אותך כמו בוקס בבטן ישר משורת הפתיחה ועד הסיום. אסור שתהיה בו שום מילה מיותרת. הוא חייב להיות ממוקד וכל שורה שלו חייבת להיות כחלק ממבנה ארכיטקטוני של ספרות מחושבת. לכן כל כך קשה לכתוב סיפורים קצרים טובים ובדרך כלל רוב רובם של הסיפורים הקצרים לא מצליחים להיות ברמה גבוהה מבחינה אסתטית. קראתי לא מזמן שהז’אנר הזה הוא במגמת נסיגה ואם מסתכלים על רשימות רבי המכר לאחרונה רואים שז’אנר הסיפור הקצר נמצא ממש בנסיגה מבחינת תפיסת הקהל אותו. את מקומו הבכיר בשנות ה-90 החלו לתפוס שוב באופן מפתיע הרומאנים הארוכים והכבדים.

בבגרותי אני זוכר שקראתי אנתולוגיות רבות של מבחר הסיפורים הקצרים מהעולם ולכן שמחתי לראות שהוצאת חרגול הוציאה את הספר “בירה ומצבי רוח- מבחר הסיפור הצ’כי” שערכה ותרגמה רות בנדי. הספר כל כך מהנה שבניגוד לדברי הפתיחה שלי גמעתי אותו במהרה. כנראה בגלל שהבחירה בסיפורים היא כל כך טובה. טוב עשתה העורכת שבחרה סיפורים בשפה ברורה, פשטנית וקצרנית ולא בשפה סנטימנטאלית או סיפורים בעלי כובד ראש. למרות זאת, הסיפורים הם לעיתים מטרידים, פוליטיים, סוחפים ואף מרגשים. יש שם סיפורים על חוויות של שוטר שטעם בירה כדי לגלות את מקום מגוריה של משרתת שטעתה בדרך, קומוניסט נלהב שעולמו חרב עליו ושניים טובים ביותר שמספרים על כלב שנלקח מבעליו היהודים כדי לשמש את הנאצים (“ברוטוס” של לודוויק אשכנזי) וצמד קונטרבסים מאוהב (“אהבת הקונטראבסים ” של יאן וריך). בנוסף, טוב עשתה העורכת שהחליטה לתת במבחר משקל מיוחד לסופרים יהודים ואף לספרות שנכתבת בצ’כית אודות יהודים. הבחירה מרתקת לקריאה ומגשרת את האישי שלנו לפוליטי ולספרותי. מומלץ.

“בירה ומצבי רוח- מבחר הסיפור הצ’כי” (2011). עורכת : רות בנדי, הוצאת חרגול.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

15 − 4 =