משפחתו של אלי אשד בשכונת מונטיפיורי בתל אביב ,שנות העשרים של המאה הקודמת.

לפני כמה ימים הוקלטה תוכנית עימי בתוכנית הרדיו הוותיקה של רשת אל”ף ” בית הורי” ( היא משודרת ברציפות כבר כמעט חמישים שנה !) ,שבה דנתי בתולדות משפחתי מאז המאה השמינית לספירה ועד הלום ובעיקר בדורות האחרונים שבה אלו של סבי  ושל הורי.באופן קבוע אפשר לשמוע אותה באינטרנט בערוץ “יקום תרבות ” כאן

  בזמן הקלטת התוכנית  ניצלתי את ההזדמנות וראיינתי את מגישת התוכנית הוותיקה  רעיה אדמוני על תולדותיה של “בית הורי ” ( לשעבר “בית אבי” ו”בית אבא” “)  והנה הוא לפניכם ::

 אלי :איך נוצרה “בית הורי “? מתי בערך היא  החלה להיות מושמעת ?

 אדמוני התוכנית “בית הורי” היא ותיקה מאד.,. היא החלה להיות משודרת בשנות השישים ,אך איני יודעת בדיוק מתי.יש לנו תוכניות מאמצע שנות השישים והלאה. אך הואיל וכבר אין סרטים בסרטיה מראשית שנות השישים, (הסרטים התפוררו), יש רישום מדויק  רק לגבי התקופות המאוחרות יותר.

הרעיון של התוכנית מהיווסדה בשנות השישים היה שבנים ובנות של אנשים ידועים :מנהיגים , סופרים ואנשי רוח  חלוצים  ובונים ומצביאים וכו’ יספרו זיכרונות וחוויות ילדות.

מהאזנה לתוכנית אפשר היה להכיר את  הדמויות של הוריהם “הנפילים ” שהטביעו את חותמם על  תולדות הישוב והמדינה.הצאצאים סיפרו על הוריהם הידועים ,על האוירה בביתם ,על הדמויות שביקרו בביתם ועל זיכרונות מארץ המוצא. וגם בחרו להשמעה שני פזמונים חביבים עליהם עם הסבר לבחירתם.

  אלי : מתי שונה השם ל”בית הורי “?

  אדמוני : בשנים הראשונות  התוכנית תחילה נקראה  “בית אבי”, אחר כך “בית אבא”, ואחר כך קיבלה את השם שעושה צדק גם עם הצד הנשי – “בית הורי”.  מלבד בשם ,התוכנית עברה גם  לאורך השנים שינוי מהותי בקונספט הבסיסי שלה.  בתחילה ראיינו בה  רק אנשים מפורסמים שסיפרו על בית ההורים, מתוך הנחה שרק אנשים כאלו יעניינו את ציבור המאזינים. כיום אנחנו כבר לא אליטיסטיים כל כך.   כיום מתראיינים גם  אנשים רגילים מכל תחומי החיים מה שנקרא “עמך”. העיקר הוא שהסיפור יהיה חשוב, ולאו דווקא האדם שעימו משוחחים.

 אלי : כמה תוכניות בערך היו עד היום ?

אדמוני :התוכנית שודרה ברציפות במשך כחמישים שנה ושודרה בערך  כל שבוע.אז מן הסתם היו אלפי פרקים וסופר סיפורם של אלפי משפחות.כמה מהן יותר מפעם אחת. לאורך  כ-50 השנה  של  פעילות התוכנית התראיינו בה בניהם של כל “המי ומי ” בארץ מכל תחומי העשייה תרבות ,מוזיקה ,הנהגה פוליטיקה ביטחון תעשיה ספורט, חלוציות וכו’.זמן השידור השתנה לאורך השנים. במשך שנים הוא היה ב-1 בצהריים אחר כך ברשת אלף ביום שישי בבוקר.

אציין בהקשר זה שלפני כמה שנים שודר בתוכנית סיפורה של משפחת וולפנזון שאליה אני משתייך בידי חבר אחר במשפחה שאינו מוכר לי.על התוכנית הזאת עצמה שמעתי רק משום שמאזינה התעניינה במשפחה כל כך לאחר ששמעה עליה ברדיו שהיא יצרה עימי קשר מתוך מחשבה לכתוב ספר על תולדות משפחה זאת..אני מאחל לה בהצלחה.

 אלי מי היו המגישים הקודמים ?

  אדמוני :במהלך השנים ערכו את התוכנית רפאל אמיר ( העורך הראשון )  עמוס אטינגר  ( שאולי קיבל כאן את הרעיון לתוכנית הידועה שלו בטלוויזיה “חיים שכאלה”) ופיטר פריי, דן רביב, חיים כלב, אסתר ברזל, אמנון אחי נעמי, ,רות נבו  רות בקי-קולודני ,בשנים 1995-2005  ועוד. אני “ירשתי” את התוכנית ב-2005  מרות בקי-קולודני  שפרשה מעבודה .  מאז ראיינתי מאות גברים  ונשים.

  התוכנית הידועה ביותר של “בית הורי ” היא ללא ספק התוכנית מ-1966  שעסקה בבית הוריו של ראש הממשלה לשעבר דוד בן גוריון .

את התוכנית הזאת ניתן למצוא באינטרנט כאן http://www.iba.org.il/moreshet/?type=277&page=277

התוכנית הזאת שהיא המוקדמת ביותר   שהשתמרה שימשה  כבסיס לספר בשם “בית אבי ” של דוד בן גוריון בעריכת פיטר פריי ועמוס אטינגר שיצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשנת 1975. היא כוללת זכרונות של בן גוריון כמו “בהיוולדי היה אבא-אביגדור בן צבי אריה גרין כבן שלושים וגם אמא היתה בגיל זה בערך, אף כי לא נשמר בידי תאריך לידתה במדויק. כשאני מנסה להעלות זכרונות ילדותי-עולה בזכרוני כזכרון ראשון, בהיותי כבן שנתיים, תיקון של תנור שהיה מוצב בחדר..”

אנקדוטה ידועה ,במהלך  התוכנית המראיין פיטר פרי אמר לבן גוריון :בוא נדבר קצת על חיי  המין של אבא שלך “ ..לא ידוע מה הייתה תשובתו של בן גוריון.

( הקטע הזה אגב אינו מופיע בגרסה המשודרת של התוכנית שנמצאת באינטרנט אולי נמחק לפני השידור ?)

לאורך השנים הופיעו מלבד הספר על דוד בן גוריון  כמה ספרים שהיו מבוססים על “בית אבי “.ב-1969 ספר על הסופרת, ועורכת “דבר לילדים ” ברכה חבס לאחר פטירתה שהעלה בדפוס את דבריה בתוכנית : בית אבי. – דברים לזכרה.- מכתבי תנחומים /  ליקוט: צפורה ארבל. עריכה: שמשון מלצר   תל-אביב :   דיויד הכהן,   תשכ”ט 1969.

באמצע שנות השבעים הופיעה סדרה של ארבעה ספרים על אישים ידועים מאוד ,למעשה הבכירים ביותר במדינה שהתבססו על תוכניות “בית אבי ” לכבודם מ-1966.   הם פורסמו בדפוס עם תמלילי השיחות‫ מתכנית הרדיו בעריכתם של פיטר פריי ועמוס אטינגר. לא ניתן אלא להצטער שפרוייקט זה לא נמשך מעבר לארבעה ספרים האלו.

אלו כללו את הספר הנזכר למעלה  על דוד בן גוריון.

וגם : 

גולדה  מאיר,    בית אבי -:ימים ראשונים בקבוצה שלוש פגישות /   בעריכת אברהם יבין   תל אביב :   הקיבוץ המאוחד,   תשל”ג 1972
ספר של 87 עמודים על חיי מי שהייתה ראש ממשלת ישראל בעת ההוצאה לאור.  תורגם לרוסית.

   בית אבי

 יצחק רבין    בית אבי /    תל-אביב :   הקיבוץ המאוחד,   תשל”ד 1974 ספר של 82 עמודים.

                       

יגאל אלון     בית אבי /    [תל-אביב] :   הקיבוץ המאוחד,   [תשל”ד] 1974. תורגם לאנגלית ולרוסית .ספר של 215 עמודים שהופיע שוב כספר בספריית “תרמיל ” ב-1980 במהדורה מקוצרת.סיפורו של מי שהיה שר החוץ בעת פירסום הספר.

אלי :איזה אנשים את מחפשת לתוכנית ואיזה סוגים של סיפורים ?

 אדמוני : כל אדם מעניין ,כל מי שיש לו סיפור לספר על עצמו ועל משפחתו. לפעמים אנשים פונים אלי,לפעמים אני מחפשת אחר אנשים שנתקלתי בספרים מעניינים שכתבו על משפחתם או שנתקלתי בהם באירועים שונים ונוכחתי שיש להם סיפור לספר.ואז אני מזמינה אותם לתוכנית.אני מכינה עליהם ועל משפחתם   תחקיר,ומבקשת מהם שמלבד הסיפור המשפחתי גם יבחרו שני פזמונים שיושמעו במהלך התוכנית ויסבירו מדוע בחרו דווקא בהם. בין האנשים הידועים שהופיעו בתוכנית לאורך השנים אפשר למנות את חיים גורי, משה שמיר, גאולה כהן, לובה אליאב, רחל רבין-יעקב (לאחר רצח יצחק רבין),  את בניו של יצחק שדה,  צאצאיהם של  נתן אלתרמן, ארתור רופין, מרדכי זעירא, אברהם שלונסקי, או יעקב אורלנד ,בני משפחת יפה.,בני משפחתו של ד”ר וולך  מייסד בית החולים “שערי צדק” . הסופר דן בניה סרי הבמאי דן  וולמן  יהושע ילין ורבים רבים אחרים .

אני רואה את חשיבות התוכנית בכך שהיא מקנה ידע היסטורי ואהבת הארץ ב”דלת האחורית”.בעקבות התוכנית קרה לא פעם שהתקיימו מפגשים מחודשים בין בני משפחה. היו שגילו בעקבות האזנה לשידור בני משפחה שלא ידעו על קיומם ועל סיפורם. התוכניות עודדו משפחות לערוך כנסים משפחתיים . תמלולי הדברים שנאמרו בתוכניות הודפסו בספרי משפחה ,לזכרם של האבות והסבים. וסך הכל התוכניות העמיקו את הקשר התוך משפחתי.אני מזמינה את כל מי בציבור הרחב שחושב שיש לו סיפור מעניין לספר על משפחתו למאזיני “בית הורי “.ליצור אתי קשר במייל:  

admonira@gmail.com

או בסלולארי

052-8633477

 תודה רבה מראש

רעיה אדמוני

ראו גם
בית הורי באתר רשת אלף

 מבחר תוכניות  ישנות של “בית הורי “

 קריאה מרעיה אדמוני לציבור הרחב : הצילו את פול טמפל

אלי אשד מתראיין ב”בית הורי “

ממשולם מלוקה במאה השמינית לספירה ועד לאלי אשד במאה העשרים ואחת

הבעלים של טחנת וולפנזון ליד שכונת “משכנות שאננים ” בירושלים.ציור מאמצע המאה ה-19.

תגובה אחת

  1. […] תולדות "בית הורי" Like this:אהבתיהיה הראשון שאוהב את הpost. מאת מספר 666, בתאריך אפריל 18, 2012 בשעה 1:41 am, בקטגוריה Uncategorized, גנלוגיה, תקשורת. תגים: "בית הורי ", גנלוגיה, רדיו, רעיה אדמוני. אין תגובות פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק. « האפוקליפסה השיעית […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש − שתיים =